Kako rat u Ukrajini utječe na tržište rabljenih automobila

Na sve probleme na tržištu automobila, izazvane pandemijom i nestašicom, sada se nadovezuje i invazija na Ukrajinu, koja ima značajan utjecaj na autoindustriju
Tijekom posljednjih godina tržišta rabljenih automobila suočila su se s mnogim problemima – prvo zbog pandemije, a potom i zbog posljedične nestašice poluvodiča. Mnogi su proizvođači automobila vjerovali da je kriza počela jenjavati te se činilo da će 2022. godina biti godina u kojoj će se isporuke vozila vratiti na razine prije krize. Međutim, ruska invazija na Ukrajinu onemogućila je takav razvoj događaja.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Automobilska je industrija suočena s još većom krizom, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobilsku industriju iz tvrtke carVertical. On ističe da, unatoč tome što rusko tržište novih automobila nije najveće na svijetu, ono igra značajnu ulogu u lancu opskrbe automobilima.
Rusija i Ukrajina su značajni izvoznici
Rusija izvozi vrijedne komponente za automobilsku industriju. Njemačka se, primjerice, oslanja na ruske izvore titanija, željeza i paladija. Također, s 108 milijuna tona proizvedenih 2021. godine, Rusija je peti najveći svjetski proizvođač željezne rude te opskrbljuje europske proizvođače čelika koji se sada suočavaju s višim cijenama i mogućim poteškoćama u nabavljanju tog metala drugdje.
Ruska invazija utjecala je i na automobilsku industriju u Ukrajini. Primjerice, veliki dobavljač kabelskih snopova njemačkim proizvođačima automobila poput BMW-a i Volkswagena dolazi iz Ukrajine. Nadalje, Ukrajina je treći najveći svjetski proizvođač nikla i aluminija, dvije vrlo vrijedne sirovine potrebne u proizvodnji baterija i komponenti za električna vozila.
Konačno, udio Ukrajine u svjetskoj proizvodnji neona iznosi gotovo 70% , a taj je plin potreban za proizvodnju komponenti kao što su mikročipovi, kojih ionako već nema dovoljno.
Teže do rabljenih vozila
Već je 2021. bilo teško i skupo kupiti rabljeno vozilo, a kako stvari stoje, to će postati još teže 2022. godine. Dok tržište rabljenih automobila nastavlja rasti, trgovci rabljenim automobilima suočavaju se s nestašicom vozila, koju je izazvalo smanjenje proizvodnje novih automobila.
“Oni koji su zainteresirani za kupnju rabljenog automobila sada biraju između najograničenijih i najskupljih ponuda na tržištu rabljenih vozila”, kaže Buzelis.
Prošle godine cijene rabljenih automobila već su dosegle najvišu razinu svih vremena. Iako su se stabilizirale i čak počele padati pred kraj godine, ruska invazija na Ukrajinu stvorila je situaciju bez presedana na tržištu rabljenih vozila u istočnoj Europi. Godinama su kupci rabljenih automobila iz Ukrajine hrlili u Poljsku, Litvu, Slovačku i Mađarsku. Dok su noviji automobili bili u većoj potražnji među stanovnicima tih zemalja, Ukrajinci su kupovali mnoge automobile stare više od deset godina, posebno one s dizelskim motorima koji imaju nižu potrošnju goriva, ali više zagađuju okoliš.
Utjecaj cijena goriva – raste potražnja za električnim vozilima
Cijene goriva premašile su kritičnu granicu od 2 eura po litri u mnogim europskim zemljama, što je ponukalo vozače da razmisle o promjeni dnevnih navika. “Zbog rasta cijena goriva neki će vozači manje putovati. Ljudi bi mogli smanjiti godišnju kilometražu svog vozila odabirom javnog prijevoza ili drugih dostupnih prijevoznih sredstava. Manje kilometara značilo bi manje nesreća, što bi dovelo do uštede u tekućim troškovima”, kaže stručnjak tvrtke carVertical. Time bi se smanjio broj vozila na cestama, ali bi se povećala i zainteresiranost za vozila s nižom potrošnjom goriva.
To znači da bi vozila s dizelskim motorima mogla postati zanimljiva vozačima zbog nenadmašno niske potrošnje goriva na autocesti. Međutim, taj će trend biti prisutan samo u zemljama u kojima nema oporezivanja vozila s višim razinama emisija CO2.
Povećane cijene goriva potaknut će ljude da ulažu u rabljena električna vozila. Unatoč rastu cijena energije, ukupni troškovi vlasništva električnih automobila i dalje su niži, a mogu biti i još niži ako se solarna energija koristi za punjenje. Napajanje solarnom energijom može uštedjeti 600 – 800 eura godišnje.