Fiat Tipo HB 1.3 Multijet Lounge

Fiat Tipo HB 1.3 Multijet Lounge
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Kompakt koji nas je osvojio

Jedan od uvjerljivo najatraktivnijih noviteta aktualne automobilske sezone predstavio nam se u štedljivoj i vrhunski opremljenoj izvedbi. Fiat je s modelom Tipo još jednom dokazao svoje jedinstveno dizajnersko, ali i tehničko umijeće

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1248 cm3 / 95 KS / 180 (175) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 3,7 (4,9) l/100 km / 99 g/km
cijena do registracije 141.058 kn (18.938 Eur)

Modelna je politika grupacije FCA, najblaže rečeno, neobična. Naime, u toj priči se uvijek nešto najavljuje, čeka, neki modeli u paleti nedostaju, a izgleda nam da je cijela priča jasna tek Marchionneu. Ili se možda varamo? No, kada taj megakonglomerat automobilske industrije napokon nešto iznjedri, rezultati su oduševljavajući. Bez iznimke.

Iskreno, uvjereni smo da od pojave novog Fiata Tipo u Wolfsburgu baš i ne spavaju najbolje jer je ovaj, u početku najavljivan kao “jeftina alternativa…” model pokazao kako nije tek punokrvni konkurent razvikanim modelima u C segmentu već da polako postaje i noćna mora njihovih kreatora. Da, novi je Tipo tu, pred nama, i uz tri karoserijske izvedbe pokriva mnogo onoga što je Fiatu godinama nedostajalo.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Premda je u današnjim vremenima teško govoriti o tome kako je neki automobil svojim oblikom unio “revoluciju” u segment, izvorni je Tipo bio barem nadomak toga. Naime, kutijast oblik karoserije je osigurao pregršt prostora, posebno za putnike na stražnjim sjedalima. A, novi automobil jednakog imena također se može pohvaliti bogatom ponudom prostora, premda je “kutijast” oblik zamijenio privlačni dizajn modernog hatchbacka iz C segmenta.

Iako u njegovom izgledu prepoznajemo detalje nekih drugih automobila ove grupacije, kao cjelina Tipo izgleda itekako dobro. Uostalom, on je dovoljno dobro dizajniran da ga bez ustezanja uvrstimo u najprivlačnije modele ove kategorije u kojoj, prisjetimo se, vlada itekako jaka konkurencija. Istovremeno, to je i tipični Fiat – ljepuškast, no ujedno i vrlo pametno osmišljen.

To se, dakako, posebno odnosi na unutrašnjost koja pruža dovoljno prostora i višim osobama na stražnjim sjedalima, dok 440 dm3 obujma prtljažnika stvrstava ovaj model u sam vrh klase. Također, sprijeda je dostupan cijeli niz praktičnih pretinaca, toliko neophodnih u obiteljskom automobilu. Uostalom, već pri prvom ulasku u novi Tipo jasno je da se radi o vrlo dobro osmišljenom kompaktu.

Privlačan dizajn prednje armature i obruča upravljača, napredni infotainment s 18-cm zaslonom te središnja konzola lišena suvišnih prekidača oku su ugodni detalji koji ujedno i odišu funkcionalnošću. Dakako, ovo ne bi bio talijanski automobil da ergonomija nije na visokoj razini, no to ne ide na uštrb udobnosti. Prednja sjedala tako nude dobru potporu tijelu za dulje boravke u vozilu, a tu je i zadovoljavajuće bočno “držanje”.

Tako je ukupan dojam unutrašnjosti doista na visini. Obloge vratiju presvučene su materijalom koji potsijeća na Alcantaru i daje uvjerljivo bolji dojam od sumorne plastike, a sve armature djeluju vrlo solidno te su lišene bilo kakvih nepoćudnih zvukova čak i za vožnje po lošijoj cesti. U konačnici, prostranost stražnjih sjedala posebno će cijeniti oni s velikim dječjim sjedalicama – mjesta za koljena suvozača uvijekće biti dovoljno.

Serijska i dodatna oprema

Uzmemo li u obzir da je dostupan s čak pet paketa opreme, Fiat Tipo je na našem tržištu jedan od modela iz C segmenta s uvjerljivo najbogatijom ponudom. A, automobil koji smo ovom prilikom testirali bio je opremljen najbogatijim paketom, nazvanim Lounge.

U serijskoj opremi testiranog automobila tako se nalaze ESP, šest zračnih jastuka i sustav nadzora nad pritiskom u pneumaticima, 17-colni lijevani naplaci, automatski klima uređaj, elektropokretači za sve prozore, tempomat, prednja svjetla za maglu… Također, tu su i napredni Infotainment sustav s dodirnim zaslonom dijagonale od 7 inča i Bluetooth podrškom, višenamjenski obruč upravljača te stražnji senzori za pomoć pri parkiranju.

Od dostupne dodatne opreme, premda je uz najbogatiji paket teško mnogo toga uopće i poželjeti, testirani je Fiat Tipo imao tek metalik boju koja, bez davanja stoji 3.420 kn.

Motor i prijenos

Ako je istina da su izgled, sigurnost i potrošnja (kojim god redoslijedom) najbitniji čimbenici pri ocjenjivanju današnjih automobila, testirani Tipo se doista ne bi trebao plašiti konkurencije. Štoviše. Naime, pored već opisanog privlačnog izgleda te bogate opreme tu je i vrlo štedljivi dizelski motor. Točnije, ovom smo prilikom testirali Tipo HB pokretan 1,3-litrenim Multijet motorom koji iz obujma od 1248 cm3 (tehnički gledano, to je zapravo 1.2) razvija zadovoljavajućih 95 KS pri 3750 o/min.

A, tamo gdje nam možda uzmanjka konjskih snaga u priču će uskočiti okretni moment. Naime, ovaj maleni Common Rail razvija solidnih 200 Nm (pri 1500 o/min) što je sasvim dovoljno za automobil težak 1290 kg. U priči o performansama pa i vozljivosti svakako bitnu ulogu ima i ručni 5-stupanjski mjenjač, tj. njegovi pametno proračunati prijenosni omjeri koji omogućavaju postizanje solidne najveće brzine (180 / 175 km/h), dok nam je za ubrzanje od 0-100 km/h trebalo 12,2 sekunde (proizvođač: 12,0 s). OK, slažemo se, ovo svakako nisu sportske performanse, no Tipo HB 1.3 je istinski gradski automobil. Onima koji žele biti brži uvijek na raspolaganju stoji 120 KS snažni 1,6-litreni dizel.

Kao što smo već najavili, najznačajnija karakteristika ovog pogonskog stroja je niska potrošnja. Da ne okolišamo previše, recimo kako smo u gradskoj vožnji izmjerili vrijednost od 5,9 l/100 km, a na otvorenoj cesti također vrlo niskih 4,4 litre. Tek napomene radi, utješit ćemo one koji žele cjepidlačiti oko brojki jer je uz vrlo pažljivu vožnju, potrošnju moguće smanjiti i ispod navedenih vrijednosti (proizvođač, naime, obećava 4,5 i 3,3 l/100 km). Doista, sjajno!

Za upravljačem

U paleti Fiata Tipo HB nema nekih posebno dinamičnih ili, da tako kažemo, sportskih izvedbi. Stoga je jasno kako se radi o automobilu namijenjenom prvenstveno gradskoj vožnji ili obiteljskim odlascima na putovanje. I, upravo takvu sliku dobivamo već nakon prvih nekoliko kilometara provedenih za upravljačem testiranog modela.

Tipo 1.3 Multijet je, kako smo već zaključili, skromno, no za grad itekako dovoljno motorizirani kompakt. Njegova vozna svojstva usmjerena su štednji i udobnosti, no ovo potonje nas ne bi trebalo zavarati govorimo li o sposobnostima podvozja. Naime, pri bržoj vožnji ovaj udoban te nekima (pre)mekan ovjes pokazuje kako je ipak potekao iz kuće u kojoj doista znaju svoj posao. Neutralno ponašanje u zavojima, ne odveć izražena naginjanja karoserije i dovolja preciznost upravljača govore nam da u ovom modelu Fiat skriva potencijal za neke kudikamo snažnije izvedbe. No, modelna će politika odlučiti…

Bez obzira hoćete li svoj novi Tipo 1.3 MJT voziti isključivo gradom ili ponešto i otvorenom cestom, sigurnost je prioritet, a bogata oprema prema tom pitanju ništa ne prepušta slučaju. Serijski ESP sustav elektroničke stabilnosti i učinkovite kočnice pobrinut će se da svaka vožnja prođe bez iznenađenja.

I na kraju…

Dolaskom Fiata Tipo na tržišta, automobilska se scena u C segmentu uvelike promijenila. Naime, Talijani su još jednom uspjeli pogoditi “u sridu”, predstavivši automobil koji lijepo izgleda, koji je praktičan, prostran, štedljiv, dobro opremljen… Zvuči kao da pretjerujemo, no uzmete li u obzir cijenu automobila koji smo testirali te njegovu vrhunsku opremljenost, istina će brzo izaći na vidjelo – Fiat Tipo je nezaobilazan konkurent u priči o kupovini modela iz ove kategorije. Trenutno, ovaj automobil pruža možda i najbolji omjer uloženog i dobivenog, a znamo, tome teže svi proizvođači.

Fiat Tipo HB na hrvatskom tržištu
Na hrvatskom su tržištu dostupne tri karoserijske izvedbe Fiata Tipo čime ovaj automobil ima uvjerljivo jednu od najbogatijih paleta u C segmentu. U ponudi zastupništva Autocommerce Hrvatska, nalazi se jedanaest verzija Tipa HB (hatchback) koje su podijeljene na pakete opreme Amore, Pop, Pop Star, Easy i Lounge.

Pogon osiguravaju benzinski motori 1.4 (95 KS), 1.4 Turbo (120 KS) i 1.6 (110 KS) te dizelski 1.3 te 1.6 Multijet snage od 95, odnosno 120 KS. Dizelski motor 1.6 dostupan je uz 6-stupanjski DDCT mjenjač s dvije spojke, dok su ostale izvedbe opremljene ručnim mjenjačima.

Cijene Fiata Tipo HB na našem tržištu počinju od 100.000 kn koliko stoji izvedba 1.4 16V Amore, početni dizelski model 1.3 MJT Pop stoji 123.849 kn, dok je za najskuplji Tipo, model 1.6 MJT DDCT Lounge potrebno izdvojiti 165.097 kn.

Dakako, ne treba zaboraviti da i ovaj Fiat dolazi s 5-godišnjim jamstvom te na posebnu pogodnost u suradnji Autocommercea Hrvatska i Impuls Leasinga. Riječ je o financiranju koje podrazumijeva “tri trećine”: radi se o mogućnosti da svoj rabljeni auto stranke daju pod račun te tako odmah pokriju 1/3 vrijednosti novog vozila (ili više od toga). Druga trećina cijene ide na financiranje na 3 godine, pri čemu rata iznosi oko 1.000 kn mjesečno.Nakon isteka tri godine, kupcu ostaje još 1/3 cijene za otplatu.