Mercedes-Benz E 220 d Edition 1

Mercedes-Benz E 220 d Edition 1
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Laboratorij na kotačima

Premda nismo izmislili ništa nova s naslovom ovog testa, malo je automobilskih marki čiji modeli s punim pravom zaslužuju takve epitete. Desetu generaciju ovog High-tech automobila isprobali smo u kombinaciji novog 2-litrenog dizelskog motora i vrhunske opreme

Iza najnovije generacije mercedesove E klase nalazi se 48 mjeseci razvoja, 12 milijuna prijeđenih kilometara te 1.200 inženjera koji su radili na tome da svaki detalj ove futurističke limuzine bude beskompromisan. Uz to, novi je model pripreman i temeljitije nego li to možda rade drugi proizvođači. Prisjetimo se, 2014. Mercedes-Benz je predstavio osvježenu izvedu E klase (W 212) koja je postala najskuplji facelift ikada. No, trebalo je postaviti solidne temelje za nasljednika koji je svoju svjetsku premijeru imao početkom ove godine na salonu CES u Las Vegasu.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Još jedan model nacrtan od strane, sada već pomalo i legendarnog slovenskog dizajnera Roberta Lešnika, nova E klasa se može pohvaliti profinjenim, modernim, no ne i pretjerano napadnim izgledom koji ujedno jamči i vrhunsku aerodinamiku uz gotovo nevjerojatan koeficijent otpora zraka od tek 0,23. Odlike su to dizajna koj će, kako smo već i navikli, zajamčiti ovom automobilu dug vijek i svježinu dizajna kakva se rijetko zatječe kod drugih proizvođača.

No, Mercedes-Benz je s vremenom ipak na izvjestan način postao "žrtvom" onog famoznog korporativnog dizajna i u toj nam priči izgleda kako nova E klasa pomalo i previše izgleda poput aktualne C klase. Koga bi to moglo zasmetati, jasno je već na prvi pogled ili, barem, ako stavite ova dva automobila jedan pored drugog (posebno ako su iste boje) - odgovor je: vlasnike E klase. Ipak, činjenicom jest da ovaj automobil itekako privlači poglede svojom, gotovo aristokratskom pojavom.

U interijeru zatječemo estetsku priču poznatu već i iz drugih novijih modela ovog stuttgartskog proizvođača, uz činjenicu da je nakon najprestižnijeg modela marke sada i W 213 dobio velike zaslone smještene ispred vozača i, u nastvaku, iznad središnje konzole. Osim činjenice da je s ovim zaslonima E klasa dobila mogućnost naglašene personalizacije glavnih instrumenata i infotainmenta, u oči nam upadaju preciznost izrade, estetika i vrhunska funkcionalnost tog rješenja. Doista, s novim zaslonima kokpit E klase izgleda kao da je došao iz nekog visokobudžetnog SF filma!

Ovdje moramo naglasiti još jedna detalj. Naime, unatoč činjenici da je testirani automobil bio opremljen dvostrukim krovnim prozorom, ta su dva velika zaslona (svaki dijagonale od 12,3 inča) izvrsno zaštićena od blještanja te su sve informacije na njima jasno čitljive i za najsunčanijeg dana.

Prema pitanju ergonomije možemo tek reći da najnovija, deseta generacija E klase nastavlja putem koji su zacrtali njezini prethodnici. To, drugim riječima, jamči vrhunski uređeno vozačko okruženje, izuzetno udobna i vrlo povoljno profilirana prednja sjedala s dovoljno niskim položajem sjedenja te naglašenu prostranost. Uostalom, uz 2939 mm međuosovinskog razmaka za očekivati je mnogo prostora na stražnjoj klupi.

Na kraju, recimo kako priču o ovom gotovo nevjerojatno precizno uređenom interijeru završava prtljažnik obujma od 540 dm3 koji se odlikuje širokim otvorom te dodatnim prostorom ispod podnice - upravo onako kako i očekujemo od obiteljske ili pak poslovne limuzine visoke klase.

Serijska i dodatna oprema

U ukupnoj cijeni testirane E klase 220 d Edition 1 nemalu stavku svakako predstavlja 18.265 Eura (bez davanja) vrijedna dodatna oprema. No, možemo slobodno reći kako smo na tako bogate automobile Mercedesa već i navikli te da se, uostalom, ništa manja razina opremljenosti niti ne očekuje kod uobičajenih kupaca ove marke.

Od značajnijih detalja serijske opreme, testirani je automobil imao sustav za povezivanje pametnog telefona (iOS, Android), sustav nadzora pristiska u pneumaticima, proširene blatobrane za AMG kotače, Dynamic select, sustav za prepoznavanje prometnih znakova, prednje i stražnje sigurnosne pojaseve sa sustavom za ograničenje sile zatezanja, sedam zračnih jastuka (uključujući i onaj za zaštitu koljena vozača), ABS, ESP itd.

Dodatna oprema je pretežno obuhvaćena brojnim paketima pa je tako "naša" E klasa povrh serijske izvedbe imala i mnoštvo dodataka od kojih izdvajamo preklopivi naslon stražnjih sjedala, električni panoramski dvodjelni krovni prozor, multimedijski sustav Comand Online, automatski 3-zonski klima uređaj Thermotronic, audio sustav Burmester, spremnik goriva kapaciteta povećanog na 66 litara, paket interijera Avantgarde, paket Keyless-Go za hands-free ulazak u vozilo, pokretanje motora i otvaranje prtljažnika, paket Driving Assistance, paket eksterijera AMG Line, sustav kamera za pregled u 360°, dodatno zatamnjena stražnja stakla, Widescreen kokpit s dva zaslona...

Motor i prijenos

Premda nema sumnje kako je pod oznakom 220 Mercedes godinama nudio možda i najbolji dizelski motor u klasi, došlo je vrijeme da se legendarni OM 651 obujma od 2143 cm3 zamijeni potpuno novim, dvolitrenim 4-cilindričnim turbodizelom. Predstavljen u veljači ove godine, novi je pogonski stroj (obujma od 1950 cm3) pravi "tehnički dragulj". Riječ je o njihovom prvom potpuno aluminijskom 4-cilindričnom dizelašu opremljenom Common Rail tehnologijom četvrte generacije koji, osim što je lakši za 17% (masa mu iznosi 168,4 kg), zauzima i manje mjesta od prethodnika, dijelom zahvaljujući razmaku između cilindara smanjenom s 94 na 90 mm.

Pored veće snage, testirani je automobil raspolagao sa 143 kW (194 KS) pri 3800 o/min te s 400 Nm u rasponu između 1600 i 2400 o/min, novi pogonski stroj u prosjeku jamči 13 posto nižu potrošnju i štetne emisije u odnosu na prethodnika, a spreman je i za nadolazeće RDE i WLTP procedure znatno pooštrenog mjerenja emisija i potrošnje goriva. U konačnici, ovaj se 16V odlikuje i smanjenim NVH parametrima. No, kako sve to radi u praksi?

U priči o pogonskom stroju, zapravo, trebamo gledati ukupan učinak pogonsko-prijenosne sheme pa tako napomenimo da je testirani E 220 d Edition 1 bio opremljen automatskim mjenjačem 9G-Tronic. Riječ je o prvom 9-stupanjskom automatskom mjenjaču u premium segmentu s hidrodinamičkim pretvaračem momenta, koji jamči brze izmjene stupnjeva prijenosa, kako u automatskom tako i ručnom načinu rada (poluge uz upravljač).

Ovakva pogonsko-prijenosna shema, uz pogon izveden na stražnje kotače, jamči izvrsna ubrzanja i međuubrzanja u svim područjima rada te, u stvari, ostavlja dojam kao da se pod prednjim poklopcem nalazi kudikamo snažniji motor. Naime, ne smijemo zaboraviti da je ovdje riječ o čak 1625 kg teškom automobilu koji od 0 do 100 km/h ubrzava za 7,5 s (proizvođač: 7,3 s) te dostiže najveću brzinu od 240 km/h. Pored velikih zaliha okretnog momenta, ovako su uvjerljive performanse nesumnjivo zasluga dobro odabranih prijenosnih omjera mjenjača te njegovog doista brzog rada.

Kao što je već i uobičajeno, Mercedes-Benz tvornički predviđenu potrošnju predstavlja u rasponu od dvije vrijednosti. U gradskoj bi vožnji tako E 220 d Edition 1 trebao trošiti između 4,3 i 4,7 l/100 km, a na otvorenoj cesti od 3,6 do 4,1. Naša su mjerenja, pretpostavljate, pokazala nešto drukčije vrijednosti, no moramo se složiti da su one itekako razumne, posebno ako uzmemo u obzir masu ovog automobila te snagu njegovog motora. U gradskoj smo vožnji tako zabilježili 7,5 l/100 km, a na otvorenoj cesti 5,7 l/100 km. Štedljivost, u ovom primjeru, dobiva posve novo značenje.

Možemo zaključiti i da je novi pogonski stroj, barem nakon prvog susreta s njime, dostojno zamijenio legendarnog prethodnika. Ipak, na kraju ovog odlomka recimo da je OM 651 u nekim modelima Mercedes-Benza bio kritiziran zbog toga što je (pretjerano) bučan, što nama i nije posebno smetalo. Govorimo li o novom motoru, iskreno, ne primjećujemo da je bitno tiši.

Za upravljačem

Ako je udobnost na prvom mjestu, govorimo li o jednoj poslovnoj ili pak obiteljskoj limuzini luksuzne kategorije, Mercedes-Benz s novom E klasom svakako nije podbacio. A, ono što nam među prvim detaljima vanjštine upada u oči svakako su ogromni 20-colni kotači (dio paketa eksterijera AMG Line) uz visinu poprečnog presjeka run-flat gume od /20 što djeluje (najblaže rečeno) pomalo neobično na automobilu poput ovog. No, estetika na stranu, uz gume koje nude doista minimum amortizacije, podvozje testiranog automobila je moralo biti nešto mekše nego što bi nam se dopalo. U konačnici, posljedica svega je izvjesna osljetljivost na poprečne neravnine. No, kako ono kažu, nije to ništa s čime ne bi smo mogli živjeti...

S druge strane, vrhunska prednja sjedala koja pružaju vrlo visoku razinu potpore, kako leđima tako i one pri bržoj vožnji zavojima, jamstvo su da se niti nakon dugih kilometara za upravljačem ovog Mercedesa nećete osjećati umorno, a to je bitan čimbenik za automobil koji će velik dio svog vremena zasigurno provesti na otvorenoj cesti.

Dakako, sigurno zaustavljanje zajamčeno je ventiliranim diskovima na sva četiri kotača (pri čemu su prednji i poprečno bušeni), a tu je i cijeli niz za Mercedes uobičajenih elektroničkih sustava potpore vozaču. Sustav Dynamic select nudi odabir različitih programa i načina vožnje, pri čemu je moguće odabrati modalitete rada Eco, Comfort, Sport, Sport+ te Individual u okviru kojeg se odabiru željene postavke za brzinu odziva motora i način rada upravljača.

Ovdje je značajno napomenuti da, dok je kod većine današnjih automobila prekidač Sport u pravilu stvar najobičnije "kozmetike", E 220 d doista nudi osjetne razlike u načinu rada, dinamici vožnje i performansama, ovisno o odabranom programu Dynamic select-a. Pohvalno.

I na kraju...

Dolazak nove generacije E klase jedan je od posebnih trenutaka u automobilskom svijetu ove godine. Tome nema sumnje, ako ništa drugo, onda stoga što je to za Mercedes-Benz najznačajniji model, a pred kupce dolazi s gotovo nebrojeno mnogo inovativnih tehničkih rješenja, najvišom zamislivom razinom sigurnosti te opremom za koju pojam High-tech možda predstavlja i understatement.

Prva izvedba s kojom smo se upoznali ujedno je i promotivni Edition 1 koji je predstavio najbolje iz svijeta posljednje E klase: novi 2-litreni dizelski motor te "stakleni kokpit" koji nas svojom estetikom i funkcionalnošću doista uvodi u budućnost automobila. Doduše, E klasa 220 d Edition 1 sve je nego li jeftin automobil, no ako je to doista pravi "laboratorij na kotačima", onda je svaka Kuna uložena u njega itekako opravdana.

Mercedes-Benz E klasa na hrvatskom tržištu
Nova generacija Mercedes-Benz E klase, u ponudi zastupništva Star Import, na našem se tržištu trenutno nudi u točno deset izvedbi. Riječ je o modelima čije cijene kreću od 51.303 Eura koliko stoji model 200 d Edition 1 pa sve do 103.224 Eura koliko je potrebno izdvojiti za sportski AMG E43 4 Matic V6.

Nadalje, ponuda je podijeljena na izvedbe pokretane dizelskim 4-cilindričnim (150 i 194 KS) te V6 (3,0 l, 258 KS) motorima kao i benzinskim 4-cilindričnim (184 i 245 KS) pogonskim strojevima. Svi navedeni 4-cilindrični motori su dvolitreni. Konačno, u ponudi je i 3,5-litreni benzinski V6 snage od 333 KS, dok već spomenuti AMG pokreće 3-litreni V6 snage od 401 KS.

U priči o ponudi pogonskih strojeva treba spomenuti i zanimljivi E 350 e , plug-in hibrid električnog dosega od 30 km i kombinirane najveće snage od 300 KS. Spomenimo i kako je E klasa dostupna uz izbor 6-stupanjskog ručnog mjenjača (isključivo E 200 Edition 1), dok su sve ostale izvedbe opremljene automatskim mjenjačem 9G-Tronic. Promotivna ponuda, na početku prodaje nove E klase obuhvaća i automobil kakav smo ovom prilikom testirali. Edition 1 je oznaka prve serije, a koja je dostupna s paketima eksterijera Avantgarde ili Exclusive.

- - -

Još o novoj Mercedes-Benz E klasi pročitajte u rubrici Premijere
Pogledajte test prethodne generacije: Mercedes-Benz E 220 BlueTEC Avantgarde