Audi Q8

Audi Q8
tekst: Goran Topić foto: Audi AG

Moderni quattro u SUV izdanju

Popularnost SUV modela ne jenjava. Štoviše, ova vrsta automobila je svakim danom sve prisutnija, a to posebno vrijedi među kupcima dubljeg džepa. Stoga nas ne čudi da je Audi odlučio dodatno proširiti svoju ionako bogatu liniju modela s oznakom Q, ovaj puta na samom vrhu ponude

Prije otprilike deset godina BMW je predstavio model X6. Tržišni uspjeh tog automobila bio je jedan od najsnažnijih nagovještaja sve većeg rasta popularnosti SUV modela. Ne samo to, već je X6 stvorio i tzv. podsegment ili nišu coupe-SUV automobila koji su must have ponude svakog premium proizvođača pa tako i Audija. Potrajalo je dok se ekipa iz Ingolstadta nije pridružila toj napetoj tržišnoj utakmici, no vrijeme kroz koje smo ih čekali pametno su iskoristili i, tako reći, odmah ostvarili pun pogodak.

Q8 ne samo da je premium coupe-SUV, već je gotovo i predvodnik cijele modelne linije Q, a uz A8 te Q7 i cijele audijeve ponude. Drugim riječima, kupci od njega imaju puno pravo očekivati jako mnogo, a prema svemu sudeći u Audiju su unaprijed predvidjeli odgovor na svako pitanje, zahtjev i prohtjev. Atraktivan i moderan dizajn vanjštine i interijera, snažna motorizacija, bogata i napredna oprema, popularni karoserijski oblik, audijevo ime… Sve što kupac traži, Q8 nudi.

Sportska elegancija u velikom pakiranju

Audijevo službeno priopćenje opisuje Q8 ne samo kao novog predvodnika Q linije, već i kao novo lice Q linije. Nadalje, navodi se kako je riječ o “sportskom, elegantnom i nadasve praktičnom” vozilu koje će svojim kupcima ponuditi praktičnost SUV-a u vizualno primamljivom kupeovskom obliku. Njegov vanjski izgled je kombinacija prepoznatljivih obiteljskih elemenata s recentnih produkcijskih noviteta, posebno novog A8, ali i studija s kojima je Audi najavljivao skori dolazak ovog modela na tržište (posebno s koncepta Q8 Sport).

Također, nekoliko je detalja izravno inspirirano originalnim modelom Audi quattro koji je u jednu ruku i duhovni prethodnik modela Q8. Ukupno gledajući, Q8 je moćan, agresivan, sportskog duha, no opet elegantan i moderno dizajniran automobil te lako prepoznatljiv član audijeve modelne obitelji.

Od pojedinih detalja Audija Q8 treba izdvojiti kupeovsku liniju, standardna LED te opcijska HD Matrix LED prednja svjetla, međusobno povezana stražnja svjetla (vlasnicima će biti ponuđena mogućnost da preko aplikacije uživaju u različitim svjetlosnim efektima izvan vozila), veliku Singleframe masku motora, kotače od 19 do 22 cola, stražnji difuzor, par velikih završetaka ispuha, bočne prozore bez okvira, stražnji krovni spojler i drugo.

Nadalje, Q8 je dug 4,99, širok 2 te visok 1,71 m, što ga čini nešto širim (+27 mm), ali i kraćim (-66 mm) te nižim od Q7. Međuosovinski razmak je dug gotovo 3 m što je rezultiralo značajnom ponudom prostora unutar putničke kabine koja prema riječima proizvođača nadmašuje najbliže konkurente. Također, u Audiju navode i da je ponuda prostora za glave putnike, uključujući i one na stražnjoj klupi, veća nego kod konkurencije, odnosno kako niža linija krova otraga nije imala značajniji utjecaj na komfor putnika.

Zapremina prtljažnika iznosi 605 dm3, a preklapanjem triju zasebnih naslona stražnje klupe obujam će narasti na 1755 litara. Kako bi se olakšalo korištenje vozila, poklopac prtljažnika je standardno električno pomičan (opcijski je dostupan električno pomični pokrov prtljažnog prostora), a visina podnice je podesiva pa se i na taj način može olakšati utovar.

Interijer i oprema na jednoj sasvim drugoj razini

Unutrašnjost Audija Q8 izrađena je od materijala visoke kvalitete. Kako se i može očekivati od premium automobila oprema će biti vrlo bogata te će se u njoj nalaziti napredna tehnologija. Dizajn i opremljenost su dakako pod velikim utjecajem modela A8 pa je i prednja armatura gotovo u potpunosti lišena klasičnih fizičkih prekidača.

Između ostalih detalja opreme spomenimo tek dva središnja zaslona osjetljiva na dodir (gornji veličine 10,1 inča: navigacija + infotainment i donji od 8,6 inča: ventilacija i klima te unos teksta i ostale funkcije) putem kojih se upravlja većinom on-board sustava. Tu su i 12,3-inčna digitalna instrumentna ploča, Head-up zaslon, audio sustav Bang & Olufsen, opcijska sjedala s masažnom funkcijom, sustav MMI Navigation Plus, glasovno upravljanje, LTE povezivost, Wi-Fi hotspot, ključ Audi Connect koji omoguće zaključavanje/otključavanje automobila i pokretanje motor putem aplikacije…

Dodatna personalizacija izgleda vozila se nudi putem izbora 12 boja karoserije, uključujući i dvije posebne boje: narančaste Dragon i plave Galaxy te nekoliko različitih boja i presvlaka interijera. Kvalitetna izolacija još je jedan korak ka stvaranju mirnog, ugodnog i opuštajućeg okruženja unutar putničke kabine.

Vozaču će tijekom vožnje pomagati i brojni napredni sigurnosni sustavi koji su međusobno umreženi preko središnjeg računala koje stalno nadzire okolinu te prikuplja podatke putem (do) pet radarskih senzora, šest kamera, dvanaest ultrazvučnih senzora te laserskog skenera. Od pojedinih sustava možemo izdvojiti prilagodljivi tempomat, sustav upozorenja na nenamjernu promjenu trake te sustav zadržavanja vozila u prometnoj traci, Audi pre sense 360° (uključuje kamere koje pokrivaju okolinu vozila te upozoravaju na bočni promet sprijeda i otraga), Park plus assist sa sustavom Manoeuvring assist (sprječava sudare djelovanjem upravljača i kočnica prilikom parkiranja, a tu je i upozorenje na rubni kamen kako bi se sačuvali naplaci).

Nadalje, tu su i sustavi Efficiency assist, Emergency assist (može preuzeti nadzor nad vozilom i sigurno ga zaustaviti u svojoj traci ako vozač nakon vizualnih, zvučnih i haptičkih upozorenja ne pokazuje znakove da upravlja automobilom), Trailer assist (pomoć u upravljanju vozilom prilikom vuče prikolice, posebno prilikom vožnje unatrag), Night vision assist (na tzv. virtualnom kokpitu posebno označava detektirane osobe i veće životinje koje se inače slabije vide), a tijekom sljedeće godine postat će dostupan i sustav daljinskog parkiranja koji će moći uparkirati i isparkirati automobil pod nadzorom vozača u skučena parkirana mjesta.

Kažu blagi hibrid, a kad tamo 286 KS i 600 Nm!

Prilikom lansiranja Q8 će biti dostupan samo s tehničkim dotjeranim motorom 3.0 TDI, odnosno kupcima će, prema novoj nomenklaturi, biti dostupna samo izvedba Q8 50 TDI. Riječ je o turbodizelskom V6 motoru koji razvija snagu od 210 kW, odnosno 286 KS te najveći okretni moment od 600 Nm. Ovaj pogonski stroj je standardno uparen s 8-stupanjskim automatskim mjenjačem Tiptronic te sustavom pogona na sva četiri kotača quattro. Konačni rezultat je taj da će Q8 s masom malo većom od dvije tone do 100 km/h ubrzati za 6,3 sekunde te dosegnuti najveću brzinu od 245 km/h.

Svakako treba reći da je 3.0 TDI dio tzv. blagog hibrida, odnosno 48-voltnog sustava kojeg još čine litij-ionska baterija te sustav BAS (Belt alternator starter). Baterija kapaciteta od 10 Ah je smještena ispod podnice prtljažnika, a tijekom usporavanja BAS može prikupiti do 12 kW energije. Recimo i da prilikom ujednačene vožnje sustav može isključiti termički motor pri brzinama između 55 i 160 km/h, a dodajmo i da će se Start & Stop uključivati pri brzinama manjim od 20 km/h. BAS će pokretati motor brzo i gotovo neprimjetno, a tijekom normalne vožnje ovaj sustav može smanjiti potrošnju za do 0,7 l/100 km.

Već sada je potvrđeno kako će tijekom sljedeće godine na tržište stići izvedbe Q8 45 TDI te Q8 55 TFSI. Konkretnije, njih bi trebali pokretati pokretati TDI snage od 231 KS te 3,0-litreni benzinski pogonski stroj snažan 340 KS.

Na asfaltu i van njega

Q8 nije namijenjen samo tome da lijepo izgleda, već i vrhunskom uživanju za upravljačem, a tu ne mislimo na gušt kojeg će ovaj automobil pružiti samo pri boravku u njegovom high-tech kokpitu. Ranije smo spomenuli snažni motor koji ga pokreće, činjenicu da je uparen s 8-stupanjskim automatikom te 4×4 pogonom, a sada dodajmo kako se radi o stalnom pogonu na sva četiri kotača sa središnjim diferencijalom koji standardno isporučuje snagu i okretni moment u odnosu 40 : 60, što se prema potrebi mijenja.

Nadalje, podnica modela Q8 je udaljena od površine značajnih 254 mm, prevjesi su kratki, a tu je i sustav Hill Descent Assist (održava zadanu brzinu do 30 km/h) pa će Q8 moći nastaviti putovanje i kad asfaltirana cesta završi. Tu je i sustav Audi Drive Select putem kojeg će biti moguće odabrati sedam podešenja rada pogonskog sklopa (uključujući i Off-road), a dostupni prilagodljivi zračni ovjes nudi mogućnost mijenjanja visine podnice u rasponu od 90 mm, što prema riječima proizvođača nudi visoku razinu komfora s jedne te vrhunsku agilnost s druge strane.

Također, ovaj će audijev model biti dostupan sa sustavom upravljanja na sva četiri kotača koji omogućuje zakretanje stražnjih kotača do 5 stupnjeva.

I na kraju…

S obzirom na ponudu SUV-ova koja je bogatija svakim danom, sve je teže osmisliti automobil koji će se na ovaj ili onaj način istaknuti. No, čini se kako je Audiju to pošlo za rukom pa je za očekivati da će Q8 unatoč cijeni biti čest prizor na cestama. Ovako na prvu, čini se sasvim zasluženo.

Na kraju dodajmo da će se Q8 proizvoditi u audijevim pogonima u Bratislavi koje će dijeliti sa svojom braćom iz Grupe VW, a prve isporuke na europskim tržištima kreću u trećem kvartalu ove godine. Cijene na našem tržištu još uvijek nisu poznate, no informacije radi recimo da na njemačkom Q8 50 TDI kreće od 76.300 Eura.

– – –

Nedavno smo predstavili i novi Volkswagen Touareg

1