Opozivi - završno izvješće za 2012.

30. prosinca 2012.
piše: Hrvoje Gattin 
Kolumna - Opozivi - završno izvješće za 2012.
Donosi li nam manji broj opoziva u protekloj godini, u odnosu na 2011, nekakav znak poboljšanja kvalitete automobila i proizvodnih metoda? Je li manji broj država koje su prijavile opozive pokazatelj drukčije tržišne politike ili se radi tek o vještoj političkoj igri zemalja članica EU?  
 
Na sva ova, ali i druga pitanja proizašla iz godišnje statistike opoziva moći ćemo (možda) odgovoriti nakon duljeg niza godina i empirije potkrijepljene većim brojem ovakvih izvješća. Ipak i bez nekih konkretnijih odgovora na budućnost (kvalitete) automobila na europskim tržištima, statistike govore možda i same za sebe.

> Pogledajte završno izvješće RAPEX-a za 2012.

Manje opoziva nego prethodne godine

U okviru tjednih pregleda izvješća o obavijestima RAPEX-a, tijekom 2012. godine objavljeno je 111 opoziva. To je 16 opoziva ili 12,6% manje nego li u 2011. kada ih je zabilježeno 127.

No, tijekom 2012. kroz sustav RAPEX prijavljeni su opozivi 41 automobilske marke, dok su u 2011. pokrenuti opozivi 36 marki automobila. Prosječan broj opoziva prema jednoj marki tijekom 2012. iznosio je 2,7 (2011: 3,5). Znači li to da je u 2012. pet marki više imalo probleme s kvalitetom? Očito. No, možda su i neka tržišta tijekom 2011. naprosto "zakasnila" s objavom opoziva?

Neslavni rekord najvećeg broja opoziva pokrenutih na području EU već drugu godinu za redom drži Peugeot. Ipak, izgleda da se stvari s francuskom markom polako popravljaju jer su tijekom 2012. zabilježili 9 opoziva, tj. tri manje nego li prethodne godine.

Na drugom i trećem mjestu prema broju opoziva pokrenutih tijekom 2012. nalaze se Mercedes-Benz (7) te Ford i Opel (6). Napomene radi, recimo kako su te neslavne pozicije nakon 2011. zauzeli Volvo (11) i Renault (9).

Mercedes-Benz je i tijekom 2011. zabilježio jednak broj opoziva kao i ove godine, njih 7. Ford i Opel su godinu dana ranije zabilježili 5, odnosno 7 opoziva. Volvo je u 2012. zabilježio čak 7 opoziva manje (ukupno 4) u odnosu na 2011, dok je Renault 2012. imao čak 5 opoziva manje nego li u 2011, točnije, njih 4.

Dakle, za ove bivše partnere situacija se očito popravlja, a tek nam ostaje za pomisliti što bi bilo da stvaranje alijanse njihovih automobilskih ogranaka nije zaustavljeno 1993, nakon pobune dioničara Volva! Možda sada, nakon što je tvrtka završila u rukama kineskog kapitala, Švedi užurbano čupaju kosu, no...

Što nam govori raspored prema državama?

Velika razlika u broju zemalja članica EU u kojima su pokrenuti opozivi može biti uzrokovana svakojakim razlozima, od promjene tržišne politike pojedinih proizvođača, do (složit će se pristaše teorija zavjere :-)) upliva politike kao takve.

Kako god bilo, tijekom 2011. opozivi sustava RAPEX pristigli su iz 19 zemalja, no kroz 2012. opozive su prijavljivala kontaktna središta RAPEX-a iz tek 10 zemalja. Gotovo pola manje država prijavilo je tijekom 2012. opoziv nekog osobnog ili LG (lakog gospodarskog) vozila!

U toj podjeli prema državama, apsolutni rekorder 2012. je Njemačka iz koje je pristiglo 35 opoziva. Drugo mjesto ove neslavne liste "pripada" Grčkoj (26), a treće dijele Portugal i Velika Britanija (14). Tijekom 2011, pak, najveći broj opoziva (njih čak 38) pristigao je upravo iz Grčke, dok su se među prve tri države na ovoj tablici našle još i Njemačka (32) te Irska (30).

Vrući i hladni mjeseci u svijetu opoziva

S ukupno 111 pokrenutih opoziva, 2012. godina može se "pohvaliti" prosjekom od 9,25 opoziva mjesečno. Godinu dana ranije, taj je prosjek iznosio 10,58.

Najviše opoziva u jednom mjesecu, tijekom 2012. pokrenuto je u studenom, uz 17 opoziva. Tijekom 2011, mjesec s najvećim brojem pokrenutih opoziva bio je prosinac u kojem ih je RAPEX zabilježio 16.

Zanimljivo je da se prema pitanju broja opoziva pokrenutih tijekom nekog mjeseca doista ne mogu povući paralele između 2011. i 2012. godine. Tri najveća broja opoziva u jednom mjesecu tijekom 2012. bila su u studenom (17), listopadu (12) te ožujku i travnju (11). Tijekom 2011. ta je slika izgledala ovako: prosinac (16), lipanj, srpanj i listopad (15) te veljača (13).

Kako će ova priča izgledati u 2013, ostaje nam da vidimo. S jedne strane, nema razloga da se primjetan trend smanjenja broja opoziva nastavi. S druge strane, izgleda nam da bi tijekom 2013. određeni broj kineskih proizvođača mogao snažnije nastupiti na europskim tržištima, a onda...
 
 
I na kraju, sveprisutni Uvjeti korištenja ili Copyright

Kao i uz svaki naš sadržaj u kojem donosimo podatke RAPEX-a, dužni smo svima kojima te brojke izgledaju kao "baš zgodna priča o kojoj bi bilo lijepo pisati ili pričati u nekom mediju, u našoj ili nekoj drugoj zemlji" spomenuti sljedeće:

Službeni komunikacijski kanal zemalja članica i članica EFTA-EEA dostavlja informacije sadržane u ovim tjednim izvještajima. Prema uvjetima Aneksa II.10 Direktive za sigurnost proizvoda (2001/95/EC) odgovornost za navedene informacije snosi strana koja ih izvorno objavljuje.

Niti jedan od navedenih podataka ili oznaka vezanih uz izvještaje RAPEX-a ne smije se preuzimati sa stranica magazina AUTONET (www.autonet.hr).


Drugim riječima, izvješća RAPEX-a na našim stranicama objavljujemo slijedom posebnog odobrenja potpisanog od strane predstavnika Generalne direkcije Europske Komisije za Zdravlje i Zaštitu potrošača.

Ako, ipak, netko ima posebnu želju objašnjavati ranije spomenutima zbog čega se poslužio podacima koji mu nisu bili namijenjeni, just go for it. No, iskreno, to u našoj redakciji nitko ne bi preporučio...

Prisjetimo se i hrvatskih Zakona: Preuzimanje informacija sa stranica magazina AUTONET u komercijalne svrhe nije dozvoljeno, u skladu sa Zakonom o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03).

> Pogledajte završno izvješće RAPEX-a za 2012.

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing