Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDM Super

Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDM Super
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

SUV kao niti jedan do sada

Rijetki su proizvođači od čijih noviteta imamo tako visoka očekivanja kao što je to slučaj s Alfa Romeom. No, niti ovoga puta iznenađenja nije bilo. Stelvio je automobil koji s ponosom nosi značku ove legendarne marke

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 2143 cm3 / 180 KS / 210 (207) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,7 (8,6) l/100 km / 124 g/km
cijena do registracije 376.991 kn (50.880 Eur)

Uobičajeni uvod u kojem opisujemo povijest nekog modela, ovom smo prilikom prisiljeni preskočiti. Dakako, razlog je u tome što je Stelvio prvi SUV Alfa Romea, premda je njegova tehnika već provjerena i to na Giuliji, čija je platforma Giorgio poslužila i kao osnova za najnoviji model.

To, možda i na prvome mjestu, znači idealni raspored opterećenja od 50 : 50, ali i napredan ovjes koji pruža vrhunska vozna svojstva, prostranu unutrašnjost i čvrstu, sigurnu konstrukciju. Kako je to danas već uobičajeno, jedan od prioriteta pri razvoju Stelvia bila je maksimalna ušteda na masi. Upravo stoga, ovaj se veliki SUV može pohvaliti vratima, poklopcem prtljažnika i motora te dijelovima prednjeg (80%) i stražnjeg (45%) ovjesa napravljenim od aluminija.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Obiteljska je pripadnost uvijek upitna tema govorimo li o dizajnu automobila. Zapravo, sve više proizvođača ima sve više modela na tržištu koji se gotovo i ne razlikuju što, bez sumnje, nije dobro. No, u slučaju Alfa Romea situacija je ipak drukčija. Naime, premda sprijeda izgleda gotovo jednako kao i Giulia, zahvaljujući doista sjajnom dizajnu Stelviu nemamo što zamjeriti.

Ukupno uzevši, dinamičan i privlačan izgled ovog automobila argument je kojem doista nije lako odoljeti. Dinamičnosti bočnog dijela vozila pripomaže relativno niska linija krova, dok nas otraga ovaj veliki SUV možda i najviše potsijeća na jednako sjajno dizajniranu, Giuliettu. Jedino su, možda, ukrasni završeci ispušnih cijevi preveliki.

Govorimo li o estetici vrijedno je skrenuti pozornost i na gume neobično visokog presjeka. Naime, 235/55 R 19 možda i nije optimalno izabrana dimenzija za automobil koji ima isključivo stražni pogon i nije namijenjen vožnji van asfalta. Upravo takvi detalji čine npr. bavarske SUV modele automobilima naglašenijeg sportskog dojma što Stelviu doista ne bi škodilo...

U interijeru zatječemo još više sličnosti s Giuliom, no sve je uklopljeno u ponešto drukčije gabarite putničkog prostora. Vrhunska ergonomija ono je što nas oduševljava već pri prvom ulasku i u ovaj Alfa Romeo, a tu su i jednako učinkovita sjedala (poput onih Giulije) koja nude dobru bočnu potporu tijelu. Na stražnjim će se sjedalima u automobilu međuosovinskog razmaka od 2818 mm naći mjesta za svakoga, a spomenimo i kako zapremnina prtljažnog prostora Alfe Stelvio iznosi 525 dm3.

Serijska i dodatna oprema

Kao drugi od tri ponuđena, paket opreme Super donosi dosta detalja, premda možda ne onoliko koliko bi smo željeli od SUV automobila iz premium segmenta. No ipak, na kupcima je da odluče.

Tako je od zanimljivijih detalja serijske opreme testirani Stelvio 2.2 JTDM imao Infotainment sustav Alfa Connect NAV sa 6,5-inčnim zaslonom (8,8-inčni dostupan je samo uz doplatu za sve pakete), 18-colne lijevane naplatke, kameru za pomoć pri vožnji unazad (+ prednje i stražnje senzore), automatski 2-zonski klima uređaj, sjedala u kombinaciji umjetne kože i tkanine, automatsko aktiviranje svjetala i brisača, višenamjenski sportski obruč upravljača, električno podešavanje sjedala vozača i suvozača (memorija za vozača), 6 zračnih jastuka, ESP, Hill-Holder, sustav za nadzor mrtvog kuta, sustav automatskog naglog kočenja (AEB) itd.

Od dodatne opreme testirani je Stelvio imao tek 19-colne lijevane naplatke s pneumaticima dimenzija 235/55 R 19 za koje je potrebno nadoplatiti 4.104 kn, prije obračuna PPMV-a.

Motor i prijenos

U ponudi pogonskih strojeva postoje različiti pristupi, a Alfa Romeo definitivno pripada onoj skupini proizvođača koji nude skromniji opseg motorizacije. Dakako, u tome ne mora biti ničeg lošeg jer je 2,2-litreni pogonski stroj, prvi aluminijski dizel Alfa Romea, zapravo sjajan motor. U testiranoj izvedbi snage od 132 kW (180 KS) pri 3750 o/min i najvećeg okretnog momenta od 450 Nm pri 1750 o/min izvrsno je uparen s 8-stupanjskim automatskim mjenjačem te na dobar način pomiruje sportski karakter Stelvia s razumnom potrošnjom.

Dakako, od 1604 kg teškog SUV-a doista nitko neće očekivati vrijednosti potrošnje kakve njegov proizvođač predviđa (5,5 / 4,3 / 4,7 l/100 km) pa ćemo zaključiti da naša mjerenja koja su nakon tjedan dana druženja s ovim automobilom pokazala vrijednosti od 9,8 / 8,1 / 8,6 l/100 km doista nitko ne bi trebao smatrati pretjeranima. Spomenimo i kako ova Alfa dostiže najveću brzinu od 207 km/h (proizvođač: 210 km/h), dok mu je za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebno respektabilnih 7,8 (7,6) sekundi. Te vrijednosti, jednako kao i uvjerljiva međuubrzanja treba zahvaliti kako elastičnom motoru, tj. njegovim velikim zalihama okretnog momenta, tako i dobro odabranim prijenosnim omjerima mjenjača. No, to nas i ne iznenađuje posebno. Talijani su ionako oduvijek znali napraviti automobil sportskog duha.

Specifičnost Stelvia svakako je u činjenici da se sve izvedbe isporučuju s 8-stupanjskim automatskim mjenjačem. I tu, doista, nemamo što zamjeriti. Štoviše. Ovaj izvrsni mjenjač još je jedan detalj preuzet iz Giulije 2.2 i to, osim prijenosnog omjera diferencijala, u identičnom obliku. No, ono što nam je kod Giulije itekako nedostajalo - poluge za izmjenu stupnjeva uz upravljač, na Stelviu je serijska oprema. Ove neobično velike poluge svojom dužinom omogućavaju laku dostupnost i u vožnji zavojima, a praktičnosti pridonosi i činjenica da iz parkirnog položaja mjenjača u položaj za vožnju možemo doći povlačenjem poluge s oznakom "+", dakle, bez skidanja ruku s upravljača.

Za upravljačem

Kako god nekome ovaj automobil izgledao, u smislu off-road sposobnosti, mišljenja smo da su izvedbe s pogonom na stražnje kotače (poput testirane) one koje bi svoj životni vijek trebale provesti isključivo na asfaltu. Stoga je iskustva iz vožnje Stelvia 2.2 JTDM Super možda najbolje opisati uspoređujući ih s onima jednako motorizirane i opremljene Giulije.

Dakako, Alfa Romeo ne bi bio ono što jest da i ovaj automobil nije precizan, kako prema pitanju samog ovjesa tako i upravljača. Dakako, umjerena naginjanja karoserije u zavojima očekivana su od SUV automobila ove veličine. Udobnost podvozja je zadržana gotovo do razine koju nudi Giulija, uz napomenu da je Stelvio ipak nešto manje miran pri višim brzinama. To je, nesumnjivo, posljedica povećane odignutosti od podloge, no vjerojatno i pneumatika čiji bi poprečni presjek mogao biti niži, bez utjecaja na udobnost.

Tek komentara radi, spomenimo kako neki mediji navode da je najmanja udaljenost od podloge Alfe Stelvio nedostatna za SUV ove kategorije. Naime, Stelviovih cca. 170 mm (Alfa Romeo ovaj podatak nije službeno objavio) doista i jest manje od 203 mm koliko ima X3, 200 koliko nudi Q5 te Macanovih 182 mm. Ipak, barem u slučaju testirane izvedbe sa stražnjim pogonom koja i ne spada u pravu off-road kategoriju, mislimo da ta udaljenost ne bi tebala predstavljati problem.

I na kraju...

Sa svojim prvim SUV modelom Alfa Romeo je pokazao svo umijeće prema kojemu je i stekao reputaciju proizvođača lijepih sportskih automobila. Stelvio, naime, uspješno čuva oba ova atributa, izgled i sportsku dinamičnost. Pri tome, solidno opremljena izvedba Super s drugim prema snazi dizelskim motorom vjerojatno predstavlja onu "zlatnu sredinu" koja će privući najveći broj kupaca. Dakako, za zahtjevnije tu su uvijek izvedbe Q4.

Stelvio je snažan adut grupacije FCA. Konkurentan, moderan te izvrsno pogođenog omjera cijene i onoga što nudi, ovaj SUV može konkurirati svim SUV modelima svog segmenta. Uostalom, kao i njegova limuzinska "sestra", Stelvio nas gotovo vraća u već zaboravljena vremena u kojima su svijetom automobila dominirale legendarne europske marke. Nicola Romeo bi bio itekako ponosan.

Alfa Romeo Stelvio na hrvatskom tržištu
Domaći zastupnik, tvrtka Autocommerce Hrvatska, na našem tržištu nudi solidnu paletu od devet izvedbi Alfa Romea Stelvio. Iste su podijeljene na pakete opreme Stelvio, Super i Super plus. Nadalje, AR Stelvio pokreću dizelski 2,2-litreni Multijet u izvedbama snage od 150, 180 i 209 KS te 2-litreni benzinski motor snage od 200 ili 280 KS.

Osnovne izvedbe Stelvia imaju pogon na stražnje kotače, dok ih je pet opremljeno pogonom Q4 na sva četiri kotača. Konačno, sve izvedbe Alfe Stelvio opremljene su automatskim mjenjačem s 8 stupnjeva prijenosa. Cijene na hrvatskom tržištu kreću od 334.345 kn koliko stoji model 2.2 Multijet (150 KS i početni paket opreme), a završavaju na 429.385 kn koliko je potrebno izdvojiti za Stelvio 2.2 Multijet (209 KS) Q4 Super plus.

Početni benzinski model s 200 KS, pogonom na stražnje kotače te osnovnim paketom opreme stoji 364.898 kn do registracije.

- - -

Pogledajte i ove testove: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Q4 Veloce i Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Super