114. međunarodni salon automobila u Parizu, 2016.

EV i SUV - dvije krajnosti Pariza
Još pred dvadesetak godina bilo je teško zamisliti da će se automobilska industrija jednoga dana moći ovako brzo prilagođavati zahtjevima tržišta. Danas imamo upravo takvu situaciju u kojoj proizvođači kreiraju trendove, a kupci ih prihvaćaju i to u ritmu od barem jednog novog automobilskog segmenta svakih par godina. Stoga i ovogodišnjem pariškom slaonu moramo priznati blještavilo, bogatstvo i raznovrsnost prikazanog
Trendovi su jedno, budućnost nešto drugo. Naučila nas je to povijest velikih salona automobila na kojima su nerijetko promovirane određene ideje, da bi samo koju godinu kasnije zamrle kao posljedica promjena u svjetskoj ekonomiji, među ukusima kupaca ili pod utjecajem nametanja posve novih trendova. No, kako god bilo, automobilska je industrija tijekom posljednjih godina pokazala novu i gotovo nevjerojatnu fleksibilnost i prilagodljivost.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
A, koliko su trendovi bitni, tj. koliko snažno vode glavnu riječ, najbolje pokazuje i situacija na aktualnom pariškom salonu automobila. Njime, naime, dominiraju dvije u potpunosti suprotstavljene strane: električni automobili i SUV-ovi. Ovi potonji, znamo, najveći su potrošači goriva (time i zagađivači) u svijetu automobila, a ovi prvonavedeni u okoliš ispuštaju – ništa.
Dakle, ako dva tako oprečna svijeta mogu koegzistirati na jednom od najznačajnijih velikih međunarodnih salona godine i, pri tome, još i voditi glavnu riječ, jasno je da automobilska industrija “na ogled” nudi ono što je u trendu, a ne što bi bilo pametno, ekonomski ili pak ekološki prihvatljivo itd. Skok popularnosti SUV automobila je toliko izražen da se praktički niti jedan proizvođač tome ne može oduprijeti.
Nije bitno koliko troše i zagađuju, bitno je da ga imamo u proizvodnom programu, bio bi vjerojatni komentar mnogih. A, uvjerljivo najsmješnija od svega je kategorija “ekološki osviještenih” SUV vozila, tj. raznorazni hibridi i tome slično. Zaboga pa ako želite proizvoditi automobile koji manje troše i zagađuju, onda iz ponude izbacite sva SUV vozila!
Novi igrači i aktualni lideri u svijetu električnih vozila
Pritisnuta dramatičnim zbivanjima oko tzv. Dieselgatea, Grupa Volkswagen je za ovogodišnji Pariz pripremila prvi namjensko konstruirani električni automobil. Istina jest, I.D. je tek koncept, no znamo da kada proizvođač veličine VW-a krene u nešto takvo, priču moramo shvatiti itekako ozbiljno. Ukratko, koncept I.D. nudi najveću snagu svog električnog pogona od točno 170 KS te autonomiju između 400 i 600 km. Uzmemo li u obzir da je, u praksi, stvarna autonomija EV modela oko polovine manja od one propisane, činjenicom ipak ostaje da bi I.D. mogao biti sasvim upotrebljiv u gradskim uvjetima. Koliko će stajati i za koliko će se godina isplatiti svom kupcu, drugi je “par rukava”.
Ovaj je projekt Volkswagena, ujedno, pokazatelj kako bi sadašnji lideri u svijetu električnih automobila, Tesla Motors, Renault i Nissan, ubrzo mogli dobiti snažnu konkurenciju. No, niske cijene sirove nafte svim navedenima itekako kvare račune. Tako je čelni čovjek Alijanse Renault Nissan, Carlos Ghosn, najavio isporuku 1,5 milijuna EV modela do 2016, no do sada se njegove marke nalaze na jedva 350.000 prodanih, od čega dvije trećine otpada na Nissan Leaf.
Glavni izvršni direktor (ili kao to volimo reći “CEO”) Opela, Karl-Thomas Neumann, u Parizu je gromoglasno predstavio Amperu-e koja na tržišta stiže sljedećeg proljeća, a koja bi prema njegovim riječima trebala “demokratizirati tržište električnih automobila”. Ampera-e će (prema najnovijim informacijama) imati autonomiju od 400 km, a ako se pitate zbog čega Chevrolet Bolt (iz kojeg je, uz tek minimalne kozmetičke izmjene, nastala Ampera-e) ima doseg od 383 km, odgovor je tek u različitim metodama mjerenja europskog NEDC-a i američke EPA.
Mercedes-Benz Generation EQ je jedan od primjera u kojima je električna propulzija pronašla svoje mjesto u okruženju već provjerene tehnike. Naime, riječ je o konceptu električnog SUV/crossover vozila te ujedno i o najavnoj studiji cijele nove mercedesove električne modelne obitelji. Iz Stuttgarta poručuju kako koncept Generation EQ “utjelovljuje viziju marke spram nove palete namjenski konstruiranih električnih automobila”. Nek im je sa srećom…
SUV vlada tržišnom scenom
Možda je i najviše očiju, govorimo li o SUV segmentu, tijekom posljednjih mjeseci bilo uprto u Škodu Kodiaq. Ovaj SUV nazvan prema aljaškom medvjedu odlikuje se tipičnim škodinim dizajnerskim stilom, oštrim linijama i robusnošću koja nesumnjivo privlači ljubitelje te automobilske kategorije. Prvi češki SUV, temeljen na korporativnoj platformi MQB, u prodaju bi trebao krenuti nedugo nakon pariške premijere.
Peugeot je za Pariz pripremio modele 3008 i 5008 čime francuski proizvođač osvježava svoju paletu automobila u ovom popularnom segmentu. Nadalje, tu je i Mercedes-Benz s E klasom All-Terrain koja baca rukavicu u lice Audiju A6 Allroad i Volvu V90 Cross Country. Land Rover je, pak, na pariški salon doveo novi Discovery koji će se na tržištima pojaviti tijekom proljeća. Ovaj je novi sedmerosjed naslijedio aluminijsku platformu Range Rovera zahvaljujući kojoj bi masa vozila trebala ostati u razumnim okvirima, a jedan od mnogih highlighta novog Discoveryja je i mogućnost prolaska kroz vodu dubine od čak 900 mm. Konačno, infinitijev nasljednik aktualnog QX50 donosi novi V6 motor i 22-colne kotače. Huh!
Sušilo za ruke na salonu automobila
Da, dobro ste pročitali. Naime, nakon što je direktor razvoja Aston Martina, Ian Minards prešao na poziciju direktora razvoja globalnih projekata u tvrtki Dyson, sve je izvjesnije da britanski proizvođač usisavača i sušila za ruke planira ulazak u svijet električnih automobila, premda službena verzija priče govori tek o “razvoju tehnologije baterija”. Štoviše, iz Dysona su najavili da do 2020. namjeravaju zaposliti još 3.000 inženjera i znanstvenika. Time ne samo da ćemo, u sljedećem razdoblju, dobiti još jednog proizvođača komponenti za električne automobile (a možda i samih vozila), već navedene brojke jasno pokazuju da automobilska industrija budućnost vidi upravo u svjetlu EV-a.
EV – san zaljubljenika u sapunice
Smanjenje cijena baterija donijelo je novi zamah u ideji o potpuno električno pokretanim vozilima. Tako se cijeli niz proizvođača odlučio na predstavljanje EV (Electric Vehicle) modela, pretežno ipak prototipova, na ovogodišnjem pariškom Mondialu de l’Automobile. Također, u Parizu se neće šepuriti neke od najatraktivnijih automobilskih marki današnjice, primjerice Bentley i Lamborghini, što (zajedno s procvatom EV vozila) neki analitičari tržišta pripisuju i činjenici da je Pariz sredinom ožujka 2015. tijekom jednog dana bio grad s najzagađenijom atmosferom na svijetu.
Je li ta logika smislena ili ne, ostavit ćemo vama na razmišljanje. No, činjenicom jest da su upravo zbog tog, jednodnevnog vršnog zagađenja pariške atmosfere svi prijekorni pogledi uprti u automobilski promet na ulicama glavnog grada Pete Republike. Francuski političari tako imaju još jedan razlog ubrzati donošenje odluka prema kojima će iz gradova izbaciti određene kategorije vozila i tome slično. Pitamo se, tek, je li pri tome ikome palo na pamet barem na pola sata ugasiti grijanje u svim zgradama Pariza? Koliko bi to smanjilo štetne emisije?
Upravo iz ovih, ali i drugih razloga vezanih uz nametnuti strah od globalnog zatopljenja (u međuvremenu su najveći zagovornici ekološki čiste budućnosti malo ublažili retoriku pa sada koriste termin “klimatske promjene”), EV izgleda kao ideja koja cilja na prosječnog gledatelja američkih sapunica: nit puno misli, nit ga je briga za to da ikada izgradi svoj stav – lakše je slušati što drugi nameću i klimati glavom potvrdno. Uostalom, je li neki kupac EV-a ikad razmislio koliko se atmosfera zagadi tijekom iskopavanja rijetkih metala, neophodnih za električni motor njegovog novog automobila? BTW, Honda je nedavno napravila prvi korak u smanjenju te opasnosti, no iz sasvim drugih pobuda – dakako, onih komercijalnih.
Bez korjenito izmijenjene tehnologije pohrane električne energije, inače sjajna (i ne odveć nova) ideja električnog automobila ostaje tek želja. Sa sadašnjom tehnologijom, EV nema apsolutno nikakvu budućnost. Pomoći mu mogu tek zakonski propisi koji će natjerati ljude da kupuju nešto što im ne odgovara i što im se ne isplati… Pa ipak, proizvođači automobila ostavljaju dojam kao da misle jako ozbiljno. No, dobro, Flame Out!
Koga još nema u Parizu?
Kako smo već spomenuli, neke su marke odlučile “preskočiti” ovogodišnji pariški Mondial. Konkretnije, riječ je o sve tri luksuzne marke Grupe Volkswagen – Bugattiju, Lamborghiniju i Bentleyu, potom o Rolls-Royceu, no možda još veće iznenađenje predstavlja izostanak Forda i Mazde, dok Volvo koji je već i ranije izostao s nekih većih salona, iskreno nismo niti očekivali.
Još je u veljači glavni izvršni direktor europske podružnice Mazde, Jeff Guyton za Automotive News Europe izjavio kako bi Mazdi teško bilo ostaviti značajniji utisak na predstojećem salonu automobila u Parizu, na kojem glavnu riječ imaju grupacija PSA i Renault. A, što se tiče tržišta, barem onog lokalnog (francuskog), u Mazdi su rekli da će sredstva radije potrošiti kako bi privukli kupce u salone diljem zemlje te ih tamo upoznali s novostima u svom proizvodnom programu.
“Odluka o izostanku iz Pariza 2016. ne predstavlja promjenu u našoj globalnoj strategiji nastupa na međunarodnim salonima automobila”, stoji u objavi mazdinog PR odjela. “Globalni saloni automobila predstavljaju sjajnu platformu za predstavljanje mazdine marke i novih proizvoda međunarodnoj publici”.
No, nekako nam izgleda da je ovo tek jeftina isprika pristigla iz Mazde koja, budimo realni, u ovom dijelu automobilske sezone 2016. niti nema novosti s kojima bi se mogla pohvaliti. Volvo, očekivano, nije nastupio, no tome je tako na gotovo svakom velikom međunarodnom salonu otkako su ovu marku preuzeli Kinezi. No Ford…
Ukoliko krećete na put…
Međunarodni salon automobila u Parizu 2016. za javnost je otvoren od 1. do 16. listopada između 10:00 i 20:00 sati, a četvrtkom i petkom do 22:00h. Cijena ulaznice iznosi 16 Eur za odrasle (2 Eura skuplje nego pred dvije godine).
Salon se nalazi na adresi Paris Expo, Porte de Versailles, 75015 Paris, uz poslovično izvrsnu povezanost sustavima javnog prijevoza, od kud god da pristignete.
Ovogodišnji je salon automobila, opreme i pratećih usluga u Parizu raspoređen na šest paviljona ukupne površine od 123.567 m2. Svoje novosti izlaže 230 marki iz 19 svjetskih zemalja, a prikazano će biti čak 140 svjetskih, europskih ili francuskih premijera što predstavlja skok od čak 30% u odnosu na prethodno izdanje tog bijenalnog show-a.
Službene stranice 114. međunarodnog salona automobila u Parizu možete pronaći na adresi: mondial-automobile.com