Opel Grandland X 1.6 DTH Innovation

Opel Grandland X 1.6 DTH Innovation
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak

Astrin veliki brat

Nastao s idejom da se na što brži način popuni praznina u paleti opelovih modela, najnoviji rüsselsheimski crossover je automobil koji nas je privukao mnogim argumentima. Testirali smo izvedbu koja pripada gornjem dijelu ponude

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1560 cm3 / 120 KS / 185 (180) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,6 (6,9) l/100 km / 118 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 196.580 kn (26.481 Eur) / 231.174 kn (31.141 Eur)

Nije proteklo mnogo vremena između preuzimanja Opela od strane grupacije PSA Peugeot Citroën, do predstavljanja prvih plodova nove suradnje. Crossland X je, štoviše, predstavljen već na istom ženevskom salonu na kojem je ovo preuzimanje i objavljeno, da bi nekoliko mjeseci kasnije svjetlo dana ugledao i veći crossover, Grandland X koji je nastao, nije to nikakva posebna tajna, na mehaničkoj osnovi peugeotovog modela 3008.

S obzirom da se ne nudi u izvedbi s pogonom na sva četiri kotača (premda u opelovoj ponudi zamjenjuje Antaru), Grandland X punim pravom zovemo crossoverom, no to ipak ne znači da na brojnim tržištima neće ozbiljno pokvariti račune SUV-ovima ove klase, s pogonom na dva kotača.

Jedino što nam nije odveć jasno jest nova opelova nomenklatura pod kojom su svi automobili, recimo to tako, "SUV-ovskog duha" dobili oznaku X. Pitamo se čemu, jer ionako ne postoje Mokka, Crossland ili Grandland u nekoj izvedbi bez tog dodatnog slova... Kako god bilo, Grandland je treći član obitelji X koji je Opel predstavio, a s kojim smo se premijerno upoznali u okviru međunarodne prezentacije održane na jesen prošle godine u Frankfurtu.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Aktualne dizajnerske smjernice Opel je prvi puta pokazao s Astrom K, 2015. Od tada se ovom izgledu priklonio solidan broj rüsselsheimskih modela, od facelifta Mokke, preko nove Insignie, Crosslanda i na poslijetku Grandlanda. Ipak, moramo primijetiti kako je Opel jedan od doista rijetkih proizvođača koji uz snažne korporativne smjernice dizajna i dalje ima vrlo prepoznatljive i sasvim dovoljno različite modele. Mnoge bi njemačke marke trebale krenuti tim smjerom...

Nastao pod vodstvom londonskog dizajnera Marka Adamsa, Grandland X se predstavlja kao svjež i moderan crossover bez pretjeranih estetskih stereotipa današnjice koji će se svidjeti širokom rasponu potencijalnih kupaca. Njegovo atraktivno lice, upotpunjeno Full-LED glavnim svjetlima jednako je upečatljivo kao i stražnji dio samog automobila, također s mnogo pomno razrađenih detalja. A, jednako kao i na vanjštini, splet dinamičnih i elegantnih linija nastavlja se u njegovom interijeru u kojem će se "kao kod kuće" osjećati svaki poznavatelj opelovih automobila.

Dakako, tu je sada i solidan broj detalja koje je u unutrašnjost "ubacila" grupacija PSA pa tako prepoznajemo prekidače za otvaranje prozora iz 207-ice, infotainment iz 3008-ice (u opelovoj ponudi poznat kao IntelliLink 5.0 Navi) s 203-mm zaslonom i tome slično. No, nema u toj priči ništa lošeg, barem ako sve dobro radi... Ergonomski gledano, vozač će se naći u dobro osmišljenom kokpitu, na sportskom sjedalu koje pruža možda i pomalo previsok položaj sjedenja, na zato je preglednost izvrsna na sve strane. Iz toga bi, pak, ponešto mogli naučiti Japanci...

Jedino što nam je u interijeru testiranog Grandlanda X nedostajalo su ona fantastična opelova ergonomska sjedala. No i ovdje moramo napomenuti da AGR nije za svakoga, tj. da će optimalno odgovarati relativno ograničenom broju vozača (prvenstveno onima visine od oko 180 cm).

Ugodan i prostran interijer, u slučaju testiranog automobila obložen kožom, može se pohvaliti i nizom elemenata opreme koji naglasak stavljaju na obiteljsku funkciju ovog crossovera: ISOFIX priključak na sjedalu suvozača, grijana stražnja sjedala i tome slično uvijek su dobrodošli detalji. Prostranost stražnje klupe je zadovoljavajuća i na duljim putovanjima, a spomenimo kako uz komplet za popravak pneumatika obujam prtljažnika iznosi doista obilnih 514 dm3. Najveći obujam prtljažnika, čija se električno pomična vrata mogu otvoriti i pokretom noge ispod stražnjeg branika, iznosi 1652 dm3.

LED AFL svjetla

Ovisno o odabranom paketu Grandland X može biti opremljen glavnim svjetlima izvedenim u LED AFL tehnici. Ova tehnologija podrazumijeva sedam načina rada, pri čemu se svjetla automatski prilagođavaju pojedinim situacijama. U suradnji s kamerom Opel Eye, LED AFL ima mogućnost automatskog deaktiviranja ili aktiviranja dugih svjetala, a tu je i funkcija osvjetljavanja zavoja.

Serijska i dodatna oprema

Kao treći od četiri ponuđena, paket opreme Innovation donosi dosta detalja, premda vrlo bogatu opremu testiranog Grandlanda X ipak treba zahvaliti dodacima zahvaljujući kojima je testirani automobil skuplji za gotovo 34.600 kn.

Kako god bilo, od značajnijih detalja sigurnosne serijske opreme izdvojit ćemo automatski komunikacijski sustav OnStar, prepoznavanje prometnih znakova, nadzor mrtvog kuta, upozorenje za neispravni pritisak u pneumaticima, 6 zračnih jastuka te sustav upozorenja od mogućeg naleta na vozilo ispred. Nadalje, tu su LED stražnja svjetla, putno računalo, 18-colni naplaci od lake legure, automatski 2-zonski klima uređaj, krovni nosači, infotainment sustav IntelliLink Radio R 4.0 itd.

Konačno, od značajnijih elemenata dodatne opreme svakako treba izdvojiti iznimno korisno električno grijanje prednjeg stakla, crnom Jet kožom presvučena sjedala (vozačko s el. podešavanjem), sustav IntelliGrip, bežični punjač za mobilne uređaje, infotainment sustav IntelliLink 5.0 Navi s 203-mm zaslonom i BT podrškom, pomoć pri parkiranju sprijeda i otraga, pregled u 360° oko vozila (2 kamere), sustav automatskom kočenja, krov u crnoj boji, električno otvaranje vratiju prtljažnika s aktiviranjem pokretom noge i mogućnošću ograničavanja visine otvaranja, grijanje i ventiliranje prednjih te grijanje stražnjih sjedala, grijani obruč upravljača kao i još podosta drugih detalja.

Motor i prijenos

Do prije tek nešto više od godine dana bilo je nezamislivo da ćemo tehničke podatke pogonskih strojeva, mjenjača i tko zna čega za opelove automobile tražiti među testovima Citroëna i Peugeota. Ipak, vremena se mijenjaju, a globalizacija uzima sve veći zamah. Tako se pod prednjim poklopcem ovom prilikom testiranog Grandlanda X našao isti pogonski stroj koji je bio predmetom rasprave u našem posljednjem objavljenom testu, onome citroënovog C3 Aircrossa.

Ipak, premda ovaj dizelski 1,6 razvija i jednaku snagu od 88 kW (120 KS) pri 3500 o/min te 300 Nm pri 1750 o/min, sada je opterećen s 200 kg više koliko je testirani Grandland X teži od spomenutog Francuza. To se, očekivano očituje i u nešto "smirenijoj" dinamici vožnje, u čemu ulogu zasigurno ima i 6-stupanjski automatski mjenjač. Zapravo, riječ je o obiteljskom crossoveru ugodnom za vožnju, no onima što žele više dinamike ostaje tek pričekati Grandland X sa 177 KS čija je međunarodna prezentacija zakazana za kraj ožujka.

Za smirenu obiteljsku vožnju bez razmišljanja o promjenama "brzina" tu je i 6-stupanjski automatski mjenjač, još jedan detalj poznat iz automobila grupacije PSA (gdje nosi komercijalnu oznaku EAT6). Konkretnije, riječ je o prijenosu kojeg je konstruirao japanski Aisin, a koji se odlikuje zadovoljavajuće brzim promjenama stupnjeva (tehnologija Quickshift), gotovo bez ikakvih trzaja. Očekivano, tu je i položaj ručice mjenjača za ručne izmjene stupnjeva, no kao što znamo iz toliko primjera, pored ugode automatika, malo će tko tu funkciju doista i upotrijebiti.

Na kraju ovog odlomka, trebamo postaviti pitanje predstavlja li 1,6-litreni dizel u automobilu ove veličine zapravio primjer downsizinga? Naime, kakav god odgovor bio, činjenicom jest da se ovaj ekološki vrlo podobni dizelski mališan (SCR katalizator, AdBlue) mora malo više truditi ne bi li zadovoljio uobičajeni ritam vožnje, a to (u kombinaciji s automatskim mjenjačem) za posljedicu ima i potrošnju donekle višu od očekivane.

U gradskoj smo vožnji tako zabilježili vrijednost od 7,5 l/100 km (proizvođač obećava 5,1 litru), dok je na otvorenoj cesti ta vrijednost dosegla 6,4 (4,2) l/100 km. Inače, spomenimo i kako je testirani Grandland X sposoban doseći najveću brzinu od 180 (185) km/h, dok mu je za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebno 12,5 (12,2) s.

Za upravljačem

Premda svi automobili C segmenta iz SUV / crossover kategorije na prvi pogled djeluju doista velikima, Grandland to zapravi i nije. U stvari, riječ je o automobilu koji je tek 107 mm dulji od aktualne Astre, što ga s dimenzijama od 4477 x 1856 x 1609 mm čini i dalje spretnim u gradu, no sasvim dovoljno prostranim i stabilnim za dulja putovanja.

Od automobila ove kategorije prvenstveno očekujemo obiteljsku praktičnost, udobnost i visoku razinu sigurnosti pa neke istaknutije vozne osobine brzo padaju u drugi plan. Pored nešto slabije motorizacije, to se očituje i u karakteristikama podvozja koje je vrlo solidno, dovoljno stabilno i poslušno, no u svakom nas slučaju ne poziva na kakve sportske podvige. Ovo je automobil za putovanja ili ugodnu vožnju gradom i u tom će se scenariju odlično snaći.

Kako u Opelu i naglašavaju, vidljivo je da su u završnom podešenju podvozja sudjelovali inženjeri iz Rüsselsheima jer je Grandland X na cesti osjetno uvjerljiviji od svog francuskog izvornika.

S obzirom da je riječ o crossoveru u punom smislu tog pojma, Opel je od matične grupacije za Grandland "posudio" i sustav trakcije koji u Rüsselsheimu nazivaju IntelliGrip. Njime vozač može prilagoditi nadzor nad motorom, mjenjačem (za izvedbe s automatskim prijenosom), raspodjelom okretnog momenta između pogonskih kotača te ESP sustavom. Ovaj bi sustav, navode u Opelu, trebao premostiti jaz između lošijih podloga i izostanka 4x4 pogona. Mi smo, ipak, IntelliGrip većinu vremena držali u položaju za normalnu vožnju...

Sustav IntelliGrip nudi sljedeće načine rada:

Normal: osnovni način rada namijenjen svakodnevnoj vožnji
Snow: za najbolji mogući kontakt pogonskih kotača na snijegu. Djeluje do brzine od 50 km/h
Mud: omogućava nešto više proklizavanja kako bi se kotači očistili od nakupljenog blata. Djeluje do brzine od 80 km/h
Sand: dopušteno je ograničeno proklizavanje čime se omogućava prolazak kroz pijesak te spriječa propadanje vozila
ESP Off: vožnja s isključenim sustavom elektroničke stabilnosti. Automatski se reaktivira iznad 50 km/h

I na kraju...

Atraktivnog izgleda, solidne opremljenosti i praktičnog te prostranog interijera, Grandland X se nudi kao obiteljski automobil s određenim prednostima SUV-a. Njegov povišen položaj sjedenja nudi dobru preglednost te olakšava ulazak u vozilo, a prostran će se prtljažnik posebno dopasti obiteljima.

Istina jest, za "potpun doživljaj" Grandlandu X bi itekako dobro došao pogon na sva četiri kotača, no onda njegova cijena više ne bi bila toliko konkurentna. Kompromis je tu, kao i uvijek u svijetu automobila, a odluka je na kupcu. No, Grandlandovi su argumenti jaki i brojni, a ne smijemo zaboraviti niti da je povoljniji i od samog modela na čijoj je osnovi nastao.

Opel Grandland X na hrvatskom tržištu
U ponudi zastupnika, tvrtke Opel Southeast Europe LLC, nalazi se ukupno pet izvedbi modela Grandland X podijeljenih na četiri paketa opreme: Selection, Enjoy, Innovation te Ultimate. Motorizaciju osigurava benzinski 1,2-litreni Turbo snage od 131 KS te dizelski 1.6 koji razvija 120 KS. Konačno, tu su ručni ili automatski mjenjači sa 6 stupnjeva prijenosa.

Cijene Opela Grandland X na hrvatskom tržištu kreću od 152.490 kn koliko je potrebno izdvojiti za početnu izvedbu, 1.2 Turbo Selection, dok je za 1.6 DTH s automatskim mjenjačem i paketom opreme Ultimate potrebno izdvojiti 234.039 kn.

Konačno, premda još nije dostupan za isporuku, domaći zastupnik već ima formiranu cijenu te omogućava narudžbe za najsnažniji Grandland, pokretan 2-litrenim dizelskim motorom snage od 177 KS i opremljen automatskim mjenjačem s 8 stupnjeva prijenosa. Uz paket opreme Innovation, Grandland X 2.0 DTH stoji 229.240 kn, a uz paket opreme Ultimate 265.909 kn.

- - -

Pogledajte i test Insignije Grand Sport 2.0 DTH Dynamic

1