DOK-ING XD Concept

6. ožujka 2010.
Predstavljamo - DOK-ING XD Concept
tekst: AUTONET, DOK-ING  ilustracije: DOK-ING 

Put u čišću budućnost

Zagrebačka tvrtka DOK-ING na ženevskom je salonu premijerno predstavila konceptni električni automobil, a sada su objavljeni i detaljniji podaci o ovom pionirskom poduhvatu. XD Concept je elektromobil s tri sjedala koji se odlikuje velikom autonomijom i visokom razinom opreme
555
Koliko god pogledamo unatrag, sigurni smo da je malo tko ikada vjerovao kako će u, najblaže rečeno, surovom svijetu automobilske industrije jednoga dana nastupiti i neka tvrtka iz Hrvatske. Ipak, skepticima unatoč, ovogodišnji je 80. međunarodni salon automobila u Ženevi ugostio i jednog simpatičnog crvenog mališana, pomalo "zločestog" izgleda, koji je tamo doputovao upravo iz naše zemlje. Zagrebačka tvrtka DOK-ING tako je pokazala da je i kod nas moguće pokrenuti velike projekte koji bi, sudeći prema prvom upoznavanju s XD Concept-om, mogli u budućnosti staviti na kušnju velike svjetske proizvođače.

Zahvaljujući primjeni novih računalnih tehnologija u DOK-ING-u, XD je prvi automobil potpuno razvijen na računalu, posebice njegova karoserija koja je stvorena bez klasičnog, dugotrajnog ručnog modeliranja. Glavni konstruktor XD-a je diplomirani inženjer Vjekoslav Majetić, direktor i vlasnik DOK-ING-a, a dizajn je djelo Igora Jurića, stručnjaka koji je godinama radio u njemačkoj automobilskoj industriji na sličnim projektima.

555
Oblikovanje u službi funkcionalnosti

Dizajnom XD-a dominiraju tri elementa - obla karoserija s inkorporiranim branicima, vrata koja se otvaraju prema gore (Gullwing) te stražnja svjetla u obliku slova "X" koja su programirana tako da kod kočenja svijetli cijeli oblik, a kod skretanja samo polovica, odnosno strelica u smjeru kojim će XD nastaviti vožnju.

Kod potpuno opremljenog XD-a vrata će se otključavati sama "prepoznajući" da imate kodirani ključ. Ona će se i sama (električnim putem) otvoriti, najprije u stranu, a potom prema gore, ne tražeći više mjesta od standardnih automobilskih vrata.

Tri sjedala postavljena u obliku "ipsilona", među prvima na svijetu odabrana za XD, omogućuju puno prostora kako vozaču tako i putnicima. Vozač je smješten naprijed u sredini kabine, a putnici postrance iza njega što osigurava mnogo prostora za noge. Sljedeća je novost konstrukcija vozačeva sjedala. Kako je smješteno u sredini kabine, ono se kod ulaska/izlaska zakreće u odgovarajućem smjeru za oko 25 stupnjeva, kako bi vozaču olakšalo sjedanje ili ustajanje.

555
Interijer i oprema na razini vozila više klase

Rasvjeta u kabini je difuzna, a boja i intenzitet mogu se regulirati, tj. programirati prema želji, jer je osvjetjenje izvedeno u LED-tehnologiji. U standardnoj su opremi i električni podizači stakala te električno podešavanje vanjskih retrovizora. Komande i informacije o vozilu i vožnji na ploči za instrumente ispred vozača također su inovativne. Na njoj su tri pregledna i lako dostupna ekrana osjetljiva na dodir.

Ekran u sredini prvenstveno prikazuje informacije o brzini vozila i kapacitetu baterija. Na desnom su ekranu komande vozila, među kojima je najistaknutija tipka Start za uključivanje sustava u vozilu. Na njezinu obodu je izbornik smjera vožnje: naprijed / neutralni / unatrag te izbornik načina vožnje: Economic ili Sport. Uz njih je tipka za svjetla, zatim one za otvaranje prozora, regulator brzine brisača vjetrobranskog stakla, tipka za pranje vjetrobrana te regulator provjetravanja / klime. Lijevo se nalazi Infotainment zaslon.

U XD je ugrađen vrhunski radio-uređaj s RDS-om i Bluetooth komunikacijom, te CD-om koji može reproducirati MP3 i druge komprimirane audio zapise, a tu su i USB utičnica, DVD-player i navigacijski uređaj. Infotainment zaslon, smješten lijevo od vozača ne služi samo za upravljanje navedenim uređajima, nego i za prikaz njihova sadržaja, auto-karte ili video zapisa.

555
Visoka razina sigurnosti

Na svim sjedalima XD-a su postavljeni sigurnosni pojasevi sa zatezačima, a putnički je prostor okružen zračnim jastucima i zračnim zavjesama koji u slučaju snažnih sudara sa svih strana štite tijela i glave putnika (uključujući i zračni jastuk iza stražnjeg stakla). Putnička kabina XD-a ima krutu osnovu kako u slučaju nesreće putnici ne bi ostali zarobljeni u unutrašnjosti vozila. Glavninu sile udarca preuzima čvrsta šasija koja se prema potrebi savija i odvodi dinamičke sile ispod kabine.

Kočenje XD-a postiže se na dva načina. Većinu usporavanja ostvaruje sustav elektro-regenarativnog kočenja koje u baterije vraća veći dio električne energije utrošene za ubrzavanje. Takvo usporavanje postiže se u vožnji jednostavnim popuštanjem ili potpunim otpuštanjem papučice akceleratora. Kod snažnijih kočenja pomažu ABS-kočnice (njihov hidraulički sustav pokreće poseban elektromotor), što vozaču daje dodatnu sigurnost, jer taj dvostruki sustav smanjuje ukupan zaustavni put.

U slučaju opasnosti, vozač može tijekom vožnje isključiti dotok struje na elektromotore, uz što isključivanje elektromotora ne utječe na rad svjetala, ABS-kočnica ili na električni servoupravljač.

555
Stvoren za grad

Od gradskog automobila u prvom redu tražimo spretnost. XD je u tome gotovo savršen. Kratak je pokretan i stabilan. Električni servoupravljač, precizne komande ubrzanja i usporavanja te senzori za parkiranje čine ga toliko jednostavnim za upravljanje da ga i vozač početnik može bez muke parkirati i na najmanjem slobodnom prostoru.

XD se također vrlo lagano pokreće. Motori se uključuju pritiskom na vrlo preciznu papučicu akceleratora, čime se ujedno otpušta i elektronička kočnica za parkiranje. Na kotače izravno spojeni elektromotori XD-a zakočeni su sve dok ne pritisnemo akcelerator. To vozaču znatno olakšava pokretanje vozila na usponima ili ako se zaustavio na padinama. Pomoć u vožnji je i progresivni električni servoupravljač (troši električnu energiju samo tijekom aktivnog upravljanja), koji vozaču olakšava okretanje kotača to više što je vožnja sporija, odnosno kada vozilo miruje.

555
XD se ubrzanjem (6,6 sekundi od 0 do 100 km/h) može usporediti s automobilima sportskih osobina, dok najvećom brzinom koja je ograničena elektronički na 130 km/h (za produkcijsko vozilo: 135 km/h), zadovoljava sve zahtjeve za dinamičnim sudionikom u prometu.

DOK-ING XD je zamišljen kao vozilo s nezavisnim pogonom na svim kotačima (kupci će moći birati između takve izvedbe i onih s prednjim ili stražnjim pogonom). To, uz nezavisni ovjes kotača od 17 cola na šasiji niskog težišta, XD-u daje veliku stabilnost i sigurnost upravljanja. No, kako u gradskim uvjetima često ne trebamo tako velike performanse, dinamičnost XD-a vozač može kontrolirati elektronički prebacivanjem vožnje u način rada Economic (najprikladniji je za gradsku vožnju) ili Sportski, kada su mu na raspolaganju maksimalne performanse vozila. Zato XD u standardnoj gradskoj vožnji s jednim punjenjem baterija može proći i do 250 km.

555
Učinkovite baterije kao ključ uspjeha

Zbog sigurnosti i pouzdanosti, u XD su ugrađene baterije najnovije tehnologije: litijsko-željezno-fosfatne. One su nezapaljive i manje se griju od ostalih. Vrijeme punjenja, ako su uključene u standardne kućne utičnice (220 V), ovisi o jakosti toka struje (u amperima). Na standardnoj mreži koju kontrolira osigurač od 10 do 16 ampera, punjenje prazne baterije do njezina punog kapaciteta trajat će oko 8 sati, a najčešće dopunjavanje s 20 do 30 posto kapaciteta do 80 posto kapaciteta trajat će samo 3 do 4 sata. Punjenje baterija XD-a izvorom struje od 32 ampera traje upola manje.

Baterije XD-a vrlo su izdržljive i jamče operativnost najmanje 150.000 kilometra. Ako, primjerice, većina gradskih vozača na tjedan ne pređe više od 250 km, to znači da će ih baterije služiti 10 godina, uz potrošnju struje za punjenje od oko 7 kuna na 100 km, prema današnjoj cijeni struje (tzv. "noćne tarife") u Hrvatskoj.

555
Dodatna oprema za Internet generaciju

XD će u serijskoj proizvodnji imati vrlo bogatu oprema, ali i mnogobrojne dodatke kojima će ga njegovi budući kupci moći personalizirati. Jedan o najzanimljivijih je Vanjski zvuk automobila. Naime, Iako još ne postoje propisi koji uvjetuju da i bešumni električni automobili moraju proizvoditi neki zvuk kako bi ih prolaznici čuli, u XD će se prema narudžbi moći ugraditi sustav vanjskih zvučnika (skrivenih ispod vozila) i oni će, prema vozačevu izboru, emitirati šum benzinskog automobila, Formule 1 ili koji će on poželjeti instalirati, na isti način kao što s interneta preuzimamo razne melodije.

Budućnost hrvatskog mališana

DOK-ING financira razvoj XD-a iz redovite proizvodnje, a troškovi će biti objavljeni kada razvoj bude u cijelosti završen. O prodajnoj cijeni automobila još je prerano govoriti, jer nisu gotovi planovi o njegovoj proizvodnji, ali procjenjuje se da neće biti viša od sličnih električnih automobila.

Troškove za serijsku proizvodnju XD-a u Hrvatskoj trenutačno se u DOK-ING-u procjenjuju na oko milijardu kuna, ovisno o veličini proizvodnog pogona / serija i potrebi tržišta za ovakvim vozilom. Dakako, troškovi proizvodnje ovisit će i o tome hoće li se XD proizvoditi u Zagrebu ili negdje u Hrvatskoj gdje je proizvodnja financijski manje opterećena.
GALERIJA: DOK-ING XD Concept

Powered by AdminMax v6 © 2005-2018 by Internet Softver Design by WEB Marketing