Koliki je rizik od kupovine rabljenog vozila s vraćenom kilometražom?

Vozači obično mijenjaju svoje automobile svakih 3 do 5 godina, a kupuju li rabljene, izlažu se riziku kupnje "mačka u vreći". Koliko često su prevaljeni kilometri lažni, analizirao je carVertical
Nedavno je platforma s povijestima automobila carVertical pokušala otkriti kako se stopa prevara s kilometražom kod rabljenih automobila razlikuje od zemlje do zemlje. Tvrtka je provela istraživanje na gotovo 900.000 provjera povijesti automobila obavljenih u 2021. godini.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Na temelju tih podataka, čini se kako je skidanje kilometara najčešće u Latviji. Više od 24% vozila provjerenih na carVerticalu u ovoj zemlji imalo je izmijenjena očitanja kilometraže. Drugo mjesto po najvećem udjelu prevara s kilometražom drži Rumunjska, gdje je gotovo 20% provjerenih automobila imalo problema s kilometražom.
Ni situacija u drugim baltičkim zemljama ne izgleda baš najbolje: Estonija je na trećem mjestu po najvećem udjelu rabljenih automobila s vraćenom kilometražom, dok je Litva četvrta. Rusija i Ukrajina također su među zemljama s većim postotkom vozila s lažnim mjeračem kilometraže.
U Hrvatskoj malo bolje
Situacija u nekim zemljama srednje i južne Europe izgleda bolje, ali na gotovo svim tržištima postoji veliki broj automobila s vraćenom kilometražom. Svaki deseti rabljeni automobil provjeren na carVerticalu u Češkoj, Slovačkoj, Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji imao je prevaru s kilometražom. U Hrvatskoj je u 2021. godini taj udio iznosio 10,68%.
Voditelj odjela za komunikacije u carVerticalu g. Matas Buzelis napominje da problemi s transparentnošću u Europi godišnje koštaju milijarde eura. Ljudi misle da dobivaju dobru ponudu kupujući jeftino, ali u stvarnosti, ako automobil ima sumnjivu povijest, na kraju će potrošiti puno više na popravke.
Nevidljivi zločin
“Glavni izvori rabljenih automobila za istočnoeuropsko tržište su Njemačka, Francuska, Belgija, Nizozemska i Italija. Prekogranične transakcije automobila su najrizičnije jer se upravo tu najčešće krivotvore očitanja kilometraže. Skidanje kilometraže na automobilu je tzv. nevidljivi zločin. Prema nekim znanstvenim istraživanjima, zbog toga nastaje ekonomska šteta veća od 9 milijardi eura godišnje, i to samo u Europi”, pojašnjava Buzelis.
Iako su neke zapadnoeuropske zemlje poznate po velikim novčanim, pa čak i zatvorskim kaznama za prevarante, obično nema dovoljno resursa za rješavanje takvih problema na slabijim tržištima gdje je dob automobila prosječno starija.
Automobile s lažnim očitanjima kilometraže mnogo je teže prodati
Prošla 2021. bila je izazovna godina za automobilsku industriju zbog aktualne krize s poluvodičima. Nitko se nije htio riješiti automobila koje su uzeli na leasing jer nije bilo drugog vozila s kojim bi ga zamijenili. Kupci rabljenih automobila i dalje se bore sa značajnim nedostatkom automobila bez mana na tržištu rabljenih automobila – a prema carVerticalu, do kraja 2022. i dalje će nas vjerojatno mučiti isti problemi.