Nissan X-Trail 2.0 dCi 4WD Tekna

Nissan X-Trail 2.0 dCi 4WD Tekna
tekst: Goran Topić foto: Saša Lisjak

Veliki Qashqai

X-Trail je svojevremeno bio od mnogih percipiran kao "mini Patrol" i to je činilo značajan dio njegovog imidža. Sada je situacija poprilično drugačija jer je X-Trail sazrio, odrastao, pogospodio se i od malog Patrola postao veliki Qashqai. Nije to ništa loše, dapače, no nekako nam je bio simpatičniji u mlađim i neozbiljnijim danima

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1995 cm3 / 177 KS / 196 (190) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 6,1 (8,8) l/100 km / 162 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 358.022 kn (47.736 Eur) / 363.906 kn (48.521 Eur)

Nissan svakako možemo ubrojiti u predvodnike kada je riječ o SUV/crossover ponudi, a u mnogočemu ovaj japanski proizvođač je neprikosnoveni pionir. Primjera radi, mnogi će upravo modele Qashqai i Juke imenovati začetnicima svojih segmenata. X-Trail im je ustvari i prethodio s prvom generacijom koja je na tržište stigla još 2000, a sada je već u svojoj trećoj te vizualno nedavno osvježenoj generaciji.

Netom prije nego što je na naše tržište stigao facelift, čije će novine s lakoćom zapaziti tek nešto pažljiviji promatrači, imali smo priliku testirati ovaj SUV s 2,0-litrenim turbodizelskim motorom snage od 177 KS te mjenjačem XTronic i pogonom na sva četiri kotača. Također, testni je primjerak bio opremljen i s najvišim paketom opreme Tekna kojem je teško pronaći zamjerku, s obzirom da je riječ o doista dugom popisu.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

X-Trail već neko vrijeme (od lansiranja trenutne generacije) nije dizajnom kutijasti off-roader već prvenstveno uglađeni gradski SUV prepoznatljivog nissanovog obiteljskog dizajna koji djeluje podjednako dinamično i elegantno te prije svega moderno i upečatljivo. Vanjski izgled, ne samo X-Traila, već i ostalih nissanovih noviteta svakako je jedan od snažnijih aduta kojem se mogu zahvaliti solidne prodajne brojke.

Unutrašnjost X-Traila je vrlo prostrana, sprijeda i otraga, a tu je i prtljažnik električno otvorivog poklopca i obujma od 550 / 1982 dm3, kao i više pretinaca i mjesta za ostavu manjih predmeta unutar putničkog prostora što će značajno povećati iskoristivosti i praktičnost ovog automobila. Recimo i kako prtljažnik nudi dvostruku podnicu, a stražnja sjedala su pomična i podesivog naslona. Dakako, može ih se i lako preklopiti (40:20:40), a naslon srednjeg sjedala krije držače za čaše, dok su prednji držači hlađeni.

Vozač će možda i više od prostranosti kabine cijeniti solidnu razinu ergonomije, preglednost i laku dostupnost svih prekidača, preglednost instrumentne ploče i sl, kao i relativno zadovoljavajuću preglednost van vozila. Nadalje, interijer djeluje kvalitetno izrađen, a materijalima se također nema što posebno prigovoriti. Sjedala su presvučena kožom (prednja su grijana i električno podesiva), no važnije je da su udobna i na duljim putovanjima.

Serijska i dodatna oprema

Najbolji opis opreme testiranog automobila je vrlo kratak, odnosno dovoljno je reći da se radi o najbogatijem paketu Tekna. Nabrajanje pojedinih stavki bi skoro bio zaseban tekst pa samo spomenimo 19-colne naplatke, električno pomični panoramski krov, krovne nosače, električno podesiva prednja sjedala, instrumentnu ploču s TFT zaslonom u boji, kožne presvlake grijanih sjedala, Connect (Gen2) Kai (7-inčni ekran) s navigacijom, tempomat, limitator brzine, 10 parkirnih senzora (prednji i stražnji), šest zračnih jastuka te cijelu abecedu raznih sustava aktivne i pasivne sigurnosti koja će pomoći vozaču prilikom upravljanja vozilom u svim prometnim situacijama.

Dodatne opreme, osim boje karoserije (bijela s bisernim efektom, 5.500 kn), na testiranom automobilu nije bilo.

Motor i prijenos

Testirani je X-Trail pokretao 2,0-litreni 4-cilindrični turbodizelski dCi motor snage od 177 KS i najvećeg okretnog momenta od 380 Nm uparen s CVT mjenjačem XTronic te pogonom na sva četiri kotača. Sam pogonski stroj je glasniji od očekivanog i često ćete za vrijeme vožnje osjetiti nešto snažnije vibracije nego li je za očekivati od uglađenijih dizelskih SUV-ova. S druge strane, to je još jedan znak kako X-Trail još uvijek gaji određene off-road sklonosti te da se motor ne srami pokazati svoj potencijal.

CVT mjenjač XTronic se za vrijeme testa pokazao kao odličan izbor koji je poprilično dobro usklađen sa snažnim motorom te čini vožnju znatno opuštenijom čak i u gradskim gužvama, a vozač može izabrati i sam mijenjati stupnjeve prijenosa, no neke velike potrebe za tim i nema. U svakom slučaju, to prvenstveno ovisi o navikama i stilu vožnje. Nadalje, pogonski sklop se pokazao i relativno štedljivim. Naime, nama se tijekom testa prosječna potrošnja zaustavila na 8,8 l/100 km što je nešto više od deklariranih 6,1, ali uz masu i dimenzije vozila, korištenje Auto načina rada pogona na sva četiri kotača većinu vremena, težu nogu na gasu i veći broj gradskih kilometara, to i nije pretjerano odstupanje.

Za upravljačem

Podesiv položaj upravljača i sjedala te visoka linija krova omogućuju lak pronalazak optimalnog položaja za vožnju i višim vozačima, a vrijeme navikavanja na kokpit je vrlo kratko jer su svi prekidači više-manje lako dostupni i pregledni, a infotainment sustav odrađuje svoj posao informiranja vozača na solidnoj razini pa vam ništa ne bi trebalo odvraćati pozornost od ceste i prometa. Preglednost izvan vozila je relativno dobra unatoč većim dimenzijama vozila, a u stisci, prilikom parkiranja, manevriranja između većih prepreka na makadamskim putevima i sl, u pomoć će priskočiti parkirni senzori te vrlo informativni Around View Monitor koji na središnjem 7-inčnom zaslonu prikazuje bližu okolicu vozila iz ptičje perspektive. Zgodni dodatak je opcija koja omogućuje prikaz slike samo s pojedine kamere pa vozač može dobiti i kvalitetniji prikaz udaljenosti od neke prepreke, što je korisno u gradu i tijekom off-road vožnje.

Za vrijeme vožnje testirani X-Trail također nudi pomoć vozaču putem više sustava aktivne sigurnosti. Ukratko, standardnu opremu čine sustav prepoznavanja prometnih znakova, upozorenja na nenamjeran izlazak iz prometne trake, nadzora tzv. mrtvog kuta, izbjegavanja frontalnih sudara, nadzora nad vozačevom pozornošću, prepoznavanje objekata u pokretu prilikom vožnje unatrag i sl.

Nadalje, tijekom vožnje vozač će kod X-Traila cijeniti odzivnost gasa, odličnu suradnju mjenjača i motora te agilnost koju taj dvojac jamči kod uzbrdica, prilikom pretjecanja i sličnih situacija, a to nije mali zadatak s obzirom da ovaj automobil teži popriličnih 1772 kg. Ta će se pak masa s druge strane osjetiti prilikom kočenja, no srećom kočnice su na razini zadatka i ulijevaju potrebnu sigurnost. Isto vrijedi i za ponašanje vozila općenito. Naginjanja karoserije prilikom bržeg prolaska kroz zavoje su primjetna, no očekivana i ukoliko ne pretjerujete X-Trail će vam svojim ponašanjem na vrijeme javiti "koliko je sati". Dakako, ako zatreba ESP je tu da pripomogne u nezgodnim situacijama.

Kod kretanja i sporije vožnje motor će se javiti nešto osjetnijim "brundanjem", no to će se smiriti pri optimalnijem broju okretaja tijekom vožnje. S druge strane, izolacija je općenito na zadovoljavajućoj razini, a zahvaljujući solidnoj aerodinamici šum vjetra i pri višim brzinama nije pretjeran. Ovjes je solidan i automobil je udoban, no vozač će lako osjetiti kako je stražnji kraj nešto tvrđi odnosno kako proizvodi malo jače vibracije na lošijem kolniku, a potvrdit će vam to i putnici na stražnjoj klupi. Pretpostavljamo da je riječ o ustupku kvalitetnijim off-road sposobnostima koje X-Trail jednostavno mora imati, ako ništa drugo onda radi svog imena.

Inače, zadovoljavajućem snalaženju van asfaltnih prometnica pomažu i solidni prilazni i odlazni kut, visina podnice od 210 mm te dakako pogon na sva četiri kotača. Vozač može izabrati između tri načina rada pogona: 2WD, Auto i Lock. Sve u svemu, X-Trail u svijetu modernih i prvenstveno gradskih SUV-ova doista možemo nazvati ozbiljnim off-road igračem.

I na kraju...

Iskreno, više nam se viđao X-Trail kao mali Patrol, nego kao veliki Qashqai, no realno, zamjerki na ovaj automobil nemamo. Njegova cijena od 363.906 kn, odnosno 48.520 Eura vam se možda na prvu može učiniti previsokom, no kada bolje razmislite riječ je o izvedbi sa samog vrha ponude ovog velikog SUV-a koja je pokretana najsnažnijim dizelskim motorom, uparenim s pogonom na sva četiri kotača i CVT mjenjačem XTronic te izvedbi s najbogatijim paketom opreme kojem se gotovo pa nema što dodati. Također, za navedeni iznos dobijate SUV s kojim se nećete ustručavati skrenuti s asfalta i s kojim i najdulja putovanja ne predstavljaju nikakav poseban napor.

Nissan X-Trail na hrvatskom tržištu
U ponudi zastupništva Renault Nissan Hrvatska, X-Trail je na našem tržištu dostupan u pred i post-faceliftovskoj izvedbi. Prvu kupci mogu izabrati samo s dizelskim motorima 1.6 (130 KS) i 2.0 (177 KS) dCi te paketima opreme Acenta Connect (samo 1.6), 360° i Tekna, dok je drugi dostupan i s još jednim benzinskim motorom te sa četiri paketa opreme.

Točnije, riječ je o benzinskom 1.6 DIG-T snage od 163 KS, a paketi opreme su redom: Visia (ne uz 2.0 dCi), Acenta, N-Connecta i Tekna. Recimo i da je dizelske motore moguće upariti s CVT mjenjačem XTronic, dok standardnu opremu čini 6-stupanjski ručni mjenjač. Cijena Nissana X-Trail kreće od 210.090 kn.

- - -

U veljači 2015. testirali smo i X-Trail 1.6 dCi 4WD Tekna