Najjeftiniji električni automobili u Hrvatskoj

Najjeftiniji električni automobili u Hrvatskoj
tekst: Ivan Cvetković foto: Hrvoje Brekalo

U novom Bugu predstavljeno 15 najjeftinijih EV na našem tržištu

O električnim automobilima podiže se velika prašina već nekoliko godina, a većinom to bude uoči nove runde poticaja Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Iako su se električni auti prije kupovali gotovo isključivo ako bi se uspjelo dobiti poticaj, danas ima sve više kupaca koji se na to odlučuju i mimo državne subvencije, za koju ionako nema jamstva da će je svi dobiti.

Električni automobili nisu bauk, ali ni novost. Prije 12-13 godina u Hrvatskoj je bio registriran tek jedan osobni automobil koji je za pogon koristio elektromotor. Dosta sramežljivo je ta elektrifikacija počela, pa smo tek tijekom 2015. godine uspjeli preskočiti s dvoznamenkastog na troznamenkasti broj EV-a. Narednih pet godina trebalo nam je da bi ta brojka postala četveroznamenkasta, a danas smo tek na oko 4 tisuće vozila koja tijekom korištenja ne emitiraju emisije ispušnih plinova.

-- tekst slijedi nakon oglasa --

Priča oko električnih automobila iznimno je aktivna svakog proljeća, jer tada je većinom aktualan i poziv Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za sufinanciranje energetski učinkovitijih vozila. Nakon toga, odnosno ove ili one vrste sustava “najbrži prst”, slijedi i izvještaj za koliko su vozila građani aplicirali, pa ta euforija lagano počne splašnjavati. No, vremena se mijenjaju, električni se automobili kupuju i tijekom ostatka godine, doduše još uvijek mnogo manje negoli u vrijeme poticaja. Ostatak godine mnogi koriste i kako bi se pripremili za razdoblje poticaja te istražili i naučili što više o većim ili manjim novostima vezano za njihovu buduću mobilnost.

Stoga smo i mi odlučili pripremiti pregled onih jeftinijih električnih automobila, jer oni su ujedno i najzastupljeniji na tržištu. Europska regulacija postrožila je propise i prisiljava proizvođače da sve više zanemaruju modele s klasičnim pogonom, pa iako su ta vozila i dalje dominantan odabir, mnogi se žele informirati – a što se to, i po kojoj cijeni, nudi samo s električnim pogonom?

I dalje su električni modeli kudikamo skuplji od onih koji za pogon koriste benzinski ili dizelski motor. No ima ih koji i nisu tako nedostupni, pa ako se još uzmu u obzir daleko niži troškovi eksploatacije (jeftiniji pogon i mizerni trošak za servis), nije tako besmisleno razmisliti o prelasku na EV. Jasno, bilo bi jako dobro da takvi kupci imaju neko mjesto za nadopunu baterija tijekom noći ili na mjestu gdje se parkiraju tijekom dana.

U nastavku donosimo i pregled nekih bitnih činjenica o električnim automobilima te stvarima vezanim uz EV. Tekst smo posložili kao niz pitanja i odgovora na njih, kako biste lakše pronašli teme koje vas zanimaju.

Jesu li električni automobili zaista skupi?

Pogledamo li na cjenike električnih automobila, lakoćom možemo ustvrditi kako je to istina. No, poskupili su i auti s klasičnim pogonom. Još prije godinu, dvije, imali ste priliku kupiti najpovoljniji automobil (benzinac) za desetak tisuća eura. Danas ga gotovo nema ispod 100 tisuća kuna, a vidimo i u našem istraživanju, najjeftiniji električni automobil u Hrvatskoj stoji više od 22 tisuće eura. Opravdanje tim visokim cijenama je u korištenju baterija, koje su najskuplji dio vozila. Mnogi se nadaju kako bi daljnjim razvojem i masovnijom proizvodnjom ta cijena trebala padati, pa iako će se to događati, ipak neće imati utjecaja u tolikoj mjeri da bi cijene gotovih automobila bile drastično povoljnije. Razvoj baterija donosi veći doseg, manju masu, otpornost na samozapaljenje, ali ne i – nižu cijenu. Doba jeftinih automobila je iza nas.

Hoću li nakon desetak godina zaista morati kupovati novu bateriju za svoj električni automobil, i na to potrošiti bogatstvo?

Veće i skuplje baterije od klasičnih akumulatora, koji ima svaki automobil, u vozilima susrećemo već dvadesetak godina, još od pojave prvih hibrida. I tada, kad su hibridni modeli bili velika novost, mnogo se riječi trošilo na trajnost, odnosno cijenu baterija. Iskustvo nam je pokazalo kako su na tek rijetkim automobilima mijenjali te baterije hibridnog sklopa. Uostalom, rijetki su slučajevi i da se u automobilu s unutarnjim sagorijevanjem mora promijeniti pogonski motor, zar ne?
Vremenom i korištenjem, kapacitet baterija svakako će slabjeti, ali teško da će to biti u mjeri da je potrebna izmjena baterije. Također, ako i dođe do možebitnog kvara na bateriji, ona se u principu rastavlja, i dolazi do izmjene pojedine ćelije koja više ne funkcionira, a ne izmjene kompletne baterije.

Kako se sve može puniti baterija automobila?

U pravilu, električni automobili dolaze opremljeni AC i DC punjačima. Nama su vidljivi konektori za punjenje, iza kojih se nalazi tzv. on-board charger (OBC). Slabiji, odnosno jeftiniji modeli dolaze samo uz AC opciju (izmjenična struja), dok se za DC (istosmjerna struja) mora nadoplatiti. Baterija koristi samo istosmjernu struju, pa ako koristimo izmjenični punjač, potrebna je AC-DC konverzija, što odrađuje malo prije spomenuti OBC na automobilu.

Ostatak teme možete pročitati u Bugu 359 ili na ovim stranicama: Bug.hr, tema broja iz listopada 2022.

Podijeli:
1