Opelova nova tehnologija svjetala

Opelova nova tehnologija svjetala
tekst: autonet.hr foto: Adam Opel AG

Svjetla koja prate pogled vozača

Opel razvija sustav prednjih svjetala koja svijetle tamo gdje vozač gleda, no komercijalizaciju ovog sustava ćemo sigurno pričekati još koju godinu. No, s druge strane, njemački je proizvođač najavio kako će u narednih 18 mjeseci kupcima ponuditi napredna LED matrix svjetla

Svaki se proizvođač voli pohvaliti činjenicom da je vodeći u nekom području, a u slučaju Opela to su sasvim sigurno svjetla. Proizvođač iz Rüsselsheima navedeno je još jednom dokazao najavom razvoja sustava prednjih svjetala koja svijetle u smjeru gdje vozač gleda. No, prije nego li krenemo u budućnost, vratimo se malo u prošlost kako bi smo se prisjetili zašto Opel smatra da mu prema pitanju tehnologije svjetala nema ravnoga.

Predvodnik tehnologije svjetala

AFL Plus svjetlo Opel Insignie

Naime, već 2003. Opel je, kao prvi proizvođač automobila, predstavio dinamičko svjetlo u zavojima (implementirano u automobile srednje klase) te kutno svjetlo koje se zakreće za 90 stupnjeva u sklopu svoje tehnologije prilagodljivih prednjih svjetala (Adaptive Forward Lighting, AFL). Dinamička svjetla u zavojima uvedena su 2004, prvi puta u kompaktnu klasu (Astra), a Opel je dodatno “demokratizirao” ovu sigurnosnu tehnologiju 2006. godine kada je ponudio Merivu i Corsu s bihalogenskim kutnim i svjetlima u zavojima, učinivši to prvi put u segmentu kompaktnih vozila.

Godinama je Opel unaprjeđivao svjetla i svjetlosne sklopove, da bi još inteligentniju generaciju prednjih svjetala – AFL Plus predstavio 2008. godine s dolaskom Insignije. AFL Plus automatski prilagođava raspodjelu snopa prednjih svjetala profilu ceste i uvjetima vidljivosti, a radi se o najnaprednijem sustav prednjih svjetala u kompaktnom segmentu. Pomični elementi biksenonskih prednjih svjetala automatski se prilagođavaju različitim okolnostima, osiguravajući sigurniju i opušteniju vožnju, a čak devet različitih funkcija svjetla izvlače najbolje iz svake situacije, poboljšavajući osvjetljenje ceste za 90% u odnosu na nepomična prednja svjetla, bez zasljepljivanja drugih vozača.

Svjetla koja prate oči vozača

Napredni Tracker bilježi 50 pozicija oka u sekundi

Opel je nedavno odlučio ponovno pomaknuti granice tehnologije automobilskih svjetala. Naime, stigle su najave kako ovaj njemački proizvođač razvija novi sustav prilagodljivih prednjih svjetala koja će osvjetljavati prostor ispred automobila u smjeru u kojem vozač gleda. Prema službenim navodima, kamera ovog sustava korist rubne infracrvene senzore i središnje diode osjetljive na svjetlo čime se vozačeve oči skeniraju 50 puta u sekundi tijekom vožnje u sumrak i po noći, a na temelju tako prikupljenih informacija vrši se vodoravno i okomito prilagođavanje svjetlosnog snopa.

Dakako, pred opelovim je stručnjacima bio zadatak kako sustav učiniti kompatibilnim uz činjenicu da ljudi često skreću pogled u raznim smjerovima pa bi “slijepo” slijeđenje smjera gledanja vozača više nalikovalo kakvom light-showu nego li naprednom sustavu potpore. Tu na scenu stupa sofisticirani algoritam koji omogućuje blage promjene usmjerenja svjetlosnog snopa, dakako ako se iste pokažu potrebnima. Komercijalizaciju ovog sustava ćemo pričekati vrlo vjerojatno još koju godinu, no u Opelu tvrde da su njegove prednosti velike te će ubrzano nastaviti rad na razvoju.

Konačno, opelovi stručnjaci napominju kako je sustav koji prati pogled vozača u potpunosti univerzalan, tj. ne zahtijeva nikakvo posebno podešavanje bez obzira na visinu i ostale fizičke karakteristike različitih vozača.

LED matrix svjetla

LED matrix tehnologija (dolje) u usporedbi s običnim svjetlima

A uz svjetla koja prate pogled vozača, Opel je najavio i da će u narednih 18 mjeseci kupcima ponuditi tehnologiju glavnih automobilskih svjetala nazvanu LED matrix koja će raditi u sprezi s kamerom Opel Eye. Naime, kada ovaj napredni sustav otkrije izvor svjetla vozila koje se približava iz suprotnog smjera, pojedinačne LED diode (glavnog svjetla) u toj će zoni bit deaktivirane dok ostatak prostora ispred vozila ostaje osvijetljen. Na ovaj način, opelov će sustav svjetala “pretvarati noć u dan” bez ometanja vozača koji dolaze iz suprotnog smjera.

Uz navedeno, svjetla sustava LED Matrix, koja prate zavoje, moći će prepoznati i vozilo koje se kreće ispred, u istom smjeru kretanja. Jednako kao i u slučaju vozila koje dolazi iz suprotnog smjera, LED matrix će deaktivirati pojedine LED diode kako bi se smanjilo zasljepljivanje vozača ispred (prvenstveno, odbljesak u unutrašnjem retrovizoru).

Potsjetnik – Opel Eye

Na kraju, a s obzirom da smo spomenuli Opel Eye, onima koji možda nisu upoznati s tim sustavom, recimo da je riječ o sustavu kamera koja ima četiri funkcije – očitava i pamti znakove ograničenja brzine i zabrane pretjecanja te ih prikazuje na zaslonu ispred vozača, sustav također upozorava vozača na nenamjerno napuštanje prometnog traka, neprekidno označava udaljenost od vozila ispred te upozorava na mogući sudar. Dakle, čak smo i s ovim sustavima sve bliže danu kada će automobili, uz to što već sami “razmišljaju”, sami i voziti.