86. međunarodni salon automobila u Ženevi, 2016.

Obilje noviteta
Širina ponude i fleksibilnost današnje automobilske industrije, koja se u trenu može prilagoditi posve novim zahtjevima, doista je fascinantna. U svijetu koji više ne mari za financijske probleme prodaje se sve više različitih modela pa je tako i ovogodišnja Ženeva predstavila fantastično mnoštvo privlačnih automobila
Ženevski salon automobila poseban je prema mnogočemu i, koliko god ga puta posjetili, uvijek iznova otkrivamo njegove dobre strane. Za početak, tu je kalendarski smještaj koji ovaj veliki međunarodni salon autombila čini vjerojatno najznačajnijim u godini i to na svjetskoj razini. Naime, kako se uvijek održava krajem veljače ili početkom ožujka, ženevski salon najavljuje kako će izgledati nova automobilska sezona tekuće godine.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Kao drugo, premda donosi pregršt noviteta, ženevski je salon (u usporedbi s Frankfurtom i Parizom) površinom dosta kompaktan. To posjetiteljima omogućava da vide više noviteta, što je ove godine posebno zančajno jer istih doista ima u izobilju. Konačno, za naše je tržište Ženeva značajna i stoga što će ove godine ponovno biti održan Zagreb auto show (posljednje je izdanje imao 2008.).
Zagrebački salon automobila bit će održan između 5. i 10. travnja što znači da pred nas dolaze doista svježi svjetski noviteti, neposredno nakon Ženeve. Stoga u Zagrebu možemo očekivati mnogo europskih vicepremijera, a možda i poneku svjetsku.
Ako trebate obiteljski jednovolumen, roadster ili supersportski coupe…
U doista velikom izboru noviteta ovogodišnjeg, 86. međunarodnog salona automobila u Ženevi (osam najznačajnijih smo posebno izdvojili), činjenicom jest da je ovaj salon ponudio za svakoga ponešto. O kojoj god kategoriji automobila da pričamo, Ženeva će u pravilu uvijek ponuditi barem par modela, a ovogodišnje je izdanje svakako bilo jedno od bogatijih. Električni i hibridni automobili više ne predstavljaju nikakvu posebnu novost pa su njihove premijere sada uklopljene među one vozila pokretanih klasičnim pogonom. No, to svakako ne znači da im broj ne raste. Također, SUV segment je pokazao kako se i dalje nalazi u strelovitom usponu, dok supersportskih automobila ponovno nije nedostajalo.
Najavljen neposredno pred otvaranje ženevskog salona, ugodno nas je iznenadio novi renaultov Scénic koji gotovo “školski” prati estetsku filozofiju svoje marke te izgleda kao mali Espace. No, njegove tržišne aspiracije svakako nisu male što potvrđuje i doista izniman uspjeh proteklih generacija ovog jednovolumena iz C segmenta. Uz Scénic, Renault je u Ženevi predstavio i Mégane karavan koji u sportski dizajniranoj izvedbi GT Line doista izgleda primamljivo.
Drugi francuski predstavnici, dakle Citroën, DS i Peugeot, nisu se mogli pohvaliti značajnijim novitetima (osim osvježenog P 2008), no zato su predstavili par zanimljivih konceptnih automobila. Peugeot Traveller i-Lab Concept pokazuje kako u francuskoj grupaciji zamišljaju vozilo za poslovne, uvijek umrežene ljude. Nadalje, tu je i citroënova inačica velikog obiteljskog kombija pod nazivom SpaceTourer Hyphen kojeg je dizajnirao francuski bend Hyphen! Pogon na sva četiri kotača jamči sigurnost, a 19-colni kotači i pomalo razigrana karoserija – privlačnost.
Luksuzna marka ove francuske grupacije, DS, predstavila je atraktivni koncept E-Tense. Riječ je o električnom GT dvosjedu koji do 100 km/h ubrzava za 4,5 s te ima autonomiju od 320 km, a sve zahvaljujući čak 408 KS (516 Nm) snažnom pogonskom sklopu. DS E-Tense ima dužinu od 472 i visinu od 129 cm, a interijer mu je prepun visoke tehnologije, poput audio-sustava francuske marke Focal. Još da mu prednji dio ne potsijeća na novije Lexuse…
SUV kraljevi, kao i oni za malo plići džep
Da kategorija Sport Utility vozila postaje svakim danom sve veća pokazalo je i nekoliko noviteta ovogodišnjeg ženevskog salona. Za početak, tu je prvi maseratijev SUV, Levante koji se proizvodi u torinskim pogonima Mirafiori. A, španjolski je Seat također predstavio svoj prvi SUV. Riječ je o vozilu nazvanom Ateca koje se temelji na MQB platformi volkswagenove grupacije. Dakako, tu je još jedna premijera i to u obliku “sestrinskog” Audija Q2, najmanjeg SUV modela iz Ingolstadta kojeg marka s četiri prstena ipak oprezno naziva crossoverom.
Volkswagenov koncept T-Cross Breeze predstavlja prvi SUV/crossover kabriolet u kompaktnom segmentu, a što je posebno zanimljivo, pokreće ga vrlo klasični pogon: 1-litreni 4-cilindrični turbo snage od 109 KS povezan sa 7-stupanjskim DSG mjenjačem. Iako su neka rješenja, posebno ona u interijeru ovog modela poprilično avangardna, ukupni je dojam takav da se radujemo 2018. ili 2019. kada bi smo ovakav Volkswagen mogli ugledati u prodajnim salonima. Ipak, VW je poznat prema popriličnim dizajnerskim razlikama između konceptnih i serijskih automobila…
No, još nismo gotovi. Tesla Model X je dugo najavljivani model koji bi se kasnije tijekom godine mogao pojaviti na europskim tržištima, a Škoda je predstavila koncept VisionS. Riječ je o velikom SUV vozilu dimenzija od 4,70 x 1,91 x 1,68 m koje u svom interijeru krije šest sjedala. Koncept pokreće hibridni sklop s benzinskim 1,4-litrenim TSI motorom, kombinirane snage od 225 KS i električne autonomije od 50 km. Produkcijska izvedba Škode VisionS na tržištima bi se trebala naći već sljedeće jeseni pa ako je to točno, svjetsku premijeru možemo očekivati na pariškom salonu u listopadu.
Sportskih automobila i dalje ne manjka
Gotovo je nemoguće zaključiti koji je od superbrzih modela najznačajniji za prvi ovogodišnji veliki salon automobila. No, možemo barem reći kako su oči javnosti itekako uprte u prvi novi Bugatti nakon 11 godina. Chiron prati osnovnu dizajnersku ideju Veyrona, no nudi još više snage i raskoši. Uostalom, možete li uopće zamisliti kako je to ubrzati od 0 do 300 km/h za samo 13,6 sekundi? Bugatti Chiron će stajati 2,4 milijuna Eura!
Uz osvježeni Boxster, sada nazvan Porsche 718 Boxster, marka sportskih automobila iz Stuttgart-Zuffenhausena u Ženevu je dovela i model 911R koji prema riječima predstavnika Porschea predstavlja svojevrsni “povratak iskonskim vrijednostima”. Model 911R pokreće atmosferski 6-cilindrični 4,0-litreni boxer motor snage od 500 KS i najvećeg okretnog momenta od 460 Nm. To je dovoljno da ovaj model mase od 1370 kg (ovo je najlakša 911-ica trenutno na tržištu) ubrza do 100 km/h za 3,7 sekundi i postigne najveću brzinu od 323 km/h.
Popriličnu egzotiku nesumnjivo predstavlja još jedan pokušaj oživljavanja marke Spyker. Riječ je o dorađenom modelu C8 koji nosi naziv Preliator, a kojeg pokreće audijev 4,2-litreni V8 snage od 525 KS i najvećeg okretnog momenta od 600 Nm. Ovaj automobil je u stanju ubrzati od 0 do 100 km/h za 3,7 s te dostići najveću brzinu od 322 km/h.
Ferrari GTC4Lusso predstavlja osvježeni FF, Aston Martin je predstavio novitet u obliku modela DB11 čija će cijena počinjati od 204.900 Eura, a Lamborghini je povodom 100. godišnjice rođenja Ferruccia Lamborghinija predstavio posebni model prigodno nazvan Centenario. Riječ je o dorađenoj izvedbi modela Aventador, čiji je atmosferski 6,5-litreni V12 dorađen kako bi razvijao snagu od 770 KS. Za ubrzanje do 100 km/h Centenariu će trebati svega 2,8 sekundi, a do 300 km/h će stizati za 23,5 s, dok će mu najveća brzina iznositi 350km/h. Iz Lamborghinija poručuju kako će biti proizvedeno tek 40 primjeraka Centenaria, 20 coupea i 20 roadstera, no nemojte se previše nadati – svi su već rezervirani.
Je li li Rimčev Concept_One doista highlight salona?
Bez obzira na činjenicu da je njegove poslovne poteze relativno teško pratiti, s obzirom da Mate Rimac uporno odbija iole ozbiljniju suradnju s hrvatskim medijima, u svima nama se skriva barem malo ponosa zbog činjenice da su se svjetski mediji ponovno naširoko raspisali o električnom superautomobilu iz Svete Nedjelje. Dakako, na ovogodišnjem je salonu u Ženevi predstavljena produkcijska izvedba modela Concept_One. A, budimo iskreni, bilo je i vrijeme.
Nakon što je, kao koncept, ovaj automobil prvi puta predstavljen još u rujnu 2011. na međunarodnom salonu automobila u Frankfurtu te nakon bezbroj priča, tračeva i nagađanja o sudbini tog modela, tvrtka Rimac Automobili svečano je objavila kako sada u rukama ima serijsku izvedbu Concepta_One.
Dakako, ovo “serijsku izvedbu” potrebnu je uzeti itekako s rezervom jer, kao što je i uobičajeno kod takvih modela, obujam proizvodnje bit će drastično ograničen (za sada se spominje tek osam primjeraka). No i kao takav, prilično opskuran sportaš kojeg zasigurno nećemo imati prilike pobliže upoznati, Rimac Concept_One je doista fascinantan: 2,6 sekundi potrebno mu je za ubrzanje od 0 do 100 km/h, njegov pogonski sklop razvija ukupno 1088 KS i 1600 Nm, a dostiže najveću brzinu od 355 km/h.
Bilo da je riječ o inovativnom torque-vectoringu ili naprednom managementu baterije, Rimac Concept_One je doista poseban automobil koji, tržišno gledano, svakako ne zaslužuje da ga uvrstimo među osam najbitnijih noviteta ovog salona, no bez sumnje zavrjeđuje poneku rečenicu više koju, budimo iskreni, prati taj već spomenuti osjećaj ponosa nas iz male Hrvatske.
A, da nebi sve ostalo na “serijskoj” izvedbi, Rimac Automobili su nas na ženevskom salonu potajno odlučili počastiti i posebnom izvedbom ovog automobila – Concept_S otkriven je bez gotovo ijedne prethodne najave, a pored velikog stražnje krila može se pohvaliti ubrzanjem od 0 do 100 km/h za 2,5 sekunde, ukupnom snagom od 1384 KS i momentom od 1800 Nm te najvećom brzinom od 365 km/h. Uf!
TAG Heuer – posebna izložba
Uz prisutnost zvijezda kao što su ambasador TAG Heuera, Patrick Dempsey, počasni predsjednik tvrtke Jack Heuer te predsjednik Međunarodnog salona automobila u Ženevi, Maurice Turrettini, na prostoru od 1000 m2 postavljena je i posebna izložba urarskog superbrenda, švicarske tvrtke TAG Heuer S.A. Ova poznata marka tom izložbom ujedno potsijeća na svoje dugogodišnje sudjelovanje u automobilskom sportu te proslavlja novo partnerstvu u svijetu Formule 1 s momčadi F1 Red Bull Racing TAG Heuer Team.
Kako bi, pored vrhunskih satova, ovaj izložbeni prostor oplemenili i automobili, pobrinulo se nekoliko doista posebnih vozila. Izloženi su RB12, F1 bolid momčadi Red Bull za sezonu 2016, Porsche 911 RSR iz 2015. momčadi Patrick Dempsey Racing, March 701 pripremljen za Joa Sifferta 1970, jedan bolid Formule E te Abarth 595 Competizione by TAG Heuer s 1,4-litrenim motorom snage od 180 KS.
Europski automobil godine
Održan neposredno pred dane rezervirane za predstavnike medija na ženevskom salonu, Izbor za europski automobil godine 2016. održan je po peti puta uoči ove priredbe. Ovaj, vjerojatno najznačajniji izbor automobila godine u svijetu, vodio je žiri koji se sastoji od 58 novinara iz 22 europske zemlje.
Na široj listi kandidata Izbora za europski automobil godine 2016. našlo se 29 automobila, a završnih je finalista bilo sedam: Audi A4, BMW serije 7, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Škoda Superb te Volvo XC90. Kao što smo već pisali, pobjednik ovogodišnjeg izbora je Opel Astra.
Par informacija, za kraj…

Ovogodišnji, 86. po redu, Međunarodni salon automobila u Ženevi okupio je više od 120 europskih i svjetskih premijera koje predstavlja 200 izlagača iz 30 država. Salon automobila je zauzeo sedam izložbenih hala prostora Palexpo (smještenog pokraj ženevske zračne luke), u ukupnoj površini od 77.323 m2. Tijekom deset dana trajanja ovog salona očekuje se između 650 i 700 tisuća posjetitelja. Prvi salon automobila u Ženevi održan je 1905, a međunarodni status ova je priredba stekla 1924. godine.
Salon je svoja je vrata novinarima otvorio 1. i 2. ožujka, a za javnost je otvoren između 3. i 13. ožujka. Cijena ulaznice iznosi uobičajenih 16 CHF, a za grupne posjete (više od 20 osoba) 11 CHF. Radno vrijeme salona je od 10 – 20h radnim danom i od 9 do 19h vikendom.
Službene stranice međunarodnog salona automobila u Ženevi možete pronaći na adresi: salon-auto.ch. Uz navedeno, za one koji su došli automobilom, ženevski je salon osigurao 5.600 parkirnih mjesta tijekom radnih dana te više od 10 tisuća vikendom.