Euro NCAP testirao sustave autonomnog upravljanja

Euro NCAP testirao sustave autonomnog upravljanja

Europ NCAP, Global NCAP i Thatcham Research su nedavno naručili istraživanje tržišta koja je pokazalo kako više od 70% vozača vjeruje da je već moguće kupiti automobil koji je u potpunosti sposoban upravljati samim sobom. Nažalost, Euro NCAP-ovo testiranje je pokazalo kako tako nešto nije istina.

Točnije, Euro NCAP je proveo testiranje autonomnih sustava potpore vozaču te dokazao kako postoji velika neinformiranost kupaca o realnoj razini razvijenosti i stupnju intervencije ovih sustava. Konkretnije, Euro NCAP je testirao sustave kao što su aktivni tempomat s funkcijom kočenja ili sustav održavanja vozila u voznom traku, a testirani su sljedeći: automobili Audi A6, BMW serija 5, Mercedes-Benz C klasa, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla i Volvo V60.

Glavni zaključci do kojih su došli Euro NCAP-ovi stručnjaci su:

  • Nijedan automobil danas dostupan na tržištu ne nudi potpunu autonomiju upravljanja
  • Automobili koji su danas dostupni na tržištu mogu pružiti podršku vozaču pri upravljanju, ali to nikako ne treba miješati s autonomnim upravljanjem jer je osoba za upravljačem odgovorna za ono što se događa u prometu
  • Ako se pravilno upotrebljavaju, ovi sustavi mogu pomoći vozaču da održava sigurnu razdaljinu od drugih vozila, propisanu brzinu te svoje vozilo u voznom traku
  • Ove sustave se ne smije koristiti u prometnim situacijama za koje nisu osmišljeni jer ne predstavljaju alternativu sigurnoj i kontroliranoj vožnji od strane vozača
  • Različiti proizvođači imaju različit pristup primjeni sustava potpore vozaču u odnosu na razinu pomoći koji mu pružaju tijekom vožnje

Euro NCAP-ova poruka je dakle da svi automobili pa i oni s naprednim sustavima potpore vozaču zahtijevaju da njima upravlja pozoran i aktivan vozač u svim trenucima vožnje. Također, bitno je da napredni sustavi aktivne sigurnosti konstantno rade u pozadini s obzirom da je njihova pomoć vitalna za povećanje sigurnosti u prometu.

Tijekom testiranja sustava Adaptive Cruise Control, u Euro NCAP-u je zaključeno da DS i BMW nude nisku razinu potpore vozaču, dok Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Nissan i Volvo nude odmjereniju suradnju vozača i automobila. S druge strane, Tesli je zamjerena opasnost od prevelikog oslanjanja na automobil u slučajevima kada vozilo ima primarnu kontrolu.

Tijekom testiranja upravljanja teslin sustav je opet ocijenjen kao onaj koji “stvara opasnost od prevelikog oslanjanja”, dok su svi ostali automobili omogućili vozaču da upravlja vozilom i rješava situacije. Teslin sustav nije dopustio vozaču da skrene iz voznog traka te će se isključiti ukoliko vozač zakrene upravljač.

Na kraju su provedeni i tzv. Cut In te Cut Out testovi koji su se pokazali kao najzahtjevniji za ove sustave pomoći vozaču.

Cut In se odnosi na situacije u kojima se vozilo u susjednom traku uključuje u trak testiranog automobila neposredno ispred njega. Radi se dakle o situaciji koja je česta u svakodnevnom prometu i u velikoj većini slučajeva pozorni vozači su sposobni reagirati na vrijeme.

Cut Out je situacija u kojoj vozilo ispred testiranog naglo napušta trak kako bi izbjeglo vozilo ispred sebe što ostavlja sustavu potpore kratko vrijeme da identificira opasnost i reagira na promjenu prometne situacije.

Nažalost, rezultati svih ovih testova su pokazali da sustavi svih testiranih automobila nisu u potpunosti dorasli zadatku. Štoviše, u svim situacijama sudar se mogao izbjeći samo uz intervenciju vozača, odnosno kočenjem i okretanjem upravljača od strane vozača. Drugim riječima, ovo su sustavi koji služe kao potpora vozaču, a nikako sustavi koji će u potpunosti, na svom sadašnjem stupnju razvoja preuzeti upravljanje automobilima.

1