Priča o brisačima

11. ožujka 2016.
Predstavljamo - Priča o brisačima
tekst i ilustracije: Brisaci.hr (prilog pod pokroviteljstvom) 

Koliko danas pazimo na sigurnosnu stavku ispravnih brisača?

Povijest brisača seže gotovo koliko i povijest automobila. No ipak, tehnički razvoj brisača kakvog danas poznajemo nije išao glatko, kako ni za pojedince, tako niti za neka jaka imena autoindustrije. Upoznajmo se malo sa brisačima, kako su nastali, koja im je svrha, te općenito koliko važnu ulogu imaju u sigurnom prometu?

Brisanje vjetrobrana postaje stvarnost - 1903. godina


Patent M. Anderson iz 1903.Patent M. Anderson iz 1903.
Prve brisače je izumila žena - Mary Anderson, Amerikanka iz Alabame, koja je već 1903. godine patentirala svoj izum. Ipak, kako to i biva na počecima, njen izum nije bio zanimljiv tržištu pa je patent istekao i od njega za Mary nije bilo koristi. U to vrijeme, brisači su se smatrali više smetnjom nego prijekom potrebom na vozilu. No, nedugo zatim, 1905. u Europi se pojavio prvi zahtjev za patent brisača vjetrobranskog stakla. Nijemac Heinrich von Preuben predao je zahtjev za patent, koji je odobren 3 godine kasnije, točnije 24. ožujka 1908, a brisače je među prvima na svoja vozila postavio proizvođač automobila Opel.

Riječ je bila o ručnim brisačima stakala, koji su se pokretali iz putničke kabine, prema potrebi. Ne trebamo danas naglašavati koliko je to moglo otežati samu vožnju automobila, no za to vrijeme, taj uređaj je bio jako koristan. Tek desetak godina kasnije pojavili su se prvi patenti automatskih brisača vjetrobranskih stakala, a opet se među njih ugurala žena, ovog puta Charlotte Bringwood. Charlotte je osmislila brisače koje će pokretati električni motori. Još jedan genijalan izum žene, koji na žalost nije odmah zaživio.

Tek 1923. godine, brisači na automobilima postaju serijska oprema kod većine velikih proizvođača. S današnjeg stajališta, brisači su bili manjkavi, ali dovoljno dobri da potaknu potrebu za tom vrstom sigurnosne opreme tijekom vožnje. Danas teško možemo zamisliti funkcionalan automobil bez brisača vjetrobranskog stakla.

Ukradena ideja koja je promijenila brisače


Izvadak iz patenta R. KearnsaIzvadak iz patenta R. Kearnsa
Još jedan zanimljiva povijesna stvar u vezi brisača dogodila se u Americi, a dotakla se amerikanca Roberta Kearnsa, i dva giganta autoindustrije - Forda i Chyrslera. Naime, Kearns je uočio potrebu za ipak malo "pametnijim" brisačima, te je patentirao brisače prilagodljive brzine. Bio je to još jedan patent koji se pokušao prodati, ali nije pronašao svoj put do proizvodne trake, barem ne na način koji je Kearns. zamislio. Iako su mnoge tvrtke odbile proizvoditi brisače prema patentu koji im je predstavio, nakon par godina, Ford se svijetu predstavio sa gotovo identičnim načinom rada brisača.

Nakon toga i druge kompanije koriste istu ideju, što je navelo Roberta Kearnsa da tijekom 70-tih godine podigne tužbu protiv Forda i Chyrslera. Sudski postupak se dugo vodio, a Roberta Kearnsa je stajalo novaca, braka i živaca, no borbu je na kraju dobio, kada je sud 1990. odlučio da Ford i Chyrlser moraju isplatiti 10, odnosno 20 milijuna dolara odštete. Robert Kearns je umro od raka 2005. godine, a 2008. godine o njegovom životu, i borbi protiv automobilskih kompanija snimljen je film pod nazivom Flash of Genius.



Iako je put brisača bio težak, danas su oni neizostavan dio opreme gotovo svakog suvremenog automobila. Jednostavno, postali su sigurnosni standard, što je dobro s jedne strane, no zbog olakog shvaćanja, nekada izgubimo percepciju o njihovoj stvarnoj namjeni zbog čega je njihova uloga zanemarena.

Fast Forward: kupnja metlica brisača iz udobnosti doma putem online trgovine brisaci.hr


7930Danas imamo mnoge dodatne opcije na brisačima automobilskih stakala, poput promjene brzine, senzore za kišu i slične uređaje koji se brinu da vozač ne bude opterećen njihovim pokretanjem, nego da se što bolje usredotoči na vožnju. Svaka osoba koja se susrela sa vožnjom po kiši ili magli, lako može zaključiti koliko je važno imati ispravne metlice brisača. Naime, ne rade sve metlice jednako dobro, a ovo se posebno odnosi na usporedbu novih i istrošenih metlica. Vozačima se savjetuje da na vrijeme zamijene metlice brisača, posebno ako istrošene metlice ne obavljaju zadaću kako treba.

Gdje odabrati i koju metlicu uzeti? Danas se mnogi od nas odluče kupiti putem Interneta. Ako ne planiraju kupiti metlice online, onda barem planiraju vidjeti ponudu ili recenzije korisnika koji su već kupovali neki proizvod. Primjer jedne takve online trgovine je i adresa brisaci.hr.

Riječ je o web-trgovini specijaliziranoj za prodaju metlica automobilskih brisača. To je, uostalom i najbolji način da se prije same kupovine raspitate o proizvodu i odlučite se za onaj koji vama najbolje odgovara.

Ravni ili aerodinamični brisači


Usporedba klasičnih i ravnih (aerodinamičkih) brisačaUsporedba klasičnih i ravnih (aerodinamičkih) brisača
Danas se najčešće upotrebljavaju ravni brisači, iako su i klasični još uvijek dosta zastupljeni. Naime, klasične brisače često viđamo iz razloga što se po našim cestama nerijetko viđaju automobili stariji od 15 godina. Tu bi ujedno i bila neka granica, kada su se ravni brisači počeli sve više ugrađivati na nova vozila. Danas gotovo da nema novog automobila koji se ne isporučuje s ravnim brisačima. Riječ je o modernoj konstrukciji brisača (zovemo ih ravni ili aerodinamični brisači), koji imaju mnoge prednosti.

Njihov dizajn omogućava dobru aerodinamiku vozila, a ujedno se brine da brisač u svakom trenutku i pri svakoj brzini, kroz sve uvjete na cesti, optimalno prijanja na površinu vjetrobranskog stakla. Pritisak brisača ravnomjerno je raspoređen čitavom dužinom. Za razliku od klasičnih brisača, koji su imali 4 ili 8 točaka pritiska na površinu stakla, ravni brisači djeluju ravnomjerno po čitavoj dužini koju zahvaćaju. Njihova se konstrukcija brine o ravnomjernom pritisku gumice na vjetrobransko staklo, čime se znatno produžava i vijek same metlice brisača.

Osim spomenutog, važno je naglasiti da ravni brisači, tijekom rada stvaraju mnogo manje buke. Zbog svoje aerodinamičnosti, ravni brisači će obaviti zadatak čak i pri velikim brzinama, što prije nije bio slučaj. Danas imamo slučaj da i najslabiji model nekog automobila postiže relativno visoke brzine, čime se opravdava potreba za korištenjem ravnih brisača, koji na sebi imaju spojler koji im pomaže da neometano rade i u tim uvjetima.

Ravni brisači kao zamjena za klasične


Konstrukcija brisača VornitzerKonstrukcija brisača Vornitzer
Mnogi proizvođači danas imaju bogatu ponudu brisača, a neki koje možemo spomenuti su Bosch, Wurth, Vornitzer i Hella. Ovo su prepoznatljiva imena autoindustrije pa ne sumnjamo u kvalitetu njihovih proizvoda. Ipak, na vašu odluku mogu utjecati i neke druge stavke pa se prije kupovine pametno raspitati o pravom izboru za vas i vašeg limenog ljubimca.

Također, mnogi se pitaju, dali je moguće klasične brisače zamijeniti ravnima? Odgovor glasi - da. Tu treba dodati da se ova konverzija u mnogim slučajevima i preporučuje. Ako sumnjate u ispravnost brisača na vašem automobilu, kao i mehanizma koji je zadužen za priljubljivanje metlice za vjetrobransko staklo, savjet je prelazak na metlice ravne konstrukcije. Ravni brisači se lako montiraju na ruku starog mehanizma.

Trajnost brisača ovisi i o nama


osobine brisača Vornitzerosobine brisača Vornitzer
Trebate znati da na radni vijek brisača utječe mnogo faktora, a mi ćemo spomenuti neke koji su ključni. Dodirni dio brisača, koji se naslanja na vjetrobransko staklo sačinjen je od mekanih materijala, najčešće od neke vrste gume, ali to mogu biti i gumice s udjelom grafita kao i silikonski dijelovi. Da bi brisač što bolje prijanjao na podlogu, cijelom dužinom bez prekida, gumeni dijelovi su tanki, savitljivi te zbog toga i jako osjetljivi. Savitljiva gumica igra ključnu ulogu u obavljanju posla – skidanju prljavog sloja sa stakla.

Sjetimo se da gumice brisača ne skidaju samo kapljice vode koje padaju po vjetrobranskom staklu. Mnogo puta se po staklenoj površini nakupe razne čestice prljavštine, prašine ili čak opalog lišća i grančica. Isto tako, metlice brisača rade i po kiši i po snijegu, a dosta često i tijekom ljetnih vrućina. Ljeti ih znamo upaliti tek toliko da skinemo nakupljenu prašinu ili ostatke insekata koje smo "presreli" tijekom vožnje. Sve to utječe na radni vijek brisača, kvalitetu brisanja i njihovu ispravnost općenito.

Da bi sačuvali gumice na brisačima, i tako produžili njihov radni vijek, možemo poduzeti određene korake. Brisači jesu potrošni dio na automobilu, no ipak, pažljivim rukovanjem možemo ih koristiti čitavu godinu, koliko se i preporuča. Ispravni brisači znače sigurnu vožnju, čak i po lošim vremenskim uvjetima. Osim toga, trebamo znati da se gumice na brisačima vremenom troše, oštećuju i otvrdnu, što može dovesti do oštećenja i na samom vjetrobranskom staklu.

Neravna i tvrda dodirna površina brisača može ostaviti mikrooštećenja na osjetljivoj staklenoj površini, koja vremenom mogu postati uočljiva i golim okom te ometati vozača u vožnji. Da bi izbjegli potrebu za skupom zamjenom vjetrobranskog stakla, svakako na vrijeme treba zamijeniti metlice brisača. A, ako se kojim slučajem gumica ošteti do te mjere da se na staklenu površinu nasloni sama metlica brisača, eventualna oštećenja staklene površine mogu biti mnogo teža, zbog čega je zamjena vjetrobranskog stakla neizbježna.

Još jedna važna stavka za čuvanje gumica na brisačima je korištenje odgovarajuće tekućine za pranje vjetrobranskog stakla. Naime, korištenjem kvalitetnih proizvoda spriječit će se zamrzavanje tekućine na površini stakla i trošenje osjetljive gumice. Isto tako, u ljetnom razdoblju, kada želite oprati vjetrobransko staklo, odgovarajuća tekućina u posudi će se pobrinuti da gumica lakše klizi po staklenoj površini, čisteći bolje uz što manji koeficijent trenja.

Jednostavna zamjena brisača


7930Da bi zamijenili istrošene brisače novima, nije neophodan odlazak automehaničaru. Sasvim je dovoljno slijediti upute na pakiranju, i za svega par minuta na svom limenom ljubimcu imat će te nove brisače. Zamjena metlica brisača je jako jednostavna, no postoje neke stvari na koje trebate paziti.

Prvi korak je pažljivo ukloniti stare brisače. Obratite malo pažnju na način na koji su pričvršćeni, i pažljivo ih uklonite. Kada ste uklonili stari brisač, na jednoj strani je ostala ruka brisača. Ovdje budite jako oprezni, i ne dopustite da ruka ispadne, odnosno krene prema vjetrobranskom staklu jer ga može oštetiti ili u potpunosti razbiti. Nakon postavljanja novih metlica potrebno je provjeriti jesu li ispravno pozicionirane. Provjerite dali se nove metlice pomiču gore/dolje, prema obliku staklene površine. Prije nego isprobate nove metlice brisača, da bi ih što duže koristili, očistite vjetrobransko staklo i onda uključite brisače da vidite kako rade.

Da ne postanete loše statistike koja kaže da su brisači jedan od najviše zanemarenih dijelova na automobilu, na vrijeme se odlučite za nove brisače. Činjenica je da i danas veliki broj vozača ne zna da su brisači potrošni materijal, i da se trebaju redovno mijenjati. Mnogi se odluče na zamjenu tek kada je vožnja znatno otežana, a tada je već kasno.

Posjetite webshop: brisaci.hr

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing