Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Super

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Super
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

San koji je postao stvarnost

U vremenima kada je užitak za upravljačem postao tek ispraznom formulacijom, malo je proizvođača spremnih napraviti automobil za istinske zaljubljenike. Uspješno kombinirajući sportski duh s obiteljskom praktičnošću i elegantnim dizajnom, Giulia nas je oduševila kao rijetko koji automobil

Proteklo je punih pet godina od predstavljanja posljednjeg modela Alfa Romea (Giuliette), ne računajući tu supersportski 4C, do trenutka kada je svjetlo dana ugledala nova Giulia. Dakako, sjetimo li se brojnih vijesti, najava, špekulacija i demantija istih, Giulia je vjerojatno automobil koji smo očekivali s najvećim nestrpljenjem. I konačno, krajem lipnja prošle godine Alfa Romeo nam je podario nasljednika modela 159 (predstavljenog čak 12 godina ranije), ali i automobil koji bi trebao odigrati ključnu ulogu u oporavku ove nekoć toliko blistave marke.

Neki će reći da vam je za oporavak potreban volumenski automobil, dakle model iz B ili C segmenta, no u Alfi su odlučili svoju budućnost graditi upravo na ovoj sportskoj, velikoj, moćnoj i ne odveć jeftinoj limuzini. Hoće li u tome uspjeti, ostaje nam tek da nagađamo, no ako je suditi prema našem prvom susretu s Giulijom, možemo reći da je svijet napokon ugledao modernu Alfu “starog kova”. Tradicionalni pogon na stražnje kotače, snažni motori i izgled u koji se morate zaljubiti tek su neke od karakteristika modela nastalog pod najljepšim logotipom automobilskog svijeta.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

I dok izgled nekih automobila možemo svrstati u kategoriju “ukusi su osobna stvar”, Alfa Romeo je s Giuliom (još jednom) uspio stvoriti dizajn koji zasigurno nikoga neće ostaviti ravnodušnim. Istina jest, ima tu detalja Maseratija i tko zna čijih još automobila, no Giulia je uspjela u onome što je najbitnije – već na prvi pogled pokazati svoje legendarno podrijetlo. S koje god strane da ju gledamo, Giulia nam pokazuje kako je moguće uspješno kombinirati ljepotu i eleganciju sa sportskom dinamičnošću i uz sve to, estetski dosta uspješno prikriti neskromne dimenzije (4643 x 2024 x 1436 mm), jer, ovo je najširi automobil u segmentu.

No, da ne bi smo iznevjerili vječnu spremnost na kritiku, recimo kako nam se boja karoserije testiranog automobila (posebno u kombinaciji sa sivim alu-naplacima) doista nije dopala. Uostalom, ako već nije crvena (što bi, vjerojatno, svaka Alfa trebala biti :-), Giulia izvrsno izgleda u bijeloj boji…

Interijer testirane Giulije 2.2 JTDM Super izgleda moderno, privlačno i elegantno, posebno zahvaljujući dvobojnoj kombinaciji. Istina jest da bi kožne obloge bolje izgledale od plastike na vratima i armaturama, no ako ništa drugo, ta plastika izvrsno prati boju kože na sjedalima. Za izraženiji premium feeling, u koji bi nas Alfa Romeo rado uvjerio, interijer bi svakako trebao imati i manje površina od plastike osrednjeg dojma, no ukupno uzevši, izgled unutrašnjosti doista nije loš. Uostalom, tu su oni tradicionalni Alfini instrumenti koji i u najnovijoj interpretaciji izgledaju fantastično. Jedino, zbog čega je znak Alfa Romea na upravljaču srebrno-bijeli?

Ono gdje nas je Giulia posebno oduševila ujedno je i jedna od bitnijih priča o interijeru – ergonomija. Nizak položaj sjedenja, naglašena dostupnost svega vozaču neophodnog, dosta okomito postavljen obruč upravljača koji izvrsno sjeda u ruke, sjedala koja pružaju udobnost na dugim putovanjima ali i dobru potporu tijelu u zavojima… Sve su to detalji bez kojih Alfa ne bi bila ono što jest. Uostalom, kakav bi to bio sportski automobil bez sjajne ergonomije?

Konačno, tu je i prostranost koja zahvaljujući međuosovinskom razmaku od raskošnih 2820 mm doista ima što za pokazati. Na stražnja će se sjedala bez problema smjestiti i više osobe, a udobnosti na dugim putovanjima i povoljnom položaju tijela pridonose i dobro proračunati nagibi sjedalnog dijela te naslona. Dakako, kao što bi smo i očekivali od automobila ove kategorije, stražnja su sjedala podijeljena na dva profilirana segmenta pa će se “treći putnik” osjećati nešto manje ugodno. Konačno, spomenimo i 480 dm3 obujma prtljažnika koji pruža dovoljno prostora za sve obiteljske potrebe, premda je (zbog stražnje prostorne osovine i diferencijala) relativno plitak.

Serijska i dodatna oprema

Očekivano, sportska, velika, snažna i ne odveć jeftina limuzina poput testirane Giulie serijski dolazi s vrlo bogatim paketom opreme, u ovom slučaju imena Super. Dakako, ponekad ćemo reći da neki automobil ima i “previše” opreme, no katkada nam s obzirom na cijenu određeni paketi izgledaju previše skromnima. Upravo takva i jest situacija s testiranim Alfa Romeom koji u serijskoj opremi (automobil je od ponuđenih dodataka imao tek metalik boju vrijednu 7.524 kn) ima mnogo detalja, no u ovoj klasi i cjenovnom razredu većina konkurencije nudi uvjerljivo više.

Popis značajnijih detalja serijske opreme započet ćemo sigurnosnim stavkama kojih je u testiranom automobilu bilo doista mnogo. Paket opreme Super tako podrazumijeva 6 zračnih jastuka, ESP, sustav automatskog kočenja (AEB) u pri brzinama do 50 km/h, sustav za nadzor mrtvog kuta, sustav za upozorenje o poprečnom prometu (u kombinaciji sa stražnjom kamerom za pomoć pri parkiranju), prednje senzore, upozorenje o nenamjernoj promjeni vozne trake, prednja svjetla za maglu, nadzor pritiska u pneumaticima…

Nadalje, tu su i automatski 2-zonski klima uređaj, infotainment sustav sa 6,5-inčnim zaslonom i upravljanjem putem sučelja RotaryPad, Bluetooth podrška za mobilni telefon i audio-streaming, USB i AUX priključci, Alfa DNA sustav za podešavanje dinamike vožnje, višebojni interijer uz kombinaciju umjetne kože i tkanine na sjedalima, električna parkirna kočnica, lijevani alu-naplaci, LED stražnja svjetla te senzor za kišu i svjetlost (autom. uključivanje brisača i svjetala).

Stoga, što nam je nedostajalo? Istini za volju, bez bilo kojeg od sljedećih detalja bi smo mogli lako i sretno živjeti, no navest ćemo ih stoga što ih konkurencija, u pravilu, nudi (jednako tako, gotovo sve navedeno dostupno je uz Giuliu, uz doplatu). Tako bi testirana Giulia 2.2 JTDM Super zasigurno mogla imati aktivni tempomat, grijana (barem prednja) sjedala, električno podešavanje sjedala, veći zaslon infotainment sustava s većim izborom podešavanja, ulazak u vozilo bez ključa te automatsko zaključavanje vratiju (po napuštanju vozila), navigacijski sustav, barem dva USB priključka, Bi-xenon prednja svjetla sa sustavom za pranje, neku vrstu sustava Auto hold… Eh, da.

Prvi aluminijski dizel iz Alfa Romea

Ponuda Alfe Giulie, barem na našem tržištu, nije odveć šarolika kada je u pitanju izbor pogonskih strojeva, no ipak pokriva širok raspon potreba. Zapravo, na izboru su nam tek sva motora – 2,1-litreni turbodizel (uz tri razine snage) i ono “V6 čudovište” iz modela QV. Uz najveću snagu od 180 KS te najveći okretni moment od velikih 450 Nm, prvi potpuno aluminijski dizel iz Alfa Romea koji smo ovom prilikom i testirali, može se pohvaliti vrhunskom elastičnošću i obilnim zalihama snage. Uostalom, odlično pogođena kombinacija motora i 8-stupanjskog automatskog mjenjača jamči da vam nikada neće ponestati okretnog momenta što, znamo, osigurava uvjerljiva ubrzanja i sigurna pretjecanja.

Dakako, nama je kombinacija vrlo povoljno postavljene krivulje okretnog momenta i pametno proračunatih prijenosnih omjera značajna i stoga što jamči brze izlaske iz zavoja zahvaljujući trenutnoj dostupnosti momenta na stražnjim kotačima. Dakako, teško bi itko razuman uz ovakve performanse pa čak i uz činjenicu da se na masi štedjelo doista na svakom koraku (kardansko je vratilo izrađeno od ugljičnih vlakana, a pored elemenata ovjesa i kočnica, od aluminija su izrađena i vrata te blatobrani) očekivao potrošnju na razini tvornički propisanih vriejdnosti.

Tako smo tijekom ovog testa zabilježili potrošnju goriva od 7,0 l/100 km na otvorenoj cesti te 9,4 litre u gradskoj vožnji. I, premda su te vrijednosti “kilometrima daleko” od tvorničkih, mišljenja smo kako je s obzirom na svoje performanse i veličinu ovo itekako štedljiva velika limuzina.

Za upravljačem – podvozje

Nerijetko slušamo kritike kako “automobile ne treba testirati na granici njihovih mogućnosti jer se tako nitko od budućih kupaca neće voziti”. Ovo, vezano uz kupce, svakako stoji, no činjenicom jest da svatko (nehotice) može doći u rizičnu situaciju, jednu od onih “na granici mogućnosti automobila”. Upravo stoga, dobro je osmišljen ovjes (i učinkovite kočnice) jamstvo sigurnosti koje mnogi proizvođači pogrešno pokušavaju ispraviti ugradnjom cijelog niza, vrlo restriktivnih sigurnosnih sustava. U Alfa Romeu razmišljaju drukčije.

Već nakon prvih nekoliko kilometara za upravljačem Giulije zamjećujemo izvrsnu ergonomiju. Obruč upravljača, premda za naš ukus koji milimetar prevelikog promjera, izvrsno leži u rukama, a njegova nas preciznost i izravnost (ovo je najizravniji upravljač u klasi, s omjerom prijenosa od 11,8) doslovno oduševljavaju.

Pri tome, nesumnjivo sportski podešeno podvozje (automobil je dosta nizak, no Alfa nas nije “počastila” podatkom o najmanjoj udaljenosti od podloge, stoga, pripazite) uz vrhunske osobine u vožnji pruža i nenadmašnu udobnost u svakodnevnom korištenju što još jednom dokazuje kako je s mnogo znanja i umijeća moguće pomiriti te dvije osobine (uspjelo je to tek rijetkima). No, najljepši dio priče o voznim svojstvima dolazi onda kada shvatimo koliko je raspored opterećenja bitan (Alfa Romeo navodi da je omjer “približno idealan”, dakle gotovo 50 : 50).

Ovakav omjer opterećenja između prednje i stražnje osovine ponajprije donosi benefite u vrlo brzim prolascima kroz zavoje gdje se upravo pri rubnim mogućnostima samog vozila, javlja lako nadzirano i potpuno paralelno proklizavanje. Drugim riječima, nema podupravljanja ili prekoupravljanja, već automobil počinje klizati paralelno što nam, s druge strane, ostavlja daleko više mogućnosti za korektivne postupke. Također, iznimno precizno podvozje jamči i mogućnost idealnog postavljanja samog automobila prilikom ulaska u zavoj što, sve zajedno, rezultira dinamikom vožnje gotovo nespojivom s obiteljskom limuzinom ovako pozamašnih dimenzija.

Također, bitno je napomenuti kako je ovo jedan od ovjesa koji vrlo dobro komuniciraju s vozačem. Naime, postoje i drugi automobili koji će (prvenstveno zahvaljujući masi i širokim pneumaticima) omogućiti velike brzine u zavojima, no Giulia vas niti u jednom trenutku neće iznenaditi. Trenutak kada započinje ovo umjereno i lako nadzirano proklizavanje jasno je najavljen i to je još jedna odlika kojom se može pohvaliti sve manji broj proizvođača.

Inače, podvozje Giulije konstruirano je uz dvostruka poprečna ramena sprijeda i višedjelnu osovinu otraga, a koristi 80 posto aluminijskih dijelova na prednjoj te 45 posto na stražnjoj osovini. Konačno, nemojmo zaboraviti niti kočnice, četiri ventilirana diska koje izvrsno obavljaju svoju ulogu i pod najvećim opterećenjima te nude veliku otpornost na pregrijavanje.

Serijski, Giulia 2.2 JTDM Super je (kao i cijela paleta) opremljena ESP sustavom koji, doduše, nije moguće isključiti, no isti niti nije odveć restriktivan te uz visoku razinu sigurnosti još uvijek dopušta dosta sloboda sportski nastrojenim vozačima.

Užitak u vožnji, u svakom pogledu

No, premda je dobro podvozje temelj svakog sportskog automobila, o užicima za upravljačem Giulije mogli bi smo pričati iz još podosta razloga. Jedan od njih svakako nam pruža i izvrstan 8-stupanjski automatski mjenjač, razvijen u suradni s tvrtkom ZF. U automatskom načinu rada mjenjača, promjene stupnjeva su gotovo neprimjetne i vrlo brze te Giuliu pretvaraju u itekako ugodnu svakodnevnu, obiteljsku ili poslovnu, limuzinu.

Ipak, sladokusci će uživati u ručnim izmjenama stupnjeva koje (nažalost, poluga uz upravljač nema) su strelovito brze i omogućavaju najbolje zamislivo iskorištenje performansi ovog izvrsnog dizelskog motora. Dakako, s obzirom na čak osam stupnjeva prijenosa, potrebno je određeno navikavanje na mjenjač koji je, dakako, potrebno “držati” u višem stupnju prijenosa nego li smo to navikli kod najuobičajenijih, 6-stupanjskih prijenosa.

Kraj priče o dinamici vožnje pripada Alfa Romeovom sustavu za podešavaje dinamičkih osobina pogonskog sustava – DNA (Dynamic / Natural / Advanced Efficiency). Tako će većinu svakodnevnih potreba Giulia vrlo uspješno odraditi u položaju N, dok onaj označen slovom A možemo koristiti u lošijim vremenskim prilikama ili, pak, ako se poželimo “natjerati” na maksimalno štedljivu vožnju. Dakako, položaj DNA prekidača u načinu rada Dynamic oslobađa punu snagu motora u kojoj ćemo uživati sami za upravljačem, negdje na kakvoj zabačenoj zavojitoj brdskoj cesti.

Na kraju priče o iskustvima iz vožnje možemo tek zaključiti da je ovo uvjerljivo najbolji automobil u svom segmentu za one koji doista žele uživati u vožnji i kojima posjedovanje automobila radi prijevoza između polazne i odredišne točke nije dovoljno. Lijep izgled i vrhunsko podvozje, kombinirano s izvrsnim motorom i mjenjačem… Treba li ikome više?

I na kraju…

Dolaskom Alfa Romeo Giulije na tržišta, slika D segmenta se značajno promijenila. Zapravo, postala je ljepša, no jasno je da pored privlačnog izgleda ovaj automobil ima itekako snažne argumente za nastup na tržištu. Izvedba kakvu smo ovom prilikom testirali, Giulia 2.2 JTDM Super s automatskim mjenjačem, predstavlja model koji će biti podjednako privlačan u ulozi obiteljske ili poslovne limuzine.

Alfa Romeo je još jednom uspio, no Giulia nas nije iznenadila. Naime, premda smo ju dugo i s nestrpljenjem čekali, dobili smo upravo ono što se od ove legendarne marke i očekuje. Put oporavka Alfa Romea sada je dobio jedno značajnu, vrlo značajnu i uspješnu novu stanicu. Bella macchina!

Alfa Romeo Giulia na hrvatskom tržištu
Giulia, romantična već samim svojim imenom, na našem je tržištu u ponudi zastupništva Autocommerce Hrvatska dostupna u ukupno sedam izvedbi. Njih potpisuju novi dizelski 2.2 JTDM u izvedbama snage od 150, 180 i 209 KS te benzinski 2.9 V6 snage od 510 KS, rezerviran za sportsku izvedbu QV. Nadalje, u ponudi su ručni 6-stupanjski i automatski mjenjač s 8 stupnjeva, jedna izvedba ima pogon na sva četiri kotača, a sve zajedno je “začinjeno” paketima opreme Giulia, Super, Veloce te već spomenutim Quadrifoglio Verde.

Cijene Alfe Giulije na našem tržištu kreću od 259.003 kn koliko stoji model 2.2 JTDM (150 KS) s ručnim mjenjačem i početnim paketom opreme, dok je najskuplja “obična” Giulija ona s pogonom na sva 4 kotača i automatskim mjenjačem, 2.2 JTDM (209 KS) Veloce vrijedna 389.880 kn. Uz cijenu od 323.076 kn, testirani je model tako pripadao gotovo samom vrhu ponude. Dakako, vrhunac predstavlja supersportska izvedba QV za koju je potrebno izdvojiti vrtoglavih 772.464 kn. No, to je ionako model za zanesenjake…

– – –

Cjenik Alfa Romeo Giulije potražite ovdje
Još o Giuliji pročitajte u rubrici Premijere