Mazda MX-5 G160 Revolution Top

Mazda MX-5 G160 Revolution Top
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Četvrta stepenica zabave

Automobil poput Mazde MX-5 u pravilu predstavlja highlight svake testne sezone. A, bez iznenađenja, model koji smo imali prilike isprobati tijekom proteklih tjedan dana savršeno se uklapa u tu tvrdnju. Najsnažnija i najopremljenija, nova je Miata užitak prema svakom kriteriju

Gotovo je nemoguće oteti se dojmu da je kombinacija istaknutih voznih osobina i vožnje s otvorenim krovom upravo ono što pritajeno sanja većina zaljubljenika u automobile. A Mazda MX-5 je u toj priči od svojih početaka 1989. igrala doista posebnu ulogu. Naime, moramo razumjeti da otvoreni automobili nisu svi jednaki. Uostalom, najjednostavnije je podijeliti ih na one nastale od "zatvorenih" karoserija, u kojima kao vozač gotovo i nemate osjećaj da sjedite u kabrioletu te one nastale isključivo s uživanjem kao glavnom idejom koja prati vožnju.

Mazda MX-5, popularna Miata, sada je pred nama u svojoj četvrtoj generacije, tvorničke kodne oznake ND. Gotovo tri desetljeća nakon nastanka, ovaj se kompaktni roadster pretvorio u automobil pretrpan modernim tehnologijama, opremljen znatno luksuznije nego li su to njegovi tvorci mogli i zamišljati te sigurniji no ikada prije. No, MX-5 je zadržala ono što ju je oduvijek činilo toliko posebnom - male dimenzije, izvrstan osjećaj za upravljačem, jednostavnost, praktičnost i privlačan izgled.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Ako imate bilo što za prigovoriti izgledu četvrte generacije Mazde MX-5, onaj kome je potrebno obratiti se jest glavni dizajner Masashi Nakayama. Doduše, istina jest da niti mi nismo odveć zadovoljni rješenjem prednjeg dijela ovog roadstera, premda ne možemo poreći kako je isti barem zanimljiv, u svoj svojoj neobičnosti. No, profil i stražnji dio izgledaju fantastično, bilo da pričamo o dinamičnim linijama ili samoj privlačnosti.

Je li, pri tome, Fiat s modelom 124 Spider učinio bolji dizajnerski posao, ostaje temom za neku drugu diskusiju kojoj u ovom testu doista nije mjesto. Što se estetike tiče, drago nam je da je plastični krov praktički postao stvar Miatine prošlosti (isporučuje se jedino uz početni paket, Emotion), a tu je i jedan itekako praktičan detalj - stražnje staklo koje je (trebamo li to uopće spominjati?) kudikamo otpornije od svog plastičnog "rođaka".

U interijeru smo zatekli upravo ono što smo i očekivali - vrhunsku ergonomiju i sjajnu udobnost, premda će istu neki možda ocijeniti i negativno zahvaljujući dosta tvrdom sportskom podvozju. No, iskreno, za takve ovo niti nije primjeren automobil. Jednako vrijedi i za one više rastom koji će, nažalost, morati odustati od Mazde MX-5. Naša je procjena da viši od 183 cm doista ne bi ste smjeli biti (što je među mlađima u Hrvatskoj, priznajemo, itekakav minus).

Uređenje unutrašnjosti, osim dodataka u vidu obilja Alcantare, nije posebno luksuzno. Zapravo, premda estetski drukčiji, interijer nove Mazde MX-5 ne ostavlja ništa bolji dojam od onoga prethodnih generacija što će se zasigurno dopasti kupcima rabljenih roadstera iz Hiroshime. Uostalom, ne zaboravimo da pojavljivanje svake nove izvedbe nekog automobila na tržištima uzrokuje i nov, povećan interes za secondhand generacije.

A, što nam je nedostajalo u interijeru? Iskreno, mišljenja smo da su u Mazdi ipak mogli "ubaciti" poneki pretinac više. Naime, neka plitka polica na vratima bila bi itekako korisna jer je minijaturni pretinac na središnjem grebeno gotovo neupotrebljiv, a onaj smješten između sjedala je ionako nepraktičan. Doduše, tu su i dva teško dostupna pretinca iza samih sjedala, a šteta je što niti MX-5 ND nema onaj sasvim solidni prostor iza sjedala (izgubila ga je već prethodna generacija). Pa, zaboga, gdje će sada M. staviti svoju gitaru?

Serijska i dodatna oprema

S obzirom da se u ovom testu radi o najopremljenijoj izvedbi Mazde MX-5 dostupnoj na hrvatskom tržištu, već i sam popis bitnijih detalja opreme neće biti kratak. Tako ćemo od sigurnosnih značajki izdvojiti ESP sustav i četiri zračna jastuka, sustav nadzora mrtvog kuta (BSM) s upozorenjem na bočni promet otraga (RCTA) te aktivni poklopac motor za naprednu zaštitu pješaka. A, za ljepotu i sportske osobine brinu se lijevani 17-colni naplaci, amortizeri Bilstein i diferencijal s ograničenim proklizavanjem (sve navedeno dostupno isključivo uz G160).

Nadalje, serijski su tu i LED dnevna i glavna prednja svjetla, automatsko aktiviranje svjetala i elektrokromatski unutrašnji retrovizor, senzori za pomoć pri parkiranju otraga, tempomat, automatski klima uređaj, sportska sjedala Recaro, audio sustav Bose, navigacija, Bluetooth povezivost...

A, kako razmaženim novinarima ne bi bilo dosadno, testna je Mazda MX-5 G160 Revolution Top bila opremljena s još nekoliko dodataka, ukupne vrijednosti (razlika u odnosu na serijsku izvedbu) od preko 35 tisuća Kuna! Tu spadaju sivo-srebrna metalik boja Ceramic, komplet spojlera (prednji, stražnji, pragovi i spojler na poklopcu prtljažnika), unutrašnje obloge od Alcantare (prednja armatura, obloge vratiju, ručica mjenjača i parkirne kočnice), posebni podni tepisi Luxury te LED unutarnje osvjetljenje. Srećom, ništa od navedenog ne smatramo detaljem bez kojeg ne bi smo mogli "živjeti" s Miatom...

Motor i prijenos

U ponudi svakog automobila mora postojati nekoliko razina pa smo tako prvu Mazdu MX-5 imali prilike upoznati u njezinoj snažnijoj verziji. Dakle, pod prednjim se poklopcem skrivao sjajni mazdin Skyactiv-G 2.0, benzinski 4-cilindrični aluminijski motor nove generacije, opremljen izravnim ubrizgavanjem i promjenjivim radom ventila. Ovako će motorizirani MX-5 do 100 km/h stići za prilično respektabilnih 7,5 sekundi (proizvođač: 7,3 s) te dostići (ograničenu) najveću brzinu od 214 km/h.

Pored najveće snage od 160 KS (6000 o/min), tu je i najveći okretni moment od 200 Nm (4600 o/min) koji će nam u današnjem svijetu možda izgledati skromnim, no prevarili bi smo se... Naime, pored činjenice da sjedimo u dosta laganom automobilu (1015 kg), posebno bitna je i izvrsno položena krivulja okretnog momenta. Sve navedeno, u kombinaciji s vrlo kratkim prijenosnim omjerima rezultira u gotovo nevjerojatnoj dostupnosti momenta. Tako je MX-5 G160 moguće voziti polagano krstareći gradom, u VI stupnju prijenosa pri nekih 1500 o/min!

Dakako, zaželimo li se brže vožnje ovaj će se 16V rado i brzo zavrtjeti, pružajući zabavu kakva i pristaje jednom uzbudljivom malom roadsteru. Spomenimo i kako smo još jednom imali prilike uživati u fantastičnom mjenjaču, toliko tipičnom za Mazdu, koji se odlikuje preciznošću i kratkim (ipak ne "trkaći kratkim") hodovima ručice koja, uzgred rečeno, izvrsno leži u ruci jer je smještena na najboljem mogućem mjestu, a njezina je "kugla" doista optimalno dimenzionirana.

Za kraj, dakako, ostaje najslađi dio priče, premda je teško odlučiti koji je dio ovog poglavlja najzanimljiviji ili najuzbudljiviji. Naime, testirana je Miata jedan od vrlo, vrlo rijetkih automobila kod kojih smo uspjeli ostvariti potrošnju goriva nižu od tvornički navedene. No i to se događa. Tako smo u gradu izmjerili skromnih 8,5 l/100 km (proizvođač: 8,7 l/100 km), a otvorenom smo cestom uživali uz itekako razumnih 6,2 l/100 km.

Isprobali smo i drugu krajnost: dinamičniju vožnju gradom, s isključenim Start & Stop sustavom i stalno uključenim klima uređajem. Rezultat je bio - zapanjujuće niskih 8,9 l/100 km! Spomenimo i to da se (vjerojatno zbog male mase vozila i konstrukcije nosača motora) MX-5 donekle trese u praznom hodu. Doduše, nije to ništa što bi nas smetalo, no kako se ovaj roadster osjetno zatrese i prilikom pokretanja motora, inače vrlo učinkoviti Start & Stop sustav i-stop smo većinu vremena držali isključenim.

Za upravljačem

Ukusi su, očekivano, različiti. Srećom, potpisnik ovih redaka itekako uživa u automobilima za čijim upravljačem sjedite kao u kokpitu zrakoplova. Sve bitno vas okružuje, sve je usko, bez suvišnog prostora i podređeno optimalnom položaju za upravljačem kako bi se vozač i automobil sjedinili na najbolji mogući način - Jinba ittai!

U vozačkom okruženju Mazde MX-5 malo se toga promijenilo od prve generacije najprodavanijeg roadstera svih vremena. Dosta okomito postavljen upravljač, vrhunska sjedala, vrlo dobra preglednost i dostupnost svega vozaču neophodnog uvijek su bile osobine svojstvene Miati. Razlike među generacijama su minimalne i gotovo neprimjetne, osim jednog detalja - visine vozačkog sjedala. Naime, iz tko zna kojeg razloga, Mazda je već na ediciji NC postavila nepotrebno visok položaj sjedenja za vozača, a jednako je i s aktualnim modelom. Pri tome recimo i kako suvozač sjedi malo niže, a to je vjerojatno zbog izostanka mehanizma za podešavanje nagiba sjedalnog dijela.

No, ono što je najbitnije jest osjećaj kada krenemo u vožnju. U tom dijelu priče gotovo da i nemamo što nova za dodati. Osjećaj je naprosto fenomenalan, zvuk motora uzbudljiv, izravnost upravljača primjerena, a ponašanje podvozja dosta neutralno. Naglašena tvrdoća ovjesa upravo je onakva kakvu bi smo i očekivali od jednog roadstera ovih performansi jer, ne zaboravimo, ovaj se automobil neće dopasti onima koji imaju prigovor na svakoj pa čak i najmanjoj neravnini. No, jesmo li rekli sve?

Mazda MX-5, barem u izvedbi s 2-litrenim motorom snažnim 160 KS, svakako nije automobil za početnike. Ovisno o stanju ili vrsti stražnjih pneumatika :-), ova je Mazda doista spremna na prekoupravljanje pri svakom iole jačem pritisku na papučicu gasa, posebno ako to učinimo u kombinaciji nižih stupnjeva prijenosa i mokre ceste. Srećom za te iste (početnike), tu su čak dvije sigurnosne razine - diferencijal s ograničenim proklizavanjem koji nas čuva u većini situacija, pored činjenice da omogućava znatno brže prolaske kroz oštrije zavoje, a za krajnju nuždu automobil je serijski opremljen i ESP sustavom (sve izvedbe).

U konačnici, priču o vožnji nove Mazde MX-5 možemo podijeliti na dvije razine: prvu predstavlja izvedba s 1,5-litrenim motorom (131 KS) koji je zasigurno sasvim dovoljan da malo pojurimo, poigramo se sa stražnjim pogonom i u konačnici, uživamo u vožnji s otvorenim krovom u toplo predvečerje. Drugi dio te iste priče predstavlja ovom prilikom testirani MX-5 G160 koji je, bez sumnje, automobil za znalce. Jer, ne zaboravimo, potrebno je dosta vještine kako bi smo snagu ovog motora i performanse samog automobila iskoristili u potpunosti.

I na kraju...

Premda je nazvati Mazdu MX-5 "automobilom snova" možda i malo pretjerano, jer je taj epitet ipak rezerviran za desetak puta skuplje i osjetno snažnije automobile, mnogima se ovaj maleni roadster itekako zavukao po kožu. Želite li uživati u vožnju pod otvorenim nebom, ali i u besprijekornoj tehnici i doista sjajnim voznim osobinama, teško je oteti se dojmu da ikome treba više od Miate.

Uostalom, ovo je automobil koji je već odavno zaslužio svoje mjesto u povijesti i nakon testa njegove najnovije, najsnažnije i najopremljenije izvedbe, doista ne možemo tražiti više. Pitanje je tek zbog čega je Mazda odlučila ND pozicionirati cjenovno tako visoko, posebno ako uzmemo u obzir da sa ovim modelom tek započinje priča o roadsterima. No, možda je upravo ekskluzivnost ono što je nedostajalo Miati koja će od sada, izgleda nam, "birati" svoje kupce na donekle drukčiji način

Mazda MX-5 na hrvatskom tržištu
Na našem je tržištu, u ponudi zastupništva Mazda Motor Croatia, dostupno ukupno šest izvedbi Mazde MX-5 ND. Riječ je o modelima pokretanim 1,5 ili 2-litrenim benzinskim motorima snage od 131 ili 160 KS. Dakako, tu je i 6-stupanjski ručni mjenjač, snažnije izvedbe su opremljene i diferencijalom s ograničenim proklizavanjem, a cijelu ponudu zaokružuje čak pet paketa opreme: Emotion, Challenge, Attraction, Revolution te Revolution Top.

Cijene mazde MX-5 na našem tržištu kreću od 199.386 kn koliko je potrebno izdvojiti za izvedbu G130 Emotion, a završavaju na 295.080 kn koliko stoji ovom prilikom testirani G160 Revolution Top. Uz to, testirani je automobil imao i ponešto dodatne opreme koja ukupnu cijenu podiže na neskromnih 330.327 Kuna.

- - -

IZDVOJENO: O cijeni nove generacije Mazde MX-5 bilo je već mnogo govora u hrvatskim medijima. Istina jest, ovaj je automobil kod nas skuplji nego li na većini tržišta kojima možda gravitiramo. Tako početna cijena u Hrvatskoj iznosi 199.386 kn, u Soveniji (preračunato) 180.151 kn, u Italiji 189.989 kn, u Njemačkoj 172.642 kn itd. Stoga se pitamo je li došlo vrijeme da zakonodavac razmisli o promjeni Zakona o Posebnom porezu na motorna vozila?

- - -

Pogledajte: 20 godina Mazde MX-5
Pročitajte i test MX-5 NC s tvrdim sklopivim krovom: Mazda MX-5 Roadster Coupe 2.0i Revolution

Mazda je u ožujku, na salonu u New Yorku predstavila MX-5 RF (Retractable Fastback), targa izvedbu s tvrdim sklopivim krovom.