Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi Zen

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi Zen
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Privlačna prostranost

U segmentu kojem pripada Talisman, karavanska je karoserija nerijetko traženija od limuzinske, barem u Europi. Kod nas karavani još uvijek nisu toliko popularni, no ukoliko pogledamo aktualnu ponudu i to bi se moglo promjeniti. Talisman Grandtour je najbolji primjer modernog, atraktivnog i praktičnog karavana

Premda u Renaultu ne žele eksplicitno govoriti o tome kako je Talisman nasljednik Lagune, jer on i jest kudikamo kompleksniji automobil, teško je započeti test ovog modela, a da se ne prisjetimo njegovih predaka. Renault Laguna je poživjela kroz tri generacije, a u prodaji je bila od 1994. Konačno, Renault je u početkom srpnja prošle godine predstavio “duhovnog nasljednika” Lagune, da bi krajem kolovoza iste godine svjetlo dana ugledao i Talisman Grandtour.

No, u Renaultu se sada žele odmaknuti od imena Laguna jer, navode, automobil koji ga je nosio u posljednje vrijeme i nije ostvarivao posebne uspjehe. Šteta, jer nam je Laguna ostala u itekako dobrom sjećanju.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Novi renaultov dizajnerski smjer, koji smo imali prilike vidjeti na modelima Espace i Megane odlično pristaje i Talismanu koji je istovremeno moderan, dinamičan i elegantan, ali i robustan što će se posebno svidjeti muškim kupcima. Od detalja vanjštine posebno uočljiva su svjetla sprijeda i otraga, a obiteljska maska s velikim renaultovim znakom Talismanu leži možda i bolje nego ranije spomenutim novitetima ovog proizvođača. Ipak, novi svjetlosni potpis sprijeda podrazumijeva dnevna svjetla “C” oblika koja nam se i nisu odveć dopala. Zapravo, prednja bi svjetla baš dobro izgledala bez tog detalja.

Sama karoserija je pomalo avangardna i neobična, a opet privlačna i osobita na samo sebi svojstven način. Uostalom dani klasike su odavno iza nas, a zahvaljujući pomno razrađenom dizajnu i mnoštvu detalja, Talisman uspješno skriva svoje pozamašne dimenzije (4865 x 2081 x 1465 mm). I, da, ukusi su osobna stvar, no ako ništa drugo, malo će tko moći ustvrdjeti kako Talisman nije prepoznatljiv već “na prvu”.

Unutrašnjost slijedi jednaka pravila kao i kod ostatka game Renaulta: (u odnosu na ranije modele) smanjen je broj prekidača, dobar dio on-board komandi je prebačen na veliki središnji zaslon, a tu su i digitalna ploča s instrumentima, kvalitetni materijali i osjetno unaprijeđeni dojam kvalitete same izrade vozila (osim ponekih sitnijih zvukova koji su tijekom vožnje dopirali iz prednje armature). Dojmu luksuza svakako pripomažu i vrlo dobra sjedala te prostranost koja je pri vrhu klase.

Unutar putničke kabine je više no dovoljno praktičnih pretinaca (više od 25 dm3 zapremine) i mjesta za ostavu manjih predmeta, dok će prtljažnik ponuditi 572 / 1681 dm3 što je i više nego li dovoljno za svakojake obiteljske prohtjeve. Konačno, nikome od putnika u Talismanu neće nedostajati prostora niti u onim najkritičnijim stavkama poput mjesta za koljena ili glavu otraga, kao niti prema širini. Ukoliko želite prevoziti i neke duže predmete, nema problema, stražnja sjedala preklopiva su u omjeru 2/3.

Serijska i dodatna oprema

Vozača i putnike će svakako razveseliti bogata oprema, a naš je testni Talisman Grandtour s paketom opreme Zen bio opremljen još nekim, dodatnim i doista zanimljivim sitnicama. Od značajnijih elemenata serijske opreme svakako treba izdvojiti automatski 2-zonski klima uređaj sa senzorom vlage, grijana i ventilirana prednja sjedala s masažnom funkcijom, grijani obruč upravljača, 8,7-inčni središnji zaslon, mogućnost upravljanja glasom, svim putnicima dostupne razne mogućnosti povezivanja i punjenja mobilnih uređaja, sustav za parkiranje, Head-up zaslon…

Nadalje, tu je i infotainment sustav R-Link 2 koji upravlja sustavima poput navigacije, audio uređaja, klimatizacije itd. Raznim funkcijama se može upravljati i putem zaslona osjetljivog na dodir, višenamjenskim prekidačem na središnjoj konzoli te tipkama na upravljaču, a velike su i mogućnosti personalizacije sučelja koje olakšavaju upravljanje ugrađenim sustavima. Konačno, tu je i sustav Multi-Sense kojim se podešavaju brojni parametri vožnje. Sigurnosna oprema je, očekivano, bogata i uključuje šest zračnih jastuka, ESP, Hill-Holder itd.

Od dodatne opreme koju Renault nudi uz Talisman Grandtour 1.6 dCi Zen, testirani je automobil imao ugrađen sustav 4Control s upravljanjem na sva 4 kotača, elektronički nadziranim amortizerima te 19-colnim lijevanim naplacima, metalik boju, dodatno zatamnjena stražnja stakla i paket Bose Surround system koji uz infotainment R-Link 2 s 8,7-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir uključuje i audio sustav marke Bose s 12 zvučnika te funkcijom Active Noise Control. S navedenom je opremom testirani automobil bio 35.922 kn skuplji od serijskog.

Kao dodatak ovoj priči recimo i da se spomenuti audio-sustav odlikuje solidnim (premda niti približno najboljim koji smo ikada čuli) zvukom, tu su USB i AUX priključci te utor za SD karticu, a podržana je i Bluetooth povezivost za upravljanje mobilnim telefonom i streaming glazbe.

Boseov Active Noise Control je sustav aktivnog “poništavanja” buke koji je ova renomirana marka svojedobno predstavila na Over-ear slušalicama, a odnedavno počela nuditi i u automobilima. Riječ je o sustavu koji putem mikrofona “osluškuje” zvukove koji dopiru unutar putničkog prostora (posebno buku motora) te kroz audio sustav emitira novi zvuk, jednake amplitude i valne dužine, no obrnute faze.

Time se postojeći i novo generirani zvuk aktivno poništavaju čime se smanjuje razina buke unutar vozila. Istina jest, Talisman Grandtour 1.6 dCi je dosta tih automobil.

Motor i prijenos

Naš već iz Espacea poznati “znanac”, 1.6 Energy dCi u izvedbi sa 118 kW (160 KS) i 380 Nm pri 1750 o/min predstavlja dobar izbor za obiteljski karavan koji mora biti štedljiv. Zapravo, naš je dojam kako je ovo jedan sjajan motor koji se odlikuje vrlo povoljno položenom krivuljom okretnog momenta, a zahvaljujući suradnji sa 6-stupanjskim automatskim EDC mjenjačem, testirani Talisman Grandtour ostvaruje i sasvim solidne performanse.

Jedina prilika gdje se ovaj motor, iz razumljivih razloga (čitaj: zbog malog obujma) nije posebno iskazao je vožnja uzbrdicom u višim stupnjevima prijenosa, dakle na autocesti. No, za jedan prvenstveno obiteljski automobil to možda i nije poseban problem.

Kudikamo značajniji je podatak o 7,7 l/100 km ostvaren u gradu te skromnih 6,8 litara na otvorenoj cesti. Spomenimo i kako je najveća brzina tijekom ovog testa dosegla 207 km/h, a za ubrzanje od 0 do 100 km/h nam je trebalo 9,9 sekunde ili 3 desetinke više nego li propisuje Renault.

Na kraju ovog odlomka moramo spomenuti i jedan detalj vezan uz mjenjač, odn. njegovo kašnjenje. Nažalost, poduže vrijeme potrebno da automobil krene iz mirovanja sasvim je uobičajena boljka mnogih automatskih mjenjača (bez obzira na njihovu konstrukciju), a ništa bolje nije niti s vremenom potrebnim da se iz položaja za kretanje unaprijed počnemo kretati unatrag.

Za upravljačem

Podvozje testiranog Talismana Grandtour donosi dvije značajke, doduše obje uz doplatu: sustav upravljanja na sva četiri kotača 4Control te sustav elektroničkog nadzora nad amortizerima. Da ne ulazimo sad u bezbroj mogućih kombinacija postavki ovih sustava, njihov rad prvenstveno ovisi o odabiru postavki u okviru sustava Multi Sense (dostupni su načini Sport, Comfort, Eco, Neutral i Perso). Nadalje, bitno je znati da se u okviru opcije Perso mogu “personalizirati” brojne postavke (njih čak devet), no za priču o podvozju je bitno da Multi Sense utječe na način rada upravljača, sustava 4Control i amortizera.

Sustav 4Control je stalno uključen te neprekidno nadzire niz parametara (pored temeljnog – položaja upravljača) kako bi putem električnog aktuatora postavio stražnje kotače pod optimalnim kutem. Pri brzinama manjim od 50 km/h, u načinu rada Comfort (60 km/h u načinu rada Neutral, 80 km/h u načinu rada Sport), stražnji se kotači zakreću u suprotnom smjeru od prednjih, do kuta od 3,5 stupnja. To stvara dojam kraćeg međuosovinskog razmaka i pogoduje upravljivosti. Pri većim se brzinama stražnji kotači zakreću u istom smjeru kao i prednji. Učinak se može usporediti s produljivanjem međuosovinskog razmaka, što povećava stabilnost te time i sigurnost.

U praksi, ovaj sustav jamči doista uvjerljivu okretnost pri nižim brzinama, npr. u vožnji gradom te osjetnu stabilnost pri višim brzinama poput onih na autocesti gdje Talisman Grandtour tijekom vožnje zavojima ulijeva povjerenje kao malo koji automobil ovog segmenta. Dakako, to je povezano i s elektronički nadziranim amortizerima (ovaj sustav provjerava postavke 100 puta u sekundi) zahvaljujući čijem je djelovanju naginjanje karoserije smanjeno što također doprinosi stabilnosti u zavojima.

No, pored nesumnjive udobnosti i pozitivnog osjećaja sigurnosti na otvorenoj cesti, ovakva je kombinacija podvozja donekle manje učinkovita u svakodnevnoj vožnji. Istina jest da je manevriranje olakšano, ali je do određene mjere narušena udobnost. Izgleda nam da se s gradskim i prigradskim (gotovo u pravilu lošim) prometnicama elektronički nadzirani amortizeri ne snalaze najbolje, dok sustav 4Control pri nižim brzinama možda i pomalo prečesto korigira položaj stražnjih kotača. Stoga, ako želite ultimativnu udobnost u Talismanu, njegov je pravi i jedini dom autocesta. Ipak, ovo i jest automobil namijenjen obiteljskim putovanjima, zar ne?

I na kraju…

Renault s modelom Talisman nije tek stvorio nasljednika Lagune, već je okrenuo i novu stranicu svoje povijesti. Naime, ovaj se model iz D segmenta predstavlja kao automobil prepun naprednih tehnologija, jedinstveno dizajniran i prilagođen raznim ukusima. Kao što smo već i napomenuli, pravi dom Talismana Grandtour upravo je otvorena cesta na kojoj će do izražaja doći njegova stabilnost, niska razina buke u unutrašnjosti i umjerena potrošnja.

Također, obitelji će privući naglašena prostranost, velik prtljažnik i mnoštvo opreme koja i dug boravak u automobilu čini zabavnim ili opuštajućim, kako god poželite. Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi Zen nam, uzmemo li u obzir snagu motora i opremljenost te ostale hvale vrijedne osobine, izgleda doista kao najbolji odabir u širokoj paleti ovog privlačnog karavana.

Renault Talisman Grandtour na hrvatskom tržištu
Inače, Talisman Grandtour je u ponudi zastupništva Renault Nissan Hrvatska dostupan u ukupno 11 izvedbi – tri benzinskim te čak osam dizelskim motorom pokretanih. Ova je ponuda podijeljena na benzinske motore 1.6 TCe snage od 150 i 200 KS te dizelske 1.5 dCi (110 KS) te 1.6 Energy dCi sa 130 ili 160 KS. Tu su i ručni te automatski mjenjači. Automatski sa 7 stupnjeva prijenosa su dostupni serijski uz sve benzinske motore, dok se dizelaši isporučuju sa 6-stupanjskim ručnim ili automatskim mjenjačima. Dakako, EDC su mjenjači s dvije spojke.

Konačno, ponuda karavanske izvedbe Renaulta Talisman podijeljena je na četiri paketa opreme. Redom, to su Life, Business, Zen te Initiale Paris. Cijene Talismana Grandtour na hrvatskom tržištu kreću od 181.400 kn koliko stoji model dCi 110 Life, početna benzinska izvedba TCe 150 Business stoji 212.400 kn, a cijene se zaustavljaju na 297.400 kn koliko je potrebno izdvojiti za Talisman Grandtour dCi 160 Initiale Paris. Napomenimo i to da se renaultov Talisman Grandtour trenutno nudi uz besplatno produljeno 5-godišnje jamstvo (150.000 km).

Talisman Grandtour 1.6 Energy dCi 160 Zen stoji 251.400 kn do registracije, a uz navedenu dodatnu opremu za automobil poput testiranog potrebno je izdvojiti 287.322 kn.

 

IZDVOJENO: naš prvi test
Renault Laguna Break 1.9 dTi RXE

Talisman Grandtour će kod nas zasigurno imati posebno mjesto i to stoga što je prvi ikada objavljeni test nekog automobila na stranicama ovog magazina bio onaj Lagune Break 1.9 dTi RXE. Ovu je pripadnicu osvježene edicije prve generacije Lagune pokretao 1,9-litreni turbodizel najveće snage od 98 KS i najvećeg okretnog momenta od 200 Nm.

U gradskoj vožnji i na otvorenoj cesti nam je trošila 8,1, odn. 6,8 l/100 km, a podatak o emisiji CO2 tada, dakako, nikoga nije zanimao. Konačno, kao zanimljivost navedimo da je taj bogato opremljeni automobil u svibnju 1999. stajao (preračunato iz DEM i prilagođeno inflaciji) 25.511 Eura.

– – –

Pogledajte izvještaj s nacionalne prezentacije Renaulta Talisman i Talismana Grandtour kao i izvještaj s međunarodne prezentacije Renaulta Talisman

SKROLAJ ZA SADRŽAJ