115. međunarodni salon automobila u Parizu, 2018.

115. međunarodni salon automobila u Parizu, 2018.
tekst: Hrvoje Gattin, Goran Topić foto: © Newspress Ltd. Sva prava pridržana

Labuđi pjev automobilskih salona

Bez trinaest značajnih marki, ovogodišnji je pariški Mondial jedan od sadržajno najskromnijih međunarodnih salona automobila unatrag mnogo desetljeća. No, izgleda nam da je vrijeme velikih salona doista na zalazu, jer se glavna bitka oko otkrivanja noviteta sada ionako vodi u virtualnom prostoru

Hoćemo li ikada ponovno izvještajima s međunarodnih salona automobila davati bombastične naslove spominjući, pri tome, veličinu, značaj i bogatstvo istih? Vjerojatno ne. Naime, sve veći broj automobilskih marki počeo je izostajati s ovakvih manifestacija i to zbog razloga koji nisu isključivo vezani uz cijenu nastupa.

Naime, predstavljanje novih modela ionako se već poodavno sa salona preselilo u bespuća virtualnog svijeta te danas vjerojatno nema niti jednog novog automobila koji nije prvo predstavljen na Internetu, barem koji dan prije nego li je na kakvom zatvorenom salonu s njegove karoserije skinuta blještava svilena prostirka.

DS 3 Crossback
BMW Z4

Poimence, 120. obljetnicu pariškog Mondiala de l’Auto odlučile su iz svog kalendara izbaciti marke grupacije FCA (Alfa Romeo, Fiat i Jeep) te Bentley, Ford, Mazda, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Volvo i Volkswagen. Ovaj nezapamćeni egzodus tek su donekle uspješno iskoristili u Parizu prisutni, jer, pravih novosti doista nije bilo mnogo više nego li se može nabrojati prstima jedne ruke.

Došlo je vrijeme “električara”

Očekivano, električni automobili uzimaju zalet pa se tako u ponudi sve većeg broja marki danas nalazi poneki isključivo baterijama pokretani model. No, govorimo li o električnim vozilima zvijezda ovogodišnjeg salona u Parizu nesumnjivo je bio mercedesov EQC, prvi serijski električni SUV. Riječ je, ujedno, o prvom pripadniku nove obitelji EQ koja će se sastojati isključivo od električnih automobila. Mercedes-Benz EQC je doista impresivni 476 cm dugi SUV težak preko 2,4 tone kojeg pokreću ukupna snaga od 408 KS i moment od zastrašujućih 765 Nm.

Kada krene u prodaju, negdje tijekom ljeta sljedeće godine, superluksuzni EQC će se naći bok uz bok s Jaguarom i-Pace i netom predstavljenim Audijem e-tron. No, zanimljivo je kako se “šuška” o cijeni od nešti ispod 70.000 Eura za početnu izvedbu, što bi ga trebalo činiti jeftinijim od spomenutog Jaguara, ali i konkurenata poput teslinog Modela X.

No, konkurencija ne spava. Audi je 18. rujna na posebnoj priredbi u San Franciscu predstavio svoj prvi u potpunosti električno pokretani SUV. Službeno priopćenje ovaj model opisuje kao “prostrano vozilo s pet sjedala, električno pokretani premium SUV srednje veličine koji je odlično opremljen kako bi zadovoljio očekivanja kupaca ove kategorije automobila”. Kako god bilo, ovaj 4,2 metra dug SUV međuosovinskog razmaka od velikih 2924 mm trebao bi imati autonomiju od oko 400 km (WLTP). Vidjet ćemo tko će ispasti pobjednikom ovog dvoboja – jedne od prvih “utrka” europskih električnih konkurenata.

No, konceptnih automobila nije nedostajalo!

Dakako kada nema pravih noviteta potrebno je napraviti mjesta za koncepte. U toj su priči vjerojatno prvo mjesto zauzeli domaćini, kako brojem konceptnih vozila tako i njihovom atraktivnošću. Tako je Renault na pariškom salonu predstavio futuristički konceptni model EZ-Ultimo s kojim nam ovaj proizvođač predstavlja svoju viziju električne mobilnosti, a koji se oslanja na ranije studije EZ.

Manje futuristički i doista prekrasni retro-dizajnirani koncept prikazao je Peugeot u obliku modela e-Legend. Za očekivati je da ovaj koncept otkriva određene pojedinosti o budućem dizajnu peugeotovih noviteta. U unutrašnjosti, konvencionalne kontrole su uglavnom prebačene na rotacijski prekidač te razne zaslone osjetljive na dodir. Između ostalog 29-inčni zasloni se nalaze u vratima, 12-inčni zaslon je ugrađen u štitnik za sunce, a tu je i ogromni 49-inčni zaslon u središnjem dijelu prednje armature. Sveukupno se u interijeru nalazi 16 zaslona različitih veličina.

No i izvan Francuske nastali su neki od najatraktivnijih konceptnih automobila predstavljenih na ovogodišnjem pariškom salonu. Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow Concept, izvorno predstavljen na Monterey Car Week-u, predstavlja svojevrsni hommage modela W 125 iz 1937. koji je jureći između Frankfurta i Darmstadta ostvario najveću prosječnu brzinu od 432,7 km/h. Dakako, ovaj koncept pokreće isključivo električna energija uz najveću snagu od 750 KS koju osigurava 80 kWh komplet baterija. Autonomija ovog superkoncepta, prema navodima Mercedes-Benza i WLTP standardu kreće se iznad 400 km.

120 godina salona u Parizu

Stotinu i dvadeset godina proteklo je od prvog salona automobila održanog u Parizu čime se Mondial svrstava u doista najznačajnija događanja svoje vrste. Štoviše, upravo je u Parizu pokrenut prvi salon automobila na svijetu, a te davne 1898. glavnu je organizacijsku riječ imao pionir automobilske industrije, Albert de Dion. Do 1976, uz nekoliko prekida (prvenstveno tijekom dva Svjetska rata) ovaj je salon održavan svake godine, da bi potom prešao na bijenalni ritam kakav je zadržan i do danas.

No, uz sve manji broj izlagača teško je za očekivati da pred pariškim Mondialom (kao i pred nekim drugim velikim međunarodnim salonima automobila) stoji blistava budućnost. Njegovom opstanku svakako neće pripomoći niti poslovično nekvalitetna online podrška medijima kao ni nepregledan i loše osmišljen portal salona koji je, za 120. obljetnicu čak i redizajniran. Nažalost, informacije je i dalje jednako teško pronaći, a temeljnih podataka o samom salonu gotovo i nema. Konačno, ništa uzbudljiviji nije niti ovogodišnji “mrtvački” plakat pariškog salona što ga potpisuje agencija Havas Paris. Sve zajedno, izgleda nam kao da su i sami organizatori zapravo dignuli ruke od ovog povijesnog salona. Šteta.

Plakat 115. međunarodnog salona automobila u Parizu, 2018.
Plakat 1. međunarodnog salona automobila u Parizu, 1898.

Ukoliko krećete na put…

Međunarodni salon automobila u Parizu 2018. za javnost je otvoren od 4. do 14. listopada između 10:00 i 20:00 sati. Cijena ulaznice iznosi 18 Eura. Salon se nalazi na adresi Paris Expo, Porte de Versailles, 75015 Paris, uz poslovično izvrsnu povezanost sustavima javnog prijevoza, od kud god da dolazite.

Službene stranice 115. međunarodnog salona automobila u Parizu možete pronaći na adresi: mondial-paris.com

1