Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance

Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Za uspavane gradske putnike

Ne da vam se mijenjati brzine? Pa, ako je tako, Honda za vas ima rješenje i to u obliku prostranog gradskog mališana s CVT mjenjačem. Zapravo, ovaj mjenjač niti nema stupnjeve prijenosa. Može li biti jednostavnije?

Hondin mališan simpatičnog imena, Jazz, sada se nalazi u trećoj generaciji predstavljenoj na prošlogodišnjem ženevskom salonu. Zapravo, ta je 2015. bila posebno značajna za Hondu u mnogo desetljeća jer, predstavljeno je čak pet novih automobila. U toj priči Jazz se nudi kao ultimativni mališan, osmišljen gotov isključivo za grad. Tu su itekako upotrebljiv prtljažnik, izdašna unutrašnjost, maleni i štedljivi benzinski motor te za one koji najviše vremena provode u gradskoj gužvi - CVT mjenjač, automatik bez stupnjeva.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Nema tome sumnje, Jazz je jedan od trenutno prepoznatljivih automobila koje će i neizvježbano oko lako svrstati u točno određenu "ladicu". Razlog tome prvenstveno leži u činjenici da je Jazz od svoje prve generacije zadržao gotovo jednovolumenski oblik,oštre uglove karoserije i općenito, dizajn koji je lako prepoznatljiv iz kojeg ga god kuta gledali.

Je li ovo estetski najuspješniji mali automobil? Očito ne, no ono što je bitno jest da Jazz svojim oblikom i izgledom doista glasno najavljuje praktičnost koje u slučaju ove male Honde doista ne nedostaje. U odnosu na prethodnu generaciju, Jazz je duži za 55 mm uz identičnu širinu i visinu s prethodnikom, dok je međuosovinski razmak veći za 30 mm. Čak 85 mm povećan je prostor za koljena putnika na stražnjim sjedalima, razmak između sjedala (u visini ramena) na stražnjoj je klupi povećan za 20 mm, a sprijeda za čak 30 mm.

Unutrašnjost Jazza je doista rekordno prostrana i, usudit ćemo se reći, ovo je možda i najuspješniji mali automobil kada je riječ o omjeru vanjskih i unutrašnjih dimenzija. Tako će se na stražnjoj klupi bez problema smjestiti odrasli (kako prema pitanju izdašnog prostora za koljena tako i onog u visinu), a vrijedno je napomenuti i da je prtljažnik Jazza narastao za 17 dm3 u odnosu na onaj druge generacije te sada zaprima 354 litre. To je, uvjerljivo, brojka koju bi rijetko tko očekivao od automobila iz B segmenta.

Inače, kako je to već i uobičajeno, prednjom armaturom dominira zaslon infotainment uređaja, u ovom slučaju riječ je o 7-inčnom sustavu Honda Connect, a cijeli je interijer unaprijeđen prema pitanju izbora materijala kako bi se ostvario viši dojam kvalitete. Dakako, već pri samom pogledu na unutrašnjost jasno je kako se radi o Hondi, a kada to već napominjemo recimo i da se o ukusima ne raspravlja...

Serijska i dodatna oprema

Od značajnijih detalja serijske opreme, u najvišem paketu nazvanom Elegance, testirani je Jazz 1.33 i-VTEC CVT imao 6 zračnih jastuka, sustav aktivnog kočenja (CTBA), prepoznavanje prometnih znakova (TSR), sustav upozorenja na opasnost od frontalnog sudara (FCW), nadzor nad pritiskom u gumama (DWS), upozorenje pri napuštanju prometne trake (LDW), infotainment sustav Honda Connect s garminovom navigacijom, Bluetoothom i CD playerom (7-inčni zaslon osjetljiv na dodir), LED dnevna svjetla, parking senzore sprijeda i otraga (uključujući i stražnju kameru), svjetla za maglu, automatski klima uređaj, lijevane naplatke, tzv. stražnja "čarobna sjedala" čiji se donji dio može preklopiti, ulazak u vozilo i pokretanje motora bez ključa...

Praktični detalji opreme uključuju i Utility Mod zahvaljujući kojem Jazz sada nudi ukupnu dužinu interijera od 1505 mm. Potom, tu je i Long Mod koji predstavlja konfiguraciju interijera s preklopljenim naslonom sjedala suvozača gdje se dobiva ukupna dužina od 2480 mm. Požele li se putnici novog Jazza odmoriti, tu je i Refresh Mod - konfiguracija interijera s potpuno polegnutim nasonima prednjih sjedala koja od naslona stražnje klupe do prednje armature nudi 1580 mm dužine. Konačno, Tall Mod uz preklapanje sjedalnog dijela stražnje klupe nudi 1280 mm visine za odlaganje predmeta te razmak od 348 mm između tako sklopljenog sjedala i naslona prednjih sjedala.

Testirani automobil nije imao dodatne opreme.

Motor i prijenos

Uz benzinski 4-cilindrični motor obujma od 1,3 litre i najveće snage od 102 KS, Jazz je zadovoljavajuće motoriziran za gradsku vožnju. Uostalom, to mu i jest osnovna namjena. I, tu doista ne bi bilo nikakvih problema pa čak niti ako u obzir uzmemo činjenicu da će se najveći okretni moment od 123 Nm (dostupan pri "tradicionalno visokih" 5000 o/min) nešto teže izboriti s potpuno opterećenim automobilom. Uostalom, relativno mala masa samog vozila i dinamične osobine odlike su svojstvene Hondi koje smo već i upoznali, tijekom testa Jazza 1.3 i-VTEC Elegance.

No, japanski su inženjeri u ovom slučaju otišli korak dalje te ponudili ultimativni mjenjač za one koji doista ne vole mijenjati stupnjeve prijenosa u gradskoj gužvi. Istini za volju, mi ih u potpunosti razumijemo. No, mali automatski mjenjači uvijek su na neki način bili svojeglavi, a to posebno vrijedi za bezstupanjske ili CVT (Continuously variable transmission) prijenose. Naime, tijekom ovog testa smo imali prilike isprobati hondin CVT opremljenim novi softverom s funkcijom Early Downshift During Braking (EDDB). I, to sve u teoriji zvuči odlično, no praksa je ipak pomalo drukčija.

Naime, CVT mjenjači imaju tendenciju dovođenja motora u vrlo visoke okretaje što je bio slučaj i s testiranim Jazzom. To, s druge strane ima za posljedicu i potrošnju goriva osjetno višu od očekivane. Istina jest da bi se brojke koje smo mi zabilježili (grad: 7,4, otvorena cesta: 6,1 l/100 km) mogle smanjiti možda i za cijelu litru, no to bi iziskivalo toliko pozornosti i truda da bi se prednost automatskog prijenosa zasigurno izgubila.

Stoga, gdje je onda "magično rješenje"?. Honda je Jazz 1.3 i-VTEC CVT opremila polugama za izmjenu stupnjeva prijenosa smještenim na upravljaču i to je jedan doista zgodan detalj. Naime, odlučimo li se na ručne izmjene, CVT funkcionira kao 7-stupanjski automatski mjenjač i uz malo truda tu doista možemo napraviti mnogo, kako prema pitanju uštede tako i zabave. No, onda to više nije automatik... I konačno, recimo kako je ovaj mjenjač opremljen položajem u kojem se njegova nadzorna elektronika prebacuje u sportski način rada. No, naš je dojam kako je razlika u odnosu na uobičajeni radni "mod" premala.

Za upravljačem

Koliko god neki automobil izgledao "obično" ili naprosto "gradski", hondinu se reputaciju ne smije smetnuti s uma. Takav je slučaj i s ovom prilikom testiranim Jazzom, govorimo li o iskustvima iz vožnje. Naime, premda se ova kutijasta karoserija donekle i naginje u oštrim zavojima, a mala masa samog vozila rezultira povremenim podupravljanjem pa čak i prekoupravljanjem, sjediti za njegovim upravljačem itekako je zabavno.

Jazz, upravo kako i očekujemo od jedne Honde, vrlo dobro sluša sve zapovjedi svog vozača te se odlikuje dovoljno preciznim upravljačem i podvozjem te sasvim učinkovitim kočnicama. Također, kao dodatni zalog sigurnosti tu su i serijski ESP sustav kao i sustav aktivnog kočenja (CTBA) u gradskoj vožnji. Drugim riječima, ovaj za vozača i dalje zabavan automobil ujedno je itekako siguran.

I na kraju...

Mališan s reputacijom proizvođača vrhunskih sportskih automobila, Jazz, u svojoj trećoj generaciji nudi jednostavno konfiguriranu, no ujedno i sasvim dostatnu paletu. Vrhunski opremljen i naglašeno praktičan, testirani je Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance automobil koji će nas oduševiti svojim osobinama u gradskoj vožnji. A, toliko spominjani bezstupanjski mjenjač u konačnici ostavljamo na izbor onima koji mijenjanje stupnjeva prijenosa smatraju preteškim ili su se pak ulijenili. Ako svaki dan provodite sate i sate na gradskim prometnicama, automatik bi vam doista mogao donijeti olakšanje...

Honda Jazz na hrvatskom tržištu
U ponudi domaćeg zastupnika, tvrtke Ruting iz Rijeke nalazi se šest izvedbi novog Jazza. Sve su pokretane 4-cilindričnim 1,3-litrenim benzinskim motorom snage od 102 KS, a koji može biti uparen s ručnim 6-stupanjskim ili bezstupansjkim CVT mjenjačem. Nadalje, tu su i tri paketa preme - Trend, Comfort i Elegance. Cijene nove Honde Jazz počinju od 124.990 kn koliko stoji početni model 1.3 i-VTEC Trend, a završavaju na 168.690 kn koliko stoji Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elagance. Dakle, testirani je automobil naj-Jazz u svakom pogledu.

- - -

Pogledajte i test Honde Jazz 1.3 i-VTEC Elegance