Predstavljena norma Euro 7, za posljednju generaciju klasičnih automobila

Predstavljena norma Euro 7, za posljednju generaciju klasičnih automobila

Propisano smanjenje štetnih emisija ipak nije drastično kako se predviđalo, jer je EU odlučila uvažiti neke od kritika autoindustrije. Do manjeg zagađenja i bolje kontrole ipak će doći

Cestovni je prijevoz najveći zagađivač zraka u urbanim sredinama, a 2019. godine uz zagađenje zraka povezano je oko 300 tisuća smrtnih slučajeva u EU. To je jedan od glavnih motivatora Europskoj Komisiji za donošenje novih emisijskih normi Euro 7, koje su u skladu s Europskim zelenim planom i postupnim izbacivanjem vozila na fosilna goriva iz upotrebe. Novi standardi predstavljeni su za automobile, kombije, autobuse i kamione koji se prodaju na području Europske unije, a zamišljeni su kao pravila za posljednju generaciju pogona na benzin i dizel, prije nego se prodaja takvih vozila potpuno zabrani 2035. godine.

-- tekst slijedi nakon oglasa --

Novi standardi iz norme Euro 7 imaju za cilj smanjiti zagađenje okoliša i emisije štetnih plinova, ali je Komisija vodila računa i da automobili ostanu cjenovno prihvatljivi, a europska autoindustrija konkurentna, poručeno je.

Uvažene želje industrije

Novom se normom uvodi bolja kontrola emisija za sva nova vozila, a limiti za dozvoljene količine ispuštenog ugljičnog dioksida su sniženi za sve kategorije vozila, pa će novi osobni automobili i kombiji morati emitirati 13%, a kamioni i autobusi 39% manje čestica izravno iz ispušnih cijevi. Uvode se i stroža ograničenja na emisije dušikovih oksida, pa će ona morati biti smanjena za barem 35% kod automobila i kombija te 56% kod autobusa i kamiona.

Norma Euro 7 u obzir će uzimati i emisije čestica iz kočnica te mikroplastike iz guma, a ta će se pravila odnositi čak i na električna vozila. Taj vid emisija morat će biti smanjen za barem 27%. Produžuje se i razdoblje u kojem vozila moraju zadovoljavati nove standarde, s postojećih 5 godina i 100.000 km na čak 10 godina i 200.000 prevaljenih kilometara. Novi automobili morat će imati i senzore koji će im mjeriti ekološki učinak tijekom cijelog životnog vijeka, pa neće više biti moguće elektronički varati na testovima.

Za električna vozila ubuduće će se regulirati i trajnost baterija, kako bi se povećalo povjerenje potrošača u nove oblike pogona, ali i kako bi se smanjilo korištenje vrijednih sirovina potrebnih za izradu automobilskih baterija.

Prijedlog norme sada je proslijeđen Europskom parlamentu i Vijeću na usvajanje. S primjenom bi trebao započeti 1. srpnja 2025. za aute i kombije, a 1. srpnja 2027. za autobuse i kamione.

Oprečne reakcije

Očekivano, iznošenje ovog prijedloga izazvalo je podijeljene reakcije. Eko aktivisti smatraju da je EU ovime podbacila u svojim ambicijama o klimatskoj neutralnosti i zabrani prodaje novih automobila na fosilna goriva, kao i da se previše popustilo autoindustriji kao velikom zagađivaču. “Pravila su toliko slaba, kao da ih je autoindustrija sama pisala”, poručuju iz jedne od udruga za čišću prijevozničku industriju, Transport&Environment. Kažu kako postavljeni pragovi emisija nisu dovoljno ambiciozni te da su neki za 100% viši od mišljenja stručnjaka iz same Komisije – no, u zadnji tren EK je popustila i promijenila ta pravila, tj. ublažila zahtjeve.

S druge strane, pritisci proizvođača automobila nastavljaju se, uz navode da će stotine tisuća radnih mjesta biti izgubljene zbog “naglog” prelaska na električne pogone. Europski povjerenik za unutarnja tržišta, Thierry Breton, nedavno je izjavio i da će tržište i proizvođači teško pratiti ovaj tempo gašenja proizvodnje benzinaca i dizelaša. Na užas klimatskih aktivista i eko organizacija, rekao je kako će odluka o potpunoj zabrani prodaje vozila s unutarnjim izgaranjem biti revidirana 2026. godine, kada će rok zabrane biti ili produžen ili potvrđen.

Iz udruge europskih proizvođača automobila ACEA kažu da je predložena norma preoštra, pogotovo prema teretnim vozilima. “Proizvođači će morati preusmjeriti sredstva iz razvoja čistih pogona natrag u motore s unutarnjim izgaranjem, kako bi zadovoljili ove propise”, kažu, pa dodaju: “Nažalost, benefiti za okoliš ovog prijedloga su vrlo ograničeni, a povećat će cijene vozila”.

Zanimljivo, u medijima se pojavila i službena izjava iz europske podružnice Forda. Oni nisu na strani autoindustrije, već smatraju da je norma Euro 7 preblaga. “Nemojmo ulagati u jučerašnju tehnologiju, nego u nulte emisije. Ford će u Europi imati samo električne modele od 2030.”, poručili su.

Podijeli:
1