Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Q4 Veloce

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Q4 Veloce
tekst: Hrvoje Gattin foto: Saša Lisjak, autonet.hr

Ljepotica dana

Ako smo s prethodnom izvedbom bili oduševljeni, teško će te i zamisliti koliki nam je osmijeh bio na licu dok smo sjedili za upravljačem jedne od najposebnijih izvedbi Giulie. Uz 209 KS, pogon na sva četiri kotača i vrhunsku opremu doista nemamo pravo tražiti više

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 2143 cm3 / 209 KS / 235 (231) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,7 (8,5) l/100 km / 122 g/km
cijena do registracije 378.795 kn (50.978 Eur)

Premda smo nakon testa prve Giulie 2.2 razmišljali o tome je li taj automobil uspio pomiriti obiteljske i sportskoj vožnji usmjerene želje budućih vlasnika, nakon tjedna za upravljačem izvedbe Q4 Veloce dvojbi više nema. Da, to je ultimativni automobil za sve koji žele ljepoticu i zvijer u jednom. Istina jest, možda u nekim segmentima postoje bolji automobili, možda su neki prostraniji, neki snažniji ili možda neki čak imaju malo bolji ovjes (sumnjamo), no kao cjelina, Giulia je nenadmašna do te mjere da ju se usuđujemo nazvati najboljim automobilom.

Premda, u pravilu obiteljski automobili baš i ne privlače pretjerano mnogo pogleda, s Giuliom 2.2 JTDM Q4 Veloce priča je malo drukčija. Toliko drukčija da se katkada osjećate čak i poput kakve zvijezde. No, dakako, stvarna zvijezda je ova bijela ljepotica u kojoj sjedite i koja, ovisno o kutu i intenzitetu svjetla mijenja svoje nijanse od vrišteći bijele do zagasito srebrne. Ovo je doista njezin trenutak i na modnoj pisti ona izgleda bolje od ikoga.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Bez obzira što je, treba priznati, potpisnik ovih redaka doista zaljubljen u automobile poput Giulije, izgled je u pravilu vrlo osobna stvar pa niti ovom prilikom nećemo nametati svoje mišljenje. Ma, da. Glupost!

Giulija jest najljepši automobil u D segmentu i to ćemo tvrditi do daljnjega, tko god predstavio kakvog god čudo na četiri kotača. Istina jest da se konkurencija u ovoj klasi doista trudi. Noviji japanski ili njemački automobili stvarno izgledaju dobro, no u njihovom dizajnu naprosto nema ove privlačnosti i uzbudljivosti.

Da ne pretjeramo, no Giulijine su linije jednako uzbudljive koliko i lijepe, a njene obline nas pozivaju da uđemo i osjetimo što može jedan od najboljih ovjesa koji smo susreli unazad mnogo godina. Pretjerivanje? Ne. Uostalom, je li itko ikada mislio da među deset najljepših automobila cjelokupne povijesti postoji više od možda dva koji nisu talijanski?

Par riječi o unutrašnjosti. Premda ćemo priznati da nikada nismo vidjeli uspješnije usklađenu kombinaciju boje plastičnih obloga i kožnih presvlaka na sjedalima nego li je to bio slučaj na nedavno testiranog Giuliji 2.2 Super (plastika je, doista, nevjerojatno identične nijanse kao i koža), pretežno crni interijer izvedbe Veloce nam se više dopada. Naime, sivo-crna kombinacija boja s ponekim srebrnim umetkom izgleda kudikamo bolje od one smeđe plastike i nekako je više okrenuta sportskom feelingu nego li eleganciji.

Ostatak priče o interijeru bi smo mogli prepisati iz testa prethodne izvedbe Giulije. Dakle, riječ je o vrhunskoj ergonomiji s jednako tako vrhunskim sjedalima koja pružaju izvrsnu potporu tijelu te sportski nizak položaj sjedenja i dovoljno tvrdu potstavu da ostanete odmorni i nakon dulje vožnje. Otraga, očekivano za automobil međuosovinskog razmaka od 2820 mm, mjesta za koljena odraslih ima sasvim dovoljno. Doduše, postoje neki automobili u ovom segmentu koji nude više, no Giuliji prema tom pitanju nećemo ništa zamjeriti.

Stražnja su sjedala podijeljena na dva dobro profilirana i vrlo udobna dijela tako da će, očekivano, u maksimalnoj udobnosti i potpori tijelu uživati upravo dva putnika. A, na kraju ovog odlomka spomenimo i prtljažnik čijih 480 dm3 zapremnine doista znači da će se u njemu naći mjesta za dulja obiteljska putovanja, unatoč (u usporedbi s konkurentima) nešto manjoj dubini.

Serijska i dodatna oprema

Pored supersportskog QV, paket opreme Veloce zapravo i jest u vrhu ponude uz Alfa Romeo Giuliu. Očekivano, ova oprema podrazumijeva visoku razinu sigurnosti uz 6 zračnih jastuka, ESP, sustav automatskog kočenja (AEB) pri brzinama do 50 km/h, sustav za nadzor mrtvog kuta, stražnju kameru za pomoć pri parkiranju, prednje senzore, upozorenje o nenamjernoj promjeni vozne trake, nadzor pritiska u pneumaticima…

Također, tu su i Infotainment sustav Alfa Connect sa 6,5-inčnim zaslonom, navigacijom i Bluetooth povezivošću, naplaci od lake legure koji serijski dolaze s RunFlat pneumaticima, Bi-xenon prednja svjetla, aktivni tempomat, električna parkirna kočnica, kožne presvlake sjedala, automatsko aktiviranje svjetala, DNA sustav za podešavanje dinamike vožnje itd. Doista, bogata oprema.

Od ponuđenih dodataka, testirana je Giulia Q4 Veloce imala tek bijelu boju s bisernim efektom koja doista dobro ističe lijepe linije ovog automobila, no ujedno ima i “paprenu” cijenu od 19.950 kn, prije obračuna PPMV-a. Općenito, cijene dodatne opreme za ovaj su model neskromne – primjerice, poželite li samo kočnička kliješta u crvenoj ili žutoj boji to će vas stajati 2.736 kn, dok električno pokretani krovni prozor stoji 13.680 kn.

Motor i prijenos

Trenutno najsnažnija izvedba novog 2,1-litrenog dizelskog motora pokretala je testiranu Giuliu Veloce. Riječ je o otprije nam poznatom, prvom aluminijskom dizelu Alfa Romea koji iz obujma od 2143 cm3 razvija 209 KS pri 3750 o/min, uz doista pozamašan okretni moment od čak 470 Nm pri vrlo niskih 1750 o/min. Tih se 29 KS, a ponajviše 20 Nm (u odnosu na Giuliu 2.2 JTDM Super) osjeća možda i više nego li bi smo to očekivali u 1610 kg (+165 kg) teškoj limuzini, a još jedne usporedbe radi, recimo kako ovom prilikom testirani automobil raspolaže sa 7,7 kg/KS, dok je izvedba Super imala naizgled beznačajno veće opterećenje od 8,0 kg/KS (to je tek 4% razlike, no koja se itekako osjeća).

Dakako, vjerojatno ne treba niti napominjati da je subjektivni dojam performansi sjajan i premda “na papiru” 6,8 sekundi potrebnih do 100 km/h (test: 7,0) zvuči solidno no ne i najbolje što smo ikada čuli, ovo je zapravo fantastično brz automobil. Uz najveću brzinu od 235 (231) km/h Giulia 2.2 Veloce je limuzina koja će doista zadovoljiti i one navikle na stvarno brze automobile. Istina jest da je QV sasvim drukčiji model i, zapravo, pravi superautomobil, no velikoj većini ljubitelja sportskih vozila više od ove bijele Giulije doista nikada neće trebati.

Spomenimo i kako se Giulia 2.2 JTDM Veloce može pohvaliti rezultatima potrošnje od (izmjerenih) 10,1 i 7,7 l/100 km što je za jedan veliki i doista solidno teški automobil sjajno. Uostalom, vjerojatno i možete pretpostaviti kako se nismo vozili odveć sporo. Hm…

Tu je i sjajni 8-stupanjski automatski mjenjač razvijen u suradnji s apsolutnim autoritetom na tom području, tvrtkom ZF. Riječ je o prijenosu vrlo dobro odabranih omjera koji jamče izvrsna međuubrzanja, a zahvaljujući čak osam stupnjeva ostavljaju i mogućnost krstarenja otvorenom cestom uz niske okretaje i adekvatno povoljnu potrošnju. To je upravo ono što i očekujemo od obiteljskog automobila.

Inače, kao jednu neobičnu zanimljivost moramo spomenuti da III stupanj prijenosa ovog mjenjača ima omjer od 2,143 : 1. Uz obujam motora od 2143 cm3 to nam izgleda kao mala inženjerska šala…

I konačno, vrijeme je da jednom zauvijek prekinemo besmislenu prepirku koja je krenula onog dana kada se pojavila prva Giulia s automatskim mjenjačem. Pogađate? Riječ je o raspravi o tome koji je mjenjač brži – onaj njemački što ga opisuju tri slova ili pak alfin ZF. U praksi, a izgleda da imamo ponešto godina iskustva s tim stvarima, možemo reći da je DSG malo brži i to, ne u svim markama velike njemačke grupacije. Ipak, ono što je činjenica jest da su oba mjenjača ionako neusporedivo brža od toga što i ponajbolji vozač može napraviti s ručnim mjenjačem. A, ono gdje mjenjač testiranog Alfa Romea doista briljira je kretanje s mjesta ili prebacivanje iz hoda unazad u položaj za vožnju. To su trenuci u kojima svi automatici, bez obrira na konstrukciju, kaskaju, no ovaj iz Alfa Romea ipak ne.

Za upravljačem

Nakon što smo u kratkim crtama prošli kroz temu performansi, posvetimo se ponašanju ovog automobila na cesti koje, suprotno od našeg očekivanja, nije bitno drukčije od onog izvedbe s pogonom na stražnje kotače. Zapravo, pogrešno smo i očekivali jer u Alfa Romeu itekako dobro znaju definirati karakter automboila, njegov osobni DNK, koji se provlači kroz cijelu gamu.

Dakako, stalni pogon na sva četiri kotača ima svoje zakonitosti i načine da taj karakter modificira. Ono što smo prvo primijetili jest činjenica da je bias momenta ostavljen podosta u korist stražnjih kotača što je, bez sumnje, imperativ za svaki ozbiljni sportski automobil. A, s obiljem okrentog momenta oštri i kratki zavoji (pogotovo na skliskoj cesti) odjednom postaju najzabavniji dio ceste. Tu, ali i u drugim situacijama, Q4 pokazuje svoje najbolje osobine te ionako dobar i vrlo neutralan automobil čini još boljim.

No, premda sportski dinamična, Giulia Q4 Veloce je ujedno i doista precizan i poslušan automobil koji je već nakon vrlo kratkog vremena moguće u potpunosti upoznati. A, kada jednom ovladamo svime što nam ovaj itekako precizan ovjes i upravljač mogu pružiti, pred nama ostaje samo zabava dugih vijugavih kilometara. Pri tome je zanimljivo da je podupravljanje, toliko tipično za mnoge automobile s pogonom na sva četiri kotača, gotovo neprimjetno. Također, primjetno je da je ovo podvozje doista udobno, čak i na lošim cestama što još jednom dokazuje da za uspjeh na tom području nisu potrebna nikakva zračna i ina hidraulička rješenja već samo sposoban inženjerski tim koji ima iskustva s klasičnim ovjesima.

Automobil koji smo testirali je, zbog dijela godine u kojem smo ga imali prilike isprobati, imao zimske gume. To je, bez sumnje utjecalo na vozna svojstva, no s druge nam je strane pružilo i nešto više vozačkih sloboda koje bi nam inače bile dostupne tek pri daleko višim i manje sigurnim brzinama. A, da cijela ova priča ipak ostane u posve sigurnom okruženju brine se uobičajeno dug popis sigurnosne opreme potkrijepljen vrlo učinkovitim diskovima koji su, očekivano, ventilirani na obje osovine.

I na kraju…

Vjerojatno će se naći podosta onih koji korištenje imena jednog od ponajboljih ostvarenja europske kinematografije u svrhu pisanja članka o automobilu smatraju, u najmanju ruku, neukusnim. No, kažu da je dobro ne sramiti se svojih osjećaja pa otuda i naslov ovog testa. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Q4 Veloce je upravo jedan od automobila čije se vrline ne ustručavamo hvaliti, čak niti u usporedbi s bilo kojim aktualnim proizvodom ove bespoštedne industrijske grane.

No, izvedba koju smo ovom prilikom testirali ipak je posebna prema tome što ju nitko ne bi smio koristiti isključivo kao obiteljski automobil. Ona je, naime, toliko sposobna i privlačna na otvorenoj cesti da svatko tko ju planira kupiti mora u budućnosti pronaći slobodnog vremena. Mnogo slobodnog vremena.

I u konačnici, cijena. Istina jest da iznos od gotovo 380 tisuća Kuna nije skroman, štoviše. No, pitanje je tek što konkurencija nudi za isti red veličine cijene. U toj komparaciji, dakako, u obzir treba uzeti i izgled, performanse, opremljenost… Izgleda nam da odgovor, nakon ovih podužih redaka ionako znate – trenutno ništa nije usporedivo, zar ne?

Alfa Romeo Giulia na hrvatskom tržištu
U ponudi zastupništva Autocommerce Hrvatska nalazi se ukupno osam izvedbi Alfe Giulie. Dakako, možemo slobodno reći da je “običnim smrtnicima” namijenjeno njih sedam, dok vrh ponude predstavlja izvedba Quadrifoglio Verde (QV) koju pokreće 510 KS snažni 2,9-litreni V6.

Većina ponude Alfa Romeo Giulie na našem tržištu temelji se na 2,1-litrenom dizelskom motoru u izvedbama snage od 150, 180 i 209 KS, a tu su i ručni 6-stupanjski ili automatski mjenjač s 8 stupnjeva prijenosa. Konačno, u ponudi je i 2-litreni benzinski motor snage od 280 KS. Paketa opreme su četiri: Giulia, Super, Veloce i već spomenuti QV.

Cijene Alfa Romea Giulie na hrvatskom tržištu kreću od 259.417 kn koliko stoji izvedba 2.2 MJT (150 KS) Giulia, od standardnih je modela najskuplji 418.045 kn vrijedni 2.0 (280 KS) Q4 Veloce (s pogonom na sva 4 kotača), dok zvijerka oznake Quadrifoglio Verde stoji 754.910 kn.

– – –

Još o Alfa Romeo Giuliji pročitajte u rubrici Premijere