Fiat 500 - Pogled unatrag

17. prosinca 2007.
Predstavljamo - Fiat 500 - Pogled unatrag
piše: Hrvoje Gattin  foto: Archivio Storico - Fiat Group 

Ovo nije motocikl već pravi automobil!

Novi se Fiat tek pojavio, a već je osvojio milijune, samo nekoliko mjeseci nakon predstavljanja. No, priča o simpatičnom automobilu iz Torina nije potpuna bez uvida u prošlost i njegove slavne korjene
201
Trećeg siječnja 1905. u Rimu je rođen Dante Giacosa, čovjek čije će ime postati jednim od zvučnijih u cjelokupnoj povijesti automobilizma. Taj nadareni inženjer - umjetnik kako su ga zvali, pridružio se Fiatu 1928. u odjelu koji je konstruirao vojna vozila i avionske motore. Bio je to dobar poligon da se izbruse vještine koje će dvadeset i devet godina kasnije, kombinirane s neprijepornim osjećajem za lijepo, na svijet donijeti Fiat 500. "U Giacosinim vremenima," reći će Paolo Cantarella, "inženjer bi uzeo prazni list papira i počeo osmišljavati automobil. Dante je konstruirao sve, uključujući i motor". Snaga ideje i inspiracija koju je crpio iz Goyinih i Picassovih djela, učinila je besmrtnim sve što je nastalo pokretom Giacosine ruke.

Kada su mu 1991. na posebnoj svečanosti poklonili onaj grozni, uglati Fiat Cinquecento, Giacosa je bez imalo ustezanja komentirao: "Elektroničko računalo ograničava kreativnost. Ono je isključivo u stanju brzo potvrditi rezultat, a ne predvidjeti ga". A, koliko god će riječi poput ovih jednoga dana možda postati i ne odveć točnima, Giacosa je nesumnjivo ostavio golem pečat u konstruiranju i dizajnu automobila. S fiatovim modelom 500 započela je priča o gradskom mališanu novog doba.

Maleni miš pokreće revoluciju


201
Prije nego li se uopće upustimo u bilo kakav razgovor o Fiatu 500 iz godine 1957, potrebno je nešto raščistiti. Naime, uprkost nebrojenim pogrešnim tumačenjima nerijetko prisutnima i u našim medijima, valja napomenuti da Fiat 500 nije "Fićo", niti je to ikada bio. Ovaj tupavi nadimak pripada istočnoj kopiji automobila koji se zvao Fiat 600 i koji je predstavljen 10. ožujka 1955. na međunarodnom salonu automobila u Ženevi. Jednako tako, povijest malih automobila ne počinje sa spomenutim Fiatom 500, ali niti s Minijem. Lavinu je pokrenuo jedan maleni glodavac, Topolino (mišić), koji je s proizvodnih traka tvrtke u Torinu silazio između 1936. i 1955. (službeni naziv tog automobila također je bio Fiat 500). Upravo taj model smatramo prvim ikada napravljenim "gradskim mališanom", premda je 500 iz 1957. zapravo manji i lakši od njega.

S početnom cijenom od tadašnjih 8.900 Lit (oko 7.000 Eur u današnjoj vrijednosti), Topolino je brzo osvojio kupce, prvenstveno u Italiji gdje se već u tim godinama osjećala sve veća potreba za malenim automobilom. Do okončanja proizvodnje, napravljeno je više od pola milijuna primjeraka ovog vozila, u različitim verzijama. Naime, pored malene limuzine s dvojim vratima i dva sjedala, Topolino je prodavan i u obliku kakav bismo danas nazvali karavanom (500 C Belvedere), s četiri mjesta za putnike. Izvorni Fiat 500 "Topolino" pokretao je 4-cilindrični redni benzinski motor obujma od 569 kubičnih centimetara koji je razvijao 13 KS pri 4000 o/min. Automobil je imao dimenzije od 3215x1275x1377 mm uz međuosovinski razmak od 2000 mm. Težio je 535 kg, a bio je u stanju razviti najveću brzinu od 85 km/h.

Popularnost i uspjeh Topolina brzo su se proširili izvan talijanskih granica, a već 1937. jedan je engleski magazin pod nazivom Mouse like objavio kratku pjesmu posvećenu Fiatu 500!

Simbol ekonomičnosti


201
Kada je u srpnju 1957. predstavljen Fiat Nuova 500, torinska je tvrtka doživjela nešto što bismo u današnjim vremenima smatrali podosta uobičajenom pojavom. Naime, pred dvije godine predstavljeni model 600 već je pronašao svoje mjesto na tržištu kao praktičan kompaktni automobil (potrebno je uzeti u obzir kako su tada automobili bili manji te Fiat 600 svakako nije predstavljao minijaturno vozilo kakvim ga danas vidimo). Pogrešno postavljena cijena početnog modela Fiata 500 (u detalje nebismo ulazili...), malog i slabo opremljenog automobila, bila je previsoka te su se kupci u pravilu odlučivali na kupnju 600-tice (Fiat Nuova 500 stajao je 1957. 490.000 Lit, a Fiat 600 tek 100.000 Lit više). No, Fiat je reagirao brzo te je već nekoliko mjeseci kasnije predstavljena izvedba Economica cijene od 465.000 Lira.

Napravljen prema "recepturi" Fiata 600, s motorom postavljenim iza stražnje osovine i simpatičnom oblom karoserijom, Fiat 500 je bio najmanji i vjerojatno najpraktičniji automobil svog vremena (Mini, djelo genijalnog Sir Aleca Issigonisa predstavljen je 1959.). S dimenzijama od 2945x1320x1325 mm, međuosovinskim razmakom od 1840 mm i masom od 470 kg, ovo je bio nevjerojatno okretan automobil kojem problem nisu predstavljale niti uske ulice starih talijanskih gradova. Fiat Nuova 500 (ili Fiat 500, kako je postalo uvriježeno) pokretao je 2-cilindrični zrakom hlađeni benzinski motor obujma od 479 kubičnih centimetara koji je razvijao najveću snagu od 13 KS pri 4000 o/min (od 1959. razvijao je 16,5 KS). Sa stražnjim pogonom i ručnim mjenjačem s 4 stupnja prijenosa, ovaj je simpatični automobilčić dostizao 85 km/h, uz prosječnu potrošnju od 4,5 l/100 km (da nebi netko mislio kako je potrošnja goriva postala značajna tek nakon naftne krize u sedamdesetima :-)

Šest verzija, od 0,479 l i 13 KS do 0,594 l i 23 KS


201
Pokrenut nekih godinu dana prije dolaska Fiata 500 na tržišta, magazin Quattroruote je među prvima imao priliku isprobati novi model. Nakon pola godine provedenih s fiatovim mališanom, časopis je objavio iscrpan i hvalospjeva prepun izvještaj na čak 21 stranici. To je bila jedna od najvećih potvrda ovom automobilu koji će tijekom godina preplaviti talijanske ceste (1957. Italija je imala 1.595.925 automobila) i postati simbolom, vjerojatno jednako snažnim kao tamošnja glazba iz istog vremena. Fiatu 500, bez sumnje, nisu odmogle niti brojne kampanje koje se tijekom narednih godina provode u svrhu njegove promocije. Sponzorstvo izbora za Miss Italije s dugom povorkom fiatovih mališana, brojne zvijezde velikog ekrana slikane uz ovaj automobil te razna druga događanja bude svijest o Fiatu Nuova 500 kao svojevrsnoj "nadogradnji Vespe".

Tijekom godina proizvodnje (Fiat Nuova 500 prestao se proizvoditi 1975, dvije godine nakon što je predstavljen Fiat 126) na tržište je izbačeno šest najznačajnijih verzija 500-tice. Prvi model Nuova 500 proizvodio se do 1960. i imao je vrata s otvaranjem prema naprijed te platneni krov koji se otvarao sve do završetka krova. Slijedeći model oznake D imao je Canvas Top koji se otvarao tek do polovine krova, a u proizvodnji je bio do 1969. Uz spomenuti krov, najznačajnija razlika bio je motor obujma povećanog na 499 kubičnih centimetara i snage od 17 KS.

Model oznake K, u stvari je bio jednovolumen koji je ostao u proizvodnji dulje od svih ostalih verzija Fiata 500 (do 1977.). Popularna Giardiniera imala je motor smješten ispod podnice kako bi se osigurala ravna površina dna prtljažnika. Između 1965. i 1972. u proizvodnji je bio model F koji je dobio vrata koja se otvaraju "normalno" te poznatu kromiranu zaštitnu cijev na braniku. Model L (Lusso) bio je predzadnji u povijesti Fiata 500 i sa sobom je donio znatno modernizirani interijer, primjeren automobilima svojeg doba. U proizvodnji je bio između 1968. i 1972. Konačno, 1972. na scenu stupa izvedba označena slovom R (Rinnovata) pokretana motorom obujma od 594 kubika i snage od 23 KS. No, posljednja je verzija bila i nešto slabije opremljena te je npr. umjesto pokazivača količine goriva imala tek lampicu za rezervu.

Fiat 500: usporedba dimenzijaFiat 500: usporedba dimenzija
Sa sigurnošću možemo reći da priča o Fiatu Nuova 500 ne staje 1975. godine, čemu su dokaz i brojni više ili manje dobro očuvani te restaurirani primjerci koje i danas možemo vidjeti diljem Europe. Rubrike "Vjerovali ili ne" svakako bi bio dostojan podatak o sportskim uspjesima ovog minijaturnog automobila, jer ne zaboravimo, bila su to vremena značajno drugačija od današnjih. Tako je Fiat 500 Sport godine 1958. osvojio prva četiri mjesta u kategoriji automobila s motorom obujma do 500 kubičnih centimetara na utrci 12 sati Hockenheima. Uz to, torinski je mališan zabilježio i najbrže vrijeme kruga.

A sada, Fiat 500 iz 1957. prepuštamo kolekcionarima i okrećemo se novom modelu čiji ćete test uskoro moći pročitati na našim stranicama. Novi Fiat 500 ponovno nije odveć jeftin, no u vremenima kada ljepota znači izuzetno mnogo, njegova je pojava nezaobilazna, a privlačnost neodoljiva. No, to nije tek lijep mali auto. Fiat 500, predstavljen točno pola stoljeća nakon svog slavnog prethodnika, iznimno je kompletan automobil bogate opreme i vrhunskih sigurnosnih standarda. Uostalom, izbor automobila godine ovaj je mališan već osvojio i to na europskoj razini, dok svoj skori dolazak u našu zemlju bučno najavljuje nedavno osvojenom titulom HR auta 2008.

"Kakav teror!" uzviknuo je Dante Giacosa svađajući se s čelnim ljudima Fiata oko koncepcije modela 600. Dante je želio smjestiti motor otraga, postaviti stražnji pogon i osloboditi maksimalno mnogo prostora u unutrašnjosti. Dvije godine kasnije su, bez imalo premišljanja, u Fiatu odlučili da na istoj ideji bude temeljen i model 500, jedan od najposebnijih malih automobila koji je tijekom mnogih godina što će uslijediti uljepšao i naše ulice. Grazie Dante!
GALERIJA: Fiat 500 - Pogled unatrag
Dante Giacosa
Fiat 600
Fiat 500

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing