Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio
tekst: Hrvoje Gattin foto: autonet.hr, Fiat Chrysler Automobiles

Nacionalna prezentacija

Prvi SUV iz Alfa Romea napokon je stigao i na naše tržište. Uz legendarni alfin DNA teško bi itko i pretpostavio kako ovo neće biti fascinantan automobil, no već na prvu, Stelvio je čak i nadišao naša očekivanja. Cijene kreću od 334.345 kn

Teško je i pomisliti da nas neki model Alfa Romea neće oduševiti, a najnoviji model talijanske marke samo je dopunio naš ionako pozitivni stav o njihovim automobilima. Premda je riječ o prvom SUV modelu Alfa Romea, podlogu Stelvia čini provjerena i već hvaljena tehnika tako da iznenađenja nema.

S Alfa Romeom Stelvio upoznali smo se u okviru nacionalne prezentacije održane u Poreču, gdje nam je domaći zastupnik, tvrtka Autocommerce Hrvatska, predstavio sve argumente kojima će ovaj automobil zakucati na vrata premium segmenta te ozbiljno konkurirati modelima koji su u istoj klasi prema voznim svojstvima, snazi i opremljenosti, no koji su u pravilu i osjetno skuplji.

Cijene Alfe Stelvio kreću od 334.354 kn, a za početak prodaje pripremljena je i posebna serija Launch Edition koja podrazumijeva 280 KS snažni benzinski motor, pogon na sva četiri kotača te cijenu od 442.570 kn.

Neodoljiv šarm

Temeljen na linijama aktualnih modela marke Alfa Romeo, dizajn SUV-a Stelvio umnogome se oslanja na onaj Giulije, posebno na svom prednjem dijelu. Upravo stoga, ovo je još jedan "punokrvni" Alfa Romeo, prepoznatljiv kao pripadnik svoje obitelji već na prvi pogled te ujedno i automobil koji u svom izgledu nudi mnogo tradicionalnog, itekako uspješno kombiniranog s modernim izgledom.

U maniri vrhunskih majstora dizajna, kreatori Alfe Stelvio uspjeli su izbjeći monotonost velikih površina lima (toliko tipičnu boljku SUV automobila) zahvaljujući brojnim dinamičnim linijama koje naglašavaju sportski karakter, no ujedno i eleganciju ovog SUV-a. Također, ovo je aerodinamički itekako uspješan SUV uz koeficijent otpora zraka od 0,32.

Ispod klasičnih proporcija Alfa Romea, u karoseriji dimenzija od 469 x 190 x 167 mm (međuosovinski je razmak dug 282 mm), krije se unutrašnjost koja nam je već poznata iz Giulije. Drugim riječima, to znači izvrsnu ergonomiju, dobru preglednost i moderan te funkcionalan dizajn. Ispored vozača smješten je 3,5 ili 7-inčni zaslon putnog računala, dok središnjom konzolom dominira 6,5 ili 8,8-inčni zaslon Infotainment sustava Alfa Connect. Prostrana unutrašnjost donosi i prtljažnik obujma od 525 dm3 što predstavlja vrhunski rezultat u ovom segmentu. Prtljažnik može biti opremljen električnim otvaranjem.

Dinamika dostojna sportskog pedigrea Alfe

Najnovija inačica podvozja Alfa Link svoje je mjesto našla pod limom prvog SUV modela ove talijanske marke. Prednji ovjes s dvostrukim poprečnim ramenima koristi čak 80% aluminijskih dijelova, dok stražnji Multilink s četiri poprečna ramena jamči vrhunski kontakt s podlogom, ali i naglašenu udobnost. Kod stražnjeg je ovjesa 45% dijelova izrađeno od aluminija.

Alfa Romeo Stelvio nudi i aktivni ovjes koji svoje postavke automatski prilagođava uvjetima vožnje. Dakako, tu je i alfin DNA sustav podešavanja parametara vožnje. Dostupna su tri načina rada koja se odabiru DNA selektorom smještenim na središnjoj konzoli. Ovime se mijenja logika rada mjenjača, odziv na gas, sustav elektroničke stabilnosti vozila, okretni moment motora te rad kočnica putem sustava za regulaciju odziva (Pre-Fill).

No, vjerojatno bi konačni sportski dojam u vožnji bio kudikamo manji da Stelvio nema idealni raspored opterećenja. Naime, inženjerima Alfa Romea je pošlo za rukom ostvariti omjer od 50:50, posebno zahvaljujući upotrebi laganih materijala poput već spomenutih aluminijskih elemenata ovjesa ili kardanskog vratila koje je izrađeno od ugljičnih vlakana (što ga čini 15% lakšim od klasičnih rješenja). Također, vrata, poklopac prtljažnika i motora napravljeni su od aluminija.

Isključivo automatski mjenjač

Uz 8-stupanjski automatski mjenjač Alfa Romeo Stelvio se doista svrstava u kategoriju luksuznih automobila. Ovaj mjenjač, jedini dostupan uz Stelvio, podrazumijeva četiri kompleta planetarnih zupčanika kako bi ostvario najbolji omjer mase i sposobnosti prijenosa okretnog momenta. Također, za svaku promjenu stupnja prijenosa aktiviraju se tri spojke u mjenjaču, a sustav HIS (spremnik hidrauličkog pritiska) jamči da je mjenjač spreman za pokretanje vozila nakon samo 350 milisekundi od aktiviranja motora sa sustavom Start & Stop.

Prijenos snage modela Stelvio izveden je na stražnje ili na sva četiri kotača (izvedbe s oznakom Q4). Izvedbe s integralnim pogonom u standardnim uvjetima isporučuju 100 posto momenta na stražnje kotače, no u slučaju dolaska na lošiju podlogu sustav automatski prebacuje do 50% momenta na prednju osovinu. Naime, kada to uvjeti vožnje zahtijevaju, ECU pogona aktivira središnju spojku i preko sustava s pogonskim lancem prenosi okretni moment na prednje kotače.

Benzin ili dizel, već prema željama

Za pogon Alfe Stelvio kupcima je na izboru nekoliko izvedbi 2-litrenog benzinskog te 2,2-litrenog dizelskog motora. Benzinski turbo dostupan je u izvedbama snage od 200 i 280 KS, pri čemu je slabiji pogon rezerviran za Stelvio s pogonom na stražnje kotače, a snažniji isključivo za modele Q4. Alfa Stelvio pokretana 2-litrenim benzinskim turbo motorom MultiAir snage od 280 KS, okretnog momenta od 400 Nm i s pogonom na sva 4 kotača od 0-100 ubrzava za 5,7 sekundi (najbolji rezultat u klasi) i dostiže najveću brzinu od 230 km/h. Ovako motorizirani Stelvio Q4 u prosjeku troši 7,0 l/100 km.

Dizelski 2,2-litreni motor, dostupan je u izvedbama snage od 150, 180 i 209 KS. Riječ je o aluminijskom 4-cilindričnom Multijet motoru koji je u dvije snažnije izvedbe predviđen za Stelvio Q4, dok model s pogonom na stražnje kotače pokreću inačice sa 150 te također, 180 KS. Alfa Romeo Stelvio Q4 s 2,2-litrenim Multijet motorom snage od 209 KS (470 Nm) razvija najveću brzinu od 215 km/h, a od 0 do 100 km/h ubrzava za 6,6 sekundi. Prosječna potrošnja ovog modela iznosi 4,8 l/100 km.

Očekivano bogata oprema

Ponuda prvog SUV modela iz Alfa Romea podrazumijeva tri paketa opreme: početni Stelvio, paket Super te vrhunski Super plus. Ovisno o odabranom paketu, Stelvio nudi detalje kao što su 20-colni lijevani naplaci (13 modela naplataka dostupno je u dimenzijama od 17 do 20 cola), Infotainment sustav s Bluetooth podrškom, USB priključkom i navigacijom, ozvučenje Sound Theatre s 10 zvučnika i subwooferom, 2-zonski automatski klima uređaj, Bi-xenon prednja svjetla s funkcijom osvjetljavanja zavoja, kameru za pomoć pri vožnji unazad i senzore...

Nadalje, tu su i sustav za nadzor tzv. mrtvog kuta, senzor za automatsko uključivanje svjetala i brisača, unutrašnjost presvučena tkaninom ili kožom, detalji u interijeru od hrastovog drva, prilagodljivi tempomat, HDC sustav kontrole pri spuštanju niz padinu, ESP Hill-Holder, AEB sustav za automatsko naglo kočenje te pored standardnih šest i stražnji bočni zračni jastuci.

U ponudi je i pet metalik boja karoserije, dvije pastelne te dvije troslojne, dok interijer može biti prevučen u tkaninu te kožu (dostupne boje su crna, tamno smeđa te crvena).

Jamstvo na Alfa Romeo Stelvio iznosi 5 godina ili 120.000 km. Automobil se proizvodi u tvornici grupacije FCA u mjestu Cassino, na južnom dijelu pokrajine Lazio.

Posebna edicija - Stelvio Launch Edition 2.0 MultiAir (280 KS) Q4

Obilježavajući početak prodaje svog atraktivnog sportskog SUV modela, Alfa Romeo i na našem tržištu nudi ograničen broj primjeraka posebne izvedbe Launch Edition. Riječ je o vrhunski opremljenom modelu pokretanom 280 KS snažnim benzinskim 2-litrenim motorom te s pogonom na sva četiri kotača.

Pored ostalih detalja, izvedba launch Edition donosi 20-colne naplatke, kožom presvučenu unutrašnjost, detalje od hrastvogo drva, Paket Sport (detalji od aluminija, aluminijske papučice, sportski obruč upravljača, kliješta kočnica u crnoj boji), prednja Bi-xenon svjetla, grijana prednja sjedala i obruč upravljača itd. Cijena ove posebne izvedbe iznosi 442.570 kn.

O imenu...

Stelvio je najviši talijanski planinski klanac, smješten na alpskom predjelu oko 75 km od Bolzana. Autocesta 38 koja ide preko njega duga je 20 kilometara i ima preko 75 oštrih zavoja i, bez sumnje, status prave ikone automobilskog svijeta. Prijevoj Stelvio bio je tijekom svoje duge povijesti (cesta je otvorena 1825.) mjestom održavanja brojnih automobilskih utrka, a za promet je otvoren između svibnja i studenog.