Dacia Duster

Dacia Duster
tekst: Hrvoje Gattin foto: autonet.hr, Renault Group

Nacionalna prezentacija

Drugo izdanje jednog od najznačajnijih predstavnika C-SUV segmenta pravi je vrhunac sezone otkrivanja novih modela. Prodaja Dustera druge generacije na hrvatskom je tržištu već počela, a mi smo imali prilike upoznati sve novosti koje donosi ovaj izvrsni automobil. Cijene kreću od 99.900 kn

Nije jednostavno tržištu predstaviti drugu generaciju modela koji je ostvario toliki uspjeh kao što je to "pošlo za rukom" Daciji Duster. Upravo stoga, igralo se na sigurno i rezultat je upravo onakav kakav smo i očekivali - robustan, jednako privlačan i sposoban automobil opremljen naprednijim tehničkim rješenjima. No, ono što je provjereno i dokazano funkcionalno, ostalo je praktički nepromijenjeno.

Zbog takvog pristupa, neki će reći da je ovo tek ponešto opsežniji facelift. No, nemojmo se zavarati. Novi Duster, koji smo imali prilike detaljno upoznati krajem proteklog tjedna na poplavljenim pustopoljinama Baranje, još je napredniji, opremljeniji i privlačniji. Uz cijene koje se kreću u rasponu od 99.900 do 153.900 kn, ovo je i daleko najpovoljniji automobil ozbiljnih sposobnosti van asfalta.

Poznat, no opet nekako drukčiji izgled

Javnosti prvi puta predstavljena na prošlogodišnjem međunarodnom salonu automobila u Parizu, nova Dacia Duster se odlikuje trenutno prepoznatljivim dizajnom. Naime, dacijini su konstruktori i dizajneri odlučiji igrati na sigurno pa je zadržan poznati estetski potpis ovog automobila. Ipak, napominju to u Daciji, niti jedan karoserijski panel nije jednak onome s prethodne generacije. Estetiku naglašava i novi svjetlosni potpis s LED dnevnim svjetlima, dok su otraga postavljena kvadratična svjetla koja ovaj automobil čine lako prepoznatljivim.

Smještaj prednjih svjetala bliže kutevima karoserije, povišena bočna linija prozora kao i veliki 17-colni kotači ostavljaju dojam robusnijeg i većeg vozila, premda je novi Duster uz dimenzije od 4341 x 1804 x 1682 samo 25 mm dulji od prethodnika. Očekivano, prostrana unutrašnjost i dalje je značajka ovog automobila. Vjetrobransko je staklo pomaknuto prema naprijed za 100 mm, u odnosu na prethodnu generaciju čime je unutrašnjost postala još prostranijom.

Novi je Duster dobio 2,8-litrenu ladicu za odlaganje predmeta smještenu ispod sjedala suvozača čime je obujam pretinaca u unutrašnjosti porastao na ukupno 27,2 litre. Obujam prtljažnika (premda VDA normi) iznosi 445 dm3 (411 dm3 u izvedbi 4x4), a proširiv je do 1478 dm3.

Izmijenjena i modernija unutrašnjost

U skladu s trendovima izmijenjen je i interijer Dacije Duster. Kao prvo, u oči nam upada zaslon infotainment sustava MediaNav Evolution koji je postavljen na 74 mm višu poziciju zbog čega vozač treba manje skretati pogled s ceste. Također, obruč upravljača je sada podesiv prema visini za 40 mm i prema dubini za 50 mm (ranije samo prema visini), a unaprijeđena je i ergonomija vozačkog mjesta.

Nova ploča s instrumentima odlikuje se suvremenijom grafikom, a njezin središnji dio zauzima zaslon putnog računala. Zanimljivo je estetski riješena i središnja konzola s tri okrugla gumba za podešavanje klima-uređaja koja su estetski usklađena s ventilacijskim otvorima iznad zaslona infotainmenta. Konačno, na središnjem dijelu ove konzole smještene su novooblikovane tipke koje su praktičnije, a ujedno doprinose i modernijem izgledu unutrašnjosti.

Sjedalo vozača opremljeno je naslonom za ruku, namjestivo je u lumbalnom dijelu, a ima i novi sustav za namještanje prema visini do 60 mm (u usporedbi s dosadašnjih 40 mm). Sjedalni je dio 20 mm dulji. Konačno, komforu će pripomoći i niža razina buke u unutrašnjosti koju, između ostalog treba zahvaliti i većoj površini prigušnih materijala (umjesto ranijih 20, sada je prekriveno 50 posto površina) kao i 0,35 mm debljim prednjim prozorima.

Bogatija oprema

Viša razina opremljenosti ono je što se očekuje od nove generacije nekog automobila i dacijin Duster tu ne predstavlja iznenađenje. Sigurnost je potpomognuta pirotehničkim zatezačima prednjih i stražnjih pojaseva, s dva ISOFIX priključka i novim zračnim zavjesama. Također, tu su i sustav za nadzor mrtvog kuta koji je aktivan pri brzinama između 30 i 140 km/h, tempomat (djeluje pri brzinama iznad 30 km/h) te automatsko uključivanje glavnih svjetala.

Razmaženi će kupci moći uživati u sustavu za otključavanje vozila bez upotrebe ključa (Hands-free kartica) te pokretanju motora pritiskom na prekidač, a novi Duster može biti opremljen i sustavom za nadzor iz više kuteva koji podržavaju četiri kamere. Osim pomoći prilikom parkiranja, ovaj je sustav itekako koristan kod terenske vožnje s obzirom da bočne kamere smještene ispod retrovizora pružaju izravan pogled na prednje kotače, za preciznije upravljanje.

I dalje, kralj off-roada u svom segmentu

Osim prema praktičnosti, simpatičnom izgledu i povoljnoj cijeni, dacijin je Duster poznat i kao doista spsoban off-road automobil. Uostalom, možda je i najbolji dokaz tome činjenica kako Renault Nissan Hrvatska svake godine sponzorira Hrvatsku gorsku službu spašavanja s tri upravo ovakva vozila.

Kako bi se sigurno kretao lošim terenima, Duster je opremljen (ovisno o izvedbi) sustavom pogona na sva četiri kotača. Ovaj vrlo učinkoviti sustav ima tri moguća načina rada koji se odabiru putem selektora smještenog pokraj mjenjača. Dostupna su tri načina rada: pogon isključivo na prednje kotače, pogon koji prema potrebi automatski prebacuje moment na stražnju osovinu te stalni ("zaključani") pogon na sva četiri kotača.

Terenskim osobinama nove Dacie Duster pripomoći će i najmanja udaljenost od podloge koja iznosi 210 mm kao i prilazni i odlazni kutevi od 30 te 33 (4x2: 34°) stupnja koji predstavljaju rekordnu vrijednost u segmentu. Kut prijelaza iznosi 21 stupanj. Konačno, pored sustava pomoći pri kretanju na uzbrdici tu je i sustav za nadzor spuštanja niz strminu koji automatski održava brzinu vozila na 7 km/h.

Duster druge generacije je opremljen električnim servoojačivačem upravljača s 35% smanjenim otporom što olakšava manevriranje u skučenim, primjerice urbanim prostorima ali i prilikom zahtjevnije terenske vožnje. Također, omjer prijenosa upravljača smanjen je za 6 posto što poboljšava odziv.

Provjereni pogonski strojevi Alijanse, novi nazivi paketa opreme

U ponudi pogonskih strojeva i mjenjača, Dacia se držala provjerenih agregata i poznate tehnike. Paletu motora tako otvara benzinski 1,6-litreni SCe najveće snage od 114 KS koji se jedini isporučuje i u izvedbi pokretanoj UNP-om. Drugi benzinski motor u ponudi novog Dustera je 1,2-litreni TCe najveće snage od 125 KS.

Za ponudu dizelskih pogona zadužen je već, možemo slobodno reći "legendarni" 1,5-litreni dCi u izvedbama snage od 90 i 109 KS. Konačno, Duster može biti opremljen ručnim mjenjačem s 5 ili 6 stupnjeva prijenosa ili automatskim EDC mjenjačem s dvostrukom spojkom i 6 stupnjeva.

Dacia Duster druge generacije dostupna je na našem tržištu u ukupno 21 izvedbi koje su podijeljene na pakete opreme Essential, Comfort i Prestige. Pogonom na sva četiri kotača mogu biti opremljene sve izvedbe, osim onih pokretanih slabijim dizelskim motorom, dok je EDC mjenjač dostupan isključivo uz snažniji dizelski motor, u izvedbi s pogonom na prednje kotače.

Prodajni uspjesi se nastavljaju

Krajem listopada 2017. Dacia je postavila novi prodajni rekord, prodavši više od 534.900 automobila diljem svijeta, što predstavlja rast od 11,8%. Dacia je u Europi zabilježila povećanje prodaje od 10,8 posto na 384.414 primjeraka, što joj je donijelo povećanje tržišnog udjela na 2,6%.

Dacia Duster je na europskom tržištu treći najprodavaniji SUV iz C segmenta fizičkim osobama. Konačno, u Hrvatskoj je Dacia na privatnom tržištu 2017. završila na visokom 8. mjestu, s 5,1% tržišnog udjela.