Opel Blitz: prototip iz 1930-ih koji je bio ispred svojeg vremena

Na starim je fotografijama prikazan gotovo zaboravljen prototip Opel 1.5-23 COE iz 1930-ih godina, inovativno dostavno vozilo s kabinom iznad motora i umjetničkim dekorom opreme
Stručnjaci zaposleni u sklopu kolekcije Opel Classic pronašli su osam starih fotografija dostavnog vozila na dražbi, a njihov se pronalazak ubrzo pretvorio u otkriće. Neobjavljene fotografije prikazuju kako je Opel sredinom 1930-ih osmislilo vrlo moderno dostavno vozilo koje je bilo spremno za proizvodnju, godinama prije nego što se isti koncept proširio diljem svijeta i postavio standard za suvremeni dizajn.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Leif Rohwedder, voditelj kolekcije Opel Classic: “Te fotografije ne postoje u povijesnom arhivu društva Opel. Koliko nam je poznato, nijedna publikacija nikad nije izvijestila o ovom vozilu. Saznanje o ovom jedinstvenom prototipu nestalo je na nekoliko desetljeća.”
Kabina iznad motora
Fotografije prikazuju inovativni dizajn dostavnog vozila Blitz kompaktne klase koji je naočigled bio u potpunosti razvijen i spreman za vožnju. Naziv projekta ispisan je olovkom na poleđini fotografija: 1.5-23 COE. Brojevi se odnose na zapreminu motora (1488 cc) i približni međuosovinski razmak (2400 mm). “COE” je kratica za “kabinu iznad motora” (eng. „cab over engine” ili „Frontlenker” na njemačkom).
Koncept je bio vrlo napredan za 1930-e godine. U usporedbi s vozilima uobičajenog dugog poklopca za motor, ovaj dizajn omogućavao je kompaktnije vanjske dimenzije i pritom zadržavao velik teretni prostor. Motor se nalazio ispod sjedala ili malo ispred njih.
Prije izbijanja Drugog svjetskog rata, takva su vozila postojala samo u SAD-u, Njemačkoj i Francuskoj. Postojala su samo dva njemačka modela vozila COE, oba s početka 1930-ih, koja su imala vrlo jednostavnu kabinu kockastog oblika te bila pokretana dvotaktnim i dvocilindričnim motorima. Nijedan model nije bio vrlo uspješan.
Napredan koncept
Dostavno vozilo Blitz imalo je jednostavan i funkcionalan dizajn koji je odgovarao njegovom naprednom konceptu. Opel, koji je u to vrijeme bio vodeći na tržištu gospodarskih vozila, upotrijebio je dijelove svojih drugih modela za izrađivanje ovog dostavnog vozila, poput motora obujma 1,5 litara modela Olympia i osovine legendarnog kamiona Blitz. Struktura karoserije bila je napredna za to doba jer je osim pregrade, podnožja teretnog prostora i dijela krova i ona u cijelosti bila izrađena od čelika.
Ne znamo mnogo o tehničkim pojedinostima modela Blitz 1.5-23 COE. Brošura na engleskom za model iz 1937. godine naknadno je pronađena u Opelovim arhivama. Prema ovom dokumentu, planiralo se modelu od 1 tone pridružiti i model od 1,5 tone s motorom sa šest cilindara i dvostrukim stražnjim gumama. Slični nacrti iz arhiva prikazuju kamion s platformom i minibus s 15 sjedala kao inačice modela Blitz 1.5-23 COE.
Predaleko ispred svojeg vremena
Dostavno vozilo Blitz nikad nije pušteno u proizvodnju. Razlozi iza te odluke sigurno su povezani s njemačkim pripremama za rat u drugoj polovici 1930-ih. Lagana gospodarska vozila nisu bila potrebna te bi Opel morao prisilno zaustaviti proizvodnju. Zato je vozilo Blitz 1.5-23 COE ostalo samo prototip.