Dacia Sandero TCe 90 Easy-R Laureate

Dacia Sandero TCe 90 Easy-R Laureate
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Gradski zvrk!

I to smo dočekali - Dacia s automatskim mjenjačem pristigla je u naše ruke. Ovaj se povoljni i praktični gradski mališan dobro snašao na netom završenom testu, pokazavši da "okus" ekskluzivnosti nije tek privilegija imućnih

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 898 cm3 / 90 KS / 175 (171) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,9 (6,5) l/100 km / 110 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 83.400 kn (11.203 Eur) / 88.662 kn (11.909 Eur)

Simpatični Sandero, koji je nedavno predstavljen u osvježenom izdanju, sada se našao na našem testu kao prva Dacia s automatskim mjenjačem. Točnije, pod oznakom Easy-R krije se automatizirani ručni mjenjač koji malenoj Daciji doista daje novi vjetar u leđa praktičnosti i ugodnije gradske vožnje.

Predmet ovog testa je druga generacija Dacije Sandero koja je u prodaju na našem tržištu krenula krajem 2012, a sada je pred nama osvježena izvedba koja je u prosincu protekle godine donijela nova poboljšanja. Dakako, premda je riječ o bogatijem od dva ponuđena, paket opreme Laureate ne nudi posebno mnogo, no ako niste odveć razmaženi…

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Premda je nedavni facelift donio tek blage izmjene vanjštine (npr. prednja i stražnja svjetla) i interijera, rekli bi smo da Sanderu više doista i nije potrebno. Istina jest da je ovo automobil iz nižeg cjenovnog razreda, no njegov vanjski izgled doista stoji uz bok drugim, skupljim modernim modelima iz B segmenta. Sandero, doduše, izgleda nešto klasičnije nego li je to danas trend, no nama se to zapravo i dopada.

Unutrašnjost Dacije Sandero ipak ne prati privlačnost vanjštine. Obilje sive plastike ne odveć luksuznog dojma je očekivano, a dojam kvalitete izrade je solidan, ponavljamo, u ovom cjenovnom razredu. I, kada već ergonomija nije na posebnoj visini, oduševljava nas praktičnost ovog malenog “Rumunja” koja je potpomognuta kompaktnim dimenzijama i petorim vratima.

Uz to, u prtljažnik obujma od 320 dm3 može se smjestiti i više nego li uobičajene gradske potrebe zahtijevaju, a za prijevoz većih predmeta, tu je i mogućnost preklapanja asimetrično podijeljenog naslona stražnjih sjedala čime se dobiva ukupna zapremnina od 1200 litara. Spomenimo i kako je osvježeni Sandero dobio nov obruč upravljača, prekidači za pokretanje prednjih prozora sada su smješteni na vratima, tu su i dvije 12V utičnice itd.

Serijska i dodatna oprema

Od Dacije se prvenstveno očekuje povoljna cijena pa u skladu s time niti ne očekujemo posebno bogatu opremu. Ipak, zaključit ćemo da je za manje zahtjevne kupce paket opreme Laureate sasvim dovoljan, posebno s obzirom na gradsku namjenu ovog automobila. Kao viši od dva ponuđena paketa, Laureate donosi detalje kao što su putno računalo, prednja svjetla za maglu, električno podešavanje vanjskih retrovizora, sjedalo vozača podesivo prema visini, ručice vratiju u boji karoserije, audio uređaj s CD MP3 čitačem i Bluetooth podrškom te tipkama na upravljaču itd.

Uz navedeno, već od početnog paketa opreme (Ambiance) Sandero ima prednje i prednje bočne zračne jastuke, ABS, ESP + TCS, Hill-Holder, dva ISOFIX priključka otraga, nadzor nad pritiskom u pneumaticima, LED dnevna svjetla sprijeda, ručni klima uređaj, sustav zaključavanja vratiju pri kretanju, elektropodizače prednjih prozora…

Konačno, testirani je Sandero TCe 90 Easy-R Laureate imao i nekoliko detalja dodatne opreme: metalik boju, kožom obloženi obruč upravljača, rezervni kotač za privremenu uporabu te tempomat s ograničenjem brzine. Ovi estetski privlačni i praktični detalji podigli su ukupnu cijenu testiranog vozila za nevelikih 5.262 kn.

Motor i prijenos

Napokon smo došli i do dijela priče u kojem će postati jasno zbog čega ovaj tekst nosi naslov kakav smo mu dodijelili. Naime, 3-cilindrični 0,9-litreni benzinski 12V koji je pokretao testni Sandero doista i zvuči kao zvrk, posebno pri višim okretajima u kojima će se većinu vremena nalaziti. To je, dakako, još jedan od klasičnih primjera downsizinga koji će svojim malim obujmom i niskom očekivanom potrošnjom te umjerenim emisijama CO2 privući kupce jeftinijih automobila.

Pored činjenice da raspolaže s najvećom snagom od 90 KS pri 5000 o/min te okretnim momentom od 140 Nm pri 2250 o/min, priču o ovom pogonskom stroju zapravo trebamo gledati kroz prizmu automatskog mjenjača, komercijalne oznake Easy-R. Naime, 5-stupanjski mjenjač ovog automobila u stvari je automatizirani ručni mjenjač koji uz pomoć elektroničke nadzorne jedinice te elektromehaničkih aktuatora zaduženih za spojku i promjenu stupnjeva pruža lagodniju vožnju u gradu, bez potrebe za posezanjem za ručicom mjenjača. No, je li doista tako?

Riječ je, nesumnjivo, o rješenju koje za razuman iznos donosi jednostavnost automatskog mjenjača u Daciu Sandero. Ipak, činjenicom jest da su promjene stupnjeva u automatskom načinu rada (Drive) relativno spore pri čemu se osjeća i podosta trzaja. Situacija je to poznata svima čiji su automobili opremljeni automatiziranim ručnim mjenjačima.

Ipak, ovome je moguće doskočiti u ručnom načinu izmjene stupnjeva (Manual) putem ručice smještene na podu vozila. Zbog specifičnosti malenog motora, Sandero TCe 90 je potrebno dovesti u visoke okretaje pri kojima su ručne izmjene stupnjeva doista zadovoljavajuće brze ili, ništa sporije od onih koje prosječni vozač može ostvariti s ručnim mjenjačem. Pri tome treba uzeti u obzir tek da će i u ručnom načinu rada mjenjač promijeniti stupanj nešto prije 6000 okretaja (ovisno o tome u kojem se stupnju prijenosa tada nalazi) pa je za najveću učinkovitost ručne izmjene motor potrebno dovesti do nekih 5 ili 5,5 tisuća okretaja.

U konačnici dobivamo doista dinamičan gradski automobil (0.9 TCe se doista može brzo zavrtjeti što jamči solidna ubrzanja), no istovremeno žrtvujemo i pogodnosti automatika. Sve zajedno, uz naglasak na visoke okretaje i (tijekom testiranja ovog automobila) stalno uključeni klima uređaj rezultiralo je potrošnjom u gradskoj vožnji od 7,5 l/100 km. Downsizing je “odnio još jednu žrtvu”, no ipak, tvorničkih 5,7 nismo niti očekivali.

Za upravljačem

Sandero je maleni gradski kompakt namijenjen prvenstveno urbanoj svakodnevnici pa od njega niti ne treba očekivati neka posebno istaknuta vozna svojstva. Upravo u skladu s time podešeno je i podvozje koje na prvom mjestu nudi udobnost, a istu ideju prate i sjedala koja su udobna, no kudikamo previše mekana da bi pružila kvalitetan oslonac tijelu tijekom duljih vožnji.

Prilikom bržih prolazaka kroz zavoje, ako u to netko upusti s ovim gradskim mališanom, javlja se ne pretjerano izraženo podupravljanje koje je potrebno nježno kontolirati kako malo opterećena stražnja osovina ne bi krenula u prekoupravljanje. Ipak, ovakvom su ponašanju vozila “kumovale” i zimske gume na ne odveć zimskim temperaturama. Stoga je konačna ocjena podvozja ipak sasvim zadovoljavajuća.

Dakako, u skladu s aktualnim trendovima, Sandero je već od početnog paketa opreme serijski opremljen ESP sustavom pa neugodnih iznenađenja i pri bržoj vožnji doista ne bi trebalo biti. Spomenimo i hidraulički servoojačivač upravljača koji nije posebno jako podešen. Tako se nešto veći otpor možda i neće dopasti određenom dijelu vozača, no nama je to ipak draže jer jamči preciznije upravljanje i (ipak) nešto više povratnih informacija.

Unatoč visokim okretajima malenog 3-cilindričnog motora, Sandero nije posebno bučan automobil što, u kombinaciji s već spomenutom udobnošću jamči ugodnu gradsku vožnju. Njegove kompaktne dimenzije (4069 x 1733 mm) jamče okretnost u gradu, a petora vrata toliko potrebnu praktičnost.

I na kraju…

Upravo su automatizirani ručni mjenjači te, u posljednje vrijeme EDC u ipak nešto skupljim renaultovim mališanima, otvorili put automaticima u svijet gradskih vozila. A, sada smo takvu kombinaciju dočekali i u jednom modelu Dacije, ne odveć bogato opremljenom, no automobilu koji pruža mnogo praktičnosti i pristojnu dinamiku uz razumnu cijenu. Uostalom, Sandero je i doista zgodan automobil, zar ne?

Dacia Sandero na hrvatskom tržištu
U ponudi zastupnika Renault Nissan Hrvatska nalazi se sedam izvedbi Dacije Sandero, ne računajući tu i četiri izvedbe Stepway. Ponuda Sandera se temelji na paketima opreme Ambiance i Laureate, a uz oba su dostupni benzinski motor 1.0 SCe (75 KS) i 0.9 TCe (90 KS) s plinskom instalacijom te dizelski 1.5 dCi (75 KS). Automatizirani ručni mjenjač Easy-R dostupan je isključivo uz benzinski motor TCe 90, u razini opreme Laureate.

Cijene Dacie Sandero na hrvatskom tržištu kreću od 69.900 kn koliko stoji izvedba SCe 75 Ambiance, a završavaju na 89.900 kn do registracije, koliko je potrebno izdvojiti za model dCi 75 Laureate. Dakle, unatoč automatskom mjenjaču, testirani Sandero nije najskuplji u aktualnoj ponudi.