Automobilom na vodik od Zagreba do Bruxellesa

Toyotom Mirai na put do Bruxellesa uputit će se doc. dr. sc. Ankica Kovač s Fakulteta strojarstva i brodogradnje te dva specijalizirana novinara
Već dugi niz godina, u intervalima, priča se o vozilima na gorive ćelije, a što je totalna nepoznanica brojnim našim sugrađanima. Bez obzira na to, i činjenicu da mnogi misle kako se radi o tehnologiji iz znanstveno-fantastičnih filmova, riječ je o tehnologiji koja se u zapadnom svijetu koristi, a uskoro bi veliku ekspanziju trebala imati i na krajnjem istoku svijeta, u sve razvijenijoj Kini.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Kad govorimo o zapadu, teško da ćete susresti osobni automobil na cesti koji kao gorivo koristi vodik, ali obrati li se pozornost na javni gradski prijevoz, situacija je ipak nešto drukčija. Ima autobusa koji koriste gorive ćelije, a što ih čini najčišćim oblikom prijevoza. Da je riječ o tehnologiju u koju se polažu velike nade, govori nam i činjenica da je u prethodnih nekoliko mjeseci u Kini odlučili investirati značajna sredstva upravo u razvoj vodikovih tehnologija u cestovnom prijevozi, te unatoč činjenici da je riječ o zemlji o kojoj ovisi najveći dio globalne proizvodnje baterija za električne automobile, smatraju kako više pažnje treba usmjeriti upravo u vodik.
Kako bi potaknuli razmišljanje o implementaciji vodikovih tehnologija već dulje vrijeme bavi se i doc. dr. sc. Ankica Kovač s Fakulteta strojarstva i brodogradnje, inače voditeljica Laboratorija za energetska postrojenja. Ispred njihovog objekta smještena je i jedna punionica vodika, ali s obzirom na nizak tlak pod kojim djeluje, namijenjena je punjenju gorivih ćelija bicikala. Da bi imali punionicu za automobile potrebna je značajna investicija jer jedna punionica stoji od 1,5 milijuna USD, znači gotovo 10 milijuna kuna. Upravo zbog ove punionice i Hrvatska se smjestila na europsku kartu punionica vodika, ali s naznakom da se puniti mogu samo bicikli.
Podizanje svijesti o važnosti ove tehnologije uvidjeli su i u Toyoti koja je prije nekoliko godina predstavila model Mirai, koji koristi gorive ćelije, ili kako nas je ispravila Ankica Kovač, da bi bilo bolje da koristimo naziv gorivi članci. Tako je nedavno, na kamionu u Zagreb stigao jedan primjerak modela Mirai, a kojime danas u 10 sati doc. dr. sc. Ankica Kovač i dva specijalizirana novinara, Juraj Šebalj i Vedran Flajnik, kreću na put prema Bruxellesu. Prvo stajanje na ruti je u austrijskom Grazu gdje se nalazi nama najbliža punionica vodika. Nakon toga nastavljaju put preko Passau, Geiselwinda i Kölna prema Bruxellesu.
Ova ‘ekspedicija’ nazvana Croatia Mirai Challenge označava i prvu vožnju automobila na vodik na našim prometnicama. Kad govorimo o vodiku kao pogonskom gorivu, moramo znati da je riječ ustvari o električnom automobilu koji električnu energiju potrebnu za pogon elektromotora dobiva iz vodika preko gorivih ćelija, odnosno svežnja gorivnih članaka. Kod korištenja vodika kao pogonskog goriva dolazi do dva nus produkta – vode i topline.
Dobro znamo kako se kod spominjanja električnih automobila, koji zadnje vrijeme postaju češća pojava i na domaćim prometnicama, mnogo govori o kapacitetu njegovih baterija odnosno dosegu koji osigurava, kao i o vremenu potrebnom za punjenje baterija. Kod automobila na vodik dodatna je prednost brzina punjenja. Naime, za svega tri minute vodik se sprema u gorive ćelije, a što kod Toyotinog modela Mirai znači i doseg od 500 kilometara.
Cilj projekta je podići svijest o važnosti prelaska na čistiji transport, te potaknuti donošenje odluka na svim razinama gradske i državne uprave u Republici Hrvatskoj za poticaje uvođenja vodika kao alternativnog goriva i izgradnju vodikove infrastrukture, odnosno vodikovih punionica. Time bi stali uz bok zemljama EU i svijeta koje već imaju razvijenu vodikovu infrastrukturu čime su spremne prihvatiti i već prihvaćaju automobile na vodik.