Novi porscheov muzej u Stuttgart-Zuffenhausenu

3. lipnja 2009.
Predstavljamo - Novi porscheov muzej u Stuttgart-Zuffenhausenu
tekst: AUTONET  foto: Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft 

Putovanje kroz vrijeme

Malo je proizvođača automobila koji se mogu pohvaliti ovako uspješnom i doista prebogatom prošlošću. Od prvog modela 356 iz 1948, pa sve do moderne i svemoćne Carrere GT, ime Porsche je sinonim automobila kakav smo oduvijek sanjali. Novi nam muzej tako otvara pogled na jednu od najatraktivnijih stranica automobilske povijesti
Jedan od najspektakularnijih građevinskih projekata njemačke autoindustrije dovršen je u prosincu prošle godine. Riječ je o novoj zgradi muzeja tvrtke Porsche AG, smještenoj u Stuttgart-Zuffenhausenu, na mjestu gdje se stvarala bogata i slavna tradicija ove tvrtke. Novi muzej, otvoren posjetiteljima iz cijelog svijeta, predstavlja uzbuđujuć svijet razvoja porscheovih automobila, ali i ideja te inovativnih tehničkih rješenja nastalih tijekom dugog niza godina.

107
Novi Porscheov muzej nudi pogled na više od 80 modela automobila na izložbenoj površini od 5.600 kvadratnih metara. Dakako, prikazano je praktički sve što bismo mogli povezati uz ovo ime: od Lohner-Porschea iz 1900. koji je bio prvi hibridni automobil, do posljednje generacije modela 911. Sam muzej djelo je bečkog arhitektonskog ureda Delugan Meissl i stajao je oko 100 milijuna Eura. Zgrada ostavlja dojam kao da lebdi u zraku, zahvaljujući trima betonskim nosačima "V" oblika. Duga je 140, a široka 70 metara i pored muzejskog prostora s nešto više od 400 eksponata, udomila je porscheov arhiv te razne druge sadržaje, poput konferencijskih dvorana, restorana i sl.

107
Legende koje žive i izvan muzeja

Kažu da porscheovi automobili ne stare već da s vremenom postaju klasici. Uostalom, malo je vjerojatno da bi ovo ime postalo toliko slavno da u navedenome nema itekako mnogo istine. Navedenu tvrdnju potkrepljuje i činjenica da velik dio izložaka redovito nastupa na utrkama povijesnih automobila što je samo jedan dokaz izrečenog. Primjera radi, jedan muzejski 550 A Spyder ove je godine nastupio u utrci Mille Miglia, a 356 Carrera Abarth GTL očekuje sudjelovanje na australskom natjecanju Classic Adelaide, u studenom.

Natjecateljska će povijest Porschea mnogima biti i uzbudljivija od one "cestovne". Dakako, nekoliko je odjela novog muzeja u Stuttgart-Zuffenhausenu posvećeno utrkama. Možda i najatraktivnija svakako je sekcija Targa Florio posvećena legendarnoj cestovnoj utrci koja se održavala u planinama Sicilije, pokraj Palerma. Neki od najuspješnijih automobila te utrke bili su Porsche 760 RS 60 Spyder iz 1960. i 718 W-RS Spyder iz 1962, oba izložena u ovoj sekciji muzeja. Također, ne smijemo zaboraviti ni porscheove uspjehe ostvarene na utrkama izdržljivosti. Odjel posvećen modelu 917 tek je jedan koji dotiče temu legendarnih uspjeha. Model 917 ostvario je prve porscheove pobjede u ukupnom poretku na utrci 24 sata Le Mansa, 1970. i 1971. godine. Automobil je u svom najrazvijenijem obliku dostizao brzinu od 389 km/h.

107
Što se nalazi ispod laganog lima?

Ono što je vidljivo na bilo kojem automobilu izvana donosi itekako bogatu i zanimljivu priču iznutra. Stoga je u središnjem dijelu izložbenog prostora smješten odjel nazvan Kako se stvara Porsche? Radi se o sekciji muzeja koja posjetitelje upoznaje s istraživačkim i razvojnim centrom Porschea u Weissachu kao i detaljima proizvodnje u Zuffenhausenu. Cijela ova priča potkrijepljena je presjecima automobila i opisom načina na koji su konstruirani, napravljeni te prilagođeni kupcu. U "pomoć" presjecima automobila, u odjelu posvećenom nastanku porscheovih modela priskaču i filmovi koji prikazuju pojedine razvojne i proizvodne faze.

Vjerojatno ne postoji niti jedan drugi sportski automobil na svijetu koji se može pohvaliti tako dugom tradicijom postojanja i razvoja kao što je to Porsche 911. Od 1964. kada je predstavljena prva izvedba pa do današnjih dana, ova je legenda automobilizma evoluirala drastično. Ipak, 911 je kroz sva svoja desetljeća zadržao osnovne konture koje poznajemo još s volkswagenove Bube, automobila za čiji je nastanak najzaslužniji upravo Ferdinand Porsche. Ideja da se pri stvaranju sportskog automobila treba "ukloniti" sve osim najnužnijeg demonstrirana je zahvaljujući širokoj paleti sportskih automobila među kojima je 911 tek predvodnik. Pogled na Porsche 550 ili 904 samo potvrđuje tu ideju.

107
I na kraju...

Pored samih automobila, porscheov muzej u Stuttgart-Zuffenhausenu nudi i brojne druge sadržaje. Tako je na dva kilometra polica u ovoj zgradi smješten i arhiv Porschea koji sadrži svu dokumentaciju stvaranu kroz dugu i bogatu povijest automobila koji su ponijeli ovo ime, ali i onih u čijem je razvoju tek djelomično sudjelovao veliki inženjer. A, kako bi se izloženi sportski automobili održali u besprijekornom stanju potrebnom za sudjelovanje na utrkama povijesnih modela, u okviru muzeja nalazi se i radionica zadužena za popravak i održavanje eksponata. Radionica je opremljena doista svim zamislivim alatima koji omogućavaju održavanje čak i najkompleksnijih sustava, kao što je npr. 12-cilindrični turbo motor iz trkaćeg modela 917. Posebni strojevi uvijek su spremni ukoliko se ukaže potreba za repliciranjem pojedinih dijelova.


Porscheov muzej u Stuttgart-Zuffenhausenu nalazi se na adresi Porscheplatz, D-70435 Stuttgart. Radno vrijeme muzeja je od utorka do nedjelje, od 09 do 18h, a cijena ulaznice za odrasle osobe iznosi 8 Eura.

Službene stranice muzeja nalaze se na ovoj adresi, a preporučamo i (barem virtualni) posjet porscheovom muzeju u Gmündu ovdje.
GALERIJA: Novi porscheov muzej u Stuttgart-Zuffenhausenu
Novi porscheov muzej u Stuttgart-Zuffenhausenu otvoren je 31. siječnja 2009. Ima površinu od 5.600 kvadratnih metara na kojoj je izloženo više od 80 automobila
Na natječaj za novi porscheov muzej javilo se čak 170 arhitektonskih ureda iz Europe. U konačnici, projekt je povjeren bečkom uredu Delugan Meissl Associated Architects u veljači 2005.
Točno prema predviđenim rokovima, muzej je predan Porscheu na uporabu 8. prosinca 2008. U svom novom spektakularnom prostoru Porsche očekuje oko 200.000 posjetitelja godišnje
Pogled na izložbeni prostor nazvan Prolog - Porsche prije 1948. Prof. Ferdinand Porsche je osnovao tvrtku Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH 1930. (u središtu Stuttgarta, na adresi Kronenstraße 24), no njegov je rad uklopljen i u nekoliko modela automobila nastalih prije tog vremena
Prvi model, Porsche Typ 64 poznat i kao Berlin-Rom-Wagen napravljen je 1939. uz korištenje nekih rješenja s volkswagenove Bube (čiji je prvi prototip predstavljen 1936.) koju je potpisao Ferdinand Porsche, prema temeljima koncepta što ga je postavio Béla Barényi (izložena je samo aluminijska karoserija modela Typ 64)
Model Typ 360 Cisitalia iz 1947. prvi je nosio ime nove tvrtke te označio povratak Porschea u svijet automobilskih utrka. Projekt je započeo uz posredovanje austrijskog konstruktora Karla Alberta Abartha i u suradnji s Pierom Dusiom, talijanskim vozačem utrka. U pozadini se vidi Volkswagen Käfer (Buba) iz 1950.
Porscheov prvi
Porsche 356 je i više od klasika. Prvi primjerci imali su aluminijsku karoseriju i bili su napravljeni u austrijskom sjedištu tvrtke u mjestu Gmünd. Kasnije je proizvodnja modela 356 preseljena u Zuffenhausen, automobil je dobio čeličnu karoseriju i izgubio većinu veza s mehanikom volkswagenove Bube
Mali pogled unatrag: u vrijeme dok je radio za tvrtku Austro-Daimler, Ferdinand Porsche (stariji) je konstruirao trkaći model Sascha, 1922. godine. Ovaj, 1.3-litrenim motorom pokretani automobil imenovan je prema financijeru tvrtke, grofu Saschi Kolowrat-Krakowskom
Jedna od najatraktivnijih sekcija izložbenog prostora svakako je i Targa Florio, posvećena legendarnoj cestovnoj utrci koja se održavala u planinama Sicilije, pokraj Palerma. Targa Florio je utrka koju je 1906. pokrenuo Vincenzo Florio. Izvorno, utrka je bila duga 449 km, a prvi pobjednik bio je Alessandro Cagno s prosječnom brzinom od 50 km/h
Uz razne promjene formata, utrka Targa Florio održala se do 1977. kada je ukinuta zbog sigurnosnih razloga. Neki od najuspješnijih automobila bili su Porsche 760 RS 60 Spyder iz 1960 (desno) i 718 W-RS Spyder iz 1962.
Kroz cjelokupnu bogatu pred- i poslijeratnu povijest Porschea, ovo je ime vezano uz mnogo uspješnih automobila i jedinstvenih tehničkih rješenja. No, ime Porsche ipak trenutno vežemo upravo uz model 911 koji se u proizvodnji nalazi od jeseni 1963. Dakako, 911 je danas bitno drugačiji automobil. Ova dva primjerka su 911 Carrera RS 2.7 Coupé iz 1973. (bijeli automobil) te 911 S 2.2 Targa iz 1970. (u prvom planu je izvorni 911 s policijskim oznakama)
Izložbeni dio nazvan Ideja - Brzo predstavlja trkaće sportske prototipove iz Grupe C pripremljene za sudjelovanje u natjecanju FIA World Sportscar Championship. Vjerojatno najpoznatiji je model 956 (obješen na stropu prostorije) koji je debitirao na utrci 6 sati Silverstonea, 1982. Za upravljačem su bili Jacky Ickx i Derek Bell. Dvije utrke kasnije, ovaj je dvojac pobijedio na 24 sata Le Mansa. Automobil je težak 800 kg i ostvaruje toliko downforcea da bi pri brzini od 321,4 km/h mogao
Jedna od sekcija muzeja posvećena je i konceptnim automobilima. Na ovoj slici u prvom se planu nalazi koncept modela Boxster iz 1992. godine
Model 917 ostvario je prve porscheove pobjede u ukupnom poretku na utrci 24 sata Le Mansa, 1970. i 1971. godine. Automobil je pokretao 12-cilindrični boxer (Typ 912) obujma od 4,5, 4,9 te u konačnici 5,0 litara. Model 917 s produženim stražnjim dijelom dostizao je brzinu od 389 km/h, a za ubrzanje od 0 do 100 km/h bilo mu je potrebno 2,7 s. Ova ikona spotrskih automobila svoj je najbolji portret doživjela u filmu Le Mans iz 1971. sa Steveom McQueenom u glavnoj ulozi
Iako su svojim predstavljanjem izazvali pravu buru negodovanja kod ljubitelja
Moderna vremena su jednako bitna: Porsche pokazuje i modele 911 GT1 Straßenversion (Cestovna verzija iz 1997. - desno) te Carreru GT predstavljenu 2003. Kako bi se dobila homologacija za natjecatelsjku izvedbu, trebalo je proizvesti 25 primjeraka cestovne verzije modela 911 GT1. U tom obliku automobil je dostizao brzinu od 378 km/h. Model Carrera GT pokreće 5,7-litreni V10 koji razvija 612 KS. Automobil se prodavao između 2003. i 2006, a proizvedeno je 1.270 primjeraka
Iako su osnovni oblici Bube tipični za porscheove automobile, ovaj se proizvođač može pohvaliti i mnogim drugačije, no ništa manje lijepo, dizajniranim modelima. Porsche 904 Carrera GTS iz 1964. (desno) predstavljao je povratak ovog proizvođačima utrkama nakon povlačenja iz Formule 1, 1962. Razvoj tog automobila kulminirat će modelom 917 iz 1970. Gore lijevo izložena je 911 Carrera iz 1999. koju je povodom proslave 60. godišnjice Porschea Australia oslikao Aboridžanski umjetnik Biggibilla
Sekcija nazvana Evolucija Porschea 911 predstavlja automobile na rotirajućim platformama. Neunelfer je automobil čije su linije trenutno prepoznatljive od 1963. ili, možda, još od vremena volkswagenove Bube? Vjerujemo i da je cijeli muzej ispunjen samo 911-icama, nikome nebi bilo dosadno :-)
Porsche 911 Carrera S Cabriolet iz 2008. Bitno je napomenuti da je komercijalna oznaka najpoznatijeg porscheovog automobila uvijek bila 911 (uz manje iznimke), dok je interna oznaka zapravo bila određena proizvodnim generacijama. Ugrubo, Porsche 911 se proizvodio kao: 911 (1964.–1989.), 964 (1989.–1993.), 993 (1993.–1998.), 996 (1999.–2004.) - vodom hlađeni motori te 997 (od 2004.)
Pogled na dio izložaka. Srebrni automobil gore desno je Porsche 914, nastao u suradnji s Volkswagenom, koji je bio u proizvodnji između 1969. i 1976. Iako je s godinama postao klasikom, 914 nikada nije bio posebno omiljen među zaljubljenicima u Porsche. Voditelj projekta 914 bio je Ferdinand Piëch
Novi porscheov muzej u Stuttgart-Zuffenhausenu nudi i razne druge sadržaje poput organizacije konferencija i sl. Zgrada je sagrađena na mjestu na koje je Porsche preselio svoj ured iz središta Stuttgarta, 1938. Upravo s ovog mjesta izašao je prvi Volkswagen Käfer. Pokretne stepenice vode do glavnog izložbenog prostora
Predvorje novog muzeja koncept čijeg izložbenog postava je razradila stuttgartska arhitektonska tvrtka HG Merz u suradnji s Prof. Gottfriedom Korffom, specijalistom za muzeologiju sa Sveučilišta u Tübingenu
Ukupna cijena investicije novog muzeja iznosila je oko 100 milijuna Eura. Zgrada je duga 140, a široka 70 metara. Ugrađena je 21.000 kubičnih metara betona i 6.000 tona čelika. Za potrebe gradnje iskopano je 66.000 kubičnih metara zemlje
Pri pokretanju projekta novog muzeja, u Porscheu su odlučili da središnji povijesni arhiv tvrtke treba biti smješten u novoj reprezentativnoj zgradi. Arhiv sadrži svo znanje, činjenice i brojke vezane uz Porsche AG. Ukupna dužina polica u arhivu iznosi oko 2.000 metara
U konstrukciji novog porscheovog muzeja u Stuttgart-Zuffenhausenu nalazi se oko 6.000 tona čelika
Gradnja čelične konstrukcije izložbenog prostora
Pogled iz zraka na zgradu u gradnji, 2007. godine
Pogled na staklenu fasadu muzeja na Porscheplatzu u Stuttgart-Zuffenhausenu
Erwin Komenda, Ferry Porsche i Ferdinand Porsche u Gmündu pokraj modela 356 Nr.1, 1948. godine
Ferry Porsche u modelu 356 Nr.1 snimljen na svoj 85 rođendan, 1994. Ferdinand Anton Ernst Porsche rođen je 19. rujna 1909. u Wiener Neustadtu u Austrougarskoj, a preminuo je 27. ožujka 1998. u austrijskom mjestu Zell am See
Prvi čovjek tvrtke Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG danas je Nijemac, Dr. Wendelin Wiedeking (rođen 28. kolovoza 1952. u Ahlenu). Puni naziv tvrtke, obično pisane samo kao Porsche AG, jest Doktor Ingenieur honoris causa Ferdinand Porsche Aktiengesellschaft

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing