Jedanaest tisuća hrvatskih automobila

Jedanaest tisuća hrvatskih automobila
tekst: Hrvoje Gattin

Obožavam se ponavljati. Time, na neki način, održavam tradiciju prema kojoj svake godine, otprilike u isto doba, ponavljam jednu te istu već poodavno prežvakanu temu. Uostalom, na taj način počinjem zvučati kao stara, podrapana ploča pa će mnogi koji me okružuju početkom još jedne godine imati prilike reći mi u facu ostario si!

No, pitam se kad će se ta prilika ukazati. Naime, s obzirom da ovakav komentar očekujem od svojih vjernih kolega, prilika za viđenje face-to-face bila bi, vjerojatno, na prezentaciji nekog novog automobila. Ipak, iste su sve rjeđe jednako kao što sve rjeđe u prodajne salone ulaze kupci. Ispravit ću se – “potencijalni kupci”. Tema i ove kolumne, pogađate, vrti se oko automobilskog tržišta u Hrvatskoj, industrijske grane (oh, kako to pametno zvuči Ministre!) koja se osušila već pred dugi niz godina. Samo, izgleda mi da oni koji na toj grani sjede nekako i dalje ne znaju koliko je ona, zapravo, suha.

Protekla je godina donijela blagi porast prodaje novih osobnih vozila na tržištu Republike Hrvatske. Da, dobro ste pročitali – “blagi”. Naime, uz 22,2% neto bi mogao biti i zadovoljan, no ako nam polaznu brojku za taj “napredak” predstavlja vrijednost od 27.802 prodanih automobila u 2013, uspjeh iznenada baš i ne izgleda tako velik, zar ne?

Kako su analitičari hrvatskog tržišta (mislim na one koji se time doista ozbiljno i bave, a ne na samoproglašene ili pak one nevoljko proglašene takvima od strane drugih) upozoravali početkom protekle godine, početni tržišni boost koji je u svibnju dosegao čak 38 posto u odnosu na prvih pet mjeseci 2013. bio je rezultat dva značajna čimbenika – dramatično niske polazne osnove s kojom se rezultati uopće i uspoređuju te, dakako, poznatih i u medijima dosta spominjanih flotnih prodaja većih količina vozila pojedinim državnim službama. Tako ovaj porast, istini za volju, nije bio pokazatelj nekon značajnog uspjeha našeg tržišta automobila ili (zamislite, neki su i o tome pričali), oporavka hrvatske ekonomije.

Zapravo, bilo je baš suprotno. U mjesecima u kojima su neki domaći zastupnici zadovoljno trljali ruke, šaljući svojim principalima podatke o “fantastičnom porastu prodaje”, stvarnost je bila dijametralno suprotna. Katkada je, naime, vrlo praktično sakriti se iza postotaka. Uostalom, već smo u osnovnoj školi naučili da je 2 čak 100 posto više od 1. Ipak, u stvarnosti ste s 2 prodana automobila jednaki loser kao i s jednim.

I tako je Hrvatska godinu 2014. završila s 33.962 prodana vozila, ili 22,2 posto više nego li prethodne godine. Ipak, prisjetimo se, kako god “protjerali” dostupne brojeve kroz najfinije sito, to je i dalje preko 60 posto manje od rekordne 2008. Kada je nakon 2009. prodaja automobila na našem tržištu pala za pedesetak posto, dobar je dio hrvatskih zastupnika zaključio da su “došla teška vremena” i kako “treba preživjeti još koju godinu do povratka na staro”. Proteklo je šest godina, a riba i dalje smrdi od glave (koja je usijana i uporno ne želi shvatiti kako stvari funkcioniraju).

Koliko je automobila doista prodano u 2014?

No, nemojmo se zavaravati. Prošlogodišnja brojka od 33.962 samo izgleda ljepše od pretprošlogodišnje, no i ništa više od toga. Naime, pojam “broja prodanih automobila” nerijetko se potpuno pogrešno shvaća i u očima promatrača izgleda kao cifra koja nam govori koliko su puta hrvatski državljani otišli u prodajne salone pješke i iz njih izašli s novim limenim ljubimcem. E, vidite, nismo niti blizu tom broju.

Tijekom 2014, od navedenog broja čak je 67% automobila otišlo u flotnu prodaju (pravne osobe). Konkretnije, hrvatski su državljani privatno (a, to je upravo ono kako percipiramo pojam “broja prodanih automobila”) u protekloj godini kupili tek 11.195 automobila. To je prava slika katastrofe tržišta!

A, da ista bude još veća ili strašnija, spomenut ću i kako je tijekom 2014. uvezeno čak 38.725 rabljenih vozila. Dakle, više nego li je prodano novih. Ovo je, dakako, posljedica liberalizacije uvjeta pri kupnji rabljenih vozila kakva spomenute 2008. nije postojala te bi realno gledajući, razlika u broju prodanih novih automobila trebala biti još veća. Zamislite koliko bi novih bilo prodano u 2014. da su uvjeti uvoza ostali jednaki kao 2008? Našalit ću se pa ću reći “minus 4.763”. Užas!

Daj nam rješenje kad si već toliko pametan!

Bila podrapana ili ne, svaka se ploča prije ili kasnije odvrti do kraja. A, onda, tu ploču možemo tek poslušati još jednom. Na vašu žalost, nemam ništa nova za reći vezano uz temu rješenja za posrnulo hrvatsko tržište automobila.

Upravo stoga ću se šturo, gotovo nabrajačkom tehnikom, vratiti nekim davnim i “u zemljama razvijenog zapada” već desetljećima prokušanim metodama:
veliki popusti / beskamatni krediti / niže kamate…

Uostalom, u vremenima u kojima dobar dio zastupništava ima vlastite programe financiranja pri kupnji novih automobila, jasno je na čijim je ramenima odluka o tome hoće li se privući više novih kupaca ili će se tvrdoglavo držati besmisleno visoke cijene. Ruke su nam vezane, reći će mnogi. A, ja ću na to reći da mi, kad vidim kako pojedine marke i dalje nude samo dvije godine jamstva, ostaje samo kiselo se nasmijati.

Počnem li opet priču o odnosu spram medija, vjerojatno će mi i vrapci na granama reći da sam im dosadio. No ipak, protiv sebe ne možeš. Naime, i tijekom 2014. su stotine tisuća Kuna (u slučaju nekih marki i milijuni) otišli u marketinški vjetar koji i dalje puše u leđa onih koji ne dopiru do čitatelja. Ipak, matematika se nekako ne želi promijeniti – ako namjeravate prodati automobil, cilj vam mora biti doprijeti do što većeg broja potencijalnih kupaca. No, hrvatski zastupnici i dalje obilno plaćaju odavno izumrle medijske dinosaure koji im donose upravo ono što trenutno imamo – 11,2 tisuće prodanih automobila u godinu dana.

Dinosauri su izumrli pred 65 milijuna godina. Prošlo je i ledeno doba, a potom se pojavio čovjek.
Danas, čovjek ima kompjuter u ruci. Svakodnevno.

Sretna vam Nova!

– – –

P.S. svi podaci s hrvatskog tržišta dostupni su nam ljubaznošću agencije Promocija plus.