20 godina Euro NCAP-a

20 godina Euro NCAP-a
tekst: Hrvoje Gattin foto: Euro NCAP

Sigurnost dostupna svima

Više od 78.000 spašenih života, 630 sigurnosnih ocjena i 1.800 testiranih automobila sažetak je dva desetljeća rada neovisne organizacije Euro NCAP. Zahvaljujući njihovim naporima, sigurnost je napokon postala prioritet broj 1 svih proizvođača automobila

Premda su testovi sigurnosti daleko stariji od relativno kratke povijesti Euro NCAP-a, upravo je nastanak ove organizacije postavio temelj za standardizaciju i stvaranje kriterija koji danas predstavljaju jednu od najbitnijih stavki pri konstruiranju automobila. Dvadeset godina kasnije, razlika u razini sigurnosti koju nude automobili iste kategorije praktički je nemjerljiva.

Prvi Crash testovi koje je Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) proveo 1997. godine otvorili su oči mnogima i iz korjena promijenili stav o zaštiti osoba u vozilima. Ujedno, napori Euro NCAP-a u kratkom su vremenu doveli do značajnog zaokreta u gledanju na sigurnost, ali i podigli svijest o njezinom značaju. Premda pomalo šablonski, no doista možemo zaključiti kako svijet automobila od osnutka neovisne organizacije Euro NCAP više nije bio isti.

Dvadeset godina kasnije, Euro NCAP nudi sigurnosne ocjene za 9 od 10 automobila koji se nalaze u prodaji na europskom tržištu.

Smjernice napretka za sljedeća dva desetljeća

“Obilježavajući 20 godina otkako je sigurnost putnika u osobnim automobilima došla u prvi plan, ponosni smo što možemu ustvrdjeti kako je program testiranja Euro NCAP-a ostvario ključan napredak u pogledu spašavanja života. Također, ovi su napori doveli do toga da Europa danas ima najnižu stopu smrtno stradalih u prometnim nesrećama od svih svjetskih regija”, rekao je Michiel van Ratingen, glavni tajnik organizacije Euro NCAP.

Uz to, vrijedno je napomenuti kako je Euro NCAP doista i naučio milijune kupaca automobila kako odabrati najsigurnije vozilo. “No, tijekom posljednjih godina zabilježili smo usporavanje napretka na području sigurnosti pa je jasno da mi ne smijemo usporiti”, dodaje Ratingen. “Naime, potrebno je zajamčiti da europske prometnice postanu sigurnije u sljedećih dvadeset godina i to ne samo za osobe u vozilu, već i za sve sudionike u prometu”.

Crash test za 20. obljetnicu: Rover 100
Crash test za 20. obljetnicu: Honda Jazz

Upravo takav napredak Euro NCAP potkrepljuje i činjenicom kako se danas testira znatno više sigurnosnih aspekata nego li je to bio slučaj u počecima ove organizacije, a taj se trend nastavlja uzlaznom putanjom. Već sljedeće godine, Euro NCAP će uvesti ocjene za sustave koji prepoznaju bicikliste te pomažu u izbjegavanju sudara s njima, dok se istovremeno postavljaju smjernice napretka za razdoblje između 2020. i 2025. godine.

Počeci – renesansa automobilske sigurnosti

Uz potporu Svjetske automobilističke federacije FIA-a (Federation Internationale de l’Automobile), Neovisne međunarodne organizacije za testiranje proizvoda ICRT (International Consumer Research & Testing) te Vlada Velike Britanije i Švedske, prvi rezultati sigurnosnih testiranja Euro NCAP-a objavljeni su 4. veljače 1997. Do tada su, napominje organizacija, proizvođači automobila bili obavezi zadovoljiti tek osnovne sigurnosne parametre za nove automobile, informacije o kojima nisu bile dostupne javnosti. Upravo stoga, kupci nisu mogli usporediti sigurnosnu razinu pojedinih vozila.

Euro NCAP: Ford Fiesta (1997.)
Euro NCAP: Nissan Micra (1997.)

Euro NCAP je tako, po prvi puta od strane neovisnih stručnjaka na europskom tržištu, omogućio kupcima automobila uvid u sigurnosne značajke te izravnu komparaciju pojedinih modela. Očekivano, prvi su objavljeni rezultati potaknuli pravu lavinu reakcija od strane potrošačkih udruga, javnosti i medija.

Prvi su testovi naljutili proizvođače…

Prva objavljena serija Crash testova organizacije Euro NCAP okupila je sedam automobila iz B segmenta. Među njima su Ford Fiesta i Volkswagen Polo osvojili tri, od tada najviše moguće četiri zvjezdice za sigurnost. Ocjene su se donosile isključivo prema kriteriju zaštite odraslih putnika. No, drugi su sudionici ovih revolucionarnih testova “priču” završili kudikamo lošije. U to vrijeme jedan od najpopularnijih malih automobila, Rover 100 osvojio je tek jednu Euro NCAP zvjezdicu, dok su Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa i Renault Clio ostvarili gotovo jednako skroman rezultat uz tek dvije osvojene zvjezdice.

Euro NCAP: Renault Clio (1997.)
Euro NCAP: Volkswagen Polo (1997.)

Očekivano, nije proteklo mnogo vremena od objave inicijalnih rezultata Euro NCAP-ovih testiranja do prvih kritika na račun njihove procedure. Naime, vodeći su proizvođači automobila oštro kritizirali testove, tvrdeći kako su kriteriji toliko visoki da automobili nemaju nikakvih izgleda osvojiti maksimalni broj zvjezdica. Ipak, samo pet mjeseci kasnije, Volvo S40 će postati prvi automobil koji je osvojio tada najvišu moguću ocjenu za zaštitu putnika u vozilu.

Max Mosley, prvi predsjednik Euro NCAP-a
Max Mosley (Newspress Ltd.)

“Dvadeset godina od pokretanja programa koji je u svojim počecima bio itekako kontroverzan, odbijan od strane proizvđača automobila te je navodno imao nerealno visoke kriterije, Euro NCAP je danas čvrst oslonac automobilskog svijeta. Spriječene su tisuće smrtnih posljedica, kupci više od ičega zahtijevaju sigurnost, proizvođači se natječu kako bi ostvarili što bolje rezultate testiranja, a sigurnosni standardi vozila u neprekidnom su rastu”.

“Uz to, izrazito učinkovit Euro NCAP-ov model podizanja svijesti kupaca ne samo da je iz korjena promijenio europsko tržište već je i pomogao napretku ostali NCAP programa diljem svijeta u zemljama srednje i niske prihodovne razine.

Pritisak kupaca je pomogao da se ostvare brze promjene u sigurnosnoj razini koju pružaju automobili na tržištima Indije, Latinske Amerike i regije ASEAN (Savez država Jugoistočne Azije). Euro NCAP je tako ostavio snažan pečat na globalnoj razini te pružio temelje zahvaljujući kojima je spašeno nebrojeno mnogo života”.

Sve viši kriteriji

Crash test za 20. obljetnicu organizacije Euro NCAP: Rover 100 i Honda Jazz

Tijekom godina, Euro NCAP je postavljao sve zahtjevnije kriterije pa tako automobili danas mogu ostvariti maksimalni rezultat od pet zvjezdica ne samo zahvaljujući sposobnosti zaštite putnika u vozilu i pješaka u slučaju prometne nezgode, već i prema kriteriju sustava koji pomažu da do te nezgode uopće i ne dođe. Visokorazvijeni sigurnosni testovi koje provodi Euro NCAP repliciraju scenarije iz stvarnog života koji mogu završiti ozbiljnim ozljedama ili smrtnim posljedicama.

Upravo stoga, automobili čiji proizvođači danas ciljaju na vrhunski rezultat, moraju bez iznimke ponuditi tehnologiju koja pomaže u izbjegavanju nesreća ili ublažavanju njihovih posljedica. Također, u slučaju da nesreću nije moguće izbjeći, današnji automobili moraju pružiti najvišu moguću razinu zaštite svojim putnicima, ali i ostalim sudionicima u prometu.

“Utjecaj sigurnosnih testova ima ogroman značaj. Do pojave Euro NCAP-a, kupci su na raspolaganju imali tek obećanje proizvođača automobila. No, danas na tržištima imamo automobile koji su sigurniji no ikad, ali i detaljne rezultate dostupne svima. To je postignuće bilo moguće isključivo zahvaljujući zajedničkom radu i kontinuiranom investiranju u napredak cestovne sigurnosti”, zaključuje predsjednik Euro NCAP-a i tehnički direktor Istraživačkog središta Thatcham, Andrew Miller.

Napomene:

  • Procijenjeni broj izbjegnutih smrtnih posljedica (78.000) među putnicima vozila između 1998. i 2015. naveden je prema izvještaju ETSC-a (Europskog vijeće za sigurnost cestovnog prometa) iz 2016.
  • U testiranja Euro NCAP-a do sada je uloženo više od 160 milijuna Eura, ne računajući tu cijenu samih automobila, rezervnih dijelova i potrošnog materijala.
  • U Istraživačkom središtu Euro NCAP-a Thatcham u Engleskoj, izvedena su dva Crash testa povodom 20 godišnjice organizacije. U njima je prikazan napredak sigurnosti između Rovera 100 iz kasnih ’90-ih i aktualne Honde Jazz.

– – –

Posjetite: European New Car Assessment Programme, Federation Internationale de l’Automobile, International Consumer Research & Testing