Opel Grandland X

Opel Grandland X
tekst: Hrvoje Gattin foto: autonet.hr, Adam Opel AG

Međunarodna prezentacija

Ako je nekom segmentu današnjih automobila uspjeh zajamčen, onda to bez iznimke vrijedi za SUV, odnosno crossover kategoriju. Opel tako uskače upravo na ovaj, trenutno najinteresantniji segment svojim novim, atraktivnim i bogato opremljenim modelom Grandland X. Cijene na hrvatskom tržištu kretat će od 156.400 kn

Moderno dizajniranim i doista atraktivnim crossover modelom Opel je nastavio s obogaćivanjem svoje palete vozila oznake X. Konkretnije, nakon Mokke i Crosslanda, sada je došao red i na najvećeg predstavnika te obitelji, s kojim smo se upoznali u okviru međunarodne prezentacije održane prošlog tjedna u Frankfurtu. Grandland X jedan je od ključnih igrača u opelovoj strategiji nazvanoj 7 in 17, koja je najavila predstavljanje čak sedam novih modela tijekom ove godine.

Opel Grandland X je, dakle, najveći crossover iz Rüsselsheima i automobil koji svojim izgledom vanjštine te unutrašnjosti pažljivo prati aktualne estetske smjernice svoje marke. S druge pak strane, kao drugi model razvijen u tijesnoj suradnji s grupacijom PSA koja je od ožujka novi vlasnik Opela, Grandland X se uvelike oslanja na mehaniku francuskih modela. Vrijedi to kako za podvozje, motore, i mjenjače tako i za cijeli niz tehničkih detalja vidljivih u putničkom prostoru ili skrivenih ispod lima.

Izgled koji će vas osvojiti

Moderne, dinamične linije, off-road izgled i visoka pozicija sjedenja koja jamči lak ulazak u vozilo, ali i vrhunsku preglednost tipičnu za SUV vozila, temeljne su odrednice dizajna Grandlanda X. Uostalom, ovaj bi automobil ubrzo mogao postati itekako bitan za Opel jer je SUV / crossover segment u dramatičnom porastu na većini europskih tržišta, ali i izvan njih.

Uz dimenzije od 4477 x 1856 x 1609 mm te međuosovinski razmak od 2675 mm Grandland X ne odaje samo robustan dojam, već pruža i obilje prostora svojim putnicima koji sa sobom mogu ponijeti 514 dm3 prtljage. Za potrebe prijevoza većih predmeta, potpunim preklapanjem asimetrično podijeljenog naslona stražnjih sjedala obujam prtljažnika moguće je povećati na 1652 dm3. Kao i na Insigniji (a ovisno o razini opremljenosti), poklopac prtljažnika je moguće otvoriti i zatvoriti jednostavnim pokretom noge ispod stražnjeg dijela vozila.

Estetska priča Grandlanda X započinje prednjim svjetlima vrlo niske siluete koja mogu biti izvedena u LED AFL tehnici. Riječ je o tehnologiji koja podrazumijeva sedam načina rada, uz automatsko prilagođavanje pojedinim situacijama. Tako LED AFL, u sprezi s kamerom Opel Eye, omogućava automatsko deaktiviranje / aktiviranje dugih svjetala, dostupna je i funkcija osvjetljavanja zavoja itd. Opel je za Grandland X, zbog kako navode "tržišnog pozicioniranja" modela, odabrao upravo ovakvu tehnologiju, premda u tom (C) segmentu već primjenjuje hvaljenu IntelliLux LED Matrix tehnlogiju.

Oprema, povezivost i ostalo bez čega ne možemo...

Premda će vam pri prvom ulasku u svaki bogatije opremljeni primjerak Grandlanda X u oči prvo upasti sjajna ergonomska AGR sjedala, ovaj prostrani model nudi obilje drugih detalja kojima podiže razinu komfora, zabave, ali i sigurnosti. Stoga priču možemo započeti opelovim state-of-the-art Infotainment sustavima IntelliLink 5.0 Navi i 4.0 Radio R koji dolaze sa zaslonom osjetljivim na dodir dijagonale od 8 inča (203 mm).

Vrhunska Infotainment oprema Grandlanda X omogućava i integraciju sustava Apple CarPlay te Android Auto putem kompatibilnih pametnih telefona koje je moguće puniti bežičnim putem. Osobna povezivost obogaćena je 4G Wi-Fi hotspotom, dok se za pomoć u svakoj prilici brine serijski opelov sustav OnStar koji omogućava automatsko dojavljivanje podataka o prometnoj nezgodi, ali i usluge osobnog savjetnika na vlastitom jeziku. Usluga Opel OnStar odnedavno je dostupna i na našem tržištu.

Sigurnost, kako i očekujemo od modernog obiteljskog automobila, potpisuje cijeli niz sustava. Već spomenuta prednja kamera Opel Eye predstavlja osnovu za sustave prepoznavanja prometnih znakova te zadržavanja u prometnoj traci. Dakako, tu je i cjelokupna paleta zračnih jastuka te ESP sustav, a vozačima će od koristi biti i stražnja širokokutna kamera za pomoć pri parkiranju s prikazom od čak 180 stupnjeva. Najzahtjevniji će moći naručiti i sustav kamera s prikazom od 360°.

Grandland X svoje vozače namjerava razmaziti i sustavom automatskog traženja odgovarajućeg parkirnog mjesta, automatskim parkiranjem, ali i izlaskom s (paralelnog) parkirnog mjesta pri čemu vozač treba isključivo koristiti papučice. Tu je i automatski tempomat s ograničenjem brzine kao i sustav autonomnog kočenja (između 5 i 140 km/h) s prepoznavanjem pješaka. I konačno, za zimske je mjesece Opel pripremio grijani obruč upravljača, grijana prednja i stražnja sjedala te iznimno korisno električno grijanje vjetrobrana.

Pogonski strojevi koje dobro poznajemo

Za svoj najnoviji crossover, Opel je odabrao već dobro nam poznate pogonske strojeve. Zapravo, riječ je o tek dva motora, jednom benzinskom i jednom dizelskom. Za početak, možemo reći kako ove motore poznajemo iz Crosslanda X gdje predstavljaju vrh ponude, no jednako je tako činjenicom da ih znamo i iz ponude grupacije PSA (gdje ih nazivaju PureTech i BlueHDi). Dakako, riječ je o 3-cilindričnom 1,2-litrenom benzincu snage od 131 KS (230 Nm) te 1,6-litrenom dizelu koji razvija 120 KS i 300 Nm. Ova neočekivano skromna paleta motora bit će nadopunjena sljedeće godine 180 KS snažnim dizelskim strojem. Za pretpostaviti je da se radi o još jednom pogonskom stroju francuske grupacije.

Kasnije će biti predstavljena i plug-in hibridna izvedba Opela Grandland X, prvi PHEV iz opelovog programa, no konkretniji datum dolaska te izvedbe za sada nije poznat. Spomenimo i kako su oba pogonska stroja iz ponude Grandlanda X dostupna sa 6-stupanjskim ručnim ili automatskim mjenjačem, dok će uz 180 KS snažni dizel koji dolazi 2018. biti moguće odabrati 8-stupanjski automatik (radi li se ipak o pogonskom sklopu Insignie 2.0 CDTI automatik?).

Spomenimo i kako 1,2-litreni benzinski motor u kombinaciji s ručnim mjenjačem jamči Grandlandu X najveću brzinu od 188 km/h te ubrzanje od 0 do 100 km/h za 11,1 s. Dizelski pogonski stroj, pak, osigurava najveću brzinu od 189 km/h te ubrzanje od 11,8 sekundi, dok potrošnja goriva ovako motoriziranih Grandlanda X iznosi 5,1, odnosno 4,0 l/100 km u mješovitoj vožnji (s pneumaticima niskog otpora kotrljanja). Detaljnije tehničke podatke pronađite u priloženoj tablici.

Na kraju ovog odlomka spomenimo i prosječnu emisiju CO2 koja iznosi 117 (1.2 Turbo), odn. 104 (1.6 CDTI) g/km što predstavlja doista povoljne vrijednosti te će, nesumnjivo, pozitivno utjecati na cijenu Grandlanda X.

Sve je pod nadzorom, bez obzira na vrstu podloge

Opel je Grandlandu X namijenio ulogu crossovera pa je u skladu s time ovaj automobil i dostupan isključivo uz pogon na prednje kotače. No, kako bi vozači bili spremni za sve situacije, dostupan je sustav nadzora trakcije prednjih pogonskih kotača IntelliGrip. Tako jednostavnim okretom prekidača smještenog na središnjoj konzoli vozač može prilagoditi nadzor nad motorom i mjenjačem (potonje za izvedbe s automatskim prijenosom), raspodjelom okretnog momenta između pogonskih kotača te ESP sustavom, osiguravajući optimalnu trakciju.

Dostupni načini rada sustava IntelliGrip:

  • Normal / on-road: osnovni način rada namijenjen svakodnevnoj vožnji gradskim prometnicama, otvorenom cestom ili autocestom
  • Snow: za najbolji mogući kontakt pogonskih kotača na snijegom i/ili ledom prekrivenim podlogama. Sustav nadzire prokizavanje pojedinog kotača te prebacuje okretni moment na kotač s boljom trakcijom. Sustav djeluje do brzine od 50 km/h
  • Mud: način rada za vožnju kroz blato omogućava nešto više proklizavanja kako bi se kotači očistili od nakupljenog blata te poboljšao kontakt s podlogom. Kotaču s boljim kontaktom s podlogom isporučuje se više momenta. Sustav djeluje do brzine od 80 km/h
  • Sand: ovaj način rada, namijenjen vožnji po pijesku, omogućava ograničeno proklizavanje na oba pogonska kotača čime se omogućava prolazak kroz pijesak te spriječa moguće propadanje vozila
  • ESP Off: kako mu i samo ime govori, ovaj položaj prekidača sustava IntelliGrip omogućava vožnju s isključenimm sustavom elektroničke stabilnosti kako bi vozač mogao imati najveću kontrolu nad vozilom. Iznad brzine od 50 km/h sustav se automatski ponovno uključuje te se aktivira način rada Normal / on-road

I na kraju...

Predstavljen na netom završenom međunarodnom salonu automobila u Frankfurtu, Opel Grandland X na hrvatsko tržište stiže sredinom listopada uz početnu cijenu od 156.400 kn. Dakako, riječ je o još jednom tipičnom opelovom modelu, moderno i atraktivno dizajniranom te bogato opremljenom već od početne izvedbe.

Dakako, utjecaj francuske grupacije PSA, koja je ove godine postala novim vlasnikom Opela, nemoguće je zanemariti. Grandland X je tako "posudio" svoju mehaničku osnovu (dodatno podešenu od strane Opela), pogonsko-prijenosne sklopove, pojedine mehaničke detalje u interijeru i tome slično. No, Grandland X upravo svojim izgledom ostaje pravim predstavnikom obitelji iz Rüsselsheima te se nameće kao možda i najatraktivniji crossover u svom segmetu, trenutno.

- - -

Pogledajte i sljedeće članke: Vozili smo - Opel Crossland X, Test - Opel Mokka X 1.6 CDTI Innovation