Porsche Panamera

10. srpnja 2009.
Premijere - Porsche Panamera
piše: Dubravko Kuleš  foto: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG 

Obiteljska udobnost uz 303 km/h

Dugo, dugo se čekala Panamera i sada je konačno gotova. Porsche ponosno predstavlja svoj prvi Gran Turismo s četvorim vratima. No, mi se pitamo što bi na sve to rekao Ferdinand? Vrijeme u kojem su znak Porschea nosili samo "vrući" dvosjedi, odavno je prošlo
Prvi Gran Turismo s četvorima vratima u prebogatoj povijesti Porschea nosi vrlo zvučno ime, Panamera. Dugo se pričalo o tom automobilu, stizale su brojne najave i konačno je sve završeno i objavljeno. Moramo odmah istaknuti da je dio fotografija za Panamerin press-materijal napravljen u Hrvatskoj, na otoku Pagu i u Zadru. Porscheova evolucija je vrlo zanimljiva. U ponudi su tri modelne linije: legendarni 911, za nešto malo siromašnije Boxster i Cayman i konačno Cayenne.

131
Upravo ovaj posljednji model označava izlaz iz standardnih porscheovih okvira. Radi se u velikom SUV-u i prvom Porscheu s dieselskim motorom. Na tu priču se odlično nastavlja Panamera, jer je prvi model s četvorim vratima (tehnički gledano, Cayenne ih ima pet) i bit će ponuđena s hibridnim pogonom. Za izazivanje pažnje već je dovoljno to što Porsche lansira potpuno novi model, a dodatno su zanimljive posebnosti ponuđene unutar modela, prije svega ove dvije, malo prije spomenute. Potvrđeno je da će prodaja prvog porscheovog GT modela s četvorim vratima započeti u rujnu, najvjerojatnije nakon nastupa na salonu u Frankfurtu.

Panamera će se na samom početku prodavati u tri izvedbe. Ulazni model je Panamera S, slijedi Panamera 4S i kao top-ponuda Panamera Turbo. Za sve modele odabran je 4,8-litreni benzinski V8 motor temeljen na pogonu iz Cayennea. U Panameri S i 4S razvija 400 KS. Kod izvedbe S snaga se na stražnje kotače prenosi preko ručnog 6-stupanjskog mjenjača. Kupac modela 4S dobija pogon na sva 4 kotača i serijski 7-stupanjski PDK mjenjač. Panamera Turbo ima dva turbopunjača koji snagu podižu na 500 KS. Pogon je na sva 4 kotača, a mjenjač također PDK. Ulazni model neće biti Panamera S, nego će Porsche ponuditi opciju s V6 motorom koja će, kao i hibridni model na tržište doći kasnije.

131
Definiranje potpuno novog modela koncepcijski različitog od svega do sada izašlog iz Porschea uvjetovalo je i zaseban dizajnerski jezik. Panamera sjedinjuje mnogo osobina različitih segmenata u jedan, za Porsche posebno, sasvim novi koncept. Panamera je sinteza tipično sportskog automobila deriviranog iz karoserije coupéa s originalnom interpretacijom klasičnog dizajna limuzine iz čega se, pak vuku prednosti prostranosti. Kad se vidi Panamera teško je, unatoč svemu neobičnom što sjedinjuje, ne prepoznati Porsche. U svom dizajnu Panamera donosi brojne klasične teme svog proizvođača, posebno sprijeda.

Izvedba Turbo ima sasvim drukčiji prednji kraj s karakterističnim otvorima za zrak i dnevnim svjetlima s četiri LED diode. Kroz velike kotače jasno je vidljiv kočnički sustav sa srebrnim kliještima kod izvedbi S i 4S te crvenim kod Panamere Turbo. Otraga je različitost izvedbi najjednostavnije prepoznati prema obliku dva para ispušnih cijevi koje su kod modela S i 4S zaobljene, dok su kod Panamere Turbo kvadratnog oblika. Drugi znak raspoznavanja je crni difuzor kod S i 4S ili difuzor s okomitim rebrima u posebnoj boji titanium za Panameru Turbo.

131
Panamerin dizajn nije samo atraktivan nego i vrlo aerodinamičan. Koeficijenti otpora zraka su usporedivi s onima modela 911 Carrera. Za izvedbe S i 4S vrijednost iznosi 0,29, a za Turbo 0,30. Posebno se izdvaja adaptivni stražnji spojler smješten ispod stražnjeg prozora koji se pod optimalnim kutem izdiže pri brzini od 90 km/h. Kod modela Turbo spojler je sofisticiraniji s dvodjelnim gornjim dijelom i predstavlja inovaciju u luksuznom segmentu. Kao i kod Carrere spojler se može izvući ručno. Spojler kod Panamere S i 4S mijenja kut pri 160 i 205 km/h, dok drukčija izvedba kod Panamere Turbo izvodi promjenu kuta samo pri 205 km/h. Osim aerodinamike, kod Panamere su postignuti odlični rezultati pri uštedama na masi. V8 motor je lakši gotovo devet kilograma i snažniji za 15 KS nego u Cayenneu S.

Porsche Panamera u luksuzni segment uvodi Auto Start-Stop funkciju koja će biti serijska oprema uz PDK mjenjač. Sustav se može isključiti, ovisno o željama vozača ili zakonskim regulativama pojedinih tržišta. Sustav štedi do 10 posto goriva u gradskoj vožnji ili oko pet posto prema sustavu New European Driving Cycle. Emisija CO2 je smanjena za 5 posto. Auto Start-Stop se aktivira pri zaustavljanju i držeći nogu na papučici kočnice nakon sekunde mirovanja motor se gasi. Sustav se neće uključiti ukoliko senzori prepoznaju da vozač obavlja neki manevar, npr. parkiranje, u slučaju vuče prikolice i vožnje u modovima Sports ili Sports Plus.

131
Motor se ponovo pokreće oslobađanjem papučice kočnice u maksimalno kratkom vremenu i uz minimalno korištenje energije i optrećenje akumulatora. Sve izvedbe serijski dolaze s tempomatom koji je moguće podesiti u rasponu od 30 do 240 km/h. U kombinaciji s PDK mjenjačem dolazi i opcija održavanja razmaka pri brzinama između 30 i 210 km/h pomoću radarskih senzora te se, prema potrebi, aktiviraju kočnice. Panamera je prvi automobil u luksuznom segmentu opremljen mjenjačem s dvostrukom spojkom.

Prekidač Sports smješten je na središnjoj konzoli. Uključivanjem elektronika daje više agresivnosti i spontanosti. U modelima s PDK mjenjačem stupnjevi prema gore se uključuju kasnije (prvi višim okretajima), a prema dolje ranije. Funkcija Auto Start-Stop se, u načinu rada Sports, isključuje. Kod Panamere 4S i Turbo više snage i momenta isporučuje se na stražnje kotače.

131
Poput porscheovih sportskih automobila Panamera je dostupna sa Sports Chrono paketom u kombinaciji s PCM-om. U ovom slučaju na središnjoj konzoli je prekidač Sports Plus koji kod izvedbe Turbo nudi funkciju overboost povećavajuću pritisak u turbopunjaču i dajući 10 posto više momenta, preciznije 770 Nm između 3000 i 4000 o/min. Između ostalog, adaptivni zračni ovjes spušta automobil za 25 mm. Posebnost je i Porsche Launch Control s 0,2 sekunde boljim ubrzanjem od 0 do 100 km/h. Panamera S i 4S ima prtljažnik obujma od 445 litara, dok je kod modela Turbo 13 litara manji.

Preklapanjem naslona stražnjih sjedala obujam može narasti do 1263 litre ili 1250 litara kod Panamere Turbo. Unutrašnjost je vrlo luksuzna i bogato opremljena. Panamera je Porsche s najboljim ozvučenjem koje su razvili i posebno prilagodili stručnjaci berlinskog Burmestera. Unutar Panamere je raspoređeno 16 zvučnika koje kontrolira 16-kanalno pojačalo snage od 1000 W. U serijskoj opremi je BOSE Surround Sound System. Panamera je opremljena inteligentnim sustavom svjetala. Naprednost tehnologije ilustrirat ćemo podatkom da jedna od funkcija uključuje svjetla pri brzini većoj od 130 km/h ili iznad 110 km/h na cesti s malim pomacima kuta upravljača.
GALERIJA: Porsche Panamera

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing