Jeep Compass 2.0 Multijet 4WD Limited

Jeep Compass 2.0 Multijet 4WD Limited
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak

Legendarno ime, kompaktno izdanje

Za razliku od prethodnog, dizajnerski pomalo izgubljenog Compassa, ovaj pred nama igra na sigurnu kartu i to možda najjaču koju Jeep trenutno ima. Dodamo li tome provjereni dvolitreni dizel sa 140 KS, pogon na sva 4 kotača kao i bogatu opremu, paket se čini potpunim

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1956 cm3 / 140 KS / 190 (188) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 5,2 (6,8) l/100 km / 138 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 267.987 kn (36.020 Eur) / 302.819 kn (40.701 Eur)

Druga je generacija Compassa na scenu stupila, ako to možemo tako reći, kad se na pozornici već počela gurati nekolicina likova s jasnim pretenzijama na glavnu ulogu u sve popularnijoj velikoj predstavi. Onoj, dakako, u kojoj se traži najbolji odnosno najsmisleniji kompaktni SUV... Hoće li se ta činjenica pokazati kao prednost, jer je tako imao prilike dobro upoznati preference kupaca u ovom segmentu, ili kao nedostatak, jer je realno na scenu stupio tek nakon što se fabula već dobrano zaplela, tek ćemo vidjeti, no s onim što je pokazao premijerno, temelja za optimizam ima sasvim dovoljno.

Prethodnik mu, doduše, nije uspio ostvariti bog zna kakvu karijeru, posebno ne kod nas, no on se osim s vlastitim ograničenjima morao boriti i sa činjenicom da je u prodaju stigao baš tamo negdje u vrijeme kad je svijet poharala velika ekonomska kriza. Ovaj će Compass, nadamo se, biti bolje sreće.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

I doista, za razliku od prethodne generacije koja se nije mogla pohvaliti svojim izgledom, nova izvedba ima unaprijed zajamčen put k uspjehu. Uzor je, vidljivo je to na prvi pogled, pronađen u Grand Cherokeeju, i toj se činjenici doista nema što zamjeriti. Istovremeno masivan i elegantan, Compass se ne upušta ni u kakve vizualne eksperimente što je vjerojatno najbolji put kojim može kročiti.

To, uostalom, potvrđuje i njegova unutrašnjost, također lijepo uravnotežena pa joj se i unatoč činjenici da na njezinoj armaturi ne možemo izdvojiti praktički niti jedan neozbiljni, pa ni razigrani detalj, ne može zamjeriti niti hladnoća, ni dosada. Baš kao i izvana, onaj tko je ovo nacrtao i osmislio (Mark Allen i njegovi ljudi) odradio je jako dobar posao. Instrumenti i komande školski su posloženi u tri razine pa gornji prostor ravnopravno dijele glavni pokazivači ispred vozača, otvori ventilacije i središnji 8,4-inčni zaslon sustava Uconnect NAV, koji se koristi i za upravljanje ostalim infotainment funkcijama vozila.

Srednja razina pripada komandama svjetlosnih sklopova, s lijeve strane, modulu klima-uređaja s desne i podizačima stakala na vratima, dok je razina središnje konzole, uz ručicu mjenjača, rezervirana za kružni izbornik Selec-Terrain sustava za odabir postavki vožnje ovisno o podlogama, elektroničku parkirnu kočnicu, tipke za isključivanje ESP-a i sustava Start & Stop...
Izuzmemo li mjestimično tvrdu plastiku, koja će nekim vozačima uvijek smetati, a neki je neće ni primijetiti, zamjerku ovdje možemo uputiti spomenutom zaslonu, koji je pregledan i dobro reagira na dodir, ali je pretrpan ikonama i traži privikavanje.

Slično, ali u mnogo manjoj mjeri, vrijedi i za tipke na upravljaču. Mjesta i sprijeda i otraga ima dovoljno za većinu putnika, a slično vrijedi i za prtljažnik, koji prima od 430 do 1250 litara. Nije rekorder, no nas će možda i više zasmetati činjenica da obaranjem naslona stražnje klupe u podnici ipak ostaje mala neravnina.

Serijska i dodatna oprema

Oprema Limited najbogatija je u cjeniku Compassa te sa sobom donosi podužu listi komfornih i sigurnosnih elemenata. Između ostaloga, tu su automatska 2-zonska klima, zatamnjena stakla, nadzor stabilnosti prikolice Trailer Sway Control, upozorenje pri promjeni vozne trake LaneSense, sustav za sprječavanje frontalnog sudara, napredni zračni jastuci, daljinsko središnje zaključavanje s Keyless Entry ključem, kromirani detalji, DAB digitalni audio prijemnik...

Za razliku od nekih drugih slučajeva, kada su najjači paketi rezervirani samo za jače ili najjače motorizacije, oprema Limited u cjeniku je dostupna sa svim raspoloživim pogonskim opcijama, benzinskim i dizelskim i to doista zaslužuje pohvalu. Osnovni Sport, s druge strane, rezerviran je samo za 1,6-litreni Multijet sa 120 KS, a prijelazni Longitude, može se naručiti uz taj motor, ali i 1,4-litreni T-Mair sa 140 KS.

Dodatna oprema u našem se konkretnom slučaju svela na veće aluminijske naplatke (19 umjesto 18 cola), bisernu boju te četiri posebna paketa, koji između ostaloga donose unutarnji retrovizor s automatskim zatamnjivanjem, senzore za parkiranje sprijeda i straga i kameru, grijana prednja sjedala, upravljač i mlaznice te spomenuti Uconnect NAV sustav sa 8,4-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir. Ukupno, navedena je dodatna oprema podigla cijenu testiranog automobila za, u ovom segmentu ne pretjeranih 34.832 kn.

Motor i prijenos

Među nekolicinom motorizacija dostupnih uz Jeep Compass, dobro poznati 2-litreni Multijet sa 140 KS predstavlja svojevrsnu srednju opciju, jer je osim njega isti stroj raspoloživ i u izdanju sa 170 KS, a tu je i manji 1.6 Multijet sa 120 KS. Testnom Compassu u praksi 2.0 Multijet dobro pristaje na više razina te mu u svakodnevnoj upotrebi, ali ni pri zahtjevnijim zadacima, ne nedostaje snage ili momenta.

Najvećih 350 Nm raspoloživo je od niskih 1750/min, što treba imati na umu pri rukovanju s ručnim 6-stupanjskim mjenjačem. Precizan je i brz gotovo i više od očekivanja, no kao što je to čest slučaj s automobilima sklonima izlasku s ceste, niži su mu stupnjevi nešto kraći pa se i očekivana isporuka momenta ponekad zna činiti izraženijom. No to su zapravo slatke brige.

Vozače će ovdje vjerojatno prije zasmetati činjenica da je fiatov Common Rail i uz sve svoje kvalitete malo manje uglađen i više bučan od većine konkurenata. U Compassu mu se to zbog jeepovog temeljnog imidža, srećom, može lakše oprostiti, a pritom pomaže i pogled na putno računalo: uz malo pažnje potrošnja se može spustiti i ispod 6 l/100 km (uz prosjek testa od 6,8), i to uključivo uz pogon na sva četiri kotača. S potpisom GNK ovaj pogon koriste i Fiat 500X te Jeep Renegade, a kod Compassa je rezerviran za snažnije i prestižnije izvedbe, među koje spada i testirana.

Za upravljačem

Sustav Selec Terrain nudi mogućnost odabira načina vožnje pretprogramiranih za snijeg, pijesak i blato (Snow, Sand, Mud), kao i opciju zaključavanja integralnog pogona. U praksi i snježni i blatni način rada, bez ekstremnih situacija dakako, funkcioniraju bespogovorno, no na koncu ćemo veliku većinu vremena ionako provesti u automatskom načinu rada koji Compassu prema karakteru sasvim dobro pristaje. Na asfaltiranoj cesti djeluje vrlo kompaktno iako nije sasvim imun na poniranja prednjeg dijela pri iznenadnim promjenama smjera. No, s masom većom od 1500 kg, i njezinom raspodjelom u omjeru 60:40 u korist prednje osovine, nije to ništa čudno.

Baš zbog toga, vozač će znati cijeniti svaku, itekako primjetnu asistenciju 4x4 pogona na podlogama sa slabijom trakcijom. S druge strane, veliki doplatni 19-colni kotači relativno niskog profila definitivno su utjecali na samu udobnost vožnje i mi bismo umjesto njih definitivno izabrali barem za broj manju opciju (225/55 R18). Pri većim brzinama na autocesti zbog većih pneumatika Compass postaje i primjetno bučniji, a proporcionalno s tim raste mu i potrošnja pa ga je u tim uvjetima nekako najugodnije voziti putnim brzinama do nekih 150 km/h.

I na kraju...

Jeep Compass među nikad snažniju konkurenciju stiže, bez ikakve sumnje, s nikad snažnijim nastupom. I nastupom i karakterom pa i voznim osobinama i terenskim karakteristikama znatno je ozbiljniji od prethodnika i u Jeepu s pravom računaju na znatno ozbiljniji dio kolača. On će, međutim, ovisiti o mnoštvu faktora pa čak i osnovnoj percepciji kupca. Compass se, naime i imidžom i ponudom želi smjestiti negdje u krug konkurenata s premium pedigreom i tu bi cjenovno mogao postići sasvim dobre rezultate.

Uz to, nemojmo zaboraviti da je nakon doista nezavidnih prodajnih rezultata u 2017, u dosadašnjem dijelu godine Jeep zabilježio 40-postotni skok. Dobar dio zasluga u toj priči, nesumnjivo, pripada upravo izvrsnom Compassu.

Jeep Compass na hrvatskom tržištu
Ponuda izvedbi Jeepa Compasa u cjeniku tvrtke Autocommerce Hrvatska bogatija je nego što bi se to možda moglo očekivati. Tri dizelske i dvije benzinske opcije, u ukupnom rasponu od 120 do 170 KS, ručni i automatski mjenjači, kao i izvedbe s prednjim ili s pogonom na sve kotače izbor su koji gotovo da ne ostavlja mjesta neispunjenim željama.

K tome, uz redovna tri paketa opreme (Sport, Longitude i Limited), u ponudi je još i posebna izvedba Trailhawk, koja je s još malo podignutom karoserijom, zaštitnim oplatama podvozja i većim kutevima još primjerenija terenskim izazovima. Dododamo li tome i poduži popis raspoloživih doplata, kako u okvirima posebnih paketa, tako i pojedinačno, mogućnosti izbora ovdje gotovo da se mogu nazvati raskošnima.

Cijene Jeepa Compassa na našem tržištu kreću od 192.869 kn, koliko je potrebno izdvojiti za izvedbu 1.6 Multijet (120 KS) Sport s pogonom na prednje kotače, a zaustavljaju se na iznosu od 334.236 kn koliko će vas stajati najposebniji Compass 2.0 Multijet (170 KS) Trailhawk s automatskim mjenjačem i pogonom na sva 4 kotača.

1