87. međunarodni salon automobila u Ženevi, 2017.

Budućnost iz današnje perspektive
Ženevski je salon oduvijek bio pokazateljem nadolazeće automobilske sezone. On je, istovremeno i poligon za predstavljanje novih trendova u tehnologiji, dizajnu, modelnoj politici ili pak inovacijama koje možemo očekivati tijekom godine. Niti upravo započeto izdanje nije nas iznevjerilo
Još jedan veliki salon automobila je za nama i vrijeme je da zaokružimo dojmove. Dakako, svatko ima svoje viđenje ponuđenog, a mi smo za ovaj pregled odlučili odabrati teme koje su nas se najviše dojmile. U Ženevi je, očekivano, doista bilo svega i svačega pa bi o bilo kakvoj krizi autoindustrije bilo izlišno pripovijedati.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Sveukupno, ovogodišnji je 87. po redu Međunarodni salon automobila u Ženevi predstavio 900 modela automobila od strane 180 izlagača. Također, predstavljeno je 148 svjetskih i europskih premijera, a za trajanja salona od 9. do 19. ožujka očekuje se oko 700.000 posljetitelja. Dakako, ekskluzivnost za više od 10 tisuća predstavljnika medija osigurala su dva dana rezervirana upravo za nas, tijekom kojih smo imali prilike upoznati se s novostima, idejama i planovima ove itekako moćne industrije.
O ekologiji više nitko ne priča, ona je svugdje oko nas
Premda je ovaj trend primjetan već neko vrijeme na velikim međunarodnim salonima automobila, ponovno smo uočili kako tema ekologije više nije u prvom planu ili se, barem, o njoj više ne priča kao nekoć. Uostalom, dobar dio proizvođača automobila u svoju je ponudu uveo hibridna vozila, a tu je i ponešto električnih koja skromnim koracima ulaze u našu svakodnevnicu. Istini za volju, draže nam je da je tako.
Zato je ovogodišnji ženevski salon još jednom obilovao luksuzom kakav je doista nemoguće vidjeti bilo gdje drugdje, na tako malom prostoru. Možda bi bilo zanimljivo izračunati koliko vrijede svi izloženi automobili zajedno, no, uvjereni smo da bi se za taj iznos mogla kupiti barem jedna posrnula automobilska marka…
A, pored hibridnih i električnih vozila, treća tehnologija koja je danas u središtu pozornosti svakako je autonomna vožnja. Ipak, neki još uvijek smatraju da je jedini pravi put stvaranje u potpunosti autonomnih automobila, dakle posve nove kategorije, dok drugi polako napreduju konzervativnijim pristupom, ugrađujući sve više takve tehnologije u aktualne modele.
Je li dizajn postao zaboravljena disciplina?
Ono što je u automobilskoj industriji primjetno već godinama, sada nam je napokon počelo ići na živce. Jako. Naime, došlo je vrijeme kada svi automobili izgledaju jednako i to, ne samo u okviru iste marke ili grupacije. Tako je na ovogodišnjem ženevskom salonu bilo dovoljno pogledati osvježeni Nissan Qashqai, novi Renault Koleos (predstavljen 2016. u Pekingu) ili konceptni Alaskan (koji je, doduše, pickup) da se potpuno izgubite. Uostalom, ne izgledaju li Scénic i Espace jednako, pogotovo na slikama, a Mégane Gran Coupe i Talisman također?
Da ne povrijedimo nikoga, no kat iznad, na izložbenim prostorima Grupe VW situacija je još više zabrinjavajuća. Uglate linije, kojima su se isprva hvalili tek škodini modeli, sada su se poput bršljana proširile na Volkswagen (pogledajte samo Arteon, zamjenu za CC), a pošteđen te estetske logike nije ostao niti Seat, premda njihovi automobili estetski još uvijek donekle odolijevaju “ugrizu” korporativnog identiteta. Užas!
Ipak, premda će se svjetlo na kraju ovog tunela zasigurno jednoga dana ugasiti, boljih primjera ima i to ne isključivo u kategoriji običnim smrtnicima nedostupnih automobila. Nova Opel Insignia Grand Sport jedan je takav primjer – elegantna, moderna, no istovremeno ne odveć napadna i doista jedinstvena, ova nas je novotarija ugodno iznenadila. Riječ je o, vjerojatno, posljednjem automobilu kojeg je Opel razvio sam. Također, majstori talijanskog dizajna ponovno su nas razveselili, premda je neobično da Alfa Romeo Stelvio zapravo izgleda kudikamo bolje nego li predimenzionirani i ne odveć maštovito dizajnirani Maserati Levante.
Za kraj ovog naklapanja o estetici ipak treba ostaviti prave, neprikosnovene bisere. Dakako, oni se kriju u svijetu sportskih ili ako vam je tako draže, supersportskih automobila. Tako smo (uz iznimku McLarena čija je dizajnerska monotonija nenadmašna pa u njoj doista nije moguće razlikovati koji je koji od sve više ponuđenih modela) doista uživali u pogledu na neke fascinantne sportske primjerke.
Treba spomenuti Ferrari 812 Superfast koji, osim bezidejnog imena, pokazuje kako moderni GT automobil stvarno treba izgledati. Nadalje, očarala nas je Pagani Huayra Roadster, doista pravo remek-djelo estetike i tehnike, no nismo ostali mirni niti pored mercedesovog koncepta GT ili prototipne Valkire iz Aston Martina. Sviđaju li vam se malo drukčiji automobili, tu je uvijek neobična Porsche Panamera, sada predstavljena u pomalo čudnom izdanju Sport Turismo, no oči je uvijek bilo moguće odmoriti na nekoj od izvedbi legendarne 911-ice.
Konačno, priču o sportskim automobilima treba završiti s druge strane financijskog spektra. No, Alpine A110 nije ništa manje uzbudljiv. Njegov retro-izgled sjajno je uklopljen u zahtjeve aktualnih trendova, a nekako niti ne sumnjamo da će ovaj auto za upravljačem predstavljati stvarni užitak. Uostalom, ništa manje niti ne očekujemo od automobila koji bi mogao konkurirati Alfi 4C ili Caymanu.
Highlight salona nije bio neki automobil
Zapravo, tema kupnje Opela (i Vauxhalla) za 2,3 milijarde USD (oko 2,17 mlrd Eura) od strane Grupacije PSA i nema mnogo veze s ovogodišnjim ženevskim salonom, no s obzirom da je ovaj događaj koincidirao upravo s tom velikom međunarodnim izložbom automobila, malo je onih kojima usta nisu bila puna poslovnih tema.
Dakako, još je prerano govoriti o tome hoće li i kako izgledati budućnost europske automobilske scene nakon ove akvizicije, no poznato jest da je preuzimanjem Opela, PSA Peugeot Citroën postao drugi najveći europski proizvođač automobila (poslije Volkswagena) te da već postoje neki zajednički projekti.
Naime, opelovi modeli Crossland X (predstavljen u Ženevi) i Grandland X (čija se premijera očekuje u Frankfurtu) razvijeni su u suradnji s PSA, a budući bi modeli njemačke marke trebali biti zasnovani na arhitekturi francuske Grupacije. No, izvjesno je kako će preklapanja tehnologije biti i više, primjerice, prema pitanju pogonskih strojeva i sl. Ipak, to toga neće doći odveć brzo. Nova Opel Corsa, koja je svjetlo dana trebala ugledati sljedeće godine vraća se na crtaće daske i njezinu premijeru možemo očekivati tek 2020, kada će iz proizvodnih pogona početi pristizati prvi, stvarni, produkti novog konglomerata. Carlos Tavares (glavni izvršni direktor PSA) je najavio kako će potom, do 2023. biti predstavljeno pet novih Opela temeljenih na tehnologiji Grupacije.
Za kupce, barem do daljnjega, promjena ne bi trebalo biti. Opeli će se i dalje servisirati u opelovim radionicama, a Citroëni, Peugeoti i onaj poneki DS u njima pripadajućima. Uostalom, barem kod nas, Opel ima uvjerljivo razgranatiju postprodajnu mrežu.
No, ono što na konferencijama za medije Carlos Tavares i Karl-Thomas Neumann (Opel) nisu rekli, jedna je druga strana medalje u priči o preuzimanju Opela i Vauxhalla iz ruku General Motorsa. Naime, Opel se godinama mučio s financijskom krizom pri čemu je točku na “i” predstavljao gubitak kao posljedica Brexita i pada tečaja GBP. No, tu je ostalo još ponešto. Naime, GM-u preostaje obaveza plaćanja mirovina za europske radnike i to u visini od nevjerojatnih 3,2 milijarde USD pa ispada da cijela ova priča oko preuzimanja zapravo i ne nosi predznak “kupovine”.
Dugih 88 godina nakon što je General Motors davne 1929. postao vlasnikom Opela, na scenu stupa jedna od značajnijih akvizicija u automobilskom svijetu našeg vremena. Preostaje nam tek da svim uključenim markama poželimo svijetliju financijsku budućnost jer prisjetimo se, ne tako davno je Grupacija iz 16. pariškog okruga također prošla kroz poprilično burno razdoblje. Naime, između 2012. i 2014. PSA je zapala u duboku financijsku krizu iz koje su ju izvukli kineski partner Dongfeng Motors i francuska Vlada, nakon što su obje ove strane preuzele po 13 posto dionica Grupacije.
Automobil godine nije nas iznenadio

Premda je, još uvijek relativno novi termin proglašenja Europskog automobila godine pomalo neobičan, jer je ženevski salon već poprilično zašao u novu godinu, ova prestižna nagrada uvijek privlači velik interes. A, među sedam finalista najviše bodova međunarodnog žirija od 58 članova iz 22 države osvojio je Peugeot 3008, dok su drugo i treće mjesto zauzeli Alfa Romeo Giulia te Mercedes-Benz E klasa. Pogledamo li bolje, to je (barem u vršnom dijelu poretka) praktički jednako rezultatima izbora za HR auto 2017. Nisu li hrvatski novinari naprosto, genijalni?…
Ukoliko krećete na put…
Međunarodni salon automobila u Ženevi 2017. svoja je vrata novinarima otvorio 7. i 8. ožujka, a za javnost je otvoren između 9. i 19. ožujka. Cijena ulaznice iznosi uobičajenih 16 CHF, a za grupne posjete (više od 20 osoba) 11 CHF. Radno vrijeme salona je od 10 do 20h radnim danom i od 9 do 19h vikendom.
Međunarodni salon automobila u Ženevi održava se u izložbenom prostoru Palexpo, u ženevskom predgrađu Le Grand-Saconnex. Službene stranice salona potražite na adresi gims.swiss
– – –
Zahvaljujemo zastupništvu GM Southeast Europe koje nam je omogućilo da put do Ženeve prijeđemo za upravljačem Astre Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurbo.