Fiat Abarth 595 Competizione

Amore mio!
Gotovo je nemoguće, opisujući ovaj automobil, zaobići neki od uobičajenih epiteta. No, bilo da ga nazovemo "malim Ferrarijem" ili pak "kompaktnim supersportašem", Abarth 595 je doista poseban. Testirali smo najsnažniju i najopremljeniju, neodoljivu izvedbu fiatove džepne rakete
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 1368 cm3 / 180 KS / 225 (219) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 7,6 (9,2) l/100 km / 134 g/km |
cijena do registracije | 226.997 kn (30.631 Eur) |
“Poniziti velike i skuplje automobile sa skromnim kompaktom predstavlja veliku zabavu” izjavio je svojedobno Carlo Abarth. No, 595 je danas automobil čiji izgled i zvuk već unaprijed, svakome daju na znanje kako se radi o malenom škorpionu jakog ugriza. I doista, dok se drugi s polovičnim uspjehom trude stvoriti sportski kompakt istaknutih performansi i svestrane upotrebljivosti, upravo je to oduvijek bila filozofija Abartha, toliko uspješno pretočena u neke od najuzbudljivijih malih autombila ikada proizvedenih.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Predstavljena na našem tržištu početkom studenog prošle godine, nova edicija Fiata 500 Abarth je zvijerka u kojoj će uživati svi ljubitelji sportskih automobila, mladi ili pak oni stariji i iskusniji koji se najčešće i odlučuju za ovakve modele. Uz to, ovaj je automobil i doista iskren – on nam niti ne pokušava ponuditi nešto čemu nije namijenjen, no njegova je svestranost tolika da bi mogla poslužiti kao primjer mnogih proizvođačima. Abarth nije tek sportska marka nekog proizvođača. Ovo ime predstavlja povijest i priču koja je toliko uzbudljiva da šareni znak škorpiona svaki ljubitelj automobila mora gledati s velikim poštovanjem.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
Kakav izgled očekivati od ovog minijaturnog, no poprilično “zločestog” automobilčića? I, trebaju li mu svi ti spojleri, difuzori, otvori za zrak? Odgovor je, jednostavno – da. Uostalom, ovo ne bi bio talijanski auto da nije i pomalo previše napadan, no maleni Abarth doista grize jednako snažno, kako i izgleda. Dakle, već je na prvi pogled svakome jasno da se ne radi o tek običnom Fiatu 500.
Teško je reći koji je najupečatljiviji detalj vanjštine ovog automobila, no ako bi smo mogli birati, za nas bi to nesumnjivo bili veliki 17-colni lijevani naplaci kroz koje proviruju moćna kočnička kliješta s potpisom Bremba. No, tu su i drugi funkcionalni elementi koji privlače pozornost: prednji i stražnji otvori za zrak tu su kako bi zajamčili učinkovito hlađenje snažnog motora i kočnica, stražnji difuzor i krovni spojler jamče dobar kontakt s podlogom i pri visokim brzinama, a oznaka “595” i onaj prekrasni abarthov logo i najmanje će upućenima otkriti o kakvoj je zvijerki riječ.
U interijeru promjena ima nešto manje nego li na vanjštini (u odnosu na standardni Fiat 500), no najdojmljiviji detalj svakako su sportska školjkasta sjedala Abarth Corsa by Sabelt. Ipak, nekako nam izgleda da je položaj sjedenja pretjerano visok (nema podešavanja prema visini) što u kombinaciji s dosta velikim obručem upravljača koji nije podesiv prema dubini ne ostavlja mnogo prostora višim osobama niti jamči posebno dobru ergonomiju.
Doduše, ova sjedala pružaju vro dobru bočnu potporu tijelu u zavojima i dovoljno su čvrsto podstavljena, no ukupno gledajući, njihov profil nije odveć dobro pogođen, a sjedalni je dio preuzak čak i za osobe nižeg rasta. Što je, tu je.
No, kao što možete pretpostaviti, već nakon prvih stotinu metara za upravljačem Abartha 595 Competizione svi eventualni prigovori brzo padaju u zaborav, a osmjeh postaje sastavnim dijelom vašeg vizualnog identiteta. O prostranosti stražnje klupe pa i o prtljažniku koji zaprima uobičajenih 185 dm3 ne treba trošiti previše riječi. Uostalom, ako se ne želite raspravljati o smještaju na skučenim stražnjim sjedalima, tu je uvijek Abarth 695 Biposto koji ih zapravo i nema.
I konačno, red je da se osvrnemao na ostatak interijera. Detalji od Alcantare daju malo ekskluzivniji dojam, a šareni glavni instrumenti na digitalnom zaslonu imaju dva dizajna (ovisno o aktivaciji načina rada Sport), dok bezbroj kromiranih detalja na središnjoj konzoli predstavlja još jedan, za skuplje talijanske automobile toliko tipično kičast, no privlačan dio priče.
Serijska i dodatna oprema
Premda se radi o, slobodno to možemo reći, ekstremnom sportskom mališanu, u skladu s trendovima današnjice Abarth 595 Competizione je vrlo bogato opremljen automobila. Za sigurnost se tako brinu ESP sustav, sustav nadzora nad pritiskom u pneumaticima, prednji zračni jastuci, zračne zavjese te zr. jastuk za zaštitu koljena vozača.
Nadalje, tu su i automatski 1-zonski klima uređaj, automatski elektropodizači prednjih prozora, infotainment sustav UConnect s 5-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir, Bluetooth podrškom te USB i AUX ulazom, 17-colni lijevani naplaci, stražnji park. senzori, sportski obruč upravljača, sportska školjkasta sjedala te prednja xenon svjetla sa sustavom za pranje i svjetla za maglu.
Od dostupne dodatne opreme testirani je Fiat Abarth 595 Competizione imao metalik sivu boju Record za koju je potrebno doplatiti 3.078 kn.
Motor i prijenos
Oduvijek su motori talijanskih jurilica bili poznati prema visokim okretajima i, upravo je to osobina i ovog pogonskog stroja koji iz obujma od doista skromnih 1368 cm3 razvija 180 KS pri 5500 o/min (to daje čak 131,6 KS/l!). Dakako, riječ je o pogonskom stroju potpomognutom garrettovim turbopunjačem zahvaljujući kojem je isporuka okretnog momenta ne samo velika (250 Nm pri 3000 o/min), već i dostupna u obilju od niskih brzina rada motora. To, razumije se, jamči izvrsnu vozljivost, brze izlaske iz zavoja i uvjerljiva međuubrzanja. Uostalom, tek podatak o ubrzanju od 0 do 100 km/h za 6,9 s (test: 7,1 s) dovoljno govori o motoru koji ovog mališana tjera naprijed.
U toj priči najveća brzina od 225 km/h (izmjerili smo 219 km/h) i nije posebno bitna jer će 595 Competizione vjerojatno dobar dio svog vijeka provesti na nekoj zavojitoj brdskoj cesti s naglim ubrzavanjima i snažnim kočenjima. No ipak, brzine koje je sposoban ostvariti i na takvoj vijugavoj prometnici su impresivne.
Već pri samom pokretanju, motor testiranog Abartha se javio nevjerojatno moćnim i pomalo zastrašujućim zvukom. Dakako, ispušni sustav Record Monza s četiri završetka većinu svog zvuka duguje sound tuningu, no kako god bilo, prolaznici doista imaju osjećaj da se radi o milijun, a ne 180 KS snažnom automobilu!
Pretpostavljamo da ne treba niti napomenuti kako smo veliku većinu kilometara provedenih za upravljačem ovog automobila odradili u načinu rada Sport, pri kojem se ubrzava odziv gasa, a upravljač pruža veći otpor za maksimalnu preciznost. Promjene stupnjeva prijenosa popraćene su uzbudljivim “bam” koji dopire iz ispuha, a slično je i pri naglijem otpuštanju papučice gasa. U svakom slučaju, fizičko i zvučno zadovoljstvo su doista na najvišoj razini.
Testirana izvedba Abartha 595 Competizione je bila opremljena robotiziranim 5-stupanjskim mjenjačem (u ponudi je i 5-stupanjski ručni) koji kroz performanse ovog automobila dokazuje da su prijenosni omjeri sjajno pogođeni, premda za dulje ravne dionice šesti stupanj ne bi bio na odmet. Ipak i uz takav stil, sve samo ne spore vožnje, izmjerili smo vrijednost od 9,2 l/100 km u gradskoj vožnji te 7,2 litre na otvorenoj cesti – doista razumno za sportski automobil ovakvih karakteristika.
Govorimo li o mjenjaču koji nudi automatski ili ručni (isključivo polugama uz upravljač) način rada, primjetno je kako su promjene prema višim stupnjevima nešto sporije nego li bi smo to očekivali. No, kada se s vremenom bolje upoznate s osobinama ovog pogonsko-prijenosnog sklopa, taj detalj postaje gotovo zanemariv.
U konačnici, našli smo rješenje i za one koji će ovakvim automobilom krenuti na posao. Naime, uz isključeni način rada Sport i uz automatski rad mjenjača promjene stupnjeva su kudikamo nježnije (popraćene s manje trzaja), a cijeli karakter Abartha 595 Competizione se mijenja do udobnog gradskog kompakta, doduše i dalje sjajnih performansi.
Za upravljačem
Nije neka posebna mudrost spomenuti kako bi se ovo poglavlje, govorimo li o automobilu poput Abartha 595 Competizione zapravo trebalo zvati “Užitak za upravljačem”. I, od kuda uopće početi s milijun naših dojmova? Nevezanim redom, prvo ćemo spomenuti udobnost. Naime i dok je standardni Fiat 500 zadovoljavajuće udoban, no podosta grub na neravninama, sportska nam je izvedba ponudila nešto posve neočekivano.
Naglašena udobnost čak i na lošijim gradskim prometnicama popraćena je gotovo neprimjetnim naginjanjem karoserije i prelascima preko neravnina uz minimlan gubitak kontakta s podlogom. Jesu li Talijani doista najveći majstori kada je podvozje u pitanju? Prisjetimo li se Giulije, odgovor je svakako potvrdan. Dakako, pri tome vjerojatno ne treba niti spomenuti da je upravljač dovoljno izravan i vrlo precizan, jednako kao i sam ovjes zahvaljujući kojem je ispravno postavljanje ovog mališana pri ulasku u zavoje doista lako.
Svaki automobil ima svoj karakter, a onaj Fiata Abarth 595 Competizione najjače opisuje njegov kratak međuosovinski razmak. Isti jamči vrhunsku okretnost, no jasno je da pri snažnim kočenjima treba pripaziti jer automobil brzo postaje nestabilan (tome su, doduše, kumovale i zimske gume za dosta toplog vremena). Također, potrebno je uzeti u obzir kako bi vam svako neoprezno otpuštanje papučice gasa u zavoju moglo biti i posljednje na ovom doista brzom automobilu…
No kada smo se napokon upoznali sa svim osobinama ovog malog, zločestog škorpiona, preostao je čisti užitak. Uostalom, svaki ozbiljni sportski automobil zahtijeva respekt i privikavanje, zar ne? Popračen fantastičnim zvukom motora, Abarth 595 Competizione je doista sjajan u zavojima, uz jedna primjetno podupravljanje u duljim te vrhunski kontakt s podlogom u kraćim gdje će se tek rijetko javiti malo izraženo paralelno proklizavanje. Sa svakim zavojem i svakom neravninom raslo je naše povjerenje u nenadmašno ime koje doista predstavlja pravi sinonim za sportske automobile i to, one s dušom.
Spomenimo i kočnice, na izvedbi Competizione sheme ventilirani / puni disk (sva četiri su perforirana), koje potpisuje Brembo i koje doista sjajno zaustavljaju ovaj vrlo brzi kompakt. Jednako tako, kočnice su vrlo otporne na pregrijavanje što je itekako bitno onima koji će svoj 595 odlučiti iskušati na kakvoj brdskoj cesti. Šale nema – prednji diskovi su dimenzija 305 x 28 i imaju 4-klipna kliješta što u kombinaciji s gumama širine 205 mm jamči neprekinut kontakt s podlogom i pri najneugodnijem prijenosu opterećenja.
Na kraju ovog poglavlja osvrnut ćemo se i na serijski TCS/ESP sustav koji je doista malo invazivan i u vožnji tijekom koje pažljivo postavljamo automobil pri ulasku u zavoje, njegovo će djelovanje u potpunosti izostati. Kada se ipak, javi npr. na skliskim podlogama, ESP će vrlo umjereno korigirati putanju ostavljajući vozaču dovoljno slobode, no zadržavajući pri tome visoku razinu sigurnosti.
I na kraju…
Užitak vožnje sportskog automobila ne svodi se isključivo na jurcanje zavojima. Preciznost upravljača i podvozja koje je sportski čvrsto, no istovremeno i vrlo udobno, snažne kočnice i mogućnost da preteknete bilo koga i to s potpunom sigurnošću, posebno su vrijedne osobine.
Dakako, ne čudi nas niti činjenica da se većina kupaca kod nas odlučuje upravo za ovu, najsnažniju izvedbu jer upravo ona pokazuje svo znanje i umijeće koje se krije iza imena Abarth. No, nakon svega, vrijeme je da vratimo testni automobil. Svaka priča ima svoj kraj, no ne treba tugovati jer će nam sjećanje na Abarth 595 Competizione svakoga dana ponovno izmamiti osmjeh. Grazie Carlo!
Fiat Abarth 595 na hrvatskom tržištu |
U ponudi zastupništva Autocommerce Hrvatska, na našem je tržištu dostupno ukupno 12 izvedbi Fiata Abarth 595. One su podijeljene prema snazi i opremi, tj. sljedećem ključu: 595 Elaborabile (145 KS), 595 Turismo (165 KS) i 595 Competizione (180 KS). Sve izvedbe pokretane su 1,4-litrenim benzinskim turbo motorom te su dostupne uz ručni ili MTA mjenjač. Također, sve navedene izvedbe dostupne su kao hatchback ili kabriolet 595C.
Cijene Fiata Abarth 5959 na hrvatskom tržištu kreću od 152.446 kn koliko stoji model 595 Elaborabile s ručnim mjenjačem, jednaka pogonsko-prijenosna shema u modelu 595C stoji 163.454 kn, a najskuplji maleni Abarth nosi oznaku 595C Competizione MTA te je za njega potrebno izdvojiti 239.594 kn do registracije. |