67. međunarodni salon automobila u Frankfurtu, 2017.

67. međunarodni salon automobila u Frankfurtu, 2017.
tekst: Hrvoje Gattin, Goran Topić foto: © Newspress Ltd. Sva prava pridržana

Salon automobila, bez automobila...

Premda već godinama pojedini proizvođači preskaču nastup na određenim velikim međunarodnim salonima automobila, ovogodišnji će Frankfurt ostati zapisan u povijesti kao prvi neslavni rekorder prema tom pitanju. Naime, čak devet velikih, bitnih marki preskočilo je ovogodišnji Frankfurt

Je li ovo početak kraja velikih salona automobila kakve poznajemo? Kada je pred par godina Volvo, kao prvi veliki globalni brend prestao izlagati svoje modele na međunarodnim salonima automobila (pa se poslije ponovno pojavio), svi su počeli govoriti o cijenama izložbenog prostora, smislenosti nastupa na takvim događanjima i slično. U Parizu, pred godinu dana, nije bilo sedam marki, a ovogodišnji je Frankfurtski IAA "izbjeglo" njih čak devet: Peugeot, DS, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Nissan, Infiniti, Mitsubishi i Volvo.

Glasnogovornik grupacije PSA Peugeot Citroën je rekao da marka "ozbiljno uzima u obzir isplativost ovakvih investicija te da neće sudjelovati na salonima isključivo iz navike". Za Nissan, pak, razlozi odustajanja od ovogodišnjeg Frankfurta leže u "globalnom razmatranju strategije nastupa tvrtke na ovakvim eventima". Značilo nam to nešto ili ne, činjenicom ostaje da je IAA 2017. izgubio mnogo, čak i pored činjenice da je predstavljen sasvim solidan broj noviteta.

Aspark Owl
SsangYong Rexton

Koji su pravi uzroci izostanka i imaju li marke valjanu ispričnicu?

Premda je šefica PR odjela FCA Australije rekla kako se "kalendarski, salon automobila u Frankfurtu ne poklapa s predviđenim predstavljanjem noviteta grupacije" (novi bi Jeep Wrangler trebao biti predstavljen na LA Motor Show-u u studenome), a Nissan i Mitsubishi sevjerojatno koncentriraju na predstojeći Tokyo Motor Show u listopadu, teško je povjerovati kako su to jedini razlozi. Krivac je, možda, upravo medij kojim se trenutno služite. Naime, ne toliko davno (pre manje od desetak godina) neki su proizvođači počeli otkrivati svoje novitete na webu koji tjedan ili mjesec pred početak velikih međunarodnih salona, u nadi da će time na neki način preteći konkurenciju. Sada, znamo i iz naših vijesti, to rade svi, a većina je noviteta detaljno predstavljena barem koji dan prije početka vremena rezerviranog za predstavnike medija.

Škoda Vision E Concept
Lamborghini Aventador S Roadster

A, kada su se jednom već "zapetljali" u utrci koja diktira da morate biti prvi (jer, drugo se mjesto ne priznaje), rok predstavljanja u odnosu na početak salona počeo se sve više produžavati. No, bilo da je jedini razlog sve učestalijim izostancima pojedinih (bitnih) automobilskih marki (pre)rano predstavljanje noviteta ili se pak, više gleda na troškove, izgleda nam da su veliki međunarodni saloni automobila zapali u najveću krizu otkako su njihovim izložbenim prostorima počeli bliještati novi modeli, tamo negdje početkom prošlog stoljeća.

I za kraj, nemojmo zaboraviti kako je broj raznoraznih događanja vezanih uz automobile veći iz godine u godinu: Goodwood Festival of Speed koji se svake godine održava u Engleskoj postaje sve značajnijim poligonom za predstavljanje noviteta, unatoč činjenici da je prepun pratećih događanja koja baš i nemaju mnogo veze sa samim novitetima autoindustrije. Nadalje, tu su i događanja poput srpanjskog audijevog izlaganja u Barceloni, nazvanog Audi Summit, kojom je prilikom predstavljen novi A8 ali i cijela paleta modela iz Ingolstadta.

A, sada, uključimo struju

Nakon što smo tijekom proteklih godina na velikim međunarodnim salonima automobila svjedočili promjenjivim trendovima, od poplave hibridnih modela, preko pojave supersportaša u godinama kada se europsko tržište oporavilo od krize pa do novog uzleta SUV modela, izgleda da je došlo vrijeme za električna vozila.

Na pitanje zašto tek sada, uzmemo li u obzir da mnogi proizvođači imaju električni pogon kao dio svoje ponude već godinama, možda nam odgovor može dati na našem tržištu nedavno predstavljeni Renault Zoe. Naime, ovaj najprodavaniji električni automobil na europskom tržištu sada je dostupan u osvježenom izdanju koje nudi povećan kapacitet baterije. Sam Renault navodi kako ovaj automobil sada prema NEDC ciklusu ima doseg od 400 km, a da realna vrijednost iznosi 300 km.

Mini Electric Concept
Smart ForTwo Electric Drive

Podijelimo li i tu vrijednost "još malo", jer znamo da stvarni promet nikada nije u skladu s tvorničkim vrijednostima, ostaje nam i dalje doseg koji je itekako upotrebljiv za gradsku svakodnevnicu. Drugim riječima, električni su automobili (izgleda) napokon nadišli prvu od nekoliko stepenica koje ih očekuju na putu da postanu ravnopravni takmaci modelima s termičkim motorom. Struja, dakle, napokon ima smisla.

Tko nudi koliko i kada ćemo što od prikazanog vidjeti na tržištima

Nevezanim redom, recimo da je većina velikih svjetskih igrača predstavila barem jedan električni model (serijski ili konceptni) na ovogodišnjem frankfurtskom salonu. Uostalom, mnogi su doveli već postojeće automobile koji su u većoj ili manjoj mjeri osvježeni za jesensku sezonu. U tom nabrajanju krenimo od mercedesovog GLC F-Cell. OK, istina jest, to i nije potpuno električni automobil, no model koji bi trebao ući u serijsku proizvodnju nudi doseg od 400 km, kombiniranu snagu od 200 KS te energiju snagu crpi iz litij-ionske plug-in baterije u kombinaciji s vodikovim gorivim ćelijama. Ovaj je automobil prvi plug-in s gorivim ćelijama.

Tu je i obnovljeni BMW i3 koji razvija snagu od 184 KS, a zanimljivo je kako je bavarski proizvođač najavio da će u svojoj ponudi do 2025. imati čak 12 potpuno električnih modela. Smart Electric Drive, koji je tijekom ljeta predstavljen i na hrvatskom tržištu, nudi nešto skromniju autonomiju od 160 km,no s obzirom na male dimenzije i masu ovog autombila, te bi vrijednosti mogle biti dosta bliske stvarnima.

Honda je u Frankfurtu predstavila (usuđujemo se reći) neodoljivi retro-koncept Urban EV koji je napravljen na posve novoj platformi namijenjenoj električnim vozilima Honde. Uzgred budi rečeno, sve više proizvođača predstavlja platforme isključivo za EV što naglašava snažan uzlet ovog trenda. Urban EV je četverosjed koji bi se na tržištima trebao pojaviti 2019.

Mercedes-Benz EQA Concept
Honda Urban EV Concept

Ponovno malo o Mercedesu i to, ovoga puta, električnom konceptu EQ A koji predstavlja njihovu viziju električnog hatchbacka iz C segmenta. Podaci o 272 KS i dosegu od 400 km te pogonu na sva četiri kotača svakako su impresivni, a ovo je još jedna koncept postavljen na specijaliziranu (EV) platformu. Također, još malo i o Bavarcima. Naime, BMW je u Frankfurt doveo koncept i Vision Dynamics koji je smješten između modela i3 te i8, a trebao bi ponuditi autonomiju od velikih 600 km.

Volkswagen je, pak, u Frankfurtu premijerno predstavio drugu izvedbu konceptnog modela I.D. Crozz, prvotno predstavljenog u Šangaju, koji u osnovi najavljuje budući električni crossover. Uz 306 KS i doseg od 500 km ovaj automobil bučno najavljuje svoje napredne performanse.

Konačno, Williams Advanced Engineering je pred već unaprijed, frankfurtsku premijeru predstavio novo razvijenu laganu platformu za električne automobile pod oznakom FW-EVX koja bi u budućnosti trebala poslužiti kao temelj za električne automobile drugih proizvođača.

Tesla kao uzor koji treba sustići?

Gotovo nema razgovora o automobilima u kojem se, barem ne spomene ime jednog od najvećih inovatora ikada, spretno uklopljeno u brend do prije petnaestak godina nepoznatog južnoafričkog poduzetnika. Dakako, svaka rasprava o električnim automobilima bez iznimke završava na diskusiji o modelima Tesle Inc. pa se, logično, postavlja pitanje predstavljaju li modeli tvrtke iz Palo Alta uzor svim ostalim proizvođačima električnih vozila.

BMW i3s
Volkswagen I.D. Crozz II

Američka je folozofija, doduše, nešto drukčija i izgleda nam da su to shvatili i u Tesli. Europljanima bi možda najbliži bio upravo najnoviji, Model 3 jer tržišta Starog kontinenta ipak preferiraju kompaktne i jeftinije EV automobile. Uostalom, nije li tome najbolji dokaz upravo činjenica da je Zoe najprodavaniji EV u našem dijelu svijeta?

Također, niti teslini automobili nisu imuni na pozamašnu razliku između obećane i stvarne autonomije pa bi smo lako mogli ustvrdjeti da je njihov globalni uspjeh (kada je u pitanju percepcija, ne i prodaja) ipak više rezultat kakve "Jobsovske" marketinške strategije, a ne same uspješnosti konkretnih automobila. Dakako, profit je krajnji cilj, a techno-freakova bez (ikakvih) znanja o automobilima doista je mnogo i upravo oni predstavljaju najplodnije tlo za plasiranje ideja o ovakvoj, "naprednoj budućnosti".

Ferrari Portofino
Mini JCW GP Concept

A, sada, malo pravog užitka...

I ovaj je salon, poput mnogih do sada imao dva lica - ono ekološkog predznaka kojim su dominirali serijski i konceptni električni automobili te ono (iskreno, nama kudikamo privlačnije) sportsko. Naime, 67. je međunarodni salon automobila u Frankfurtu bio poligonom za predstavljanje nekoliko doista uzbudljivih noviteta iz svijeta sportskih, ili ako baš tako želite, supersportskih automobila.

Tako je vjerojatno prava, ili "prva" zvijezda salona bio upravo jedan sportski model, ane kakav "električni štedljivac". Doduše, mercedesov Project ONE koji je tehnologiju preuzeo izravno iz svijeta Formule 1, koristi i adekvatnu hibridnu tehnologiju, no nekako nam ostaje dojam da se tu ne radi o borbi za svaki cent iz novčanika budućeg vlasnika. Skratka, jer detaljnije ga opisujemo među značajnijim novitetima salona, recimo da je to oko 100 KS snažni hiperautomobil vrijedan 2,3 milijuna Eura te da prve isporuke kreću 2019. Uf!

Lamborghini je, pak, predstavio Aventador S Roadster s uklonjivim, 6 kg teškim krovom. Riječ je o izvedbi koja je od coupea teža za 50 kg, no i dalje je sposobna dostići 100 km/h za munjevite 3 sekunde te pojuriti do najveće brzine od 350 km/h. Aventador S Roadster je ipak kudikamo jeftiniji od zvijerke koju je predstavio Mercedes-AMG pa vaš može biti već za 313.666 Eura. Na isporuku će te morati pričekati do veljače sljedeće godine. Nije dugo...

Ipak, Lamborghinija ne bi bilo bez Audija pa je red da spomenemo ingolstadtski R8 V10 RWS. Riječ je o ediciji dobro poznatog sportskog automobila koja će biti dostupna u coupe i spyder izvedbama. Odbacivanje pogona na sva četiri kotača je donijelo uštedu od 50 kg (spyder: 40 kg) u odnosu na standardne quattro modele. Dakako i R8 V10 RWS pokreće dobro poznati središnje smješteni atmosferski 5,2-litreni V10 snage od 540 KS i najvećeg okretnog momenta od 540 Nm. Ovaj će model ubrzati do 100 km/h za 3,7 s (Spyder 3,8 s), odnosno 0,2 s sporije od R8 V10 quattro, a najveća će mu brzina iznositi 320 km/h (spyder: 318 km/h) pa tu nije došlo do promjena. Audi planira proizvesti 999 primjeraka ove izvedbe modela R8.

I, užitak za one daleko plićeg džepa

Želite li se zabavljati za upravljačem sportskog automobila, a nemate novaca za Project ONE, nema problema. Nekih tri i pol puta slabiji od spomenutog "Nijemca" je novi Renault Mégane Sport. No, nemojte pomisliti kako ovo nije pravi, rasni sportaš. U Renaultu, odnosno njihovom sportskom odjelu itekako dobro znaju kako to treba odraditi pa stoga i očekujemo da će novi R.S. predstavljati istinski užitak za upravljačem.

A, ako ste više obiteljski tip, tu je i Opel Insignia GSi. Pokreću ju dva 2-litrena motora pa će tako kupci moći birati između BiTurbo dizela snage od 210 KS i benzinskog turbo-motora najveće snage od 260 KS. Dakako, tu je i pogon na sva četiri kotača, a spominju se i opelovo podvozje FlexRide, 10 mm niža podnica te brembove kočnice. Zvuči obećavajuće.

No, nakon ove dvije globalne marke, zaključit ćemo da je kudikamo manje onih koji detaljnije poznaju povijest male engleske manufakture TVR (nemojte pomiješati s nekadašnjim TWR - Tom Walkinshaw Racing). Dakle, TVR je u Frankfurtu predstavio svoj "povratnički" model Griffith.

Plakat 67. salona IAA Frankfurt, 2017.

Riječ je o sportskom coupeu klasičnih proporcija sa sprijeda smještenim motorom koji svojim dizajnom svakako vuče inspiraciju iz 70 godina povijesti ove marke. Pokreće ga fordov, odnosno cosworthov V8 pogonski stroj snage od 506 KS, što znači da mu specifično opterećenje iznosi svega 2,47 kg/KS. Tu je i 6-stupanjski ručni mjenjač te pogon na stražnje kotače. Sve u svemu, za ubrzanje do 100 km/h Griffithu će trebati manje od 4 sekunde, dok će mu najveća brzina iznositi 320 km/h.

Ukoliko krećete na put...

Međunarodni salon automobila u Frankfurtu 2017. svoja je vrata predstavnicima medija otvorio 12. i 13. rujna, a za javnost je otvoren između 14. i 24. rujna. Cijena ulaznice iznosi 12 Eura radnim danom i 14 vikendom. Radno vrijeme salona je od 09 do 19 sati.

Salon je smješten na adresi Ludwig-Erhard-Anlage 1, D-60327 Frankfurt/Main, a službene stranice možete pronaći na iaa.de

Konačno, svim posjetiteljima je dostupna i aplikacija salona IAA u Frankfurtu koja omogućava da ostanete u tijeku sa svim zbivanjima. Putem aplikacije moguće je brzo naći pojedinog izlagača, imati pod nadzorom plan cjelokupnog salona, tu je i pretraživač svih prisutnih marki i proizvoda. Također, aplikacija sadrži i kalendar svih događanja (predstavljanja, posebne izložbe, predavanja...) koji je moguće sinhronizirati s kalendarom pametnog telefona, a na poslijetku dostupne su i sve putne informacije koje bi posjetitelju mogle zatrebati. Aplikacija je dostupna za platforme iOS te Android.