Seat Ateca 1.6 TDI Style

Seat Ateca 1.6 TDI Style
tekst: Hrvoje Gattinfoto: Saša Lisjak, autonet.hr

Na provjerenim temeljima

S prvim SUV modelom u svojoj ponudi Seat nije ništa prepustio slučaju. Već odavno iskušana tehnika matične kuće te prepoznatljiv dizajn odlika su i Atece koja se, ovom prilikom, predstavila u izdanju s donje polovine ponude

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina1598 cm3 / 116 KS / 184 (179) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO24,3 (6,8) l/100 km / 113 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom177.962 kn (23.956 Eur) / 182.740 kn (24.599 Eur)

Proširujući paletu modela, Seat je (možemo reći i “napokon”) otvorio vrata SUV segmentu. Naime, nakon nekoliko modela te kategorije u produkciji Volkswagena i Audija, došao je red da preostale marke Grupe VW predstave svoje viđenje robusnog obiteljskog automobila.

Ateca je prvi puta najavljena konceptom 20V20 predstavljenim na ženevskom salonu 2015, da bi prvi produkcijski SUV španjolske marke svjetlo dana ugledao početkom veljače prošle godine. Dakako, pored novog izgleda vanjštine i unutrašnjosti, Ateca u tehničkom smislu ne donosi mnogo nova, već temeljena na modularnoj platformi Grupe koristi prednosti dijeljenja komponenti unutar korporativnih okvira.

Ateca, koja je ime dobila prema gradu u španjolskoj pokrajini Zaragoza, u prosincu prošle godine dobila je i priznanje The Best Buy Car of Europe in 2017, međunarodnog izbora Autobest. Bio je to možda i najbolji uvod za ulazak među konkurenciju koja je u SUV segmentu doista ogromna.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Seat je, kao istinski pripadnik Grupe Volkswagen još jedna marka koja se prilično strogo pridržava pravila korporativnog dizajna. Nije stoga čudo da njihov prvi SUV podosta nalikuje na ostatak ponude, a prvenstveno na model Leon. Sviđalo se to nekome ili ne, no činjenicom jest da seatovi automobili imaju doista uvjerljiv “estetski karakter” i da djeluju atraktivno što posebno vrijedi za malo prije spomenuti hatchback iz C segmenta, no ipak nešto manje za najnoviju pridošlicu, Atecu.

Vanjskim izgledom ovog SUV modela iz kompaktnog segmenta dominiraju oštre linije – toliko prepoznatljiv estetski detalj svih novijih Seata, Škoda, a sve više i Volkswagena. Najuočljiviji dio vanjštine kojim Ateca brzo otkriva pripadnost španjolskoj obitelji svakako su prednja svjetla te karakteristična trapezna maska hladnjaka, dok bi stražnja svjetla bez problema pristajala Superbu ili pak nekom drugom modelu ove njemačke (mega)grupacije.

U interijeru je priča ponovno slična, premda će i manje izvježbano oko u tom strogo posloženom dizajnu brzo prepoznati Seat. Naime, unutrašnjost također obiluje korporativnim detaljima ponuđenim u seatovoj inačici, uz vrlo primjeren, no estetski “hladan” izgled kojem pridonosi i monoton izbor boja. No, ipak je riječ o modelu iz donje polovine ponude. Tu je i ne odveć sretno oblikovani obruč upravljača, no ono što je možda i bitnije od estetike jest ergonomija koja je (opet, kao i kod ostatka Grupacije) doista primjerena.

Dobro pogođena kombinacija udobnosti i čvrstoće neophodne na duljim putovanjima odlika je i Atecinih prednjih sjedala kojima bi smo mogli uputiti manju zamjerku tek prema pitanju bočne potpore tijelu. Zato se Ateca može pohvaliti prostranošću koja je korektna, no ne zaboravimo, ovo je automobil koji raspolaže s već solidnih 2638 mm međuosovinskog razmaka. Pri tome, jednostavno oblikovanje stražnjih sjedala (tek su minimalno profilirana) nije odveć sretno rješenje na duljim putovanjima, no, što je tu je…

U konačnici, Ateca se može pohvaliti i prtljažnikom doista raskošnih dimenzija sa zapremninom od 510 / 1604 dm3. Tek napomene radi, recimo kako izvedbe 4Drive imaju osnovni obujam prtljažnika manji za nevelikih 25 dm3.

Serijska i dodatna oprema

Ateca 1.6 TDI je na ovaj test došla s drugim od tri ponuđena paketa opreme. Dakle, već i površniji poznavatelji vozila volkswagenove Grupe mogu pretpostaviti kako će u ovom cjenovnom razredu i automobilskom segmentu drugi ponuđeni paket opreme značiti – dovoljno, no ne i mnogo. Ipak, ne budimo previše zahtjevni. Od značajnijih detalja sigurnosne serijske opreme Ateca Style donosi šest zračnih jastuka kao i onaj za zaštitu koljena vozača, ESP, 2 ISOFIX priključka, prednje naslone za glavu s povećanom zaštitom, sustav za autonomno kočenje u gradskoj vožnji, prednja svjetla za maglu s funkcijom osvjetljavanja zavoja te nadzor pritiska u pneumaticima.

Nadalje, tu su i 17-colni lijevani naplaci Dynamic, automatski 2-zonski klima uređaj, elektropodizači svih prozora, automatsko aktiviranje svjetala i brisača, kožom obloženi obruč upravljača, stražnji senzori za pomoć pri parkiranju, dnevna i stražnja svjetla u LED tehnologiji, unutrašnji retrovizor s automatskim zatamnjivanjem, sjedalo vozača podesivo prema visini, putno računalo i multimedijalni sustav Media System Colour s 5,5-inčnim zaslonom osljetljivim na dodir, tipkama na upravljaču, Bluetooth podrškom te USB, AUX i SD priključcima.

Spomenimo i ne odveć dug popis dodatne opreme u koju spadaju bijela boja karoserije, Crni paket (krovni nosači i obrubi blatobrana u crnoj boji) te rezervni kotač za privremenu uporabu. Uz navedene dodatke testirana je Ateca 1.6 TDI Style bila skuplja za 4.778 kn.

Motor i prijenos

Premda smo to već nebrojeno mnogo puta ustanovili, ponovit ćemo kako su dizelski motori u ovom segmentu vjerojatno najbolji izbor. Naime, premda je ovdje riječ o SUV automobilu iz niže kategorije, testirana je Ateca bila teška čak 1465 kg za što je potreban pogonski stroj sa solidnim zalihama momenta. A, upravo jedan takav našao se pod prednjim poklopcem ovog modela. Dakako, s obzirom da je riječ o MQB platformi, riječ je o poprečno postavljenom pogonskom stroju koji je u ovom slučaju imao obujam od 1598 cm3.

Pored najveće snage od nevelikih 116 KS, značajniji je podatak o 250 Nm dostupnih između 1500 i 3250 o/min. To, u kombinaciji solidno preciznog ručnog 6-stupanjskog mjenjača ne odveć dugih hodova, jamči sasvim dobre performanse. Seat tako za Atecu 1.6 TDI predviđa ubrzanje od 0 do 100 km/h za 11,5 s, dok su naša mjerenja dala tek tri desetinke lošiji rezultat. Također, proizvođač navodi i podatak o ubrzanju između 80 i 120 km/h (u V stupnju prijenosa) od 18 sekundi što je zadovoljavajuće za jedan obiteljski automobil.

Bi li potrošnja goriva, koja je tijekom ovog testa u gradskoj vožnji dosegla 7,4 l/100 km (proizvođač: 4,7 litara) bila niža da se pod poklopcem motora našao 2-litreni Common Rail, znat ćemo tek ako budemo imali sreće testirati tako motoriziranu Atecu. A, do tada, ostaje nam zaključiti tek da je ovo automobil koji se ne odlikuje posebno niskom potrošnjom (ostvarili smo prosjek od 6,8 l/100 km), no i SUV koji ipak ne zahtijeva pretjerano česte posjete benzinskoj crpki.

Za upravljačem

Udobnost i osjećaj robusnosti odlike su većine automobila iz ove kategorije pa niti Ateca tu ne predstavlja iznimku. Dobra preglednost s dosta visoko postavljene pozicije vozača jamči sigurnost, a dugi kilometri provedeni za upravljačem ovog automobila doista nikome ne bi trebali predstavljati problem, posebno s obzirom na kvalitetna prednja sjedala.

Jednako uobičajena za SUV vozila su i nešto izraženija naginjanja karoserije u zavojima, no to ipak ne utječe na vozna svojstva. Sve u svemu, možemo zaključiti kako je Grupa VW odradila još jedan uspješan projekt temeljen na doista fleksibilnoj platformi. Konačno, u pogledu performansi jasno je da je sa 116 KS ovo nešto slabije motorizirani automobil, no za obiteljske potrebe bez posebnih pretenzija i želje za čestim pretjecanjima vjerojatno nikome niti ne treba više.

I na kraju…

Poslovna politika Grupe Volkswagen, barem ona modelna, bilježi uspjeh za uspjehom već godinama. Upravo stoga nas ne treba niti čuditi da se Seat pridružio markama koje u svojoj ponudi imaju SUV automobile. Jer, put do nastanka Atece zasigurno nije bio skup poput onoga kada se nov automobil razvija od praznog lista papira.

Testirana Ateca, pokretana 116 KS snažnim dizelskim motorom pripada donjem dijelu ponude i od nje ne treba očekivati previše. No, štovatelji seatovog dizajna u ovom će modelu brzo prepoznati člana sebi najdraže automobilske obitelji, a ostali će moći uživati u praktičnosti i prostranosti solidno dimenzionirane Atece. Zahtjevnijima su na izboru snažniji dizelski motori, uvijek sjajni DSG te pogon na sva četiri kotača bez kojeg, budimo iskreni, SUV vjerojatno i nije ono što bi trebao biti.

Seat Ateca na hrvatskom tržištu
U ponudi zastupnika, tvrtke Porsche Croatia na hrvatskom je tržištu osam izvedbi Seat Atece. Ova je ponuda podijeljena na tri paketa opreme (Reference, Style i Xcellence), a tu su i izvedbe s prednjim te pogonom na sva četiri kotača. Za pogon Seat Atece su zaduženi benzinski motori 1.0 TSI (116 KS) i 1.4 TSI (150 KS) te dizelski 1.6 TDI (116 KS) i 2.0 TDI (150 i 190 KS).

Nadalje, izvedbe s pogonom na sva četiri kotača 4Drive su dvije u kombinaciji s 2-litrenim TDI pogonom obje navedene razine snage, a tehniku nadopunjuju i ručni 6-stupanjski te automatski 7-stupanjski DSG mjenjači koji su dostupni uz 1.4 TSI te snažniji 2.0 TDI. Cijene Seat Atece na našem tržištu kreću od 148.332 kn koliko stoji izvedba 1.0 TSI Reference, a zaustavljaju se na iznosu od 274.610 kn koliko stoji model 2.0 TDI (190) DSG 4Drive Xcellence.