Lexus NX 300h AWD Executive

Lexus NX 300h AWD Executive
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Luksuzna zvijerka modernog doba

Ime Lexus već samo prema sebi naglašava da nije riječ o bilo kakvom automobilu. Natrpan najmodernijom tehnologijom i pokretan itekako poznatim toyotinim hinbridnim pogonom, 300h se nameće kao rješenje za modernog avanturista

S modelom NX, toyotina je luksuzna marka po prvi puta ušla u segment kompaktnih SUV modela. Točnije, u Toyoti navode kako NX znači Nimble Crossover, no mi bi smo se usudili otići korak dalje i reći da se ovdje zasigurno radi o "punokrvnom" SUV automobilu. Lexusov ulazak u ovu kategoriju možda je i ponajbolje opisao Takeaki Kato, glavni inženjer projekta NX: "Lexus NX je razvijen kao premium SUV model visokih performansi i primamljivog vanjskog te unutrašnjeg dizajna koji budi želju. S uporabne strane, NX je osmišljen kao pratitelj u svakodnevnim aktivnostima, sposoban podržati dinamičan životni duh tijekom vikenda".

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Premda su već i raniji modeli Lexusa započeli s dosta radikalnim dizajnerskim smjerom, upravo je koncept LF-NX, prikazan na frankfurtskom salonu 2013. otvorio posve nov styling marke, pod budnim okom glavnog dizajnera eksterijera Nobuyukia Tomatsua. Riječ je o dinamičnom ili, usudit ćemo se reći, agresivnom dizajnu niske linije krova i relativno niskih bočnih prozora koji definitivno spada u love-hate kategoriju: nekima će se dopasti, a neki će ga ocijeniti negativno. Sredine mena. No, činjenicom ostaje da je NX upečatljiv automobil koji svojom dinamičnom i luksuznom pojavom privlači poglede.

Prednjim dijelom karoserije dominiraju raskošno dimenzionirana maska hladnjaka te glavna svjetla u kombinaciji LED (kratka svjetla) i halogenih (duga) jedinica. Također, tu su i tanka LED dnevna svjetla te nisko postavljena svjetla za maglu, u istoj tehnici, koja imaju i funkciju osvjetljavanja zavoja.

Gledano iz profila, Lexus NX odaje gotovo kupeovsku liniju s brojnim naglašenim bridovima koji pojačavaju dojam dinamičnosti. Činjenicom jest da je takvim oblikovanjem karoserije Tomatsu uspješno izbjegao nerijetko "kutijast" dojam SUV automobila jer, ne zaboravimo, NX je sasvim solidno dimenzioniran - 4630 x 1845 x 1645 mm.

Konačno, klinasto oblikovana stražnja svjetla dominiraju "repom" ovog automobila, postavljenog na 18-colne kotače s naplacima tamne srebrne nijanse. Ovi se naplaci, barem prema našem mišljenju, izvrsno uklapaju u doista posebnu bijelu boju s bisernim efektom, nazvanu Sonic White, koja i po najjačem suncu izvrsno definira linije NX-a.

U interijeru je estetska "igra" prilično doslovno nastavila onu vanjštine, a tu je zaslužan dizajner Tetsuo Miki. Njegova je ideja bila pružiti ergonomski uspješnu unutrašnjost s prednjim dijelom usmjerenim na vozača. Što god to nekome značilo, činjenicom ostaje da je interijer uspješno nastavio ukupni estetski dojam, uz luksuz koji potpisuju kožne obloge sjedala, vratiju i prednje armature. Cjelokupni je dojam interijera tako vrlo dobar, premda bi u Lexusu i dalje mogli poraditi na izboru materijala i njihove obrade kako bi dojam (bez većih troškova) bio profinjeniji. Isto vrijedi i za uređenje glavnih instrumenata i izbornika na središnjem zaslonu koji su, ipak, malo previše šareni.

U stražnjem dijelu, tj. na stražnjoj klupi, putnički prostor nudi dovoljno mjesta za koljena, a obiteljima će se dopasti i doista solidna zapremnina prtljažnika koji (uključujući prostor ispod podnice) kod hibridne izvedbe zaprima 555 dm3 (1600 dm3 s preklopljenim naslonom stražnje klupe).

Serijska i dodatna oprema

Paket opreme Executive smjestio se točno u sredini vrlo bogate ponude Lexusa NX. No, ovom hibridu gotovo da i ne treba više jer su svi elementi svojstveni modernom i poprilično ekskluzivnom automobilu - tu. Pored već navedenog, od detalja serijske opreme svakako treba izdvojiti senzore za pomoć pri parkiranju sprijeda i otraga, senzor za kišu, dodatno zatamnjena stražnja stakla, pokretanje motora bez ključa, podešavanje nagiba stražnjih sjedala, električnu parkirnu kočnicu, sedam zračnih jastuka (uključujući zračni jastuk za zaštitu koljena vozača), ESP...

Nadalje, tu su i središnji 4,2-inčni info-zaslon između glavnih instrumenata, 7-inčni zaslon Lexus Media Display, audio sustav s osam zvučnika, Bluetooth podrška, kamera za pomoć pri parkiranju unazad te prikaz funkcija hibridnog sustava.

Od dostupne dodatne opreme, testirani je Lexus NX 300h AWD Executive imao tek tzv. Navi modul, navigacijski sustav s kojim dolaze i digitalni radio prijemnik, dva USB priključka (i AUX), naprednija kamera za pomoć pri vožnji unazad (s linijama za usmjeravanje) te radio CD čitač s 10 zvučnika i DVD uređajem.

Hibridni sustav i prijenos

Hibridni pogonski sustav Lexusa NX 300h se, dakako, temelji na poznatom i priznatom toyotinom sustavu Hybrid Synergy Drive (Lexus Hybrid Drive), u ovom slučaju kombiniranom s pogonom na sva četiri kotača E-Four. Riječ je o kombinaciji dvaju električnih motora i benzinskog obujma od 2,5 litre koji uz pomoć Dual VVT-i tehnologije promjenjivog upravljanja na svih 16 ventila razvija 155 KS te 210 Nm najvećeg okretnog momenta. Tome treba pridodati i električni pogon (po jedan motor na prednjoj te stražnjoj osovini) zahvaljujući kojima kombinirana snaga ovog pogonskog sklopa doseže 197 KS.

Navedeni je pogonski sustav upotpunjen bezstupanjskim (CVT) mjenjačem s mogućnošću ručne izmjene stupnjeva prijenosa u kojem slučaju prijenos radi s pretprogramiranim omjerima. Istina jest da je CVT na neki način postao "zaštitnim znakom" toyotinih (i lexusovih) hibridnih automobila, no nekako se ne možemo oteti dojmu da je upravo taj mjenjač odgovoran za potrošnju goriva koja je donekel viša od očekivane.

Naime i dok proizvođač obećava potrošnju goriva između 5,1 i 5,4 l/100 km u gradskoj vožnji te između 5,0 i 5,2 litre na otvorenoj cesti, naše su se vrijednosti pokazale višima. U gradu smo tako trebali 8,2, a na otvorenoj cesti 7,9 l/100 km. O čemu je riječ? Zbog svog ustroja rada, CVT mjenjač u automatskom načinu "tjera" motor u neobično visoke okretaje što, neminovno, ima za posljedicu i nešto višu potrošnju.

Bilo bi, ili barem tako pretpostavljamo, bolje da se i automatski način rada drži pretprogramiranih prijenosnih omjera pri čemu bi do izražaja posebno došla zanimljiva strana karaktera CVT mjenjača, a to su strelovito brze promjene stupnjeva. Uostalom, uz čak dva električna motora koji raspolažu obiljem okretnog momenta nekako nam izgleda da i nema potrebe za posebno visokim okretajima benzinskog 2AR-FXE.

Za upravljačem

Već nakon prvih nekoliko kilometara za upravljačem Lexusa NX 300h Executive luksuz i moć kao da "zrače" sa svih strana. Ovo doista jest prestižan automobil, kako prema svojem visokosofisticiranom pogonsko-prijenosnom sklopu, tako i prema opremljenosti, ali i nesumnjivo upečatljivom izgledu. Dakako, kao i svi SUV automobili i testirani NX pokazuje da toliko mnoštvo tehnike i solidno velike dimenzije prati i neskromna masa. Točnije, u ovom je slučaju riječ o 1860 kg mase praznog vozila što, složit će te se, svakako nije malo pa se donekle odražava i na potrošnji.

Inače, u vožnji je testirani Lexus ugodan i, ukoliko uspješno iskorištavate sve prednosti hibridnog pogonskog sustava, poprilično tih. Pri tome će sustav pogona na sva četiri kotača s automatskom raspodjelom momenta pružiti dovoljno sigurnosti na lošim podlogama pa će se odlasci na skijanje ili čak i neki blaži izleti van asfalta ubrzo pretvoriti u pravu zabavu za upravljačem. Udobnost je na solidnoj razini, iako trebamo napomenuti kako je i ovaj SUV morao "podnijeti" određene kompromise prema pitanju kombinacije udobnosti, dinamike ovjesa i lakoće upravljanja.

I na kraju...

Malo je toga, osim potrošnje, skrtomno kod Lexusa NX 300h Executive. Dakako, uz cijenu od 435 tisuća Kuna ovo svakako nije autombil za one koji pošto-poto moraju uštedjeti poneku kap goriva, već za eko-zanesenjake koji okoliš žele opteretiti sa što manje štetnih plinova, ne odričući se pri tome izraženog luksuza.

Uostalom, već samo ime Lexus znači mnogo u svijetu automobila pa se NX 300h Executive tu nameće kao luksuzna alternativa kudikamo "svakodnevnijim" automobilima u segmentu.

Lexus NX na hrvatskom tržištu
Lexus NX je na našem tržištu dostupan putem Toyota Centra Zagreb koji u svojoj ponudi ima čak deset izvedbi ovog automobila. Sve su pokretane istim hibridnim pogonom, dakle 2,5-litrenim benzinskim i električnim motorom kombinirane snage od 197 KS te opremljene bezstupanjskim (CVT) mjenjačem.

Ponuda Lexusa NX dijeli se na izvedbe s pogonom na prednje ili sva četiri kotača te na čak sedam paketa opreme: Finesse, Comfort, Business, Executive, F Sport, F Sport Premium i Luxury. Cijene ovog automobila kreću se u rasponu od 357.900 do 405.900 kn za izvedbe s pogonom na prednje kotače (podrazumijeva prva četiri paketa opreme) te između 387.900 i 499.900 kn za izvedbe s pogonom na sva četiri kotača (od 2. paketa opreme).

Pri tome, Lexus NX 300h AWD Executive stoji 419.900 kn, a uz niže navedenu dodatnu opremu cijena testiranog automobila iznosila je 435.335 kn s trošarinom i PDV-om.