Kako (ne) voziti na rezervnom kotaču smanjenih dimenzija?

Video iz Engleske zorno pokazuje zašto nije dobro voziti autocestom na smanjenom rezervnom kotaču, onom koji služi tek kako biste se polako dovezli do obližnjeg servisa
Imate li automobil novije generacije, najvjerojatnije u prtljažniku nemate puni rezervni kotač, već onaj smanjenih dimenzija, ili tek samo set za brzi popravak probušene gume. Zakon više ne traži da osobni automobili imaju rezervne kotače, a i proizvođačima je draže prostor za njihovu pohranu prenamijeniti u prtljažnik, ili, u novije vrijeme, tamo smjestiti baterije. Vozači, pak, koji imaju malene rezervne kotače, morali bi znati kako ih pravilno koristiti.
-- tekst slijedi nakon oglasa --
Savjeti za vožnju
Prema svim relevantnim izvorima savjeta, nakon što redovni kotač zamijenite onim smanjenih dimenzija, automobilom možete voziti “normalno”, ali ne dugo i nipošto ne brzo. Takav kotač služi samo kako biste “došepali” do najbliže vulkanizerske radnje, dakle za kratke relacije i, u pravilu, za vožnju isključivo gradskim ili lokalnim cestama. Preporuka je nikako ne prekoračivati brzinu od 80 km/h, i ne voziti tako duže od 80 kilometara.
Prebrza ili preduga vožnja na takvim kotačima može oštetiti ovjes, prijenos i kočnice, a posebno treba biti oprezan postavljate li zamjenski mali kotač sprijeda. Tamo će on biti izložen dodatnom opterećenju zbog mase motora, a morat će poslužiti i kao pogonski kotač – stoga u tom slučaju treba voziti još sporije, kraće i pažljivije. U bilo kojem slučaju, vožnja na zamjenskom rezervnom kotaču mora biti razumna i bez naglih pokreta, te što je kraća moguća. Pritom on mora biti dobro pričvršćen na vozilo uz gumu adekvatnog tlaka.
Loš primjer – krš i lom
Nakon ovih savjeta donosimo primjer iz prakse, koji pokazuje što se može dogoditi uputite li se ipak s takvim kotačem na autocestu. Jedan se Englez tako “pravio Englez”, pa svojim Fordom Mondeom i rezervnim malim kotačem izišao na autocestu. Unatoč preporukama, vozio je brzinom od čak 120 km/h, pa – sasvim očekivano – izgubio kontrolu nad vozilom. Njegova “avantura” s višestrukim prekršajima i nezgodom zabilježena je dashcamom, a snimku je, nakon provedenog prekršajnog postupka, objavila lokalna policija Hertfordshirea.
22-godišnjak je priznao krivnju, a sudac je unatoč tomu bio prilično strog. Zbog nekontrolirane vožnje i izazivanja sudara kažnjen je s dvije godine zabrane vožnje, tijekom 12 mjeseci morat će odraditi 200 sati društveno korisnog rada, proći kroz desetodnevni program obuke sigurne vožnje te platiti 250 funti kazne. “Kotači umanjenih dimenzija dizajnirani su samo da vas dovedu na sigurno mjesto, pri manjim brzinama, samo da biste zamijenili gumu. Bilo je pravo čudo da ovdje nitko nije ozbiljno ozlijeđen, kao rezultat opasnog i nepromišljenog ponašanja vozača”, poruka je policije.