Opel Astra OPC

6. kolovoza 2013.
Test - Opel Astra OPC
piše: Hrvoje Gattin  foto: AUTONET 

Konkurenti u retrovizoru

brzi izbornik

Osobna iskaznica

IME
Astra OPC
OBUJAM
2,0 l
SNAGA
280 KS
BRZINA
250 km/h
NA CESTU
278.189 Kn (37.143 Eur)
tehnički podaci »
Snažnija, atraktivnija, a sada i štedljivija, nova najbrža Astra nije tek stala uz bok konkurentima, već je većinu i pretekla. I to, doslovno. No, brzina je tek jedna od vrijednosti ovog sportaša koji pored velikih užitaka vožnje može pružiti i lice sasvim uglađenog coupea za svakodnevnicu
4631
Malo je automobila koji istovremeno predstavljaju odmor za oči, uši i sva ostala osjetila koja se itekako naglo bude kada odlučite skupiti hrabrost i osloboditi 280 "konja" s kojima, u automobilu poput ovoga, raspolažete. Astra OPC je prošla dug, točnije 12 godina iskustava dug put pokušaja i ponekih promašaja da bi sada pred nama stajao istinski sportski automobil koji konkurente bez mnogo razmišljanja ostavlja iza sebe. I to konačno, prema svim kriterijima.

Opel je tijekom zime 2001. predstavio svoju novu, posebnu liniju automobila odvojenih od ostatka ponude troslovnom oznakom OPC. Prva je predstavnica nove ideje bila, 192 KS snažna izvedba Zafire koja se nije trebala svidjeti svakome. Na taj način njemački proizvođač nije pretjerano riskirao, koliko bi to bio slučaj s predstavljanjem OPC izvedbe najmasovnijeg modela, Astre.

4631
Pažljivo ispipavši teren, u Rüsselsheimu su zaključili da ideja nije loša i sljedeća je generacija opelovih automobila dobila cijeli niz OPC verzija. U ponudi su se tijekom proteklih godina tako našli i Meriva, Astra GTC, Vectra, Insignia i Corsa iz majstorske radionice Opel Performance Centrea.

Trenutnu ponudu obitelji OPC predstavljaju Corsa, Astra i Insignija, među kojima je trećenavedeni model dostupan i kao Sports Tourer, dakle kao karavan. Astra OPC je u novoj izvedbi (ovaj bi se automobil punim imenom zapravo trebao zvati Astra GTC OPC, jer je GTC od prošle generacije oznaka za coupe izvedbu Astre) osnažena te je dobila niz tehničkih poboljšanja koja su ju lansirala, ne samo daleko iznad postignuća prethodnice, već i u stratosferu nekoć cjenjenije konkurencije.

Na hrvatskom tržištu Astra OPC stoji 228.075 Kn, ili nešto više od 30 tisuća Eura, dok je testirani automobil bio opremljen i solidnim brojem dodataka vrijednih nešto više od 50.000 Kn. Rekli bi smo, tko voli, nek izvoli, no Astra OPC za navedeni iznos nudi mnogo sportskih užitaka ali i univerzalnost, danas više no ikad cijenjenu u ovoj kategoriji automobila.

4631
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Izgled OPC-ovog predstavnika u C segmentu možemo promatrati iz dva kuta. Jedan je onaj koji nam pokazuje kako je Opel mnogo napravio prema pitanju dizajna u posljednjim generacijama svojih modela. Štoviše, Astra GTC sada je se estetski još više izdvojila od 5v kombilimuzine te bez problema privlači sportskim šarmom kakav još do nedavna nije bio svojstven automobilima iz Rüsselsheima. Drugi kut gledanja nameće nam usporedbu s izravnom konkurencijom. Pristojni (!) kakvi jesmo, istu nećemo poimence spominjati, no kako se doista ne radi o širokoj paleti automobila, spomenut ćemo tek da je Astra OPC (trenutno) zasigurno najatraktivnije dizajniran model te kategorije.

Dakako, za dio atraktivnosti testirane Astre OPC potrebno je zahvaliti detaljima s police dodatne opreme. Tako su serijske 19-colne zamijenili 20-colni naplaci od lake legure, a tu su i maska hladnjaka, pragovi te branici iz estetskog OPC paketa. No i bez toga, Astra OPC je vrlo atraktivan automobil koji se posebno ističe kombinacijom napetih i blago zaobljenih linija te onim fantastičnim "valom" koji počinje od ručice vratiju, a završava kao gornji rub stražnjeg blatobrana. No, povucimo se iz pretjeranih komplimenata jer, kažu, ukusi su različiti.

4631
U interijeru je priča, u osnovi, poznata svakome tko je sjeo u standardnu kombilimuzinsku ili Astru GTC. Ipak, mnogo detalja ukazuje na to da se nalazite za upravljačem sportskog automobila. Tako će se pred vama naći novi, s 370 na 360 mm smanjeni obruč upravljača ravnog donjeg dijela (s višenamjenskim tipkama i poprilično uočljivim logom OPC-a) koji doista dobro leži u ruci, premda moramo primijetiti da je mogao biti i još manji.

Pregledni instrumenti i osnovni podaci putnog računala dominiraju u zoni vozačevog pogleda, dok na središnjoj konzoli ukrašenoj (ne uvijek idealnim) piano-lakom zatječemo malo previše prekidača i infotainment sustav koji bi smo kroz pola godine lako mogli proglasiti pripadnikom prošle generacije ovakvih sustava. No, ergonomski je sve na svojem mjestu i to je u ovakvom automobilu najvažnije.

4631
Testirana je Astra OPC bila opremljena i posebnim sportskim sjedalima koja pružaju vrhunsku potporu tijelu, a pri tome su i dalje dovoljno udobna za dulja putovanja. Ova sjedala napravljena su prema opelovom ergonomskom "receptu" AGR (Aktion Gesunder Rücken) te pružaju 17 mm niži položaj sjedenja nego li u Astri GTC te 30 mm niži nego li u Astri 5v. Posebna zanimljivost ovih sjedala je mogućnost podešavanja širine bočne potpore na sjedalnom i leđnom dijelu čime se praktički ukida opasnost (u prethodnoj generaciji Astre OPC itekako zamjetan problem) da vas sjedala nakon duljeg vremena počnu žuljati.

Dakako, cinici će reći da upravo ovakvi detalji opreme čine automobile (pre)teškima, za što se donekle i može pronaći opravdanje u podatku o pomalo pretjeranih 1530 kg mase testiranog automobila. No...

Krenuvši dalje po unutrašnjosti, uvjereni smo da o prostranosti stražnje klupe ovom prilikom ne treba trošiti previše riječi, no spomenimo tek da iako vrlo aerodinamična, linija krova ne predstavlja "prepreku" čak i za (doduše, nešto niže) odrasle. A, zbog čega Opel nije stražnju klupu pretvorio u dva zasebna sjedala te time još malo podigao ekskluzivnost Astre OPC, ostaje da nagađamo. Za sitničave, spomenut ćemo i podatak o obujmu prtljažnika koji zaprima vrlo solidnih 380 dm3.

4631
Komentar opreme

Bacite li pogled na popis serijske opreme Astre OPC, lako bi ste mogli ostati pomalo zbunjeni. Naime, u ovakvom bi automobilu neki detalji s popisa dodataka svakako bili očekivani, dok nas cijene nekih drugih dodataka pomalo i čude. Primjerice, ne slažemo se s činjenicom da je automatska 2-zonska klima dostupna tek uz doplatu, jednako kao što nam se ne dopada niti vrtoglava cijena od gotovo 3.300 Kn za Bluetooth povezivost.

S druge pak strane, bila potrebna ili ne, navigacija ostaje vaš izbor, jako dobar Premium audio sustav kojeg potpisuje Infinity bez zadrške preporučamo, jednako kao i spomenuta sjedala ili OPC optički paket vanjskih detalja. Konačno, na listi naših preporuka svakako bi se našli senzori za pomoć pri parkiranju, jer je GTC karoserija zbog svojeg visokog stražnjeg dijela i niskih prozora podosta nepregledna. Spomenimo i to kako je Astra OPC serijski opremljena sa 6 zračnih jastuka i ESP/TCS sustavima.

4631
Motor i performanse

U danima dok smo razmišljali trteba li naslov ovog testa biti "Plavi grom" ili kakva druga blesavo-isprana formulacija, poglavlje o motoru trebalo je zabočeti još jednim terminom sličnog ozračja, a to je "tehnički biser". No, suzdržani od komplimenata takvog karaktera možemo reći da je Opel napravio itekako dobar posao s dodatnih 40 KS i 80 Nm u ovom 2-litrenom benzinskom motoru opremljenom TwinScroll turbopunjačem s međuhladnjakom te izravnim ubrizgavanjem i promjenjivim podešavanjem oba bregasta vratila. A, za početak, recimo kako se radi o najsnažnijem opelovom benzinskom pogonskom stroju koji raspolaže sa solidnih 140 KS/l.

Kako i navode službeni press "papiri" koji prate Astru OPC, učinkovit pritisak turbopunjača dostupan je već od nižih brzina rada motora (konkretnije, od 1400 o/min) što jamči da kašnjenje turbopunjača (tzv. turbo-rupa) praktički nije primjetno. Dramatičan porast snage i momenta očituje se i u uvjerljivim ubrzanjima (izmjerili smo 6,2 s do 100 km/h) te međuubrzanjima pri čemu cijela ova "priča" počinje posustajati tek pri visokih 5500 o/min. Uz takvu motorizaciju i najveću brzinu od 250 km/h, Astra OPC ostavlja većinu konkurenata daleko iza sebe pa ako tako postavimo stvari, preglednost prema natrag nam možda i nije odveć bitna :-)

4631
Radom motora upravljaju i tri pretprogramirana moda, iliti radna načina. Standardni, dostupan kada pokrenete motor već i sam prema sebi oslobađa veliku snagu, brzo i učinkovio. No, pritiskom na tipku Sport podvozje se ukrućuje te se unaprjeđuje agilnost vozila smanjenjem naginjanja karoserije, a upravljač postaje izravniji. Konačno, pritiskom na prekidač s oznakom OPC dodatno se ukrućuje podvozje, upravljač je još izravniji, a ubrzava se i odziv na gas (a, instrumenti počinju svijetliti crvenom bojom!).

U praksi, ova tri načina rada ne pružaju toliku razliku u ponašanju vozila koliko bi to netko mogao očekivati. Pogotovo to nije izraženo u odnosu na neke konkurente u ovoj klasi automobila, no Astra OPC ionako pruža više performanse od većine automobila svoje kategorije. Također i u OPC načinu rada, automobil ostaje vrlo vozljiv te pruža izvrsnu kombinaciju brzih rekacija i mirnoće koja je i dalje dovoljna za svakodnevnu vožnju gradom. A, to je odlika kojom se većina konkurenata ne može pohvaliti.

Pri prelasku kazaljke okretomjera preko oznake koja nam govori da se motor nalazi na 4000 o/min, Astra OPC se javlja još moćnijim, gotovo neprirodnim zvukom koji zajedno s osjećajem što ga pružaju fantastična ubrzanja stvara dodatni feeling u interijeru i maksimalno pojačava sportski užitak. Opelov Sound ingeneering ovoga je puta odrađen na najbolji mogući način, a novi ispušni sustav promjera od 70 mm ujedno pruža i 25% manji protutlak nego li onaj sportske izvedbe Insignie, iz kojeg je razvijen.

4631
Doduše, nije nam savim jasno zbog čega su opelovi stručnjaci odlučili ugraditi rezonator na usis zahvaljujući kojem je zvuk turbopunjača gotvo nečujan... Kao da ne znaju da obožavamo onaj poznati zvižduk! U konačnici, Opel je iskoristio i tzv. Lex Ferrari, dodatak pravilniku EU koji automobilima snažnijim od 140 kW i s više od 75 kW/1000 kg mase omogućava da proizvode jedan dB više, dakle 75 umjesto 74.

Dakle, koliko će nas cijela ta buka stajati? Iskreno, neki će reći da na pokazatelj razine goriva u spremniku kod sportskih automobila treba gledati jedino ako imate premali spremnik. A, sa svojih 56 litara zapremnine, testirana je Astra OPC u stanju prijeći 371 km gradske vožnje te osigurava 589 km zabave po magistralnoj prometnici. U konkretne brojke prevedeno, to nam govori da smo tijekom ovog testa trošili 15,1 l/100 km u gradu te 9,5 na otvorenoj cesti. Iako je to "miljama udaljeno" od tvorničkih vrijednosti koje govore o 10,8 te 6,5 l/100 km, moramo napomenuti kako smo većinu vremena koristili mod rada OPC, ali i da navedene vrijednosti za automobil ovih performansi doista ne predstavljaju pretjeranu brojku. Slažete li se? Dakako! Uostalom, prethodnica je na našem testu iz 2006. trošila 16,8 te 12,9 l/100 km, a imala je "samo" 240 KS...

4631
Za upravljačem

Nakon što okrenete ključ u bravi za pokretanje motora (uz ovakav smo auto očekivali prekidač umjesto ključa, premda smo itekako svjesni da je to tek pomodni gadget), 2-litreni turbo ECOTEC Astre OPC počinje se javljati potmulim brujanjem koje već u prvim sekundama druženja s ovim automobilom najavljuje solidna uzbuđenja. Dakako, neće proći mnogo vremena, a vi ćete za upravljačem promjera smanjenog na 360 mm juriti u susret sportskim užicima kakve rijetko koji automobil te kategorije može pružiti.

No, prvi kilometri zovu na privikavanje. Naime, kao i sa svim automobilima ove vrste i s Astrom OPC treba postupati pažljivo jer, ako naljutite ergelu od 280 "konja", sudbina bi vam brzo mogla biti zapečačena. Opel se u dosta promotivnih materijala hvalio kako njegov modificirani McPherson, nazvan HiPer Struts, smanjuje torque-steering, odnosno zakretanje prednjih kotača uzrokovano naglim porastom okretnog momenta. No, s iskustvom još nekih automobila ove kategorije, možemo reći da u tome ipak nisu uspjeli onoliko koliko bi to možda željeli. Tako pri naglom dodavanju gasa treba čvrsto držati upravljač u rukama jer je torque-steering itekako osjetan. No, kada to jednom savladate, ukrotili ste zvijerku koja će u vrlo kratkom vremenu pojuriti, ostavljajući za sobom tek trag gromoglasne i uzbuđujuće buke.

4631
Jedinu veću zamjerku u cijeloj priči o novoj generaciji opelove Astre OPC uputit ćemo ručnom 6-stupanjskom mjenjaču. Naime, pored činjenice da su mu hodovi barem malo predugi, zasmetao nas je nedostatak preciznosti prilikom izmjene stupnjeva. To je posebno primjetno pri promjeni između II i III stupnja, a vjerojatno ne moramo napominjati što bi značilo "promašiti brzinu" u ovakvom automobilu. Konačno, nije nam se dopala niti sama ručica mjenjača, točnije njezina "glava" koja je prevelika, dok će vam njen plastični pokrov za ljetnih mjeseci neugodno klizati pod dlanom.

Kako je riječ o sportskom modelu s pogonom na prednje kotače, lako možemo predvidjeti kako će se ovaj automobil ponašati. No, već u prvom zavoju uslijedilo je iznenađenje za sve koji poznaju ranije modele linije OPC. Naime, Astra je u svojoj najnovijoj sportskoj izvedbi dobila diferencijal s ograničenim proklizavanjem čije lamele i maksimalni 50-postotni učinak vrhunski odrađuju svoj posao. Štoviše, djelovanje diferencijala je gotovo neprimjetno, osim činjenice da automobil uporno odbija krenuti u očekivano podupravljanje. Tome, očito, pridonose i povoljan izbor guma (Pirelli P Zero) koje ne zahtijevaju pretjerano vrijeme zagrijavanja te učinkovito podvozje.

4631
Dakako, ovaj je automobil moguće natjerati u podupravljanje, no to će se dogoditi u situaciji koja više potsijeća na vozačku grešku nego li pametan ulazak u kratak i oštar zavoj. S druge strane karoserije, ono o čemu svakako treba voditi računa je stražnja osovina. Potpomognuta Wattovim polugama, ova polukruta osovina s uzdužnim ramenima doista solidno odrađuje svoj posao, no relativno kruto podvozje i brzine koje u tek par sekundi postaju itekako ozbiljne, zahtijevaju određen oprez. On se, dakako, svodi na pametno baratanje s papučicom gasa u zavojima.

Nije, naime, neka posebna mudrost zaključiti kako će vas svako, iole (pre)brzo otpuštanje papučice akceleratora u zavoju natjerati u naglo prekoupravljanje koje bi lako moglo završiti loše po vašu, 30-ak tisuća Eura vrijednu ljepoticu s munjom na nosu.

Zaključivši ranije navedeno, moramo se osvrnuti i na činjenicu kako Astra OPC na svojim leđima ipak nosi "danak" činjenice da je nastala od, relativno običnog, hatchbacka. A, to znači podosta nepovoljan raspored opterećenja, posebno uzmemo li u obzir da prednju osovinu testiranog automobila opterećuju relativno velik motor s turbopunjačem i međuhladnjakom, mjenjač, diferencijal s blokadom i tome slično, dok si u povećanju opterećenja na stražnjoj osovini možemo pomoći tek s 56 litara (dakle, s nekih 41 kg) goriva.

4631
Da je pristup gradnji ovog automobila bio ozbiljan, dokazuju i kočnice koje potpisuje legendarni Brembo. Prednji (355 mm) i stražnji diskovi su ventilirani i poprečno bušeni te jamče snažna usporavanja i brza zaustavljanja, uz dokazano visoku otpornost na pregrijavanje. Cijeloj sigurnosnoj strani podvozja pridonosi i serijski ESP sustav koji, pored standardnog, ima i dva dodatna načina rada. Prvi, dostupan kratkim pritiskom na prekidač sustava, podiže granicu početka djelovanja elektroničke stabilnosti, dok se više od pet sekundi dugim pritiskom na prekidač ESP u potpunosti isključuje.

A, kada se jednom "sprijateljite" s novom Astrom OPC uvidjet ćete da se radi o automobilu znatno pristupačnijeg karaktera nego li je to bila prethodnica. Istina jest da je i ovaj OPC u nekim situacijama grub, no takav je upravo onda kada poželimo dodatna uzbuđenja. Bitno unaprijeđena vozljivost i vrlo dobra preciznost podvozja (dakako u okviru današnjih standarda koji sve više dokidaju feedback s podloge) čine Astru OPC automobilom koji može pružiti mnogo, dakako onima koji će ga znati ukrotiti.

I na kraju...

Nerijetko se postavlja pitanje tipa "kome uopće treba ovakav automobil?". No, Astra OPC ima odgovor i na to, jer, pored sportskih užitaka koje si i ne možemo prečesto priuštiti (nemamo baš uvijek pred sobom desetke kilometara prazne otvorene ceste), ovaj je automobil dovoljno uglađen da ga možemo voziti i svaki dan.

Zahvaljujući velikim zalihama okretnog momenta, Astra u OPC izdanju od vas neće zahtijevati da prečesto posežete za ručicom mjenjača, ako to baš ne želite. Time će ovaj atraktivni coupe lako postati jedini automobil za neku mlađu obitelj, koliko nam god to na prvi pogled neobičnim zvučalo. U konačnici, pitanje cijene prepuštamo onima koji si takav automobil mogu ili, bolje rečeno, žele priuštiti. Astra OPC je uvijek spremna pružiti mnogo.
GALERIJA: Opel Astra OPC
Pod prednjim poklopcem Astre OPC nalazi se trenutno najsnažniji opelov benzinski motor, 2-litreni 16V ECOTEC koji raspolaže s 206 kW (280 KS) pri 5500 o/min te 400 Nm između 2500 i 4500 o/min
Opel je napravio itekako dobar posao s dodatnih 40 KS i 80 Nm u ovom 2-litrenom benzinskom motoru opremljenom TwinScroll turbopunjačem s međuhladnjakom te izravnim ubrizgavanjem i promjenjivim podešavanjem oba bregasta vratila
Mnogo detalja ukazuje na to da se nalazite za upravljačem sportskog automobila. Tako će se pred vama naći novi, s 370 na 360 mm smanjeni obruč upravljača ravnog donjeg dijela koji doista dobro leži u ruci
Tijekom ovog testa trošili 15,1 l/100 km u gradu te 9,5 na otvorenoj cesti. Dakako, moramo napomenuti kako smo većinu vremena koristili mod rada OPC, ali i da navedene vrijednosti za automobil ovih performansi doista ne predstavljaju pretjeranu brojku
Jedinu veću zamjerku u cijeloj priči o novoj generaciji Astre OPC uputit ćemo ručnom 6-stupanjskom mjenjaču. Njegovi su hodovi predugi, a preciznost baš i ne oduševljava. Lijevo od upaljača je utor za SD karticu (navigacija), a desnu USB i AUX priključci
Praktičnih pretinaca niti u sportskim automobilima ne može biti previše. A, s police dodatne opreme došla su bi-xenon glavna svjetla sa sustavom za pranje, vrijedna neskromnih 8.729 Kn
Oba prednja prozora imaju automatske elektropodizače, a da bi vanjski retrovizori bili električno preklopivi, trebat ćete izdvojiti 1.217 Kn. Audio sustav marke Infinity doista je hvale vrijedan
Na listi naših preporuka za kupnju eventualne dodatne opreme svakako bi se našli senzori za pomoć pri parkiranju. Od neobičnih detalja dodatne opreme moramo izdvojiti Bluetooth podršku za mobilni telefon i audio streaming, vrijednu čak 3.276 Kn
Testirana je Astra OPC bila opremljena i posebnim sportskim sjedalima koja pružaju vrhunsku potporu tijelu, a pri tome su i dalje dovoljno udobna za dulja putovanja
Sjedala napravljena prema opelovom ergonomskom
Posebna zanimljivost ovih sjedala je mogućnost podešavanja širine bočne potpore na sjedalnom i leđnom dijelu. Također, sjedalni je dio moguće produžiti (na slici je izvučen)
O prostranosti stražnje klupe ovom prilikom ne treba trošiti previše riječi, no spomenimo tek da iako vrlo aerodinamična, linija krova ne predstavlja
Otvor za skije i držači za limenke. No, zbog čega Opel nije stražnju klupu pretvorio u dva zasebna sjedala te time još malo podigao ekskluzivnost Astre OPC, ostaje da nagađamo
Prtljažnik zaprima 380 dm3 u standardnoj konfiguraciji, dok je maksimalni dostupni obujam s preklopljenim stražnim sjedalima raskošnih 1165 dm3
Kompresor i sredstvo za krpanje gume u ovom sportašu zamjenjuju teški rezervni kotač. U gornjem dijelu slike vidljiv je bas-zvučnik audio sustava Infinity Premium koji također predstavlja dodatnu opremu (6.560 Kn)
Stražnji je difuzor svakako vidljiviji na ovoj skici nego li na našim fotografijama... Uz njega, aerodinamici pridonose i karoserijski dodaci te krovni spojler
Za ove je lijepe 20-colne lijevane naplatke potrebno nadoplatiti ne pretjeranih 3.276 Kn. A u nešto nježnijoj vožnji mogao bi vam pomoći i argument koji kaže da jedna ovakva guma, Pirelli P Zero, dimenzija 245/35 R 20 stoji 2.800 Kn

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing