Što bi mogla donijeti zabrana izvoza dotrajalih vozila iz EU?

Sprječavanje izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju može rezultirati kvalitetnijim rabljenim vozilima u državama članicama EU, ali i donijeti nešto više cijene novih automobila
Europska komisija prošloga je tjedna predstavila nove “mjere za poboljšanje kružnosti automobilskog sektora koje obuhvaćaju dizajn, proizvodnju i obradu vozila na kraju životnog vijeka”. Tom će se inicijativom poboljšati pristup resursima za gospodarstvo EU-a, doprinijeti ciljevima EU-a u području okoliša i klime, smatraju u EK, a do 2035. ostvarit će se i neto prihod od 1,8 milijardi eura, uz otvaranje dodatnih radnih mjesta i povećanje tokova prihoda za industriju gospodarenja otpadom i recikliranja. No, što zapravo stoji iza tog prijedloga?
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Jedna od osnovnih regulativa u ovom paketu mjera je zabrana izvoza vozila koja nisu dovoljne tehničke ispravnosti za prometovanje cestama. To će, kažu, smanjiti onečišćenja i zdravstvene rizike u zemljama koje uvoze rabljena vozila iz EU. Svake godine više od šest milijuna vozila dostigne kraj svojeg životnog vijeka i tretira se kao otpad u Europi, a zabranom njihovog izvoza trebala bi biti potaknuta industrija recikliranja. Samim time i proizvođači vozila bit će motiviraniji dizajnirati ih s recikliranjem na umu.
Odluka Europske unije da ne izvozi vozila koja su završila svoj životni vijek rezultirat će uglavnom većom upotrebom recikliranih materijala. Na primjer, 25% plastike koja se koristi za izgradnju novog vozila mora biti reciklirano, od čega 25% mora biti reciklirano iz vozila koja su završila svoj životni vijek.
Protiv ilegalnih aktivnosti
Osim utjecaja na cijenu novih vozila, koja je procijenjena na zanemarivih 40 eura po vozilu, nova pravila trebala bi poboljšati sliku na cestama izvan EU, tj. spriječiti kruženje nesigurnih i nepouzdanih vozila. Jednako tako, moglo bi doći i do smanjenja crnog tržišta u tim zemljama.
Zabrana izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju mogla bi značajno otežati prekogranično kretanje ukradenih vozila iz EU. Vozila za izvoz će morati zadovoljavati sigurnosne standarde. U tom slučaju, to može otežati ili komplicirati proces izvoza ukradenih automobila, budući da ukradena vozila često nemaju adekvatnu dokumentaciju ili je već manipulirana.
Utjecaj na tržište rabljenih automobila
Međutim, što se tiče tržišta rabljenih automobila, nova europska pravila neće imati značajan utjecaj na cijene automobila ili će imati minimalan utjecaj, smatra stručnjak iz carVerticala Matas Buzelis:
“Budući da vlasti planiraju zaustaviti izvoz vozila, koja su završila svoj životni vijek, na tržišta izvan EU, neizbježno će doći do povećanja ponude rabljenih rezervnih dijelova. Većina korisnika vozila i građana koji žive u zemljama izvan EU mogli bi osjetiti porast cijena zbog smanjene ponude rezervnih dijelova.”
Ako ove zemlje prime smanjen broj vozila koja nisu sigurna za vožnju, to može promijeniti dostupnost i vrste vozila na njihovim tržištima. To može rezultirati povećanim troškovima održavanja nesigurnih vozila ili čak nedostatkom rezervnih dijelova, što znači da će popravci trajati duže nego ikad prije.
Prijedlog uredbe Europske komisije o zahtjevima kružnosti za dizajn vozila i o upravljanju otpadnim vozilima sada će razmotriti Europski parlament i Vijeće u redovnom zakonodavnom postupku.