Toyota C-HR 1.8 HSD C-ULT

Toyota C-HR 1.8 HSD C-ULT
tekst: Hrvoje Gattinfoto: Saša Lisjak, autonet.hr

Novi adut u ekološkom svijetu

Toyota hrabro ulazi u još jedan automobilski segment i, štoviše, od samog početka u njemu postavlja nova pravila. Uz to, testirani je C-HR automobil provjerene hibridne tehnike, vrhunske opremljenosti i poslovične štedljivosti

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina1798 cm3 / 122 KS / 170 (170) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO23,9 (6,4) l/100 km / 87 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom218.352 kn (28.961 Eur) / 244.534 kn (32.433 Eur)

Vjerojatno je malo tko obratio posebnu pozornost na još jedan koncept prikazan na pariškom salonu 2014. godine. No, toyotin C-HR nije bio tek najavom još jednog hibrida, već je pažljivijem promatraču pokazao u kojem će smjeru uskoro krenuti mainstream automobilska moda. I doista, ne razlikujući se mnogo od dorađenog koncepta prikazanog u Frankfurtu 2015, Toyota je ove godine na ženevskom salonu skinula veo sa svog konkurenta već etabliranim crossoverima kompaktne klase.

Uostalom, pod okriljem koje je ideje japanska marka otvorila vrata posve nove kategorije među svojim automobilima, možda i ponajbolje objašnajvaju ove riječi: Stvoren kako bi se isticao, jednako u svom segmentu koliko i u toyotinoj ponudi, C-HR (Coupe High-Rider) predstavlja odlučnost Akia Toyode da dozvoli veće stilističke slobode te promovira tehničku kreativnost s ciljem stvaranja automobila privlačnog dizajna i naglašenog zadovoljstva u vožnji.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Možda će i pomalo šaljivo djelovati ustvrdimo li kako je Toyota s modeom C-HR doista otvorila vrata (još) jednog novog podsegmenta. Sada bi se ta kategorija vjerojatno mogla zvati coupe-crossover, a najbolja potvrda takvom mišljenju jest i sam pogled na ovaj automobil: njegov donji dio odaje tipični izgled crossovera s povišenom podnicom, velikim kotačima i naglašenim rubovima blatobrana, dok gornji dio pruža zapravo kupeovsku siluetu. Istu posebno naglašavaju detalji poput vrlo položene linije krova ili “skrivene” ručice stražnjeg para vratiju.

Sviđao se C-HR nekome ili ne, priznati moramo da ovaj kompaktni automobil nesumnjivo predstavlja najuspješniji korak evolucije recentnog toyotinog dizajna. C-HR je Toyota koja nigdje neće proći nezapažena, za kojom se glave doista okreću svugdje te koja pomalo djeluje poput kakvog svemirskog broda. Izlazeći iz C-HR-a, barem na trenutak, morat će te se osjećati kao Flash Gordon…

S druge strane, funkcionalnost ovog dizajna sasvim je primjerna. Unatoč relativno niskoj liniji krova, vozač ima dobru preglednost, ulazak u vozilo je lagan zbog povišene podnice, a prag prtljažnika dovoljno nizak. Također, u ovom automobilu dimenzija od 4360 x 1795 x 1555 naći će se dovoljno mjesta za putnike. Možda će se odrasle osobe nešto manje udobno smjestiti na stražnjim sjedalima, no na kraćim relacijama niti to, a niti relativno nizak krov ne bi trebalo predstavljati problem onima prosječne visine. Dodajmo ovome i kako C-HR nudi sasvim solidan obujam prtljažnika od 377 dm3.

Prema pitanju ergonomije možemo zaključiti da je Toyota odradila zadovoljavajuć posao. Ipak, relativno mali hod podesivog obruča upravljača mogao bi nekima i smetati, posebno s obzirom na vrlo visok položaj sjedenja. No, ostali vozaču neophodni detalji smješteni su na dobro odabranim pozicijama.

Inače, premda je interijer ove Toyote dosta jedinstven svojim dizajnom, u njemu primjećujemo očekivane korporativne detalje. Tako vrh središnje konzole krasi veliki zaslon infotainment sustava s već otprije poznatom i donekle zastarjelom grafikom, a zgodan detalj predstavljaju umeci na oblogama vratiju od ljubičaste plastike sa zanimljivim 3D uzorkom. Konačno, tu je i naglašena plava linija koja se proteže preko cijele prednje armature te završava na prednjim vratima. Ta linija predstavlja doista atraktivan detalj, no svojom bojom nije uparena s onom karoserije.

Na kraju ovog odlomka spomenimo i kako je C-HR dostupan uz četiri boje karoserije (siva Ash – testirani automobil, plava Hydro – boja koja bi bolje odgovarala ukrasnoj liniji u interijeru, Metal Stream – srebrna metalik te bijela s bisernim efektom). Sve su navedene boje kombinirane s crnim krovom, a u ponudi je tek jedan dizajn naplataka, u dimenziji od 18 cola.

Serijska i dodatna oprema

Testirani paket opreme C-ULT drugi je najbogatiji u ponudi Toyote C-HR, no iskreno govoreći, donosi toliko detalja da više doista ne bi trebalo tražiti. Uostalom, od najbogatijeg se paketa opreme razlikuje tek prema izostanku kožom presvučenih sjedala i sustava autonomnog parkiranja (SIPA – Simple Intelligent Park Assist).

Inače, od značajnijih detalja serijske opreme paketa C-ULT izdvojit ćemo elemente kao što su: 18-colni alu-naplaci, dodatno zatamnjena stražnja stakla, dnevna LED svjetla, ulazak u vozilo i pokretanje motora bez upotrebe ključa, sjedalo vozača s prilagodljivom lumbalnom potporom, grijanje prednjih sjedala, infotainment sustav Toyota Touch 2 sa zaslonom osjetljivim na dodir dijagonale od 20,3 cm, zaslon na ploči s instrumentima dijagonale od 10,5 cm, Bluetooth, po jedan USB i AUX konektor…

Sigurnost ovog automobila podržavaju ESP, sedam zračnih jastuka što uključuje i zračni jastuk za zaštitu koljena vozača, PCS (Pre-Collision System) sustav automatskog kočenja s prepoznavanjem pješaka (sustav djeluje od 10 km/h do najveće brzine vozila), dva ISOFIX priključka otraga, prednja i stražnja svjetla za maglu, sustav upozorenja o nenamjernoj promjeni vozne trake, predni nasloni za glavu s povećanom zaštitom… Na kraju ovog podužeg popisa spomenimo da posebnu “poslasticu” u opremi testirane Toyote predstavlja aktivni tempomat, a tu su i automatski 2-zonski klima uređaj te električna parkirna kočnica s automatskim otpuštanjem.

Ovaj nam je automobil ponuđen na test i s ponešto dodatne opreme koja podrazumijeva pakete Premium (kožom obložen interijer i grijani obruč upravljača), Tech (Bi-LED prednja svjetla s automatskim aktiviranjem dugih svjetala, sustav za nadzor mrtvog kuta i Cross Traffic Alert) te Sound (JBL audio sustav s devet zvučnika). Konačno, popis dodataka uključuje i metalik boju sivu Ash, a sve zajedno s davanjima podiže cijenu testirane Toyote C-HR za 26.182 kn.

Motor i prijenos

Za hibridni pogonski sklop ove Toyote slobodno možemo reći kako se radi o našem “starom znancu”, doduše, koji je u međuvremenu prošao kroz izvjesno zatezanje bora. Osnovu HSD sustava predstavlja 1,8-litreni benzinski motor (isti kao i u modelu Prius), kombiniran s električnim pogonom. Brojna unaprjeđenja HSD sklopa dovela su do toga da se Toyota sada može pohvaliti kako je svaka od ključnih komponenti pravi rekorder u svom svijetu.

Tako je motor obujma od 1798 cm3 najučinkovitiji benzinski pogonski stroj na svijetu s termičkom iskoristivošću od 40 posto, a tu je i dorađena baterija čije su dimenzije smanjene za 10% zahvaljujući ostvarenom povećanju gustoće pohranjene energije. Također, nova baterija može pohraniti 28% energije više u jedinici vremena što jamči brže punjenje. Konačno, električni su motori manjih dimenzija i mase čime je ostvaren povoljniji omjer snage i mase, jedan od ključnih parametara govorimo li o učinkovitosti nekog pogonskog sklopa.

HSD sustav Toyote C-HR koristi dva električna motora. Prvi služi kao generator električne energije i pokretač termičkog motora, dok je drugi zadužen za pokretanje vozila, ali ima i ulogu generatora kada HSD sustav koristi regenerativni način rada. Pokretački električni motor hlađen je vodom te razvija najveću snagu od 53 kW i najveći okretni moment od 163 Nm. Tome treba pridodati i podatak o 72 kW (98 KS) najveće snage termičkog motora 1.8 te 142 Nm najvećeg okretnog momenta, dok kombinirana najveća snaga hibridnog pogonskog sklopa Toyote C-HR iznosi 90 kW, odnosno 122 KS.

Priču o HSD-u testirane Toyote nastavljamo opisom nadzorne jedinice ovog sustava koja je zahvaljujući novoj konstrukciji manja za 33 posto, ima 6 posto manju masu te 20% smanjene gubitke u odnosu na sklop korišten kod Priusa treće generacije. Konačno, tu je i NiMH baterija nominalnog napona od 201,6V i kapaciteta od 1,31 kWh.

Kako je već i uobičajeno, Toyota je za prijenos snage i ovog hibridnog modela iskoristila bezstupanjski (CVT – Continuously Variable Transmission) mjenjač. U slučaju CH-R-a ovaj mjenjač ne nudi mogućnost ručne izmjene stupnjeva te se njegov rad svodi isključivo na automatiku.

Potrošnja goriva i iskustva za upravljačem

Na prvi pogled, izgleda nam neobično zbog čega se Toyota toliko “tvrdoglavo” drži kombinacije benzinskog motora i CVT mjenjača. Uostalom, uvjereni smo kako bi dizel manjeg obujma i većeg okretnog momenta bio učinkovitiji, jednako kao i neki automatski mjenjač s dvostrukom spojkom, bez obzira na (teorijsku) učinkovitost bezstupanjskog prijenosa. No, prisjetiti se moramo i činjenice da je Toyota istinski pionir kada su u pitanju hibridni pogonski sustavi te da je sva sredstva uložena u razvoj HSD pogona sada potrebno isplatiti. Jedno od rješenja za to je, nesumnjivo, ugradnja upravo ovakvog pogonsko-prijenosnog sklopa u što je moguće veći broj modela.

No, iz prakse znamo da ako vam cilj nisu neke posebno visoke brzine, dizel donosi brojne prednosti. Uostalom, zbog baterije, kontrolera i električnih motora, hibridni su automobili u pravilu teški pa se dizel sa svojim zalihama okretnog momenta brzo nameće kao bolje rješenje. Također, o bezstupanjskim su mjenjačima ispričane nebrojene priče. Naime, CVT sam prema sebi i nije loš, štoviše, no problem je uvijek isti – dovođenje termičkog motora u nepotrebno visoke okretaje što rezultira pretjeranom potrošnjom. To je, zasigurno, više stvar softvera koji upravlja CVT-om nego li njegove konstrukcije, no… Rješenje bi, možda, bilo u pretprogramiranim stupnjevima prijenosa CVT-a.

U konačnici, vrijeme je da se pozabavimo možda i najbitnijim dijelom cijele priče o ovom hibridu, a to je potrošnja goriva. U gradskoj smo vožnji tako ostvarili najnižu potrošnju od 5,7 l/100 km, no razina koja je održiva na veći broj kilometara ipak je 6,0 l/100 km, premda se napunjenost baterije u gradu većinu vremena kretala oko 75%. Je li to previše, ostaje temom za neku drugu raspravu, no činjenicom jest da je tvornički propisana vrijednost od 3,5 l/100 km u praksi doista nedostižna, barem ako ne želite ometati druge sudionike u prometu.

Što se tiče iskustava iz vožnje, vrijedno je spomenuti kako je ovo jedan doista okretan i ugodan automobil. Zahvaljujući kompaktnim dimenzijama, C-HR će se s lakoćom snaći u svim prometnim situacijama, no strana mu neće biti ni putovanja na kojima kao negativan detalj do izražaja može doći tek nešto veće buka motora, dakako, kao posljedica načina rada bezstupanjskog mjenjača. Udoban i dosta stabilan, C-HR se odlikuje i brojnim sustavima aktivne sigurnosti koji će pomoći da zadržimo željenu putanju i sretno stignemo na cilj u svim vremenskim prilikama.

I na kraju…

Ljubitelji hibridnih automobila s toyotinim su modelom C-HR dobili još jedan izazov. I to, ovoga puta u atraktivnom i kompaktnom pakiranju namijenjenom prvenstveno gradskoj vožnji. Uz vrlo bogatu opremu i nisku potrošnju goriva, toyotin se novi crossover lako može nametnuti kao zgodna alternativa klasičnom rješenju za urbanu svakodnevnicu, hatchbacku. Uostalom, zašto bi automobil svojim oblikom tek slijedio funkciju, kada pored praktičnosti istovremeno može biti i atraktivan te doista zabavan?

Toyota C-HR na hrvatskom tržištu
Na hrvatskom tržištu, zastupnik Toyota Croatia nudi neočekivano široku paletu izvedbi modela C-HR. Konkretnije, riječ je o tri izvedbe pokretane pogonskim hibridnim sklopom HSD (Hybrid Synergy Drive) te sedam s benzinskim 1,2-litrenim (116 KS) turbo-motorom, od kojih su tri u ponudi s pogonom na sva četiri kotača. Nadalje, hibridne su izvedbe opremljene bezstupanjskim (CVT) mjenjačem, one s pogonom na prednje kotače 6-stupanjskim ručnim, dok AWD modeli imaju automatski mjenjač Multidrive S.

Paketa opreme u ponudi Toyote C-HR na hrvatskom su tržištu četiri: C-ITY, C-ENTER, C-ULT i C-HIC, a cijene kreću od 163.900 kn koliko stoji izvedba 1.2 2WD C-ITY. Najskuplje izvedbe su, dakako, one s pogonom na sve kotače: 1.2 AWD C-ULT i C-HIC imaju istu cijenu, 244.938 kn. Konačno, hibridni modeli kreću od 194.900 kn (1.8 HSD C-ENTER), dok izvedba kakvu smo testirali stoji 218.352 kn do registracije. Testirani automobil uz niže navedenu dodatnu opremu stoji 244.534 kn.

– – –

Luksuzniji pogled na hibridnu tehnologiju pruža nam nedavno testirani Lexus NX 300h AWD Executive