Devetih dvanaest

9. travnja 2008.
piše: Hrvoje Gattin 
Kolumna - Devetih dvanaest
Da, točno je. Nedostaje nam tek jedna godina da napunimo prvo desetljeće postojanja. Kratki osvrt na situaciju u kojoj "plivamo", nadam se, neće biti na odmet. Ujedno, hvala vam na ogromnoj podršci Svaki pogled unatrag opasna je tema koja bi mogla uroditi kilometrima patetičnih rečenica. Stoga se ovom prilikom neću pretjerano osvrtati na učinjeno, već baciti pogled na trenutnu situaciju u kojoj se nalazi naš magazin, ali i većina kolega iz struke. Jedno je sigurno, a to je da smo uspjeli u svom naumu premda nam okolnosti doista nisu bile sklone. Pokretati web-magazin prije devet godina izgledalo je opasnije od skoka s mosta u nabujalu rijeku, no mnogi će shvatiti kako niti danas stvari ne stoje toliko bolje koliko bi devet godina prošlosti i iskustva moglo donijeti u nekom drugom, pametnijem svijetu.

Koliko god to izgledalo apsurdno, niti dan danas, nakon dosta više od deset godina postojanja Interneta u Hrvatskoj na webu nećete napraviti "pravi biznis", osim ako nemate jako mnogo sreće (ili nekoga uspješno smuljate). Gdje su razlozi takvom stanju stvari možemo tek nagađati, no činjenicom jest da kvalitetan rad i dobri poslovni rezultati (broj učitavanja stranica i jedinstvenih posjetitelja, u slučaju našeg medija) i dalje nisu preduvjet uspjeha. Rodbinske, prijateljske i "virim ti iz guz..." veze i dalje prednjače u ovom našem jadnom svijetu. OK, uspjeh je ipak moguće postići, no za to vam je potrebna ekipa kakvu većina nas "malih" naprosto nema.

AutoNet je zahvaljujući čitateljskoj publici koja ga nikada nije napuštala, tijekom proteklih godina pokazao da Internet kao medij ima itekako smisla, pa čak i onda kada vam nije namjera napraviti veliki portal koji među svojim sadržajima donosi svašta i zapravo, ništa. Specijalizirani su magazini uvijek bili "drugorazredna roba" u očima onih koji mahanjem svojeg biča odlučuju tko će preživjeti na surovom tržištu medija. Dnevne novine i Lifestile uvijek su imali prednost, premda već i vrapci na granama znaju da je utjecaj (pokušate li prodati neki konkretni proizvod, npr. automobil) takvih medija zapravo manji nego li se uobičajeno misli.

Od kada su se konsolidirale brojke najkompetentnijeg istraživanja posjećenosti web-stranica u Hrvatskoj, projekta Gemius, AutoNet je i službeno najčitaniji automobilski magazin u Hrvatskoj. Osim konkurencije u našem, virtualnom, svijetu, osjetno smo čitaniji i od specijaliziranih tiskovina ove struke, od nekih i 20-ak puta. Za one koji vole velike brojke, napisat ću to ovako: 2000 posto. Ipak, koliko nam je to donijelo?

Svaki puta kada u nekoj tiskovini čitate o "ekskluzivnoj međunarodnoj prezentaciji" o kojoj nema govora kod nas, prisjetite se odgovora koji sam dobio bezbroj puta u mnogim zastupništvima: "Principal poziva samo tiskane medije i televiziju". Dakako, to je tek djelomično točno, a prava istina u stvari leži u činjenici da domaći zastupnici nisu sposobni ispravno prezentirati snagu i vrijednost web-magazina. Jer da jesu, nas nekoliko bismo se češće javljali s "egzotičnih lokacija". Nekako slutim da do toga neće doći, barem dok se ne promijeni generacija ljudi koji odlučuju o nekim stvarima. A kako su isti mahom osjetno mlađi od mene, vjerujem da će prije nastupiti novo ledeno doba. Uostalom, možda ćemo se s dinosaurusima uspjeti lakše dogovoriti (ako neki od njih preživi potop i smrzavanje naše planete :-)).

No, to je igrarija prema pitanju marketinga gdje vladaju interes i razumijevanje koji su toliko jadni, da ih možda niti nebi trebalo komentirati. Ipak, par događaja tijekom posljednjih dana ponukalo me da napišem poneku riječ i vezano uz ovu temu. Kao prvo, niti jedna (odgovorno tvrdim i ponavljam - niti jedna) agencija ne plaća odrađene kampanje na vrijeme. Ali, tu priča tek počinje. Dakle, nakon što ste teškom mukom "osvojili" oglas, riskirajući pri tome da Vas nepošteni kolege prijave kojekakvim tijelima odgovornim za procjenu "sukoba interesa" (uređivačka politika i marketing), umjesto da vam pomognu (lakše je podmetat nogu nego li pomoći), slijedi naplata. Da skratim priču, u jednom su nam zastupništvu otkazali marketinšku suradnju zbog toga što smo zahtijevali da nam plate fakturu ispostavljenu pola godine prije toga. No, posebni biser došao je upravo danas - u jednoj mi je agenciji rečeno da zastupnik ima "crnu listu" medija koji se bune zbog neplaćanja te da njima ukida sav marketing.

Ipak, čemu se toliko ljutiti? Pa oni koji odlučuju ionako ne shvaćaju ovaj medij, niti su njime sposobni služiti se onako kako bi to trebalo. Jer, da išta razumiju, stvari bi krenule drugim tijekom. Zasigurno. U međuvremenu je Internet i dalje na margini hrvatskih tijekova oglašivačkog i sličnog interesa. Konačno, mogu li možda spomenuti slučaj kada smo na test dobili izuzetno snažan i brz auto u toliko lošem stanju da je bio opasan po sve koji sjede u njemu? Internetski novinari ionako nisu bitni, pa ako neki od njih i zaglavi...

OK, proteklih devet godina ipak nije bilo posve crno :-) A, koliko god mislite da ću sada reći kako je u poslovnim odnosima bilo i svijetlih trenutaka, zapravo mi je cilj nešto sasvim drugo. Naime, upravo je pozitivan feedback naših čitatelja bio glavnim razlogom zbog koje smo uspjeli dokazati da ideja magazina poput ovoga niti izdaleka nije promašena. Okupili smo velik broj onih koji su nam poklonili svoje povjerenje, hvalili nas ali i kritizirali kada bismo nešto zabrljali. I zajedno smo prošli kroz ovih devet godina. Vjerujem da ćemo doživjeti i desetu, jedanaestu... A da se moramo truditi još više, jer bi bilo loše uspavati se, znamo.

Za kraj ove kolumne koja je, priznajem, poprilično išarana kritikama, a vjerojatno se premalo bavi našom devetom godišnjicom, iskoristit ću priliku da zahvalim drugima koji su krenuli istim putem. Da nije bilo ostalih hrvatskih automobilskih web-magazina, teško bismo uspjeli pokazati i dokazati da ova ideja nije tek puka dječja igrarija, već ozbiljan medij iskorišten na najbolji mogući način. Hvala i vama, cure i dečki.

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing