Povijest automobilizma i motociklizma u Splitu

Povijest automobilizma i motociklizma u Splitu
tekst: Hrvoje Gattin foto: ilustracije objavljene uz dozvolu izdavača

Monografija vrhunske povijesne vrijednosti

Nedavno je iz tiska izašao jedan od najkompleksnijih i najvrjednijih dokumenata vezanih uz automobilizam ikada objavljenih kod nas. Knjiga Makinja ča sama trče jedinstveno je djelo koje će spasiti od zaborava značajne osobe i događaje automobilske prošlosti jednog od najstarijih i najljepših gradova Europe

U vremenima kada je izdavaštvo gotovo na samrti, stvoriti djelo poput knjige koja obrađuje doista zahtjevnu temu povijesti automobilizma i motociklizma u gradu Splitu ogroman je i hvale vrijedan poduhvat. Uz to, Makinja ča sama trče nam ulijeva nadu da vremena velikih monografija ipak nisu prošla i da ćemo u budućnosti možda vidjeti još ovako vrijednih i zanimljivih izdanja. Uostalom, učeći o svojoj povijesti upoznajemo i sebe, zar ne?

No, nisu tek povijesne činjenice ono što ovu knjigu čini toliko vrijednim djelom. Tu su i fotografije, mnoge od njih naglašene umjetničke vrijednosti, koje nam iz posve novog kuta predstavljaju jedan od najposebnijih predjela Hrvatske.

Prvi automobil u Splitu, fotografija iz 1902. godine
Mehaničarska radionica na Manuškoj poljani u Splitu, 1926. godine

Riječ izdavača

Knjiga Makinja ča sama trče (Povijest automobilizma i motociklizma u Splitu), autora Valtera Firića, urednika Josipa Radića te izdavača tvrtke Medijska Osobnost iz Splita, na 252 stranice i s 467 fotografija, otisnuta u četverobojnom kolor tisku na 135 gramskom papiru (dimenzije 20 x 27 cm s tvrdim uvezom), po prvi put otkriva gotovo nepoznate povijesne činjenice o dolasku prvog automobila u Split i osnivanju Autokluba Split, ali i druge manje poznate povijesne činjenice.

“Svrha i cilj ove knjige je širenje povijesnih spoznaja i artefakata tehničke kulture u cilju poticanja kulturne raznolikosti i obilježavanja vrijedne obljetnice – 110 godina od osnivanja Autokluba Split”, navodi izdavač.

Izlet članova autokluba Split, 1907. godine
Automobilisti njemačkog ADAC-a na splitskoj rivi, 1929. godine

Kada danas razmišljamo o činjenici da se u Splitu prvi automobil pojavio već potkraj 1901. ili početkom 1902. godine, prva bi misao bila: kako je uspio stići, odnosno koliko mu je trebalo vremena. No, jedno je sigurno – stigao je iz Beča, a dovezao ga je austrijski inženjer zaposlen na upravo započetoj gradnji uskotračne željezničke pruge Split – Sinj.

Od tada Splićani, poznati prema temperamentu i strasti, vrlo su brzo prihvatili ovakav način prijevoza, ali i uživanja u vožnji te su odmah shvatili važnost automobilske i moto industrije kao gospodarske djelatnosti.

Automobilistička utrka u Splitu 1969. godine
Benzinska stanica na rivi pokraj Bajamontijeve fontane koju je 1947. srušila komunistička vlast

Knjiga obiluje fotografijama, od kojih većina nije nikada objavljena jer je riječ o privatnim fotografijama iz obiteljskih albuma. Bogat fond fotografija na najbolji način prikazuje povijesne činjenice i opisuju društveni trenutak i tako podiže vrijednost izdanja. Knjiga će, zasigurno, probuditi brojne emocije među Splićanima, a napose među onima koji će na njezinim stranicama prepoznati svoje obiteljske fotografije.

Epilog…

Otprilike u isto vrijeme kada i u Zagreb, prvi je automobil stigao u Split. No, paklena vrućina i prašnjave ceste nisu bile endemom Dalmacije već svakodnevnicom svih hrabrih pionira automobilizma. Uz gotovo besmisleno osjetljive pneumatike i motore koji su se neprekidno pregrijavali, a o dostupnosti goriva da i ne govorimo, ovi su junaci probijali nove puteve. I, upravo zahvaljujući njima automobil danas doživljavamo kao ultimativni alat slobode kretanja, upravo one koja je svijet učinila dostupnim, a naše živote toliko bogatijima.

Nekoliko godina u nastajanju, knjiga Makinja ča sama trče (Povijest automobilizma i motociklizma u Splitu) vraća nas u neko drugo i za mnoge u potpunosti nepoznato doba. Jednako kao što nam je, u vremenima kada svatko u džepu nosi barem jedan telefonski uređaj gotovo nemoguće zamisliti da je telefonska knjiga grada Splita u doba pojavljivanja prvog automobila imala tek 33 broja, teško je zamisliti s kakvim su se sve teškoćama susretali prvi vozači.

Plamenu naše ljubavi spram automobila netko je upravo dodao još malo goriva!

Erskine je bila marka tvrtke Studebaker iz Indiane, SAD. Automobili marke Erskine predstavljali su kompaktnije modele namijenjene europskom tržištu. Oglas je iz 1928. godine

– – –

Knjiga Makinja ča sama trče (Povijest automobilizma i motociklizma u Splitu) dostupna je u trgovinama Skutermoto u Splitu na adresi Mike Tripala 6 i u Zagrebu, Stara Pešćenica 45 po cijeni od 249 kn. Moguće su i narudžbe putem E-mail adrese autopovijestsplita@gmail.com

1