Fiat 124 Spider 1.4 T-MultiAir

Fiat 124 Spider 1.4 T-MultiAir
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Okupani suncem

Oživljena legenda s kojom nas Fiat vraća u slavno doba otvorenih automobila malo će koga ostaviti ravnodušnim. Spider je, naime, pronašao pravu mjeru u pogledu motorizacije i izgleda pa nam se čini kako u izboru rodastera više ne bi trebalo biti dvojbi

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1368 cm3 / 140 KS / 215 (211) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 6,4 (9,4) l/100 km / 148 g/km
cijena do registracije 245.724 kn (32.993 Eur)

Teško je povjerovati da postoji ijedan ljubitelj otvorenih automobila kojem za oko nisu zapele prekrasne linije Fiata 124 Sport Spider koji je svjetlo dana ugledao pred punih pola stoljeća, na saonu automobila u Torinu 1966. Dizajniran od strane studija Pininfarina ovaj je model postavio nove temelje izgleda koji će s većim ili manjim uspjehom biti kopiran na mnogim roadsterima tog vremena.

A sada je grupacija FCA kao dio svog programa ponovnog proboja na tržište Sjeverne Amerike odlučila predstaviti novi roadster. U već uobičajenom stilu, Talijani su podosta dugo najavljivali novi model, isprva je to trebao biti Alfa Romeo, no kada je 124 Spider napokon ugledao svjetlo dana, malo tko nije ostao oduševljen. Prokušani recept prema kojem je preuzeta mehanička shema (ovom prilikom od Mazde MX-5) smanjila je troškove razvoja, ali i zajamčila da FCA dobije najbolju trenutno dostupnu mehaničku podlogu u ovoj klasi.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Možda bi ona stara izreka drukčiji, a opet isti ovom prilikom bila itekako primjerena u opisu izgleda Fiata 124 Spider. Dakako, jasno je na što ciljamo. Fiat je 124 Spideru podario svoj, osebujni izgled vanjštine, no interijer je u osnovi identičan onome izvornika. Tu, dakako, nemamo mnogo za dodati osim možda - osobnog stava.

Naime, teško je oteti se dojmu da je Fiat tijekom posljednjih godina imao i ljepših novih automobila, a gledajući Giuliju nikako ne možemo prežaliti činjenicu da je novi roadster u konačnici predstavljen pod fiatovom, a ne značkom Alfa Romea. No, 124 Spider ipak izgleda odlično, posebno sa stražnje strane.

Izvana ovaj privlačni otvoreni dvosjed koketira s estetskim detaljima slavnog, pola stoljeća starog prethodnika pa tako primjećujemo modernu interpretaciju kučišta prednjih svjetala, poklopac motora s dvije "grbe", dok nas na stražnjem dijelu u prošlost vraćaju vodoravna svjetla, ali i uglate linije "repa" ovog automobila, a tu je i izražena bočna linija karoserije. Sve u svemu, privlačno. No, izgleda li 124 Spider bolje od MX-5?

Jednostavan odgovor na to pitanje vjerojatno nitko neće moći dati, a mi nekako smatramo da oba automobila imaju ponešto boljih i lošijih estetskih detalja. Jedino što nam se kod japanskog izvornika više dopada je sužen stražnji dio koji cijeli automobil čini optički manjim, što je kod roadstera itekako bitno. Ostalo je na strani Fiata.

U interijeru, dakle, promjena praktički nema. Nakon što se "uvuku" u ergonomski izvrsno osmišljeno okruženje, nenaviklima na ovu vrstu vozila ipak će trebati određeno vrijeme privikavanja. Dug poklopac motora, nizak položaj sjedenja (premda za ovakav auto i dalje previsok, kao i u posljednje dvije generacije mazdinog roadstera), dosta okomit položaj obruča upravljača i kratka ručica mjenjača smještena na idealnoj poziciji naprosto pozivaju na vožnju.

Ono što je, znamo već, doista fantastično jest činjenica da se platneni krov sklapa ručno, za što je potrebno doista tek nekoliko sekundi. Jednako je i s njegovim zatvaranjem. Srećom, u razvoju ovog otvorenog mališana nitko nije posegnuo za elektromotorima...

Dakako, niti 124 Spider ne nudi ono što je Mazda već poodavno izgubila - prostor iza stražnjih sjedala. Sada su tu tek dva pretinca i jedan središnji, s ključem. No, doista nam nije jasno zbog čega se u ovaj interijer nije mogao postaviti barem mali pretinac ispred suvozača i/ili nekakve plitke police na vrata. Za utjehu, Fiat nudi 140 litara zapremnine prtljažnika što je za punih 10 dm3 više od onoga Mazde i tu moramo priznati da se svaka litra itekako osjeća.

Serijska i dodatna oprema

S obzirom da je Fiat 124 Spider ionako u ponudi uz tek dva paketa opreme, mnogo riječi na tu temu ne bi smo trebali trošiti. Ipak, bitno je napomenuti da uz fiatove cijene dodataka koje nisu odveć skromne, ljubitelji bolje opremljenih automobila svakako trebaju razmotriti izvedbu Lusso jer će dodavanjem detalja na osnovni model, brzo prijeći u viši cjenovni razred.

Od značajnijih elemenata serijske opreme početnog paketa, testirani 124 Spider donosi ABS, ESP i Hill-Holder, aktivni poklopac motora (za zaštitu pješaka), stražnje svjetlo za maglu, ISOFIX priključak na sjedalu suvozača, dva prednja i bočne zračne jastuke, aktivne naslone za glavu...

Komfor i estetika su potpomognuti lijevanim 16-colnim naplacima, audio MP3 sustavom s USB i AUX priključcima, halogenim prednjim svjetlima, putnim računalom, tempomatom, pokretanjem motora bez ključa, elektropodizačima prozora te višenamjenskim obručem upravljača presvučenim kožom.

Od ponuđene dodatne opreme testirani je automobil imao sivu metalik boju te napredniji audio sustav s Bluetooth podrškom za mobilni telefon i streaming glazbe.

Motor i prijenos

Nećemo otkriti nešto posebno novo zaključimo li da su fiatovi motori izvrsni. U toj širokoj paleti pogonskih strojeva, 1,4-litreni benzinac s turbopunjačem odabran je kao jedini izbor za Fiat 124 Spider. A, premda u današnjem svijetu to izgleda pomalo skromno, prisjetimo se da je ponuda pogonskih strojeva (i paketa opreme) u ovoj klasi ionako, u pravilu skromna.

Posljednji puta, ovaj smo pogonski stroj susreli u Abarthu 595 gdje je razvijao 180 KS. U izvedbi namijenjenoj standardnom 124 Spideru (Spider Abarth kreće sa 170 KS) ovaj pogonski stroj razvija sasvim dovoljnih 140 KS pri 5000 o/min, no što je još značajnije i 240 Nm pri 2250 o/min. Solidne količine okretnog momenta dostupne već pri niskim brzinama rada svakako su zasluga turbopunjača koji jamči da je isporuka momenta vrlo linearna, već od samog kretanja.

Tako dolazimo i do teme izbora pogonskog stroja. Naime, Mazda se u slučaju modela MX-5 odlučila na atmosferske motore, 1,5 i 2-litrene. S druge strane, ti motori razvijaju 131 odn. 160 KS, no ujedno i 150 te 200 Nm okretnog momenta. Fiatov je izbor, tako ne samo "prvak" prema pitanju Newton-metara već i na najbolji način premošćuje jaz između ova dva pogonska stroja. U konačnici, nije niti neobično da se talijanska grupacija odlučila na jedan motor jer on zadovoljava vrlo širok raspon želja i potreba.

Premda je riječ o automobilu mase od 1125 kg, potrošnja goriva nije odveć skromna. U gradskoj smo vožnji tako izmjerili 11,9, a na otvorenoj cesti 7,8 l/100 km što ne samo da znatno prelazi tvorničke podatke već i naša očekivanja. No, za utjehu nam ostaje činjenica da su performanse ovog automobila doista cool, a da je aerodinamika s otvorenim krovom ionako nikakva. Uz izmjerenih 7,7 s do 100 km/h te 211 km/h najveće brzine svakako smo bili sretni, no prednosti turbopunjača posebno se očituju i u međuubrzanjima koja su doista sjajna, bilo da pričamo o pretjecanjima ili brzim izlascima iz zavoja.

Tome, dakako, pripomaže i mjenjač koji je posebno proračunat za ovaj automobil (Mazda u obje izvedbe koristi isti mjenjač). Uz to, njegova ergonomski idelano smještena ručica može se pohvaliti doista kratkim hodovima i vrhunskom preciznošću. Upravo onako kako i očekujemo od sportskog dvosjeda.

Za upravljačem

Premda je ovako motorizirani 124 Spider doista brz sportski automobil, slobodno možemo reći da su podvozje i (uvjetno rečeno) šasija ovog automobila ionako "prekapacitirani" za 140 KS. No, nemojte pomisliti da 124 Spider 1.4 T-Mair ne nudi itekako mnogo zabave u vožnji, štoviše.

Za početak, recimo da nas već prije spomenuta ergonomija oduševljava. Uklopljeni ste u pravom sportskom okruženju koje vozaču jamči vrhunsku povezanost s automobilom, a ukupni bi dojam bio bolji tek s par centimetara nižim položajem sjedenja (koljena i ubruč upravljač će za svakoga višeg od 175 biti u stalnoj svađi...). Ipak, brzo smo otvorili krov i prepustili se užitku.

U cijeloj ovoj priči bitan je još jedan detalj koji doista nema nikakve veze s Fiatom ili modelom 124 Spider - mi živimo u zemlji koja je doista blagoslovljena lijepim vremenom i kojeg je tijekom godine moguće iskoristiti u izobilju. Stoga nas već svaka pomisao na vožnju s otvorenim krovom baca u trans. Doista!

Neupitna preciznost podvozja i upravljača dočekala nas je raširenih ruku na brdskoj cesti gdje šuma jamči dobrodošao hlad, a Spider zavoje prolazi kao od šale. Izraženijih naginjanja karoserije nema, kao niti podupravljanja koja su prisutna kod Mazde (doduše, 2-litreni je motor, kakav smo testirali u tom automobilu zasigurno teži), a kada ovjes u zavoju "legne" na stražnji vanjski kotač znate da ste došli do točke kada izlazak treba početi rješavati gasom. Sve u svemu, zabava je zajamčena, premda ovako motorizirani Spider zasigurno neće prečesto paliti gume...

Dakako, mnogi će već nakon par kilometara odlučiti probati kako se ovaj mališan nosi s pogonom na stražnje kotače i spomenutih 240 Nm. Naime, serijski ESP sustav je doista vrhunski kalibriran te dopušta dovoljno slobode vozaču ispravljajući putanju na vrlo neinvazivan način. No, kada isključite sustav elektroničke stabilnosti (što vam niti u kojem slučaju ne preporučamo...) počinje prava zabava, u kojoj do izražaja dolaze precizan upravljač i dobro osmišljeno podvozje. Sva se prekoupravljanja lako korigiraju i nekako nam ostaje osjećaj da je automobil vozljiviji od svog izvornika.

Jedino što nam je nedostajalo je malo bolji zvuk motora. Dakako, barem oni stariji znaju o čemu pričamo. Fiatovi motori malog obujma sposobni postići visoke okretaje uvijek su imali karakteristično zabavan zvuk, no današnja je tehnologija (turbopunjači uvijek utječu na zvuk) kombinirana s rigoroznim emisijskim zahtjevima uzela svoj danak. Treba li nam doista 100 tisuća kuna skuplji Abarth da bi smo uživali i u tom djeliću priče bez koje niti jedan roadster nije potpun?

I na kraju...

Za kraj, možemo tek nagađati hoće li se trud koji je grupacija FCA uložila u razvoj ovog automobila doista i isplatiti. Ipak, ako im pođe za rukom iskoristiti barem dio slave legendarnog prethodnika, posebno na američkom tlu, uspjeh bi trebao biti zajamčen. Tome će, bez sumnje pripomoći i vrhunska tehnika koja ovaj automobil čini upravo onakvime kakvim ga istinski ljubitelji roadstera doista žele.

U konačnici, ponovno se postavlja pitanje izbora između ovog automobili ili "Japanca" na čijoj je osnovi nastao. Užitak vožnje pod otvorenim nebom tek u roadsteru doista dolazi na pravu mjeru, a aura koja okružuje legendarnog talijanskog proizvođača, čija je povijest započela još krajem 19. stoljeća, neprikosnovena je. Isvrstan benzinski motor, zadovoljavajuća oprema, neodoljiv šarm i donekle neočekivano visoka cijena su tu, a odluka kao i uvijek, na kupcu koji ionako jedva čeka sjesti za upravljač svog novog otvorenog ljubimca.

Fiat 124 Spider na hrvatskom tržištu
Kako smo već naveli u nedavnom izvještaju s nacionalne prezentacije ovog modela, ponuda Fiata 124 Spider se svodi na tek tri, no sasvim dovoljne izvedbe novog talijanskog roadstera. Tako domaći zastupnik, Autocommerce Hrvatska, nudi početni 124 Spider, bogatije opremljenu izvedbu Lusso te izvedbu s višim paketom opreme i automatskim mjenjačem.

Dakako, svi su 124 Spideri pokretani 1,4-litrenim MultiAir benzinskim turbo-motorom snage od 140 KS, a mjenjači su ručni ili automatski sa 6 stupnjeva prijenosa. Cijene kreću od 245.724 kn koliko stoji početni Spider, za izvedbu Lusso potrebno je doplatiti 17.143 kn (ukupno 262.867 kn), dok Spider Lusso s automatskim mjenjačem stoji 276.655 kn.

Cijene izvedbe Abarth, pokretane 1,4-litrenim MultiAir motorom snage od 170 KS, kreću od 332.352 kn, no taj automobil za sada nije prisutan na službenim cjenicima u Hrvatskoj.

Fiat 124 Spider se proizvodi u mazdinim pogonima u Hiroshimi, a samo izvedbe Abarth dolaze u Torino, u djelomično završenom stanju na konačno sklapanje.

- - -

Pogledajte i posljednje testove fiatovih modela: Tipo HB 1.3 Multijet Lounge i Abarth 595 Competizione