Opelova nova generacija motora i mjenjača

15. travnja 2013.
Predstavljamo - Opelova nova generacija motora i mjenjača
piše: Hrvoje Gattin  ilustracije: Adam Opel AG 

Vrhunska tehnika u službi ekonomičnosti

Kako izgleda proces razvoja potpuno novog benzinskog i dieselskog 1,6-litrenog motora te što se krije iza novih mjenjača koji će imati i do 8 stupnjeva prijenosa, saznali smo tijekom posjete opelovom razvojnom središtu u mjestu Rodgau-Dudenhofen
Ako je suditi prema novostima koje planira, proizvođač iz Rüsselsheima je na dobrom putu da se vrati u sam vrh konkurentnosti kada su u pitanju pogonski strojevi i mjenjači. Naime, uskoro će debitirati nova paleta motora i prijenosa što smo ih imali prilike upoznati proteklog tjedna, u okviru ekskluzivnog predstavljanja održanog u prostorima tajnovitog testnog središta Opela skrivenog u šumi Rodgau-Dudenhofena, pokraj Frankfurta.

U razdoblju od 2012. do 2016. godine Opel planira na tržišta lansirati tri nove obitelji pogonskih strojeva s čak 13 motora čime će obnoviti 80 posto svoje ponude. U istom razdoblju, tvrtka će pokrenuti razvoj nekoliko niz novih prijenosnih sustava.

Tijekom prezentacije u Rodgau-Dudenhofenu, Opel je predstavio svoje nove 1,6-litrene benzinske i dieselske motore kao i nove mjenjače, 6-stupanjski ručni, 5-stupanjski "robotizirani ručni" te 8-stupanjski automatski.

Opel je razvoj novih pogonskih strojeva povjerio središtima u Rüsselsheimu i Torinu, a ideja je jasna - pored smanjenja buke i vibracija kod pogonskih strojeva te gubitaka kod mjenjača, zajednički cilj ove "ofenzive" je smanjenje potrošnje goriva i štetnih emisija. Kako je pojasnio Micky Bly, potpredsjednik odjela za razvoj pogonskih strojeva pri General Motorsu, do 2020. opelova će vozila osigurati 27% nižu razinu emisija CO2 u odnosu na današnje vrijednosti. Godišnje, to znači gotovo milijun tona CO2 manje!

4277
Novi benzinski motor 1.6 SIDI Turbo ECOTEC

Potpuno novorazvijeni 4-cilindrični benzinski pogonski strojevi s izravnim ubrizgavanjem (SIDI - Spark Ignition Direct Injection) obujma su od 1598 cm3 i opremljeni su turbopunjačem, a predstavljeni su u dvije razine snage: izvedba Eco Turbo razvija 125 kW (170 KS) i 280 Nm najvećeg okretnog momenta, dok snažniji Performance Turbo raspolaže sa 147 kW (200 KS) i 300 Nm. Snažnija izvedba ovog motora, koju smo imali prilike isprobati u Astri, može se pohvaliti i specifičnom snagom od 125 KS/l što predstavlja vrhunski rezultat u ovoj kategoriji pogonskih strojeva.

U odnosu na prethodne opelove 1.6-litrene turbo motore, emisija CO2 i potrošnja goriva su smanjeni za 13 posto, dok su najveća snaga i okretni momenat povećani do 30 posto. Vrhunska elastičnost izvedbe Eco Turbo očituje se u 20 posto boljem ubrzanju od 80 do 120 km/h u V stupnju prijenosa.

4277
U Opelu napominju kako je mnogo truda uloženo i u smanjenje buke (-2 dB), ostvareno dijelom i znatnim smanjivanjem kontakta između sustava za ubrizgavanje i motora. Također, smanjene su i vibracije novih motora koji su ujedno i spremni za norme Euro 6. Od ostalih značajki potrebno je izdvojiti dvostruko promjenjivo upravljanje ventilima, pumpu za ulje promjenjivog obujma i brizgaljke za hlađenje klipova s mogućnošću isključivanja, radi uštede energije.

Nova obitelj 1,6-litrenih motora SIDI Turbo odlikuje se konstrukcijom koja podnosi do 130 bara vršnog pritiska unutar cilindra, premda stijenke cilindara na nekim dijelovima imaju debljinu od tek 3 mm, kao i sustavom ubrizgavanja najvećeg pritiska od 200 bara s brizgaljkama sa 6 otvora. I na kraju, kako je dodao GM-ov inženjer zadužen za benzinske pogonske strojeve Roland Maucher, novi motori su opremljeni i dvama osovinama za poništenje vibracija, a podržavaju ugradnju sustava Start & Stop.

Tehničke karakteristike 4-cilindričnog benzinskog motora 1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Eco Turbo 1.6 SIDI Performance Turbo
Obujam / provrt i hod 1598 cm3 / 79,0 x 81,5 mm
Omjer kompresije 10,5 : 1 9,5 : 1
Najveća snaga 125 kW (170 KS) između 4250 i 6000 o/min 147 kW (200 KS) između 4700 i 5500 o/min
Specifična snaga 78,2 kW / l (106,4 KS / l) 92,0 kW / l (125 KS / l)
Najveći okretni moment 280 Nm između 1650 i 4250 o/min (uz Overboost) 300 Nm između 1750 i 4700 o/min (uz Overboost)
Razvodni mehanizam 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, dvostruko promjenjivo upravljanje ventilima
Ubrizgavanje i prednabijanje Izravno ubrizgavanje sa središnje smještenom brizgaljkom sa 6 otvora, 1 turbopunjač stalne geometrije s turbinom promjera od 41 mm
Glava i blok motora Glava od lake legure, blok od sivog lijeva


4277
Novi dieselski motor 1.6 CDTI ECOTEC

Opelov inženjer zadužen za razvoj dieselskih motora, Michael Vogelsang predstavio je u Rodgau-Dudenhofenu novi 1,6-litreni dieselski motor. Riječ je o pogonskom stroju koji će biti ponuđen u više razina snage (prvo uvođenje će biti ovog ljeta u modelu Zafira), a koji će u opelovoj paleti postepeno zamijeniti 1,7- i 2,0-litrene dieselske motore.

Predstavljeni potpuno aluminijski dieselski motor, koji smo imali prilike testirati u Zafiri Tourer, ima obujam od 1598 cm3, a razvija najveću snagu od 100 kW (136 KS) između 3500 i 4000 o/min te najveći okretni moment od 320 Nm pri 2000 o/min. Ovaj motor nudi , u svojoj klasi vrhunsku, specifičnu snagu od 85 KS po jednoj litri obujma.

Motor 1.6 CDTI je također konstruiran s posebnim naglaskom smanjenju buke i vibracija. U Zafiri Tourer je tako ostvario najnižu razinu buke među usporedivim vozilima pokretanim 1,6-litrenim dieselima. Također, s opelovim tehnologijama za smanjenje štetnih emisija, ispuh ovog motora je opremljen i AdBlue sustavom ubrizgavanja uree što mu omogućava ostvarivanje Euro 6 standarda. U Zafiri Tourer novi će 1.6 CDTI ECOTEC ispuštati tek 109 g CO2/km.

4277
Ovaj motor je razvijen u GM-ovom središtu u Torinu, dok je u Rüsselsheimu riješeno pitanje integracije novog pogonskog stroja s vozilima i prijenosom. Zanimljivo je i da motor pruža, najniži u klasi, omjer mase i snage od tek 1,4 kg/kW, a njegov aluminijski blok podnosi najveće pritiske unutar cilindara od visokih 180 bara.

I u motor 1.6 CDTI su ugrađeni pumpa ulja promjenjivog obujma i brizgaljke za hlađenje klipova s mogućnošću isključivanja, a njegove brizgaljke s 8 otvora (najveći pritisak Common Rail sustava je 2000 bara) mogu isporučiti do čak 10 pulseva tijekom jednog ubrizgavanja, sve s ciljem postizanja optimalnog sagorjevanja goriva.

Spomenimo i to da je Opel tijekom razvoja ovog pogonskog stroja stvorio čak 150 novih kontrolnih funkcija svoje elektroničke jedinice za upravljanje radom motora. Ova ECU sadrži 1-jezgreni procesor (clock 256 MHz), a raspolaže s 256 KB radne memorije.

Tehničke karakteristike 4-cilindričnog diesel motora 1.6 CDTI ECOTEC
Obujam / provrt i hod 1598 cm3 / 79,7 x 81,5 mm
Omjer kompresije 16,0 : 1
Najveća snaga 100 kW (136 KS) između 3500 i 4000 o/min
Specifična snaga 62,6 kW / l (85,1 KS / l)
Najveći okretni moment 320 Nm pri 2000 o/min
Razvodni mehanizam 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem
Ubrizgavanje i prednabijanje Izravno ubrizgavanje Common Rail najvećeg pritiska od 2000 bara, brizgaljke s 8 otvora i senzor pritiska u cilindru, 1 turbopunjač promjenjive geometrije hlađen vodom, najveći natpritisak 1,7 bar
Glava i blok motora Glava i blok od lake legure


4277
Ponuda novih ručnih i automatskih mjenjača

Čak tri nova mjenjača (u različitim izvedbama) naći će se u opelovim modelima tijekom sljedećih godina. Riječ je o ručnom 6-stupanjskom prijenosu, "robotiziranom" mjenjaču s 5 stupnjeva te automatiku s 8 stupnjeva. Ovi mjenjači predstavljaju prvu fazu obnove palete opelovih prijenosnih sustava.

Uz poseban naglasak na povećanje brzine reakcije kod poluautomatskog i automatskog mjenjača te smanjenje gubitaka kod sva tri prijenosa, proizvođač iz Rüsselsheima jamči manju potrošnju goriva i, shodno tome, niže emisije štetnih plinova. U projekt razvoja 5- i 6-stupanjskih mjenjača (5 stupanjski su predviđeni za motore koji razvijaju iznad 130 Nm), Opel je uložio 50 milijuna Eura. Napravljene su brojne izmjene, kako prema pitanju lakoće kretanja ručice tako i skraćivanja njezina hoda.Također, stupanj prijenosa za hod unazad je opremljen sinhronizacijom.

4277
Novi 6-stupanjski ručni mjenjač namijenjen je motorima najvećeg okretnog momenta do 235 Nm te omogućava 12 kombinacija prijenosnih omjera i 7 omjera prijenosa diferencijala. Uz masu od 37 kg, ovi su mjenjači 15 posto lakši od prethodnika.

U vožnji posebno prerađenim Adamom, imali smo priliku isprobati prototip automatiziranog (ili "robotiziranog") AMT mjenjača (Automated Manual Transmission). Riječ je o 5-stupanjskom prijenosu sada opremljenom elektrohidrauličkim aktuatorom koji jamči "mekšu" izmjenu stupnjeva. Mjenjač je opremljen i potpuno automatskim načinom rada, stupnjeve je moguće mijenjati i ručno (sekvencijalno), a namijenjen je motorima najvećeg momenta do 190 Nm (Corsa, Adam) te podržava funkciju Start & Stop.

4277
Konačno, GM-ov tehnički specijalist Michael Kruettgen nas je upoznao s novim elektronički kontroliranim 8-stupanjskim automatskim mjenjačem koji smo, nakon testiranja dorađenog (i već poznatog) 6-stupanjskog, imali prilike isprobati u posebnom ptorotipu Insignie. Riječ je o mjenjaču koji podnosi do 500 Nm (za dieselske motore te 400 Nm za benzinske) najvećeg okretnog momenta i nudi superbrze izmjene stupnjeva, bilo u automatskom ili ručnom načinu rada koji je izvediv uz pomoć ručice mjenjača ili poluga uz upravljač.

Novi automatski mjenjač, koji će se u ponudi naći nakon obnovljenog 6-stupanjskog, odlikuje se manjom masom i dužinom u odnosu na prijenos s dva stupnaj manje, ima manje zahtjeve za hlađenjem, nudi 3,5 posto nižu potrošnju goriva te podržava sustav Start & Stop. Također, Opel u svojim središtima u Pontiacu, Seoulu i Rüsselsheimu radi na razvoju novih načina podmazivanja mjenjača uz upotrebu manjih količina ulja (manji otpori) te ulja manjeg viskoziteta. Sve to, dakako, rezultira konačnim ciljem - nižom potrošnjom energije.

4277
Sažetak

U vječnoj potrazi za smanjenjem potrošnje goriva i štetnih emisija te povećanjem efikasnosti svojih pogonsko-prijenosnih sustava, Adam Opel AG kreće u pravu ofenzivu. U planu je predstavljanje čak 13 novih motora do 2016. godine, raspoređenih u tri obitelji. Riječ je o pogonskim strojevima obujma do 1,6, onima od 1,6 te motorima obujma do 2,0 litre, većina kojih će biti ponuđena u izvedbama s ili bez turbopunjača.

Takav plan znači da će se do 2016. obnoviti čak 80 posto opelove ponude pogonskih strojeva. Također, uz tri nove planirane obitelji mjenjača, opel će do 2016. promijeniti i 20 posto te ponude. U planu su ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa, automatizirani s 5 te obnovljeni automatski sa 6 stupnjeva kao i novi s 8. U dugoročnim se planovima, pak, spominju mjenjači s 10 stupnjeva, bezstupanjski (CVT) prijenosi itd.

U planu koji je već pokrenut 2010, a Opel ga namjerava provesti do 2018. je i smanjivanje kompleksnosti arhitektura samih vozila. S 30 različitih konstrukcija koliko ih je bilo pred tri godine, taj bi broj trebao pasti na tek 14. Također, u planu je i smanjenje broja platformi za izradu motora koje će se provesti objedinjavanjem pojedinih obitelji. Od gotovo 20 platformi 2009, taj bi broj trebao pasti na 10, nakon 2018.

---

Opelov testni centar Rodgau-Dudenhofen


4277
 
Opelov testni centar Rodgau-DudenhofenOpelov testni centar Rodgau-Dudenhofen
Na mjestu gdje je svako fotografiranje najstrože zabranjeno, a pokraj vas jure maskirani prototipovi ispod čijeg se lima nalaze kojekakve futurističke novotarije, malo je toga što neće drastično ubrzati puls svakog automobilskog novinara. Opelov centar Rodgau-Dudenhofen prostire se na površini od 2,6 kvadratnih kilometara te uključuje testne staze, radionice, konferencijsku dvoranu, upravnu zgradu i vlastitu benzinsku postaju.

Otvoren 1966, testni centar renoviran je 2012. uz uloženih 28 milijuna Eura. Najveći dio tog iznosa, čak 10 milijuna, utrošen je u obnovu ovalne staze za testiranje pri visokim brzinama, no testni je centar osvježen gotovo u svakom pogledu. Napredni nadzorni sustav signalizacije jamči visoku sigurnost na testnim stazama koje, pored ovala podrazumijeva i staze za testiranje prijenosa i podvozja, off-road poligone te čak i imitaciju javne prometnice, uključujući dio koji simulira gradsku vožnju.

Obnovljeni testni centar otvoren je 2012.Obnovljeni testni centar otvoren je 2012.
Sami oval, impresivna 4,8 kilometara duga kružna staza s četiri vozne trake praktički je "posuta" mjernim uređajima od kojih su neki smješteni i u sam asfalt. Njezin nagib od 37 stupnjeva jamči da vozači testnih automobila neće osjetiti djelovanje poprečnih sila do brzina od 250 km/h. Drugim riječima, to znači da se vozila mogu kretati ovom stazom bez ikakvog zakretanja upravljača, a ovisno o brzinu automobil se sam postavlja na određeni dio staze.

Tijekom posjeta ovom središtu imali smo prilike i isprobati nove pogonske strojeve (na javnim prometnicama, izvan centra) te prototipove novih mjenjača na posebnoj kombinaciji različitih staza u sklopu opelovog testnog središta.

Na ovalnoj stazi testnog centra Rodgau-Dudenhofen Opel nudi i treninge napredne vožnje. Tako je, između ostalih pretežno 7-satnih programa, moguće sudjelovati i u tečaju OPC Performance koji stoji 480 Eura. Tečaj napredne vožnje stoji 298 Eura. Centar Rodgau-Dudenhofen nalazi se jugozapadno od Frankfurta, a ulaz u centar nalazi je na poziciji 49 59 33.43 N, 8 54 32.75 E.
GALERIJA: Opelova nova generacija motora i mjenjača
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 SIDI Turbo ECOTEC
1.6 CDTI ECOTEC
1.6 CDTI ECOTEC
1.6 CDTI ECOTEC
1.6 CDTI ECOTEC
Razvojni centar za motore - Torino
Razvojni centar za motore - Torino
Razvojni centar za motore - Torino
Razvojni centar za motore - Torino
Mjenjač, ručni sa 6 stupnjeva
Mjenjač, MTA s 5 stupnjeva
Mjenjač, MTA s 5 stupnjeva
Mjenjač, MTA s 5 stupnjeva
Mjenjač, MTA s 5 stupnjeva

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing