88. međunarodni salon automobila u Ženevi, 2018.

88. međunarodni salon automobila u Ženevi, 2018.
tekst: Hrvoje Gattin, Goran Topić foto: © Newspress Ltd. Sva prava pridržana

Doba tehnoloških bisera i ekoloških apsurda

Nevjerojatna su vremena u kojima živimo. S jedne smo strane svjedocima predstavljanja automobila čija je tehnologija do prije tek koje godine spadala u područje znanstvene fantastike, dok s druge svjedočimo porastu zagađenja okoliša koje su uzrokovali upravo pokretači najvećeg otpora spram fosilnih goriva - ekolozi

Osamdeset i osmi puta, na teritoriju neutralne Švicarske održava se međunarodni salon automobila. No, ne bilo kakav. Prvenstveno zahvaljujući svojem vremenskom pozicioniranju, na samom početku godine, Ženeva svake godine predstavlja najsnažniji svjetski poligon za predstavljanje noviteta koji nas čekaju u nadolazećoj automobilskoj sezoni. Uz to, zbog relativno ograničenog izložbenog prostora (u usporedbi s npr. Parizom ili Frankfurtom) u Ženevi se predstavlja pravi “koncentrat” novosti i, praktički, ništa drugo.

No, nemojmo zaboraviti kako smo jedan jako mali, no ipak značajni dio tog kolača dobili i mi, ovdje u Hrvatskoj. Naime, zahvaljujući svom već tradicionalnom vremenu održavanja koje “pada” neposredno poslije ženevskog salona, Zagreb Auto Show je oduvijek bio poprišten otkrivanja brojnih svjetskih i europskih vicepremijera, a to nije mala stvar. Vjerujemo da će jednako biti i ovoga, 10. travnja.

SIN S1 (vjerojatno najružniji automobil ovogodišnjeg salona u Ženevi)
Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé (vjerojatno najljepši izložak ovogodišnjeg salona u Ženevi)

Hoćeš – nećeš, Rimac je tehnološki heroj našeg doba

Koliko god to nekome izgledalo upitno, započeti izvještaj s jednog ovako značajnog međunarodnog salona pričom o domaćem autoru egzotičnih električnih automobila, u potpunosti je opravdano. Naime, premda će epitet “tehnološkog diva” ostati rezerviran za neke druge institucije ili pojedince, mala je manufaktura iz Svete Nedelje pokazala i dokazala kako se i u okvirima države toliko beznadne poput naše, može postići jako, jako mnogo.

Dakako, taj niz hvalospjeva nije usmjeren isključivo na bradatog vlasnika tvrtke već i na svakog pojedinog od njegovih tristotinjak zaposlenika koji predstavljaju male zupčanike stroja što je iznjedrio automobil kakav je C_Two, pravi i istinski tehnološki biser. I, nemojmo zaboraviti, to nije tek idejni koncept već stvarni automobil potpomognut stvarnim tehnologijama koje su nastale, kako prekrasno napisano stoji na stranicama proizvođača, All under one roof on the outskirts of Zagreb, Croatia.

Rimac Automobili C_Two
Rimac Automobili C_Two

Brojke koje prate drugi po redu hiperautomobil iz tvrtke Rimac Automobili nije potrebno ponovno navoditi. Uostalom, u našem popisu značajnijih noviteta sve je još jednom napisano. Ono što nas, pak, ovdje zanima jest kako je mala tvrtka iz Hrvatske uspjela pobijediti gorostase poput Muska ili tolikih mnogih proizvođača čija povijest seže do unatrag više od stotinu godina? Sviđao se nekome ili ne, C_Two je pravi i, usuđujemo se reći, najveći highlight ovogodišnjeg međunarodnog salona automobila u Ženevi i auto o kojem pišu apsolutno svi, iole relevantni, svjetski mediji. To je ujedno i materijal kojim se hrane naša ljubav spram automobila i naš hrvatski ponos. Srećom i u ovakvim nam je vremenima netko to omogućio.

Više o električnom hiperautomobilu C_Two pročitajte ovdje.

Dizelima je možda odzvonilo, no tko će ih zamijeniti?

Ovogodišnji je 88. međunarodni salon automobila u Ženevi obilovao automobilima, no stvarnog naglaska na neku odrđenu temu ipak nije bilo. Prošla su vremena kada su hibridi predstavljali novost i danas ih gotovo svaki proizvođač ima u svom programu. Ono što bi smo ipak mogli izdvojiti kao značajniju priču (no, ne isključivo vezanu uz ženevu već autoindustriju kao takvu) jest situacija sa sve izraženijim kritikama usmjerenim spram dizelskih automobila.

Subaru Viziv Tourer
Renault Zoe

Istina jest, sve je veći broj proizvođača automobila koji predstavljaju dizelima alternativna rješenja. No, pravog odgovora tu još uvijek nema. Električni automobili imaju mnogo okretnog momenta, no nedostaje im doseg, a o vremenu punjenja da i ne govorimo. Benzinci imaju ove dvije osobine, no troše previše goriva u većim automobilima i imaju prevelike štetne emisije. Stoga, u kojem smjeru autoindustrija treba krenuti?

Subaru je najavio da odustaje od proizvodnje dizelskim motorima pokretanih automobila i time se svrstao u svakodnevno narastajući niz proizvođača koji su odlučili isto. Ut zo, novi toyotin Auris nema dizelskog motora u ponudi. No, s druge je strane Mercedes-Benz predstavio fantastični dizelski hibrid C 300 de koji jasno pokazuje da dizelaši imaju budućnost, da mogu biti ekološki prihvatljivi te da njihove prednosti mogu itekako biti iskorištene. Stoga, nećemo još staviti ruku u vatru teze kako je došao kraj izumu Rudolfa Dizela.

Budućnost i biznis u paviljonima Ženeve

A, od aktualnih trendova vidljiv je sve veći upliv futurističke tehnologije, konkretnije, onoga što bez ustezanja možemo nazvati umjetnom inteligencijom. Bilo da je riječ o MBUX-u, novom infotainment sustavu Mercedes-Benza ili pak o sustavima autonomne vožnje, “digitalija” polako preuzima igru, a kako je to svojedobno rekao Robert Llewellyn, automobili doista postaju računala na kotačima. Hej, ne zaboravimo niti komunikaciju kao drugu ili treću, no ništa manje bitnu temu govorimo li o aktualnim trendovima u autoindustriji.

Zastrašujuće brojke još su jedan od, uvjetno rečeno, naglasaka koje smo doživjeli na ovogodišnjoj Ženevi. Naime, vidjeli smo Rimčevih 1914 KS pa kineski Techrules Ren RS – dizelsko-električni hibrid s ni više ni manje nego li sedam električnih motora i najvećim okretnim momentom od 7722 Nm, a tu je i činjenica da su u Bugattiju zaključili kako je standardni Chiron možda nekima previše spor… Bugatti Chiron Sport, kažu, može završiti krug staze Nardo pet sekundi brže od standardne izvedbe, 18 je kilograma lakši, ima Torque-vectoring, pokreće ga dorađeni 8,0-litreni W16 sa četiri turbopunjača koji već u standardnoj izvedbi razvija 1500 KS i sve to za samo 6,25 milijuna Eura, bez davanja.

Ferrari 488 Pista
Techrules Ren RS

Nakon što je u siječnju prvi čovjek grupacije FCA, Sergio Marchionne, pojasnio kako su prodajni rezultati Jeepa u 2017. bili loši, američka marka sada slavi novu renesansu uz 40-postotni porast prodaje u dosadašnjem dijelu godine. Jesu li zbog toga napravili izložbeni prostor koji je toliko velik da bi se na njemu bez problema smjestili oni Fiata, Alfa Romea i Maseratija? Kako god bilo, zanimljivo će biti gledati kako će se u budućnosti razvijati fiatova američka avantura. Preuzimanje Chryslera zasigurno nije bio loš potez, no pred grupom FCA je još dosta dalek put do potpunog uspjeha.

Sve uobičajenije za velike međunarodne salone automobila, neke su se marke odbile pojaviti se. Među njima je možda i najznačajniji Opel koji se nije pojavio na ovogodišnjem salonu u Ženevi, dok se na za njih predviđeni izložbeni prostor proširio Aston Martin. No, možda je upravo predstavljanje novog Peugeota 508 “otjeralo” Opel, jer novi zajednički vlasnik (grupacija PSA) zasigurno na istom salonu ne želi vidjeti taj automobil i u svakom tehničkom aspektu privlačniju, Insigniju (posebno otkako je predstavljena izvedba GSi).

Aston Martin Lagonda Vision
Peugeot 508

Cure, vratite se!!!

Ovaj je svijet doista otišao kvragu i, pod time ne mislimo isključivo na gluparije koje se promoviraju pod krinkom ekologije. Naime, još se jedan (doduše, za industriju kudikamo manje bitan) trend počeo širiti salonima automobila, a ovogodišnja je Ženeva jedan od prvih na udaru. Naime, pod utjecajem feminističke kampanje #MeToo, sve je veći broj automobilskih marki počeo uklanjati privlačne hostese sa svojih izložbenih prostora.

Ovakav novi smjer je, dakako, posljedica želje da se bude u trendu ma koliko god isti besmislen bio. Bitno je biti u trendu i, točka. Naime, bliješteći automobili i zgodne cure naprosto su dio folklora naše civilizacije i u tome, doista, nema ničeg seksističkog ili ponižavajućeg.

Uostalom, ne bi li onda trebalo zabraniti praktički cijelu filmsku industriju čiji uratci obiluju privlačnim damama koje na sebi, nerijetko, imaju kudikamo manje “krpica” od hostesa na nekom salonu automobila? A, što je s dečkima i kada će oni ustati u obranu svojih prava? Sve je to jedna velika gomila gluposti.

U duhu novih trendova, izvjesna Julie, hostesa na ovogodišnjem salonu u Ženevi za jedan je veliki svjetski medij izjavila: “Nisam tu samo zbog osmjeha i pokazivanja svog tijela. Drago mi je što nismo samo objekti”. Ne, nisi srećo, pogotovo ne u hiperkratkoj minici i visokim petama koje su ti dali da obučeš. Bravo!

Srećom, postoje i dalje oni koji tradiciju održavaju živom pa smo tako svjedočili vrlo klasično uređenom izložbenom prostoru luksuzne talijanske tvrtke Manifattura Automobili Torino. Izložen je bio njihov koncept novog Stratosa, vrlo pravilno nadopunjen hostesom koja je s radošću i bogatim znanjem odgovarala na sva novinarska pitanja. Teško je reći što je na tom štandu bilo ljepše, no sada već primjećujemo kako nam prilaze dušebrižnici osuđujućeg pogleda. Dosta o ovoj temi.

Ekolozi uhvaćeni u vlastitu zamku – priča za kraj

Gotovo apsurdno zvuči podatak ugledne britanske agencije za istraživanje tržišta, JATO Dynamics Ltd, koji govori da su emisije CO2 na europskom tržištu porasle tijekom 2017, prvi puta u posljednjem desetljeću. Hej, zar nije sva ta sila ekoloških propisa, briselskih pravila i zakona i demonstracija strašne sudbine koja nas čega (od strane svakojakih samoprozvanih znanstvenika) bila usmjerena isključivo na smanjenje emisija CO2 tijekom posljednjih nekoliko desetljeća? Tko je tu lud?

Sada je cijela farsa zvana “globalno zatopljenje” ili “klimatske promjene” godinama izravno vezana uz emisije ugljičnog dioksida dobila i svoj epilog – ekolozi su sami sebi pljunuli u lice. Tako JATO navodi da su prosječne emisije CO2 koje generiraju novi automobili na 23 europska tržišta narasle tijekom 2017. za 0,3 g/km i dosegle vrijednost od 118,1 g/km što predstavlja prvi takav skok u posljednjem desetljeću. Dakako, uzrok nije potrebno tražiti previše dugo – povećanje emisija CO2 izravno je vezano uz smanjenje potražnje za dizelskim automobilima diljem Europe. Znamo, dizelaši u atmosferu ispuštaju manje CO2 od benzinskim motorima pokretanih vozila.

Povećanje negativnog stava spram dizelskih automobila kombinirano sa sve brojnijim restriktivnim uredbama i pravilima vezanim uz iste, a što su ih donijele Vlade pojedinih europskih država, uzrokovalo je pad broja registracija dizelskim motorima pokretanih automobila tijekom 2017. U konkrentim brojkama taj pad iznosi 7,9 posto te je tako tijekom prošle godine registrirano 6,77 milijuna dizelaša ili 43,8 posto od ukupnog broja automobila na 23 tržišta Europe. Ta vrijednost, s druge strane, predstavlja pad od 11,1 posto u odnosu na rekordnu 2011. te ujedno i najniži udio dizelaša od 2003. kada su ovako pokretani automobili imali 43,4 posto ukupnog broja registracija.

Konačno, JATO Dynamics u svom izvješću navodi kako su vozila pokretana alternativnim gorivima ostvarila tek marginalni rast broja registracija pa je tako njihov udio, unatoč padu popularnosti dizelaša, porastao sa skromnih 3% u 2016. na 5% u 2017. Električna vozila također ne ostvaruju bilo kakav značajniji rast prodaje. Razloge tome, smatraju u JATO-u, treba potražiti u nedovoljnom dosegu te još uvijek ograničenom broju punionica.

Volkswagen I.D. Vizzion
Renault EZ-GO

Tako nam ostaje zapitati se je li vrijedio cijeli taj progon dizelaša započet s tzv. Dieselgateom u rujnu 2015? Je li itko svjestan da ekolozi i zakonodavci, pričajući o opasnostima emisija dizelskih automobila nikada ne prikazuju potpun sastav ispušnih plinova benzinskih motora? Znamo li da su benzinci, od D segmenta naviše praktički neupotrebljivi jer ne nude dovoljno momenta za današnje, sve teže automobile? O SUV-ovim da i ne pričamo…

Na poslijetku, zbog čega se u tom gotovo inkvizicijskom progonu ne spominje činjenica da su moderni dizelski motori opremljeni filterom čestica i ubrizgavanjem tekućine AdBlue itekako čisti? Doista, zastrašujuće. A, još žalosnije je gledati milijune “ovaca” kako poslušno klimaju glavom svaki puta kada se priča o tome kako smo uništili planet zahvaljujući osobnim auotmobilima. Jesu li se ti poslušnici bez vlastitog stava i znanja ikada zapitali koliko štete okolišu nanose tvornice, toplane, grijanje zgrada i tome slično? No, u konačnici je ionako sve jasno. Globalni lobiji vode svijet prema vlastitom ukusu i mi tu, nažalost, možemo jako malo učiniti.

PAL-V Liberty
Porsche Mission E Cross Turismo

Ukoliko krećete na put…

Ovogodišnji, 88. međunarodni salon automobila u Ženevi je okupio 180 izlagača koji su održali više od 70 konferencija za medije i zauzeli 106.000 kvadratnih metara izložbenog prostora. Šest izložbenih hala zaduženo je za predstavljanje automobila, a jedna je namijenjena proizvođačima dijelova.

Salon svoja je vrata predstavnicima medija otvorio 6. i 7. ožujka, a za javnost je otvoren između 8. i 18. ožujka. Cijena ulaznice iznosi uobičajenih 16 CHF, a za grupne posjete (više od 20 osoba) 11 CHF. Radno vrijeme salona je od 10 do 20h radnim danom i od 9 do 19h vikendom.

Međunarodni salon automobila u Ženevi održava se na izložbenom prostoru Palexpo, u ženevskom predgrađu Le Grand-Saconnex. Službene stranice salona potražite na adresi gims.swiss

1