CITIGOe iV prvi je Škodin električni automobil, a nudi se po izvrsnoj cijeni

CITIGOe iV prvi je Škodin električni automobil, a nudi se po izvrsnoj cijeni
tekst: Ivan Cvetković

Tijekom siječnja 2020. pristižu prve količine, a svi koji rezerviraju svoje vozilo do kraja 2019. godine ostvaruju uštedu od 14.400 kn. Početni model tako stoji 123.214 kn čime je Citigoe iV najpovoljni električni automobil u Hrvatskoj!

Već smo u nekoliko navrata najavljivali kako se Volkswagen grupacija žestoko priprema za elektrifikaciju kompletne prodajne game automobila. Osim što pripremaju nove modele koji nemaju veze sa niti jednim modelom do sada, rade i na elektrifikaciji postojećih. Pored toga što neki modeli dobivaju u potpunosti električne izvedbe, tu je i masovnije nadopunjavanje pogonskih izvedbi s hibridima. Tako je i češka divizija, na našim prostorima vrlo popularna Škoda pripremila potpuno električni gradski model Citigo te hibridni Superb. Zajedničko ima je što će svi modeli koji imaju neku verziju električnog pogona, potupunog ili djellomičnog, u imenu nositi dodatak iV.

Električna mobilnost predstavlja glavni stup strategije održivosti Škode pod nazivom GreenFuture te istovremeno čini dio DNK-a marke Škoda. Očekuje se da će već 2025. godine čak 25 posto svih isporučenih Škoda vozila biti elektrificirano te da će se emisije CO2 cijele flote smanjiti za 30 posto u odnosu na 2015. godinu. Do kraja 2022. godine očekuje se više od deset elektrificiranih modela.

Tri profila vožnje

Citigoe iV prvo je potpuno električno serijsko vozilo u povijesti češkog proizvođača automobila dugoj 124 godine, a svojevrsni je brat blizanac električnog Volkswagen modela up! te Seat Mii electric. Zahvaljujući okretnim performansama u gradskom prometu i kompaktnim dimenzijama ovaj je model savršeno vozilo za moderne velegradove koje se odlikuje nultom stopom lokalnih emisija i niskim troškovima održavanja. Tri dostupna profila vožnje Normal, Eco i Eco+ nude širok raspon između dinamike i učinkovitosti, dok novi sustavi potpore kao što je potpora zadržavanja vozila na voznom traku pridonose visokoj razini sigurnosti.

Mobilne online usluge Škoda Connect omogućuju praktičan i dalekosežan daljinski pristup modelu Citigoe iV putem aplikacije. Aplikacija Move&Fun nudi novu funkciju: e-Manager prikazuje preostali doseg te protok energije u vozilu i energiju dobivenu putem rekuperacije. Pomoću njega možete također unaprijed programirati menadžment punjenja i klimatizaciju.

Aktualna elektrificirana Škoda vozila temelje se na izumima češkog dizajnera s početka 20. stoljeća. Godine 1908. poznati češki dizajner i izumitelj František Křižík (čovjek iza lučne svjetiljke i pionir električnih tramvaja) predstavio je prvi model s električnim pogonom. Na temelju modela Laurin & Klement Tip E iz Mlade Boleslavi Křižík je konstruirao vozilo sa sustavom koji bi se danas zvao serijski hibridni pogonski sklop. 111 godina kasnije Škoda je pokrenula dosad najveći investicijski program u svojoj povijesti u sklopu Strategije 2025.

U narednih pet godina uložiti će ukupno dvije milijarde eura u razvoj električnih vozila i novih usluga mobilnosti kao što su platforme za dijeljenje vozila (carsharing). Kao dio Volkswagen koncerna Škoda se u potpunosti zalaže za ciljeve Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama kojima se želi ograničiti porast globalne temperature na razini ‘znatno manjoj’ od 2 Celzijeva stupnja. Električna mobilnost pritom predstavlja glavni stup strategije održivosti Škode pod nazivom GreenFuture te istovremeno čini dio DNK-a marke Škoda.

Doseg do 260 kilometara

Citigoe iV opremljena elektromotorom snage 61 kW proizveden je u slovačkoj Bratislavi te nudi vožnju bez emisija ispušnih plinova te mnogo užitka u vožnji zahvaljujući maksimalnom okretnom momentu od 212 Nm koji je trenutno od samog starta. Trakcijska baterija integrirana u podnici vozila i s time povezano nisko težište vozila također pridonose živahnosti modela Citigoe iV u vožnji. Sa sadržajem energije od 36,8 kWh, od čega je moguće iskoristiti 32,3 kWh neto, litij-ionska baterija omogućuje stvaran doseg od čak 260 kilometara, čime se mogu zadovoljiti zahtjevi u gradskom okruženju.

Baterija od 60 Ah sastoji se od 168 ćelija, a njezine dimenzije iznose 1,1 x 1,7 m. Zahvaljujući visini od samo 30 centimetara baterija je kompaktno smještena u podnici vozila ispod sjedala i središnjeg tunela. Time Citigoe iV ima niže težište od modela Citigo s motorom na izgaranje, što se pozitivno odražava na vozna svojstva gradske jurilice. Sučelje između visokonaponske trakcijske baterije i elektromotora čini upravljačka elektronika. Ona pretvara istosmjernu struju baterije u izmjeničnu struju za pogon motora te k tomu regulira izlazni okretni moment u odnosu na stanje napunjenosti, temperaturu i prethodno opterećenje baterije.

Maksimalna snaga od 61 kW

Električni pogon bez lokalnih emisija kod modela Citigoe iV preuzima sinkroni motor koji radi do 11.000 okretaja u minuti. On generira maksimalnu snagu od 61 kW i maksimalni okretni moment od 212 Nm koji je, tipično za elektromotore, neposredno dostupan. 1-stupanjski mjenjač integriran u motor prenosi snagu na prednje kotače te smanjuje mehaničke gubitke, nudeći tako veću učinkovitost u odnosu na konvencionalni mjenjač. Dobrim vrijednostima usporavanja pridonosi električni pojačivač sile kočenja koji preciznije dozira i brže na raspolaganje stavlja silu kočenja.

Škoda Citigoe iV vozaču nudi izbor između triju različitih profila vožnje. U profilu Normal na raspolaganju su puna snaga od 61 kW i okretni moment od 212 Nm. Time je moguće snažno ubrzanje od 60 do 100 km/h za samo 7,3 sekunde, dok su za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebne 12,3 sekunde. Najveća brzina iznosi 130 km/h. U profilu Eco elektronika na raspolaganje stavlja snagu motora od 50 kW i okretni moment od 167 Nm. Za ubrzanje iz stanja mirovanja do brzine od 100 km/h potrebne su 14,3 sekunde, a maksimalna moguća brzina iznosi 120 km/h. Snaga klima-uređaja prilagođava se u profilu Eco. Model Citigoe iV najštedljiviji je u profilu Eco+ sa snagom od 40 kW, maksimalnim okretnim momentom od 133 Nm i najvećom brzinom od 95 km/h. Stvarni doseg iznosi do 260 kilometara, a klima-uređaj je isključen u profilu vožnje Eco+.

80 posto baterije za sat vremena

Kako bi se baterija mogla ponovno napuniti u najkraćem mogućem roku, Citigoe iV ima mogućnost CCS punjenja (Combined Charging System). Na odgovarajućoj CCS utičnici u vozilu, koja čini dio serijske opreme u verziji Style i dio dodatne opreme u varijanti Ambition, može se priključiti kabel za punjenje Mode 4 javne brze punionice s istosmjernom strujom od 40 kW. Takav postupak punjenja od 0 do 80 posto neće trajati duže od sat vremena.

Kabel za punjenje Mode 3 modela Citigoe iV koji se isporučuje u paketu s priključkom za punjenje CCS služi pak za punjenje na wallboxovima s izmjeničnom strujom i priključkom za punjenje tipa 2. Na wallboxu sa 7,2 kWh potrebna su 4 sata i 15 minuta kako bi se prazna baterija ponovno napunila do 80 posto. Vozilo se može napuniti do 80 posto i na uobičajenoj kućnoj utičnici s izmjeničnom strujom od 2,3 kW pomoću kabela Mode 2 koji dolazi već u sklopu serijske opreme modela Citigoe iV Ambition i standardne utičnice za punjenje za 12 sati i 43 minute, primjerice preko noći. Naravno,  i tijekom vožnje Citigoe iV može dodatno napajati vlastitu bateriju energijom prikupljajući energiju koja se oslobađa tijekom kočenja i pohranjujući je izravno u bateriju. Jačina ove rekuperacije može se namjestiti u pet različitih stupnjeva.

Prva elektrificirana vozila u povijesti Škode nude vrlo visoku aktivnu i pasivnu sigurnost. Novi Citigoe iV Škoda serijski je opremila potporom zadržavanja vozila u voznom traku. Ona nadzire cestu pomoću prednje kamere i smanjuje opasnost od nenamjernog napuštanja voznog traka putem kontinuirane i po potrebi korektivne regulacije električnog upravljanja. Time se smanjuje rizik od sudara i istovremeno povećava razina udobnosti za vozača koji će biti manje opterećen.

Kako bi sigurnost na stražnjoj klupi bila još veća, Škoda je proširila sustav za prepoznavanje zauzetosti sjedala u modelu Citigoe iV na stražnji dio vozila. Ovaj sustav informira vozača o putnicima koji nisu vezani sigurnosnim pojasom. Prednji zračni jastuci za vozača i suvozača te zračni jastuci za glavu i prsni koš u prednjim sjedalima štite putnike od težih ozljeda tijekom sudara. Stražnji parkirni senzori kao dio opcijski dostupnog paketa komforne opreme sprječavaju oštećenja tijekom parkiranja i ogrebotine laka pomoću signala upozorenja. Osim senzora za kišu i svjetlo za vožnju uključujući Coming/Leaving home funkciju, opcijski paket zimske opreme obuhvaća grijanje prednjih sjedala i grijano vjetrobransko staklo.

Dva paketa opreme

Električni Citigoe iV temelji se na modelima Citigo s klasičnim motorima, ali se vizualno razlikuje od njih već na prvi pogled. Naime, tipična Škoda rešetka i otvori za zrak modela Citigoe iV, koji je isključivo dostupan kao varijanta s petorim vratima, lakirani su u boji vozila. Novodizajnirani prednji branik optimiziran je u pogledu aerodinamike kako bi se smanjila potrošnja energije. Kućišta vanjskih zrcala u crnoj boji ili boji vozila opremljena su integriranim žmigavcima. Svjetla za maglu i LED svjetla za dnevnu vožnju dio su serijske opreme modela Citigoe iV dostupnog u linijama opreme Ambition i Style dok se kao opcijska oprema nudi svjetlo za vožnju zavojima.

Paleta boja obuhvaća četiri uni boje: Candy bijelu, Tornado crvenu, Sunflower žutu te – ekskluzivno za električnu varijantu – Kiwi zelenu. Tu su i tri metalik vanjske boje: Deep crna, Crystal plava i Tungsten srebrna. Ambition verzija serijski je opremljena 14-colnim čeličnim kotačima s ukrasnim poklopcima kotača Indus i gumama 165/70 R14. Po želji su dostupni dvobojni polirani 16-colni alu kotači Scorpius s crnim aplikacijama i gumama 185/50 R16, kojima je Citigoe iV Style opremljen u sklopu serijske opreme. Kotač Scorpius opcijski je dostupan i u srebrnoj boji.

Škoda je za električni Citigo redizajnirala instrumentnu ploču, čiji zeleni ukrasni šavovi stvaraju nove kontraste. Kako i priliči električnom modelu novost u odnosu na klasični Citigo su prikazi informacije poput potrošnje energije, napunjenosti baterije ili rekuperacije energije kočenja. Električni Citigo značajno se razlikuje od dosada poznatog modela Citigo i u svojoj unutrašnjosti. Novodizajnirana instrumentna ploča spojena je s prednje strane s ukrasnom folijom, a dostupna je u crnoj boji kod Ambition opreme te u srebrnoj boji kod Style paketa. Potonja k tomu raspolaže upadljivim natpisom Citigoe ispred suvozača i ambijentalnim osvjetljenjem na instrumentnoj ploči.

U odnosu na osnovni Ambition ova verzija dodatno nudi ručice vrata u kromiranoj izvedbi, ručicu ručne kočnice presvučenu kožom te višenamjensko kožno kolo upravljača sa srebrnom maskom i pločicom iV. Kožni obruč oko ručice mjenjača osnovne Ambition verzije dolazi uz zelene kontrastne šavove, osvijetljenu jedinicu ručice mjenjača te vrhom ručice mjenjača obrubljenim sjajnim crnim okvirom. Zeleni ukrasni šavovi nalaze i na presvlakama sjedala koje su opcijski dostupne za Style paket.

U serijsku opremu svih modela Citigoe iV ubrajaju se Climatronic, električni prednji prozori, centralno zaključavanje na radiosignal i kvalitetne presvlake sjedala od tkanine. Kod Style paketa k tomu postoji mogućnost namještanja prednjih sjedala po visini tako da vozač i suvozač mogu brzo pronaći idealan položaj sjedenja.

Mobilne online usluge

Škoda podržava ulazak u električnu mobilnost kod svojih novih iV modela modernim rješenjima u području povezivosti i inteligentnim Mobilnim online uslugama. Aktualnu razinu napunjenosti baterije i raspoloživi doseg ne prikazuju se samo u vozilu već po želji i na vlasnikovom smartphoneu. Punjenje baterije može se prilagoditi planiranim vožnjama i programirati unaprijed ili jednostavno daljinski pokrenuti pritiskom na gumb.

Citigoe iV serijski je opremljen novim radiouređajem Swing II uključujući docking stanicu za smartphone. Radiouređaj nudi dvostruki tuner – po želji i DAB prijam – te telefonski handsfree sustav. U kombinaciji s aplikacijom Move&Fun smartphone služi kao dodatni zaslon za prikaz podataka o vozilu i navigacijskih karti ili kao media player, a može se povezati putem bluetootha. Posebno za primjenu u električnom modelu Citigoe iV aplikacija Move&Fun dobila je novu funkciju e-Manager koja prikazuje preostali doseg te protok energije u vozilu i energiju dobivenu putem rekuperacije u obliku pregledne grafike. On također može optimizirati menadžment punjenja uzimajući u obzir zadane stanice za punjenje i planirane rute.

Izvan vozila, primjerice od kuće, mobilne online usluge Škoda Connect omogućavaju pristup modelu Citigoe iV. Tako pomoću aplikacije možete primjerice na smartphoneu ili smartwatchu pozvati podatke o vozilu kao što je aktualni doseg, pokrenuti, zaustaviti ili programirati punjenje baterije u skladu s planiranim vožnjama te upravljati Climatronicom radi hlađenja ili grijanja čak i kada niste u blizini svog vozila. U tu svrhu aplikacija prikazuje aktualni status vozila i predstojeće termine inspekcijskog servisa, a mogu se pozvati i podaci o vožnji poput kilometraže, prosječne brzine ili potrošnje energije te aktualni lokaciju na kojoj je vozilo parkirano. Vlasnik također može provjeriti jesu li zatvorena vrata i prozori njegovog vozila kada nije u blizini svog vozila.

Redovne cijene od 137.614 kn
Prvi primjerci modela Citigoe iV u domaće prodajne salone pristižu tijekom siječanja 2020., no već sada postoji mogućnost narudžbi. Dodatna pogodnost za sve one koji rezerviraju svoj novi Citigoe iV do kraja 2019. godine je 14.400 kuna povoljnija cijena. Citigoe iV uz osnovni Ambition paket opreme starta sa 137.614 kn, dok je za bogatije opremljeni Style paket potrebno izdvojiti 145.752 kn. Na te cijene odobrava se popust od 14.400 kn pa početni model tako do kraja prosinca košta 123.214 kn, a bogatiji paket 131.352 kn.

Već ovakvom cijenom, bez da uručunamo i eventualni državni poticaj koji je do sada iznosio 80.000 kuna na električne modele, ovo je svakako najpovoljniji električni automobil na hrvatskom tržištu. Nema sumnje da je ovo još jedan pokazatelj kako cijela Volkswagen grupacija ima namjeru vrlo snažno startati s elektrifikacijom europskog tržišta automobila. Podsjetimo da je prije nekoliko mjeseci drastično smanjena i cijena Volkswagen e-Golfa.

Podijeli:
1